Στη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ της 23ης Οκτωβρίου 2025 εξετάστηκαν κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τις , τις άδειες άσκησης ιδιωτικού έργου και τις παραιτήσεις εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους, όπως ενημερώνει ο αιρετός στο ΚΥΣΔΕ Θοδωρής Κατσωνόπουλος, εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων.

Στο ενημερωτικό του αναλύονται οι αποφάσεις του Συμβουλίου, οι θέσεις του κλάδου και οι εκκρεμότητες που παραμένουν ανοιχτές, ενώ καταγράφεται και η ανάγκη για άμεση αναθεώρηση του πλαισίου αποσπάσεων στα Μουσικά Σχολεία.

Ο αιρετός επισημαίνει τις καθυστερήσεις στις διαδικασίες, τις ασάφειες στη νομοθεσία για τις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης και την ανάγκη ενιαίας αντιμετώπισης όλων των εκπαιδευτικών. Παράλληλα, αναδεικνύει τα σοβαρά προβλήματα που προκαλούν τα χιλιάδες κενά στα σχολεία, ζητώντας την άμεση κάλυψή τους, καθώς και τη διασφάλιση ποιοτικής Δημόσιας Παιδείας με επαρκή χρηματοδότηση και προσωπικό. Ο κ. Κατσωνόπουλος τοποθετείται, τέλος, για τη βίαιη επίθεση σε εκπαιδευτικούς και γονείς έξω από τη ΔΠΕ Α΄ Αθήνας, κάνοντας λόγο για «απαράδεκτη καταστολή απέναντι σε όσους υπερασπίζονται το δικαίωμα στη μόρφωση».

Αναλυτικά το ενημερωτικό του αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Θοδωρή Κατσωνόπουλου εκλεγμένου με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων

Σχετικά με τη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ στις 23 Οκτωβρίου 2025 και την εκπαιδευτική επικαιρότητα
Συναδέλφισσες/συνάδελφοι

Στη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ της Πέμπτης 23/10/2025 εξετάστηκαν ζητήματα αποσπάσεων, αδειών άσκησης ιδιωτικού έργου και παραιτήσεων εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους. Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά τα βασικά σημεία:

1. Γενικά θέματα αποσπάσεων εκπαιδευτικών
Εγκρίθηκαν εννέα (9) αιτήσεις ανάκλησης απόσπασης από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ, δύο (2) νέες αιτήσεις, μία (1) επανεξέταση και μία (1) απόσπαση εκπαιδευτικού ΕΑΕ. Από τις πέντε (5) αιτήσεις νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών για λόγους υγείας ή οικογενειακούς, εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία οι δύο (2).
Αποσπάσεις σε Μουσικά Σχολεία

Εγκρίθηκε η αίτηση νεοδιοριζόμενης εκπαιδευτικού, κλάδου ΤΕ16, σύμφωνα με τη θετική εισήγηση της επιτροπής και τη σχετική νομοθεσία (άρθρο 62 παρ. 5 του ν. 4589/2019, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 125 του ν. 5224/2025). Όλες οι υπόλοιπες αιτήσεις και ενστάσεις απορρίφθηκαν κατά πλειοψηφία.
Με αφορμή την εξέταση ενστάσεων/επανεξετάσεων/αιτήσεων απόσπασης εκπαιδευτικών, επαναφέραμε την πάγια θέση του κλάδου (Συνεδριακή Απόφαση ΟΛΜΕ) για άμεση τροποποίηση της εγκυκλίου μεταθέσεων και αποσπάσεων σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, με ξεκάθαρη μοριοδότηση για κάθε προσόν και συνυπολογισμό όλων των κριτηρίων (ακαδημαϊκών, προϋπηρεσίας, κοινωνικών).

Επισημάνθηκε, πέρα από το περιεχόμενο των εισηγήσεων – όπου υπήρχε σαφής διαφοροποίηση – και το διαδικαστικό πρόβλημα της καθυστέρησης στις απαντήσεις της αρμόδιας επιτροπής, πέραν των προβλεπόμενων χρονικών προθεσμιών.
Οι κλισέ απαντήσεις που επαναλαμβάνονται και θα επαναλαμβάνονται όσο δεν αλλάζει το σύστημα μεταθέσεων στα σχολεία αυτά, είναι ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία «…δεν προβλέπονται α) μοριοδότηση και β) οικογενειακοί, προσωπικοί, οικονομικοί λόγοι καθώς και λόγοι υγείας, εντοπιότητας και συνυπηρέτησης ως κριτήρια μετάθεσης και απόσπασης για τα Μουσικά Σχολεία. Επιπροσθέτως δεν προβλέπεται β’ φάση αποσπάσεων σε Μουσικά Σχολεία. Όμως, ο αντίλογος και σαφής απάντηση στη διακριτική και άνιση μεταχείριση εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε δημόσια σχολεία, είναι ότι καταπατείται η αρχή της ισότητας την οποία καθιερώνει το άρθρο 4§1 του Συντάγματος που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που τελούν κάτω από τις ίδιες συνθήκες.
Μάλιστα η ίδια η Υπουργός απαντώντας σε ερωτήσεις, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τον Απρίλιο του 2025 απάντησε μεταξύ άλλων ότι «… είναι θεμιτό, εύλογο και δίκαιο να προσδοκούν (οι εκπαιδευτικοί των Μουσικών Σχολείων) μια διαδικασία μεταθέσεων και αποσπάσεων που είναι όχι μόνο ουσιαστική, αλλά και απολύτως διαφανής και προβλέψιμη. Δεν αγνοούμε τη φωνή των εκπαιδευτικών, ούτε παρακάμπτουμε τις ενστάσεις τους. Αντίθετα, τις αξιοποιούμε για να βελτιώσουμε το θεσμικό πλαίσιο…».

Επομένως, η αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου είναι μονόδρομος. Πολιτική βούληση θεωρητικά υπάρχει, σύμφωνα με πρόσφατες δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας, σχετικές εισηγήσεις των υπηρεσιών υπάρχουν, ψηφισμένες θέσεις του κλάδου υπάρχουν, επομένως τι ακριβώς εξυπηρετεί όλη αυτή η κωλυσιεργία εκ μέρους του Υπουργείου; Να δοθεί άμεσα λύση με βάση τις θέσεις του κλάδου!
2. Χορήγηση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου σε στελέχη εκπαίδευσης
Εξετάστηκαν επτά (7) αιτήσεις, εκ των οποίων εγκρίθηκαν οι έξι (6), ενώ μία (1) αναβλήθηκε για επόμενη συνεδρίαση.
3. Παραιτήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για εξαιρετικούς λόγους
Εξετάστηκαν επτά (7) αιτήσεις παραίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας ή οικογενειακούς, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Εγκρίθηκαν οι έξι (6), ενώ μία (1) απορρίφθηκε. Οι έξι εκπαιδευτικοί για τους οποίους το ΚΥΣΔΕ γνωμοδότησε θετικά ως προς την παραίτηση από την υπηρεσία και τη λύση της υπαλληλικής σχέσης, είναι των ακόλουθων κλάδων: ΠΕ04.01 της ΔΔΕ Λάρισα, ΠΕ01 της ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας, ΠΕ11 της ΔΔΕ Χανίων, ΠΕ87.02 της ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας, ΠΕ11 της ΔΔΕ Αιτωλοακαρνανία και ΠΕ02 της ΔΔΕ Α΄ Αθήνας.

Θέσαμε εκ νέου το ζήτημα που παραμένει σε εκκρεμότητα πάνω από έναν χρόνο, την αναμοριοδότηση σχολικών μονάδων. Ας ελπίσουμε ότι στην επόμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ, στα μέσα Νοεμβρίου, θα έχουμε εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας και θα προχωρήσουν κανονικά οι διαδικασίες για τις εκκρεμείς αναμοριοδοτήσεις.
Τονίσαμε επίσης τις διαφορετικές ερμηνείες της νομοθεσίας από διαφορετικές υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘΑ σχετικά με τις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης, ζήτημα που απαιτεί άμεση αποσαφήνιση. Πρόκειται για ένα ζήτημα που προκαλεί σύγχυση και άνιση μεταχείριση μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μελών ΕΕΠ – ΕΒΠ, σχετικά με την ερμηνεία των ειδικών κατηγοριών μετάθεσης.

Συγκεκριμένα, στο Κεφάλαιο Δ΄ της υπ’ αριθμ. 129423/Ε4/15-10-2025 εγκυκλίου μεταθέσεων των μελών ΕΕΠ – ΕΒΠ («Ειδικές κατηγορίες μετάθεσης – 80% και άνω εφ’ όρου ζωής», σελ. 15-16) αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι στις ειδικές κατηγορίες περιλαμβάνονται και «τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού που τα ίδια ή οι σύζυγοί τους έχουν ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως».

Στο αντίστοιχο κεφάλαιο στην υπ. αριθμ. 129787/Ε2/15-10-2025 εγκύκλιο μεταθέσεων των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας (σελ 32-33) αναφέρεται ότι «Δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης έχουν οι εκπαιδευτικοί: 1. Που ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες που αναφέρονται στο άρθρο 13 του π.δ. 50/1996 (45Α ́), στο άρθρο 17 του ν. 3402/2005 (258Α ́), στο άρθρο 6, παρ. 1 του ν. 3454/2006 (75Α ́) και στο άρθρο 52 του ν. 4115/2013 (24Α ́) όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 39 του ν. 4403/2016 (125Α ́). 2. Που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω σύμφωνα με το άρθρο 18 του ν. 5128/2024 (118Α ́)».

Παράλληλα, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων μεταθέσεων (https://teachers.minedu.gov.gr) αποκλείονται εκπαιδευτικοί οι οποίοι οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους διαθέτουν πιστοποιημένο ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω.
Επίσης, πέραν της διάταξης του άρθρου 17 του ν. 5128/2024, που αφορά την απόσπαση και τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης για νεοδιοριζόμενους με ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω, δεν υφίσταται άλλη νομοθετική ρύθμιση που να διαφοροποιεί τους εκπαιδευτικούς από τα μέλη ΕΕΠ – ΕΒΠ ως προς το δικαίωμα υπαγωγής στις ειδικές κατηγορίες.

Κατόπιν των ανωτέρω, πρέπει άμεσα: 1. Να υπάρξει επίσημη διευκρίνιση σχετικά με το ποια ρύθμιση εφαρμόζεται ορθά για τις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης, 2. Να αποκατασταθεί η ενιαία αντιμετώπιση όλων των κατηγοριών προσωπικού (εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ, ΕΒΠ), ώστε να ισχύει η ευνοϊκότερη πρόβλεψη (ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως), 3. Εφόσον χρειάζεται, να προβλεφθεί συμπληρωματική οδηγία ή διόρθωση στην πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων, ώστε να μην αποκλείονται δικαιούχοι. Για τον λόγο αυτό, έχουμε αποστείλει σχετική επιστολή στην πολιτική ηγεσία και τις αρμόδιες υπηρεσίες και αναμένουμε να γίνουν οι ενέργειες για την ορθή εφαρμογή των νομοθετικών ρυθμίσεων.

Σχετικές συνεδριακές αποφάσεις ΟΛΜΕ – ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
20ο Συνέδριο: Άμεση τροποποίηση του άρθρου 13 του ΠΔ 50/1996 για την αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμό των ιατρικών όρων των ασθενειών και ένταξη ίσης ή μεγαλύτερης βαρύτητας ασθενειών με αυτές που υπάρχουν ήδη στη σχετική νομοθεσία. Εκπαιδευτικοί που έχουν οι ίδιοι, οι σύζυγοι ή τα τέκνα τους ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω να εντάσσονται σε ειδική κατηγορία μετάθεσης.
21ο Συνέδριο: Κατ΄ εξαίρεση μετάθεση χωρίς την υποχρεωτική παραμονή στην οργανική θέση διορισμού για ένα ή δύο έτη σε εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας 67% και πάνω.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ: Εκπαιδευτικοί που έχουν παιδιά με αναπηρία 67% και άνω ανήκουν σε ειδική κατηγορία μετάθεσης, συν τις παθήσεις για τα τέκνα που ορίζονται στο άρθρο 13 του ΠΔ50/96. Για τους εκπαιδευτικούς, με το άρθρο 18 του Ν5128/2024, όσοι/όσες έχουν ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, εφ΄όρου ζωής, δύνανται να μετατίθενται ακόμα και χωρίς να υπάρχει οργανικό κενό, όμως μετά τα 2 χρόνια υπηρέτησης στην περιοχή διορισμού. Για ΝΕΟΔΙΟΡΙΖΟΜΕΝΟΥΣ εκπαιδευτικούς και συζύγους αυτών με ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 17 του Ν. 5128/2024 ισχύει ότι μπορούν να αποσπώνται από το πρώτο έτος διορισμού και να θεμελιώνουν δικαίωμα μετάθεσης.

Κάλυψη όλων των κενών!
Έχουμε ήδη φτάσει στα μέσα του Α΄ τετραμήνου και χιλιάδες κενά σε πολλές ειδικότητες παραμένουν. Είναι επιτακτική ανάγκη να καλυφθούν όλα τα κενά σε όλες τις ειδικότητες. Κανένα σχολείο να μην έχει ελλείψεις και κάθε μαθητής να έχει τον καθηγητή του σε όλα του τα μαθήματα.
Η ίδια η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αναγνώρισε σε πρόσφατη συνέντευξή της ότι παραμένουν κενά στα σχολεία, δηλώνοντας πως το Υπουργείο κινείται με «στοχευμένες προσλήψεις» και αναδιοργάνωση για την κάλυψή τους, ενώ χαρακτήρισε το ζήτημα «εξαιρετικά σύνθετη άσκηση». Ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει πως η «εξαιρετική δύσκολη άσκηση» για το Υπουργείο είναι στην ουσία η διαχείριση της κατάστασης, για την ακρίβεια η «διαχείριση της φτώχειας», συγχωνεύοντας τμήματα, στοιβάζοντας μαθητές και καλύπτοντας κενά με υπερωρίες.

Χωρίς επαρκή χρηματοδότηση, ποιοτική Δημόσια Παιδεία δεν υπάρχει και τα παιδιά μας δεν μπορούν να έχουν τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα που τους αξίζουν.
Είναι κρίσιμο να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστώσεις και να πραγματοποιηθούν άμεσα όλες οι αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών, χωρίς καθυστερήσεις και προσχηματικούς περιορισμούς.

Για τη βίαιη επίθεση σε εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά στη ΔΠΕ Α΄ Αθήνας
Αίσχος! Είναι η μοναδική λέξη που μπορεί να περιγράψει το σημερινό επεισόδιο έξω από τη ΔΠΕ Α΄ Αθήνας. Τα ΜΑΤ έπνιξαν στα δακρυγόνα μικρά παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς. Η σημερινή εικόνα είναι η πιο ξεκάθαρη απόδειξη μιας αυταρχικής κυβέρνησης που φοβάται την κοινωνία και βλέπει τη δημοκρατία ως εμπόδιο. Το κράτος επιδεικνύει δύναμη απέναντι σε ανθρώπους που ζητούν απλώς ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά τους .
Ασκεί βία σε ποιους; Σε εκπαιδευτικούς και γονείς που υπερασπίζονται τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών τους. Σε όσους/όσες αγωνίζονται ενάντια στις συμπτύξεις τμημάτων. Σε εκείνους/εκείνες που απαιτούν να καλυφθούν όλα τα εκπαιδευτικά κενά. Σε όσους/όσες ζητούν κάθε παιδί που χρειάζεται παράλληλη στήριξη να έχει τον/τη δικό/δική του εκπαιδευτικό. Σε όσους/όσες διεκδικούν αξιοπρεπή Δημόσια Εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, με επαρκές προσωπικό, στήριξη, και πρόσβαση όλων στο Ολοήμερο Σχολείο.
Σε παιδιά που κρατούν ζωγραφιές στα χέρια τους και στέκονται πλάι στους γονείς και τους/τις εκπαιδευτικούς τους .

Αίσχος! Η Παιδεία δεν καταστέλλεται!

ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ: Οι αιτήσεις μεταθέσεων υποβάλλονται έως 31-10-2025 και ώρα 15:00, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας teachers.minedu.gov.gr . Η παραπάνω προθεσμία είναι αποκλειστική και ισχύει για όλες τις κατηγορίες μεταθέσεων, πλην των αμοιβαίων, για τις οποίες οι αιτήσεις υποβάλλονται εντός 15 ημερών από την ανακοίνωση των μεταθέσεων.
Στην ίδια προθεσμία υποβάλλονται και οι αιτήσεις οριστικής τοποθέτησης και βελτίωσης, χωρίς να αναγράφονται προτιμήσεις συγκεκριμένων σχολείων.
Σας αποστέλλουμε εκ νέου τον Οδηγό Μεταθέσεων για τη σχολική χρονιά 2025-26 (επισυνάπτεται), με αναλυτικές οδηγίες και επεξηγήσεις για όλα τα στάδια της διαδικασίας.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Κάνουμε οριστικοποίηση της αίτησης. Μετά την οριστικοποίηση, εκδίδεται αριθμός πρωτοκόλλου. Παρακαλείστε να αποθηκεύσετε ή/και να εκτυπώσετε την αίτηση σε μορφή pdf. Προσθήκη κριτηρίων μετάθεσης μετά την οριστική υποβολή δεν είναι δυνατή, εκτός των εξαιρέσεων που αναφέρονται στην παρ. 1.3, σελ. 3 της εγκυκλίου. Η προσωρινή αποθήκευση της αίτησης δεν θεωρείται οριστικοποιημένη υποβολή. Αιτήσεις που παραμείνουν σε αυτή την κατάσταση δεν θα ληφθούν υπόψη και δεν θα οριστικοποιηθούν μετά τη λήξη της προθεσμίας.
Όλοι οι αιρετοί των ΣΥΝΕΚ σε ΚΥΣΔΕ/ΑΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΔΕ είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε απορία ή διευκρίνιση σχετικά με τη διαδικασία, τα κριτήρια και τη συμπλήρωση των αιτήσεων.