Τα επιδόματα ανεργίας συνιστούν, εδώ και χρόνια, ένα κρίσιμο ζήτημα που αγγίζει ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και, εν προκειμένω, χιλιάδες εργαζόμενους που βρίσκονται συχνά σε καθεστώς επισφαλούς απασχόλησης.
Στο προσκήνιο έρχεται η λεγόμενη “Πιλοτική Δράση” της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) για την Τακτική Επιδότηση Ανεργίας, η οποία φιλοδοξεί, σύμφωνα με τις επίσημες εξαγγελίες, να αναμορφώσει το υπάρχον σύστημα παροχής ανεργιακών επιδομάτων.
Παρόλα αυτά, η εν λόγω πρωτοβουλία έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις και έντονες αμφισβητήσεις, καθώς αρκετοί επαγγελματικοί κλάδοι –μεταξύ αυτών και ο εκπαιδευτικός κόσμος– διατυπώνουν σοβαρές επιφυλάξεις και φόβους πως θα επιφέρει ακόμη περισσότερους αποκλεισμούς δικαιούχων.
Η προσέγγιση που προωθείται με “ανταποδοτικά” κριτήρια και αυξημένες προϋποθέσεις ασφάλισης, σε συνδυασμό με τη δημιουργία νέων “κόφτων”, συνιστά ένα μοντέλο που ακολουθεί την ίδια λογική που είχε εφαρμοστεί παλιότερα στις συντάξεις, με αποτέλεσμα τη γενικευμένη περικοπή των κοινωνικών παροχών. Ιδιαίτερα οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, που συχνά εργάζονται για μικρά και ακανόνιστα διαστήματα, εμφανίζονται πολλαπλώς εκτεθειμένοι σε αυτές τις ρυθμίσεις, εγείροντας ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του επαγγέλματός τους και τη διασφάλιση στοιχειώδους βιοτικού επιπέδου. Το κείμενο που ακολουθεί αναλύει διεξοδικά τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση, τους περιορισμούς και τις αλλαγές που επιφέρει στην καταβολή του επιδόματος ανεργίας, καθώς και τα αιτήματα που αναδεικνύονται από τον χώρο της Εκπαίδευσης για μια πιο δίκαιη και καθολική στήριξη των ανέργων.
Δείτε επίσης Σχολεία – ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ! Μαθητές κινδυνεύουν με ηλεκτροπληξία
Αναλυτικά η ανακοίνωση από την ΕΛΜΕ Ζακύνθου:
«“Πιλοτική Δράση” της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης για την Τακτική Επιδότηση Ανεργίας. Προωθούνται νέες αντιδραστικές αλλαγές και κόφτες στη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, που αποκλείουν χιλιάδες εκπαιδευτικούς»
Με τον εύηχο τίτλο “Νέο επίδομα ανεργίας – με περισσότερα κίνητρα για εργασία, πιο δίκαιο, πιο ανταποδοτικό”, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ανακοίνωσε στις 23/12/2024, παραμονές Χριστουγέννων, την υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) μεταξύ του ίδιου και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με την οποία τίθεται σε πιλοτική εφαρμογή το νέο επίδομα ανεργίας (βλέπε εδώ: Νέο επίδομα ανεργίας–με περισσότερα κίνητρα για εργασία, πιο δίκαιο, πιο ανταποδοτικό – Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης). Η ΚΥΑ αναρτήθηκε και σε ΦΕΚ (αριθμός 54427/ τεύχος Β’/20-12-2024).
Πίσω από τα μεγάλα λόγια (“περισσότερα κίνητρα για εργασία, ανταποδοτικότητα και δικαιοσύνη, αποτελεσματικότητα), κρύβονται νέες αντιδραστικές και επικίνδυνες αλλαγές, που θα έχουν σαν αποτέλεσμα τον αποκλεισμό από την παροχή του επιδόματος ανεργίας περισσότερων ανέργων, ανάμεσα τους και χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Ένα επίδομα ανεργίας, που, με το υφιστάμενο πλαίσιο κινείται σε εξευτελιστικά επίπεδα, με βάση το τεράστιο κόστος ζωής και το οποίο, λαμβάνουν μόλις 1 στους 10 ανέργους πανελλαδικά, χάρη στους διάφορους κόφτες και περιορισμούς. Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση, με την γενίκευση της πιλοτικής δράσης, θα γίνει ακόμα πιο ζοφερή.
Συγκεκριμένα:
α) Προϋποθέσεις χορήγησης του επιδόματος ανεργίας θα είναι οι 175 ημέρες ασφάλισης και όχι οι 125 που ισχύουν σήμερα, κατ’ ελάχιστο κατά τους 14 μήνες πριν την ένταξη στην επιδότηση εξαιρουμένων των 2 τελευταίων μηνών. Αυτό πρακτικά για έναν αναπληρωτή/τρια σημαίνει πως θα χρειάζεται 7 μήνες εργασίας τους τελευταίους 14 -από 5 που είναι σήμερα, με εξαίρεση τους τελευταίους Π.χ. Αναπληρωτής που προσλήφθηκε Δεκέμβριο, χρειάζεται να έχει δουλέψει 2 τουλάχιστον μήνες και το προηγούμενο σχολικό έτος, για να πάρει επίδομα μετά την απόλυσή του τον Ιούνιο.
Δείτε επίσης ΝΕΕΣ πληρωμές από τον ΟΠΕΚΕΠΕ – Ποιούς αφορούν
β) Ύψος επιδόματος ανεργίας: Ακόμα και αν λάβει κάποιος/α το επίδομα ανεργίας, αυτό θα είναι κυριολεκτικά ψίχουλα! Το νέο επίδομα ανεργίας, θα χωρίζεται πλέον σε 2 μέρη, στο σταθερό (70% του κατώτατου μισθού ή και κάτω από αυτόν, που θα μειώνεται σταδιακά όσο πλησιάζει στο τέλος της περιόδου επιδότησης-αλήθεια, τους επόμενους μήνες που θα μειώνεται και το εξευτελιστικό ποσό, πώς θα μπορεί να τα βγάζουν πέρα οι άνεργοι και οι οικογένειές τους;) και στο μεταβλητό-ανταποδοτικό, με κριτήρια όπως τα έτη ασφάλισης και το μέσο όρο αποδοχών, πριν την ανεργία.
Ωστόσο, για να λάβει κανείς το ανταποδοτικό μέρος (!) του επιδόματος ανεργίας απαιτούνται:
1) να ενταχθείς στην τακτική επιδότηση (175 ημέρες ασφάλισης μέχρι και τον Απρίλιο),
2) 900 ημέρες ασφάλισης κατ’ ελάχιστο (!) κατά τους 50 μήνες πριν την ένταξη στην επιδότηση εξαιρουμένων των 2 τελευταίων μηνών και ταυτόχρονα αποδοχές ίσες ή μεγαλύτερες από τον κατώτατο μισθό κατά τους 14 μήνες πριν την ένταξη στην επιδότηση εξαιρουμένων των 2 τελευταίων μηνών. 900 ημέρες ασφάλισης σημαίνει 36 μήνες εργασίας, τους τελευταίους 50, που σημαίνει πως αν κάποιος εκπαιδευτικός προσληφθεί κάποιες χρονιές καθυστερημένα, δεν θα μπορεί να λάβει το ανταποδοτικό μέρος του επιδόματος ανεργίας.
Αυτή η πρακτική, με το διαχωρισμό σε σταθερό και ανταποδοτικό μέρος, δοκιμάστηκε με τεράστια επιτυχία για τις κυβερνήσεις και δραματική για τους εργαζόμενους (διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις) με τις συντάξεις, πρακτική και είχε σαν αποτέλεσμα την κατακρήμνιση των συντάξεων μεσοσταθμικά στο 35%, για τους δικαιούχους μετά την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου.
Και μόνο που εισάγεται ο όρος “ανταποδοτικότητα” και μάλιστα βαφτίζεται σαν ένα δίκαιο σύστημα απόδοσης επιδομάτων και κοινωνικών παροχών, είναι πρόκληση! H ανταποδοτικότητα, είναι που ράβεται κάθε φορά στα μέτρα της κυρίαρχης πολιτικής λιτότητας για τους εργαζόμενους και τις αντοχές της οικονομίας, δηλαδή τα κέρδη!
Οι αλλαγές αυτές μεθοδεύονται στο σημερινό έδαφος, όπου ήδη εφαρμόζονται δεκάδες κόφτες που τεμαχίζουν το ποσό του επιδόματος και κυρίως το χρονικό διάστημα που ένας άνεργος μπορεί να το λάβει.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά: α) 125 νέες ημέρες ασφάλισης μετά την επιδότηση β) από τις απαιτούμενες ημέρες ασφάλισης, εξαιρούνται οι μέρες της νόμιμης άδειας κύησης και λοχείας! Δηλαδή, η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός, η μόνη στο Δημόσιο που δεν δικαιούται 9μηνη άδεια ανατροφής, τιμωρείται ξανά, επειδή έμεινε έγκυος, αν π.χ. προσληφθεί μέσα στο Νοέμβρη και βγει σε άδεια το Μάρτιο! γ) σε χρονικό διάστημα τετραετίας υπάρχει πλαφόν 400 ημερών επιδότησης. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αν κάποιος/κάποια προσληφθεί αργοπορημένα, π.χ. Δεκέμβριο και επιδοτηθεί και για τους μήνες Σεπτέμβριο-Οκτώβριο-Νοέμβριο, υπάρχει κίνδυνος να ξεπεράσει το όριο των 400 ημερών επιδότησης μέσα στην τετραετία (με δεδομένο πως οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί εντάσσονται κάθε χρόνο στην επιδότηση μετά την απόλυσή τους) και να μην λάβει επίδομα, παρότι έχει τον αριθμό ημερών ασφάλισης. Με αυτό τον τρόπο, αποκλείστηκαν πολλοί συνάδελφοι που προσλήφθηκαν το προηγούμενο σχολικό έτος στη Δ΄ Φάση (4/12/2023) από το επίδομα.
Με αυτά τα δεδομένα, ας φανταστεί κανείς τι έχει να συμβεί όταν γενικευτούν οι προϋποθέσεις της πιλοτικής δράσης… Σε συνδυασμό με τους υπάρχοντες εξευτελιστικούς μισθούς, τη μετακίνηση από περιοχή σε περιοχή με μια βαλίτσα στο χέρι, χωρίς καμία κρατική στήριξη και μέριμνα (επίδομα διαβίωσης, 50% μείωση στη μετακίνηση κ.α.), το πανάκριβο κόστος ζωής, ο αποκλεισμός (επιπλέον) χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών και από το επίδομα ανεργίας το καλοκαίρι, δημιουργεί τελικά το εύλογο ερώτημα: για ποιο λόγο να επιλέξει κανείς το επάγγελμα του εκπαιδευτικού;
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι, δίπλα στα δίκαια αιτήματά μας, τώρα είναι η ώρα να δυναμώσει ο αγώνας για επιδότηση όλων των ανέργων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, στο 80% του τελευταίου μισθού, για όσο διάστημα διαρκεί η ανεργία!
Τώρα είναι η ώρα της πάλης για υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στο χώρο της Εκπαίδευσης, που θα κατοχυρώνει και αυτό το δίκαιο αίτημα, πλάι στα παρακάτω:
· να αποσυρθεί άμεσα η απαράδεκτη Κ.Υ.Α.
· αυξήσεις άμεσα 20% στους μισθούς, επαναφορά 13ου και 14ου μισθού!
· επίδομα διαβίωσης σε όσους/όσες εργάζονται μακριά από τον τόπο κατοικίας τους
· να προσμετρώνται οι μέρες άδειας κύησης και λοχείας για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας
· εξίσωση αδειών μονίμων-αναπληρωτών
· χορήγηση 9μηνης άδειας ανατροφής στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς
· μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών
Δείτε επίσης Κλειστά σχολεία: Ποιοί μαθητές θα έχουν τριήμερο 17, 18, 19 Ιανουαρίου