Με ανακοίνωσή της η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ιωαννίνων κάνει λόγο για «πισωγύρισμα» και εντάσσει το νόμο στην «προκλητικά αντι-εκπαιδευτική και αντιεπιστημονική ρύθμιση περί ισοδυναμίας των διπλωμάτων των κολεγίων με πτυχία των πανεπιστημίων μας».

«Μελετώντας κανείς το νομοσχέδιο για την «Κατάρτιση» και όχι για την καταλαβαίνει αμέσως ότι επιχειρείται η ενίσχυση της μετα-γυμνασιακής κατάρτισης, και κατά συνέπεια η αποψίλωση των ΕΠΑ.Λ., αφού έτσι θα δίνονται πιο εύκολες λύσεις στην αγορά εργασίας» τονίζει η ανακοίνωση.

Και συνεχίζει: «Η κυβέρνηση επιχειρεί την προώθηση της πρόωρης διακοπής της εκπαίδευσης των νέων και τη στροφή τους προς την κατάρτιση, και αυτό φαίνεται από τα παρακάτω στοιχεία του νομοσχεδίου:

Στα δύο χρόνια φοίτησης των σχολών αυτών απουσιάζουν παντελώς τα μαθήματα γενικής παιδείας.
Περιλαμβάνει για κάθε ειδικότητα «Πρόγραμμα μάθησης στην εκπαιδευτική δομή» και «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο», δηλαδή μαθητεία στους ανήλικους μαθητές /τριες χωρίς προβλεπόμενη αμοιβή και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Λόγο στο περιεχόμενο των σπουδών και τις ειδικότητες θα έχουν οι «κοινωνικοί εταίροι» δηλαδή οι επιχειρήσεις, οι Δήμοι, οι Περιφέρειες, οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ και άλλων επιμελητηρίων, η ΓΣΕΕ.

Οι ΕΣΚ μπορεί να ιδρυθούν απ’ το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και από άλλα Υπουργεία που θα έχουν την διοικητική τους ευθύνη, από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και φυσικά απ’ τους Ιδιώτες.

Μελετώντας το νομοσχέδιο και ιδιαίτερα το άρθρο 13.1.β) βλέπουμε πως ως διευθυντής της Ε.Σ.Κ., μπορεί να υπηρετήσει ο οποιοσδήποτε δημόσιος υπάλληλος ή και εκπαιδευτικός που θα επιλεγεί από τριμελή επιτροπή μετά από προκήρυξη της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Έχουμε δηλαδή για πρώτη φορά την εμφάνιση των μάνατζερ.

Η εξ αποστάσεως… εκπαίδευση θα παίξει κύριο ρόλο στις ΕΣΚ στις ΕΠΑΣ όπως και στα ΙΕΚ. Δίνεται πλέον η δυνατότητα να πραγματοποιούνται με τη μέθοδο αυτή μαθήματα ειδικότητας ακόμη και εργαστηριακά, όταν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες εργαστηριακές δομές. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εκτός από τη μείωση του κόστους για εργαστήρια και εκπαιδευτικούς, αποτελεί ακόμη μία παροχή στους σχολάρχες των ιδιωτικών ΙΕΚ που χρησιμοποιούσαν αυτή τη μέθοδο παρατύπως όλο το προηγούμενο διάστημα.

Η ανακοίνωση των ειδικοτήτων των ΕΣΚ πιθανόν να οδηγήσει σε συγχώνευση ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ., για να μην υπάρχουν επικαλύψεις. Ειδικά τα ΕΠΑ.Λ και τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. και με δεδομένο τις εξετάσεις με την τράπεζα θεμάτων θα χάσουν, την πλειοψηφία των μαθητών τους με απώτερο στόχο την … «αναβάθμισή» τους.

Η συρρίκνωση της Λυκειακής βαθμίδας θα επιφέρει καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και απόλυτη μείωση των αναγκών σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, που αποτελεί άλλωστε και έναν διαχρονικό στόχο του Υπουργείου Παιδείας.

Δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑ.Λ.

Σε αυτά θα προβλέπεται ενίσχυση του βαθμού αυτονομίας τους «με ενεργό ρόλο των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας», δηλαδή των Δήμων, των τοπικών εκπροσώπων της αγοράς και των επιχειρήσεων που θα έχουν τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στους τομείς και τις ειδικότητες που θα μεταβάλλονται συχνότατα, συμπαρασύροντας και τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η επιλογή των μαθητών θα γίνεται με βάση τον βαθμό απολυτηρίου γυμνασίου, κάτι που θα φέρει σε ακόμα πιο δύσκολη θέση τα υπάρχοντα ΕΠΑ.Λ., ειδικά στις επαρχιακές πόλεις, δημιουργώντας έτσι πολλές υπεραριθμίες σε συναδέλφους και φυσικά αβέβαιο μέλλον.

Τα Ι.Ε.Κ. και ο νέος ρόλος τους

Για πρώτη φορά καθιερώνεται κατώτερος αριθμός φοιτούντων για τη λειτουργία εκπαιδευτικής δομής. Η καθιέρωση του κατώτερου αριθμού των 250 φοιτούντων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ο αριθμός των 100 στις άλλες πόλεις, με εξαίρεση μόνο τις παραμεθόριες περιοχές, θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις πολλών Δ.ΙΕΚ, αποτελεί δε προάγγελο για την επέκταση του μέτρου στο σύνολο της εκπαίδευσης.

Καθιερώνει δίδακτρα για τα ξενόγλωσσα τμήματα των ΙΕΚ και τη δυνατότητα ίδρυσης θεματικών ΙΕΚ, στα πρότυπα του σχολείου ταυτότητας που προσπάθησαν στο παρελθόν οι κυβερνήσεις να εφαρμόσουν στα ΕΠΑ.Λ.

Κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό αυτών των πολιτικών έχει το διυπουργικό Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ) που υπάγεται στην (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ. & Ν.).

Τα ιδιωτικά ΙΕΚ και οι ιδιωτικές ΕΠΑ.Σ. θα πλεονεκτούν έναντι των δημοσίων. Τα δημόσια ΙΕΚ λειτουργούν το απογευματινό ωράριο με δεδομένο ότι χρησιμοποιούν τις υποδομές των Επαγγελματικών Λυκείων.

Η ΕΛΜΕ καταλήγοντας στην μακροσκελή ανακοίνωσή της ζητά:

Ενιαίο δημόσιο και δωρεάν 12χρονο, υποχρεωτικό σχολείο για όλα τα παιδιά με δίχρονη προσχολική αγωγή – εκπαίδευση και αναβαθμισμένη Επαγγελματική Εκπαίδευση. Σχολείο που θα συνδυάζει τη γενική παιδεία, την ευρεία ανθρωπιστική μόρφωση με επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις, ικανότητες για τους βασικούς κλάδους της παραγωγής, Όχι στο σχολείο των δεξιοτήτων και των δήθεν «αρίστων».

Κατάργηση όλου του αντιδραστικού πλαισίου της αξιολόγησης, εσωτερικής – εξωτερικής και αυτοαξιολόγησης που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις, βαθαίνει τη φτώχεια των εκπαιδευτικών και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και στο κλείσιμο σχολείων.

Όχι στην αυτονομία των σχολείων που μαζί με την κατηγοριοποίηση οδηγούν στην ιδιωτικοποίησή τους.

Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς.

Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας.

Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών! Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων!

Κατάργηση όλων των άλλων δομών κατάρτισης.