Σε συνέχεια παλαιότερων ενημερωτικών για την εικόνα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σας παραθέτω κάποια νεώτερα στοιχεία: Με βάση τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος  ο αριθμός των μόνιμων σε όλη την εκπαίδευση είναι 130.515.

 

 

του αιρετού στο  ΚΥΣΔΕ 

Μαζί με τους 42.021 αναπληρωτές ο συνολικός αριθμός των υπηρετούντων σε όλη την εκπαίδευση ανέρχεται σε 172.536  εκπαιδευτικούς. Οι αναπληρωτές αποτελούν πλέον το 24,3% επί του συνόλου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών!

   Με βάση τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος  myschool (αναφορά 9/10)  ο αριθμός των εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια ήταν 70.511. Εξ αυτών οι 43.609 είναι γυναίκες (61,84%) και οι 26.902 είναι άνδρες (38,15%). Είναι προφανές ότι τα στοιχεία αυτά θα διαφοροποιηθούν μετά τις τελευταίες προσλήψεις 1146 εκπαιδευτικών με τρίμηνες συμβάσεις.

Η κατανομή όλων των εκπαιδευτικών Δ.Ε. ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης είναι η ακόλουθη:

 

ΔΙΕΥΘ. Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΣΟΣΤΟ
Α΄ ΑΘΗΝΑΣ 4179 5,92%
ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ 1643 2,33%
Α ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ 2976 4,22%
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ 3173 4,50%
ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ 619 0,87%
ΑΡΚΑΔΙΑΣ 559 0,79%
ΑΡΤΑΣ 541 0,76%
ΑΧΑΪΑΣ 2204 3,12%
Β΄ ΑΘΗΝΑΣ 2701 3,83%
ΒΟΙΩΤΙΑΣ 886 1,25%
Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ 3153 4,47%
ΓΡΕΒΕΝΩΝ 256 0,36%
Δ΄ΑΘΗΝΑΣ 2785 3,94%
ΔΡΑΜΑΣ 731 1,03%
Β  ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ 3306 4,68%
ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ 1230 1,74%
 ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ 1834 2,60%
  ΕΒΡΟΥ 920 1,30%
ΕΥΒΟΙΑΣ 1384 1,96%
ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ 175 0,24%
ΖΑΚΥΝΘΟΥ 352 0,49%
ΗΛΕΙΑΣ 1117 1,58%
ΗΜΑΘΙΑΣ 1020 1,44%
ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 2343 3,32%
ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 407 0,57%
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 1068 1,51%
ΚΑΒΑΛΑΣ 957 1,35%
ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 812 1,15%
ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ 405 0,57%
ΚΕΡΚΥΡΑΣ 885 1,25%
ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ 337 0,47%
ΚΙΛΚΙΣ 519 0,73%
ΚΟΖΑΝΗΣ 1213 1,72%
ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ 1038 1,47%
 ΚΥΚΛΑΔΩΝ 1176 1,66%
ΛΑΚΩΝΙΑΣ 549 0,77%
ΛΑΡΙΣΑΣ 1802 2,55%
ΛΑΣΙΘΙΟΥ 593 0,84%
ΛΕΣΒΟΥ 882 1,25%
ΛΕΥΚΑΔΑΣ 272 0,38%
ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ 1454 2,06%
ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ 980 1,39%
ΞΑΝΘΗΣ 761 1,07%
ΠΕΙΡΑΙΑ 3284 4,65%
ΠΕΛΛΑΣ 993 1,40%
ΠΙΕΡΙΑΣ 1077 1,52%
ΠΡΕΒΕΖΑΣ 482 0,68%
ΡΕΘΥΜΝΟΥ 792 1,12%
ΡΟΔΟΠΗΣ 614 0,87%
ΣΑΜΟΥ 415 0,58%
ΣΕΡΡΩΝ 1103 1,56%
ΤΡΙΚΑΛΩΝ 921 1,30%
ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ 966 1,36%
ΦΛΩΡΙΝΑΣ 429 0,60%
ΦΩΚΙΔΑΣ 272 0,38%
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ 766 1,08%
ΧΑΝΙΩΝ 1281 1,81%
ΧΙΟΥ 587 0,83%
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠ/ΣΗ 137 0,19%
ΣΙΒΙΤΑΝΙΔΕΙΟΣ 195 0,27%
ΣΥΝΟΛΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤ. 70.511  

 

Με βάση τα στοιχεία αυτά παρατηρούμε ότι οι 5 μεγαλύτερες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης είναι η Α΄ Αθήνας με 5,92% των μονίμων και ακολουθούν η Δυτική Θεσσαλονίκη με 4,68%, ο Πειραιάς με 4,65%, η  Ανατ. Αττική με 4,50% και η Γ΄ Αθήνας με 4,47%.  Αντίστοιχα οι 5 Διευθύνσεις με τον μικρότερο αριθμό μονίμων εκπαιδευτικών είναι η Ευρυτανία με 0,24% και ακολουθούν τα Γρεβενά με 0,36%, η Φωκίδα με 0,38%, η Λευκάδα με 0,38% και η Κεφαλληνία με 0,47%.

Σε σχέση με την ηλικιακή επιβάρυνση όλων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στη Δευτεροβάθμια  τα στοιχεία είναι τα ακόλουθα:

 

ΕΤΟΣ ΓΕΝΝ. ΑΝΔΡΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ
1953 143 71 214 0,30%
1954 -1956 1474 774 2248 2,09%
1957-1959 3039 2213 5252 7,44%
1960-1962 3860 4713 8573 12,15%
1963-1965 4183 6591 10774 15,27%
1966-1968 3758 7457 11215 15,90%
1969-1971 3045 5476 8521 11,70%
1972-1974 2440 4672 7112 10,08%
1975-1977 2041 4236 6277 8,90%
1978-1980 1414 3221 4635 6,57%
1981-1983 721 2177 2898 4,10%
1984-1986 346 990 1336 1,89%
1987-1989 193 514 707 1%
1990-1992 115 318 433 0,61%
1993-1997 35 105 140 0,19%
ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΦ. 95 81 176 0,24%

 

Από την μελέτη του πίνακα παρατηρούμε κάποια συγκλονιστικά ευρήματα:

  • Από 52 ετών και άνω, δηλαδή γεννηθέντες από το 1968 και προγενέστερα είναι 38.276 εκπαιδευτικοί δηλαδή το 54,28% των υπηρετούντων εκπαιδευτικών (μονίμων και αναπληρωτών)!
  • Από 40 ετών και κάτω είναι μόλις 6.941 εκπαιδευτικοί που αντιστοιχεί μόλις στο 9,84% όλων των υπηρετούντων εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας!
  • Από 35 ετών και κάτω είναι μόλις 2.039 εκπαιδευτικοί που αντιστοιχεί μόλις στο 2,89% όλων των υπηρετούντων εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας!
  • Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας είναι οι γεννηθέντες μεταξύ 1963-1968 που είναι 21.989 εκπαιδευτικοί δηλαδή το 31,18% των μονίμων εκπαιδευτικών. Συνεπώς σχεδόν το 1/3 των εκπαιδευτικών (μονίμων και αναπληρωτών) είναι σε ηλικίες από 52-57 ετών!
  • Από τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας οι περισσότεροι άνδρες  είναι οι γεννηθέντες το 1964 (1450) και ακολουθούν οι γεννηθέντες το 1965 (1449), το 1960 (1367) και οι γεννηθέντες το 1966 (1341). Από τις γυναίκες οι περισσότερες είναι οι γεννηθείσες το 1966 (2692) και ακολουθούν οι γεννηθείσες το 1967 (2559), το 1965 (2435) και τέλος οι γεννηθείσες το 1964 (2298). Συνολικά οι εκπαιδευτικοί που γεννήθηκαν από το 1964-1966 ανέρχονται σε 11.665, δηλαδή το 16,5% όλων των υπηρετούντων εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας είναι ηλικίας 54-56 ετών!

Είναι προφανές ότι η χρόνια αδιοριστία και οι ασφαλιστικές ρυθμίσεις που οδηγούν τους εκπαιδευτικούς να εργάζονται μέχρι και τα 68 έτη, θα επιβαρύνουν συνεχώς τα μεγέθη αυτά! Το 2020 αποχώρησαν αυτοδικαίως οι γεννηθέντες το 1952 ενώ το 2021 θα αποχωρήσουν οι γεννηθέντες το 1953!  Η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση της σχετικής κατάταξης με τους πιο ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς σε όλη την ΕΕ! Με τα δεδομένα αυτά πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν –πλέον- σχεδόν 50 χρόνια διαφορά ηλικίας με τους μαθητές τους! Παρότι η παιδαγωγική και διδακτική εμπειρία, που συσσωρεύεται στους «παλιούς» καθηγητές είναι εξαιρετικής σημασίας για το εκπαιδευτικό σύστημα, μια τόσο μεγάλη διαφορά ηλικίας θα δυσχεράνει πολύ την επικοινωνία με τους μαθητές και την κατανόηση της ψυχικής τους ιδιομορφίας. Οι εκπαιδευτικοί μεγάλης ηλικίας και με πολλά χρόνια υπηρεσίας είναι αυτοί που απειλούνται περισσότερο από το «σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης» (burnout) και θεωρείται βέβαιο ότι η αύξηση της μέσης ηλικίας των εκπαιδευτικών θα αυξήσει το ποσοστό όσων πάσχουν από burnout και άρα θα μειώσει την αποδοτικότητά τους, με προφανείς συνέπειες στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος! Είναι σαφές ότι οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, αποτελούν και συνθήκες μάθησης των μαθητών μας! Η αναγκαιότητα μαζικών μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, με δεδομένο ότι τη φετινή χρονιά εργάζονται πάνω από 42.000 αναπληρωτές είναι προφανής και ζωογόνος για όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα! Το ελάχιστο που θα μπορούσε να γίνει είναι οι 10.500 μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση να γίνουν άμεσα –εντός του 2021- και όχι σε βάθος διετίας! Είναι αυτονόητο ότι –το ελάχιστο- για τη Δευτεροβάθμια είναι η ισοκατανομή των διορισμών αυτών μεταξύ των δύο βαθμίδων της εκπαίδευσης! Και αυτό –κυρίως- πρέπει να γίνει αντιληπτό από την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας!