Την έννοια της αξίας ως κινητήρια δύναμη της ανθρώπινης ζωής, ως μέσο που τιμάει την ανθρωπινή οντότητα και διαμορφώνει την εικόνα της σύγχρονης κοινωνίας, κλήθηκαν να υπηρετήσουν, με τον δικό τους τρόπο, οι μαθητές και οι μαθήτριες του 6ου Γενικού Λυκείου Καβάλας (ΓΕΛ).

του ανταποκριτή του ΑΠΕ Βασίλη Λωλίδη

Συμμετέχοντας σε ένα πρωτότυπο ευρωπαϊκό πρόγραμμα του e-Twinning, με τίτλο «Commom Values with Manga» (κοινές αξίες μέσα από τα Manga – είδος ιαπωνικού κόμικς), τα παιδιά του 6ου ΓΕΛ αντιλήφθηκαν ότι η έννοια της κάθε αξίας που διέπει την ανθρώπινη ζωή μπορεί και πρέπει να είναι κοινή παντού στον κόσμο.
Το μεγάλο κέρδος όμως δεν ήταν μόνο η συμμετοχή αλλά και η διάκριση των παιδιών, αφού το σχολείο τους έλαβε την Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας (European Quality Label) από την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης (Ε.Υ.Υ.) e-Τwinning.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, τα 43 παιδιά του 6ου ΓΕΛ συνεργάστηκαν με τους μαθητές δυο λυκείων της Τουρκίας από το Εσκί Σεχίρ κι ενός λυκείου από την Πορτογαλία. Συνολικά, 103 μαθητές από τέσσερα διαφορετικά σχολεία, από τρεις διαφορετικές χώρες, μέσα από τη συλλογική δουλειά που επιτέλεσαν, έστειλαν το μήνυμα πως οι αξίες είναι κοινές και είναι αυτές που καθορίζουν την ανθρώπινη ζωή.

Όπως εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η υπεύθυνη καθηγήτρια του προγράμματος του σχολείου της Καβάλας, Αντιγόνη Τσαφή, «στόχος ήταν τα παιδιά να κατανοήσουν ότι οι αξίες διαμορφώνουν την ανθρώπινη κοινωνία, την καθορίζουν, αποτελούν μέτρο που καθοδηγούν τη συμπεριφορά μας και διδάσκονται στο σχολείο και την οικογένεια».
«Αρχικά», όπως ανέφερε η κ. Τσαφή, «τα παιδιά όλων των σχολείων, μπήκαν στην πλατφόρμα του e-Twinning και πρότειναν ποιες αξίες θεωρούν αυτά σημαντικές. Ακολούθως, ψήφισαν τρεις. Αυτές που έλαβαν τις περισσότερες ψήφους, αποτέλεσαν το αντικείμενο της δημιουργικής δουλειάς που επιτέλεσαν στη συνέχεια».

Οι αξίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες προτιμήσεις ήταν: 1)η αντίθεση στον ρατσισμό, 2)τα δικαιώματα των γυναικών 3)η ενσυναίσθηση. Με βάση αυτές τις άξιες, τα παιδιά επινόησαν ένα σενάριο και το εικονογράφησαν χωρίς όμως να υπάρχουν διατυπωμένα τα λόγια του κόμικ. Την εικονογραφημένη ιστορία την έστειλαν στους μαθητές των άλλων σχολείων ώστε αυτοί να επινοήσουν το κείμενο και να γεμίσουν τα κενά «μπαλονάκια» έχοντας ως μοναδικό οδηγό την εικόνα.
Το κάθε σχολείο έκανε μια εικονογραφημένη ιστορία για κάθε μια από τις προτεινόμενες αξίες. Στη συνέχεια αντάλλαξε αυτή την ιστορία (σε δυάδες) με τα άλλα σχολεία του προγράμματος. Το κάθε σχολείο διατύπωσε το δικό του σενάριο βλέποντας μόνο την εικόνα από το κόμικ που έστειλε το άλλο σχολείο.

Το τελικό αποτέλεσμα ήταν πραγματικά εντυπωσιακό και -όπως τονίζει η κ. Τσαφή- «μέσα από τη δουλειά των παιδιών φάνηκε ότι οι αξίες αποτελούν κοινό τόπο συνάντησης, θεμελιώνοντας ταυτόχρονα την κατάργηση στερεοτύπων που υπάρχουν σε όλες τις σύγχρονες κοινωνίες. Αυτό σημαίνει ότι η δύναμη της εικόνας ήταν τόσο μεγάλη προκειμένου να γεννήσει στα παιδιά την ιδέα του δικούς τους σεναρίου. Μέσα από αυτή την εξαιρετική δουλειά διευρύναμε τις κοινές άξιες σε όλες τις χώρες με τις οποίες συνεργαστήκαμε και στείλαμε πολύ σημαντικά μηνύματα».

«Επιπλέον», σημειώνει η κ. Τσαφή, «μέσα από το πρόγραμμα, οι μαθητές μας εξασκήθηκαν στο σχέδιο, την αγγλική γλώσσα και τις νέες τεχνολογίες, ενώ ιδιαίτερο όφελος προέκυψε από τις  ανταλλαγές καλών πρακτικών μεταξύ των εκπαιδευτικών με επακόλουθο τη βελτίωση των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων σε όλα τα σχολεία του προγράμματος».

Μια δραστήρια σχολική κοινότητα 
«Ο άνθρωπος δεν γεννιέται με αξίες» σημειώνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του 6ου ΓΕΛ Δανιήλ Εμμανουηλίδης, «αλλά οι αξίες είναι πάνω απ’ όλα ζήτημα εκπαίδευσης. Αυτή η εκπαίδευση δεν αφορά μόνο ό,τι μαθαίνουμε στο σχολείο αλλά και στην κοινωνία που ζούμε. Στο έργο αυτό, οι αξίες που είναι σημαντικές για την ανθρωπότητα διαδόθηκαν με τα Manga (ιαπωνικό κόμικ) που σχεδίασαν οι μαθητές και στη συνέχεια αντάλλαξαν χωρίς να περιλαμβάνεται το κείμενο του κόμικ. Τα οφέλη που αποκόμισαν όλοι οι μαθητές είναι πολλαπλά και σημαντικά. Αξίζουν συγχαρητήρια τόσο στα παιδιά όσο και στην εκπαιδευτικό που εργάστηκαν με τόσο ζήλο. Το αποτέλεσμα τους τιμάει και νομίζω πως η διάκριση που έλαβε το σχολείο μας μαρτυρεί την αντίληψη και την ικανότητα των παιδιών μας».
Αξίζει να σημειωθεί και να τονιστεί πως το 6ο Λύκειο Καβάλας είναι σήμερα μια από τις πιο δραστήριες σχολικές κοινότητες στην Ανατολική Μακεδονία, με συμμετοχή σε πάρα πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα. Διαθέτει ομάδες δημιουργικής έκφρασης, οι μαθητές του σχολείου συμμετέχουν σε πολλές εκπαιδευτικές δράσεις και το σχολείο έλαβε αρκετές τιμητικές διακρίσεις από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για τα όσα σημαντικά έχουν επιτύχει τα παιδιά όλα αυτά χρόνια. Το μαρτυρούν, εξάλλου, οι δεκάδες έπαινοι, τα πολλά αναμνηστικά από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι άριστα ταξινομημένοι φάκελοι των ευρωπαϊκών προγραμμάτων όπου συμμετείχαν τα παιδιά και οι εκατοντάδες φωτογραφίες, που εκτίθενται στις προθήκες και τους τοίχους του σχολείου.

*Πηγή φωτογραφίας :  6ο ΓΕΛ Καβάλας