Η παρουσία των αιρετών εκπροσώπων των όλα αυτά τα χρόνια εξασφάλιζε την αντικειμενικότητα και τη διαφάνεια σε αυτές τις διαδικασίες, αναφέρουν οι Συνεργαζόμενες εκπαιδευτικές κινήσεις σε ανακοίνωση τους.

Η ανακοίνωση:

Μετά την ανακοίνωση των Γενικών Μεταθέσεων και την κατάθεση των αιτήσεων απόσπασης εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες και φορείς, προχωρούν οι διαδικασίες τοποθετήσεων εκπαιδευτικών σε οργανικές και λειτουργικές θέσεις. Δυστυχώς και οι διαδικασίες αυτές θα γίνουν  χωρίς την παρουσία αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών σε όλα τα στάδια τους αλλά μόνο με διορισμένα μέλη σε δοτά Υπηρεσιακά Συμβούλια, σε άλλη μια αντιδημοκρατική εκτροπή της κ. Κεραμέως και της Κυβέρνησης της ΝΔ.

Η παρουσία των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών όλα αυτά τα χρόνια εξασφάλιζε την αντικειμενικότητα και τη διαφάνεια σε αυτές τις διαδικασίες! Με απόλυτα χειραγωγούμενα Υπηρεσιακά Συμβούλια (ΠΥΣΔΕ-ΑΠΥΣΔΕ-ΚΥΣΔΕ), η εκπροσώπηση των εκπαιδευτικών, η προάσπιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων, η διαφάνεια, η αμεροληψία, η ισότιμη και δίκαιη αντιμετώπιση παύουν, φαλκιδεύονται, ναρκοθετούνται. Ξαναγυρίζουμε στις μαύρες εποχές και στα σκοτάδια της συναλλαγής και του ρουσφετιού, των πολιτικών πιέσεων και της πελατειακής αντίληψης που θα προβάλει τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών όχι ως απαράγραπτο εργασιακό δικαίωμα αλλά ως χάρη ή ευνοϊκή εξυπηρέτηση!

Για την καλύτερη ενημέρωση των εκπαιδευτικών οι ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ (ΣΥΝ.Ε.Κ.)  αποκωδικοποιούμε κάποια σημεία της νομοθεσίας.

Η χρονολογική σειρά με την οποία γίνονται οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών είναι η ακόλουθη

  1. Αποστολή κενών – πλεονασμάτων

Το Φεβρουάριο κάθε έτους, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, μετά από συνεδρίαση των οικείων ΠΥΣΔΕ συμπληρώνουν και στέλνουν στις Περιφερειακές Διευθύνσεις πίνακες με τα κενά – πλεονάσματα (ο γνωστός πίνακας Γ’). Ο πίνακας Γ’ προκύπτει από τον πίνακα Α’ με τα κενά και τα πλεονάσματα που στέλνουν τα σχολεία στις ΔΔΕ. Τα κενά και τα πλεονάσματα σε κάθε ειδικότητα βγαίνουν με ώρες Α΄ ανάθεσης.

Οι Διευθύνσεις μετά από συνεδρίαση του ΠΥΣΔΕ συντάσσουν και τον πίνακα Β’, που αφορά στα κενά – πλεονάσματα των ομάδων σχολείων, οι οποίες υπάρχουν σε κάθε ΠΥΣΔΕ. Οι πίνακες Β΄ παραμένουν στις ΔΔΕ και είναι διαθέσιμοι, για πιθανό έλεγχο από ΠΔΕ και Υπουργείο Παιδείας. Οι ΠΔΕ λαμβάνουν τους πίνακες Γ’ που στέλνουν οι ΔΔΕ, κάνουν τις εκτιμήσεις και τις προτάσεις τους επί αυτών των πινάκων (δηλαδή για τα κενά ή τα πλεονάσματα) και στη συνέχεια στέλνουν τις εισηγήσεις τους στο Υπουργείο Παιδείας και το ΚΥΣΔΕ για τη διενέργεια των μεταθέσεων.

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 του ΠΔ 100/97 οι εισηγήσεις στην ΚΥ του Υπ. Παιδείας πρέπει να αποστέλλονται μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου κάτι που – κατά κανόνα-δεν τηρείται. Η αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού του ΥΠΑΙΘ συντάσσει τους πίνακες κενών οργανικών θέσεων κατά περιοχή μετάθεσης με βάση τις ως άνω εισηγήσεις που έχει δεχτεί μέχρι τις 10 Μαρτίου όπως ορίζει η παρ. 1 του άρθρου 4 του ΠΔ 100/97. Επί των τελευταίων πινάκων και μετά την έγκρισή τους από το ΚΥΣΔΕ πραγματοποιούνται οι Γενικές Μεταθέσεις.

Μεταθέσεις από περιοχή μετάθεσης σε άλλη περιοχή μετάθεσης

Οι αιτήσεις μετάθεσης υποβάλλονται από τους εκπαιδευτικούς μέσα στο μήνα Νοέμβριο σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠΔ 100/97. Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 15 του ΠΔ 100/97 δικαίωμα αίτησης κατά την ίδια χρονική περίοδο έχουν και οι ενδιαφερόμενοι για μετάθεση από σχολείο σε σχολείο της ίδιας περιοχής μετάθεσης (βελτίωση θέσης), χωρίς να αναγράφουν στην αίτησή τους προτιμήσεις συγκεκριμένων σχολείων. Μέσα στην ίδια προθεσμία υποβάλλουν στο οικείο περιφερειακό υπηρεσιακό συμβούλιο δήλωση για οριστική τοποθέτηση και όσοι βρίσκονται στη διάθεση αυτού από μετάθεση, διορισμό ή οποιοδήποτε άλλο λόγο.

Για τις μεταθέσεις εκδίδεται από το Υπουργείο Παιδείας κάθε χρόνο αναλυτική εγκύκλιος, που αναφέρεται σε όλα τα ζητήματα των μεταθέσεων α)από περιοχή σε περιοχή μετάθεσης, β) στα Μουσικά Σχολεία, γ) στα Καλλιτεχνικά Σχολεία, δ) στα  Πειραματικά σχολεία Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ε) αμοιβαίες από περιοχή σε περιοχή,  στ) σε ΣΜΕΑΕ και ΚΕΣΥ και  ζ) σε Κ.Ε.Σ.Υ. για τις θέσεις εξειδίκευσης στη Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό.

  1. Τοποθετήσεις μετά τη διενέργεια

Τα αρμόδια περιφερειακά συμβούλια/ΠΥΣΔΕ, μετά τις μεταθέσεις που διενεργούνται, συντάσσουν πίνακες των κενών οργανικών θέσεων λαμβάνοντας υπόψη και τις κενές θέσεις που προέκυψαν από τη διαδικασία των  παραπάνω μεταθέσεων κατά σχολική μονάδα. Αν κατά τη σύνταξη των παραπάνω πινάκων, διαπιστωθεί υπεραριθμία εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες, αυτή ρυθμίζεται σύμφωνα με το άρθρο 14 του ΠΔ 100/97. Σημειώνεται ότι οι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί προηγούνται στις τοποθετήσεις έναντι όλων των υπολοίπων και των ειδικών κατηγοριών μετάθεσης  της παρ. 13 περ. α΄ και γ΄ του ΠΔ50/96 που έπονται.

  1. Ποιοι εκπαιδευτικοί εντάσσονται στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης;

Οι εκπαιδευτικοί οι ανήκοντες σε μία από τις κατηγορίες που αναφέρονται στο άρθρο 13 του Π.Δ. 50/1996, στην παρ. 8 του άρθρου 1 του Ν.3194/2003 (σκλήρυνση κατά πλάκας), στο άρθρο 17 του Ν.3402/2005 (δρεπανοκυτταρική και μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία), των παρ. 1,2,3 του άρθρου 6 του Ν. 3454/2006 και στο άρθρο 52 του Ν.4115/2013 όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.2 του άρθρου 39 του Ν. 4403/16. Διευκρινίζουμε ότι σύμφωνα με την τελευταία διάταξη «Εξομοιώνονται με τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς, οι εκπαιδευτικοί, που τυγχάνουν γονείς ενός (1) αναπήρου τέκνου, με ποσοστό αναπηρίας 67% και, κατά συνέπεια, θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση που ο ν.3848/2010 (Α΄ 71) επιφυλάσσει στους πολύτεκνους».

Για τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης στις περιπτώσεις των ειδικών κατηγοριών δεν απαιτείται η συμπλήρωση ενός έτους υπηρεσίας στην οργανική τους θέση, πραγματοποιούνται δε κατά προτεραιότητα των άλλων μεταθέσεων και οι υποψήφιοι συγκρίνονται μόνο μεταξύ τους.

Σημειώνεται ότι η προτεραιότητα για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 13(πολύτεκνοι), ισχύει τόσο για τις μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή μετάθεσης όσο και για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις εντός της ίδιας περιοχής, σύμφωνα με το άρθρο 55 του ν. 4653/2020 (12Α΄). Συνεπώς με το ν.4653/2020 οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί εξαιρούνται και από τις ρυθμίσεις του άρθρου 14 του ΠΔ 50/1996, όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο 12, παρ. 2 του ΠΔ 100/1997.

  1. Πώς ορίζεται και πώς ρυθμίζεται η υπεραριθμία εκπαιδευτικού;

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του Π.Δ 50/96, όπως ισχύουν, υπεραριθμίες εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι δυνατόν να προκύψουν από ίδρυση, κατάργηση ή συγχώνευση αυτών, από μετατροπή λυκείων σε Λυκειακές τάξεις ή από μείωση των τμημάτων των μαθητών ή άλλη αιτία.

Οι εκπαιδευτικοί που κρίθηκαν υπεράριθμοι και επιθυμούν να τοποθετηθούν σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας όπου ανήκει το σχολείο στο οποίο κρίθηκαν ως υπεράριθμοι, τοποθετούνται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόμενοι μόνο μεταξύ τους, με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης και τις δηλώσεις προτίμησής τους σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας και όπου αυτό δεν είναι δυνατόν σε κενές θέσεις όμορης ομάδας σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης. Αρχικά καλούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί του ίδιου κλάδου ή ειδικότητας που ανήκουν οργανικά στο σχολείο όπου διαπιστώθηκε η υπεραριθμία να δηλώσουν, εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών, αν επιθυμούν ή όχι να κριθούν ως υπεράριθμοι. β)Στη συνέχεια τα ΠΥΣΔΕ σε συνεδρίασή τους χαρακτηρίζουν ονομαστικά τους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς, κατά σχολική μονάδα, λαμβάνοντας υπόψη τα εξής:

  • Από όσους/ες εκπαιδευτικούς επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι αυτοί που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό μονάδων μετάθεσης, σύμφωνα με το άρθρο 16 του Π.Δ. 50.
  • Από όσους/ες εκπαιδευτικούς δεν επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται ως υπεράριθμοι εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι στη σχολική μονάδα. Οι εκπαιδευτικοί που μετατέθηκαν ή τοποθετήθηκαν στη σχολική μονάδα το ίδιο σχολικό έτος, εκτός των εκπαιδευτικών που τοποθετήθηκαν ως υπεράριθμοι, θεωρείται ότι τοποθετήθηκαν ταυτόχρονα. Σε περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης υπεράριθμοι χαρακτηρίζονται οι εκπαιδευτικοί που συγκεντρώνουν το μικρότερο αριθμό μονάδων μετάθεσης, σύμφωνα με το άρθρο 16 του Π.Δ. 50.
  • Ο εκπαιδευτικός χωρίς μαθήματα Α΄ ανάθεσης (τουλάχιστον 12 ώρες), δεν καλύπτει οργανικό κενό και κρίνεται υπεράριθμος.
  • Οι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί δεν τοποθετούνται σε σχολείο όμορης ομάδας αν υπάρχει κενό σε σχολεία της ίδιας ομάδας με το σχολείο όπου υπηρετούν.Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στην ίδια ομάδα ή εάν οι όποιες θέσεις υπήρχαν έχουν καταληφθεί από άλλους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς με περισσότερες μονάδες μετάθεσης, οι εναπομείναντες υπεράριθμοι τοποθετούνται κατά προτεραιότητα σε κενές θέσεις όμορης/ρων ομάδας/δων σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης, μετά την τοποθέτηση των υπεράριθμων εκπαιδευτικών της ίδιας ομάδας σχολείων.
  • Οι εκπαιδευτικοί που δεν επιθυμούν ή δεν κατέστη δυνατόννα τοποθετηθούν σε σχολεία της ίδιας ή όμορης ομάδας, σύμφωνα με την ανωτέρω διαδικασία, μπορούν να τοποθετηθούν ύστερα από δήλωσή τους σε κενές θέσεις σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης κατά τη διαδικασία των βελτιώσεων – οριστικών τοποθετήσεων, συγκρινόμενοι με όλους τους εκπαιδευτικούς που ζητούν μετάθεση- βελτίωση – οριστική τοποθέτηση (σε περίπτωση που δεν έχουν υποβάλει αίτηση βελτίωσης θέσης) .
  • Η ρύθμιση της υπεραριθμίας των εκπαιδευτικών του κλάδουΠΕ04 γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 18, άρθρου 36 του Ν.4186/2013. Συγκεκριμένα:

«…Στο άρθρο 14 του π.δ. 50/1996 (Α΄ 45), όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 12 του π.δ. 100/1997 (Α΄ 94), προστίθεται παράγραφος 13 ως εξής: «13. Για τη διαπίστωση υπεραριθμίας εκπαιδευτικών και τη ρύθμισή της σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ4 (Φυσικών, Χημικών, Φυσιογνωστών, Βιολόγων, Γεωλόγων) αντιμετωπίζονται ενιαία, ανεξαρτήτως της ειδικότητας στην οποία ανήκουν.»… ».

  • Ο χαρακτηρισμόςενός εκπαιδευτικού ως οργανικά υπεράριθμου σε καμία περίπτωση δεν οδηγεί σε απώλεια της οργανικής του θέσης. Δεν υπάρχει αναγκαστική άρση υπεραριθμίας. Μόνο αν ο εκπαιδευτικός επιθυμεί, κάνει δήλωση προτίμησης σε σχολικές μονάδες στις οποίες υπάρχουν οργανικά κενά και εάν σύμφωνα με τα μόρια μετάθεσής του τοποθετηθεί, τότε αλλάζει οργανική τοποθέτηση, εάν πάλι κάνει δήλωση και δεν τοποθετηθεί παραμένει στην οργανική του θέση. Οι εκπαιδευτικοί που εξακολουθούν να είναι υπεράριθμοι μετά τις παραπάνω ρυθμίσεις, παραμένουν στο σχολείο όπου κρίθηκαν ως υπεράριθμοι και διατίθενται σε άλλες σχολικές μονάδες για συμπλήρωση του ωραρίου τους ή αποσπώνται κατά την έναρξη του σχολικού έτους.
  • Από την ανωτέρω διαδικασία της υπεραριθμίαςεξαιρούνται όσοι ανήκουν σε « ειδική κατηγορία μετάθεσης» για λόγους υγείας καθώς και οι πολύτεκνοι καθώς και οι εκπαιδευτικοί που τυγχάνουν γονείς ενός (1) αναπήρου τέκνου , με ποσοστό αναπηρίας 67%. Ωστόσο, εάν επιθυμούν οι ίδιοι, οι ανήκοντες σε ειδική κατηγορία, μπορούν να υποβάλουν αίτηση να κριθούν ως υπεράριθμοι, αλλά στην περίπτωση αυτή κρίνονται και συγκρίνονται μαζί με όλους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν κριθεί υπεράριθμοι, βάσει των συνολικών μονάδων μετάθεσης που συγκεντρώνουν και δεν μπορούν να επικαλεσθούν την ένταξή τους σε ειδική κατηγορία ώστε να προηγηθούν των υπολοίπων υπεραρίθμων κατά την άρση της υπεραριθμίας και την τοποθέτησή τους σε οργανική θέση (σύμφωνα με τη με αριθμό πρωτ. 84582/Δ2/20-06-2013 διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας ).
  • Όσοι εκπαιδευτικοί έχουν θεμελιώσει δικαίωμα μετάθεσης πριν το χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμοι , διατηρούν το δικαίωμα αυτό και μετά την τοποθέτησή τους σε νέα οργανική θέση και επομένως δεν απαιτείται εκ νέου υπηρέτηση αυτής, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.8 του άρθρου 14 του Π.Δ.50/1996. Ως εκ τούτου, υπεράριθμος εκπαιδευτικός που τοποθετείται με τη διαδικασία άρσης υπεραριθμίας σε οργανικό κενό σχολικής μονάδας, μπορεί, εάν επιθυμεί, αμέσως μετά, εφόσον έχει υποβάλει αίτηση για βελτίωση θέσης, να διεκδικήσει νέα τοποθέτηση με βελτίωση θέσης, συνεξεταζόμενος με όλους όσους ζητούν βελτίωση θέσης ή τοποθέτησης λόγω μετάθεσης.

Πώς γίνονται οι υπόλοιπες τοποθετήσεις;

Μετά τις τοποθετήσεις των υπεράριθμων εκπαιδευτικών, τα περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια, σε συνεδρίασή τους, αναμορφώνουν τους πίνακες των κενών οργανικών θέσεων κατά το μέρος που τροποποιούνται από τις τοποθετήσεις των υπεράριθμων. Οι πίνακες αυτοί καθώς και οι καταστάσεις με τα ονοματεπώνυμα και τα στοιχεία των εκπαιδευτικών που μετατέθηκαν από άλλες περιοχές, αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων των Συμβουλίων (παρ. 6 του άρθρου  15 ΠΔ 100/97). Σήμερα πλέον αναρτώνται στην Ιστοσελίδα των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και αποστέλλονται ηλεκτρονικά στα σχολεία.

Τα περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια με ανακοίνωσή τους καλούν όλους τους εκπαιδευτικούς που υπέβαλλαν αίτηση για βελτίωση ή δήλωση για οριστική τοποθέτηση, καθώς και εκείνους που μετατέθηκαν από άλλες περιοχές ή βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ, να υποβάλλουν, μέσα σε πέντε (5) ημέρες δήλωση στην οποία να αναγράφουν τις συγκεκριμένες σχολικές μονάδες, όπου επιθυμούν να μετατεθούν ή να τοποθετηθούν. Σύμφωνα με την παρ. 7 του ΠΔ 100/97 στις δηλώσεις αυτές μπορούν να αναγραφούν κατά σειρά προτίμησης μέχρι είκοσι (20) σχολικές μονάδες. Διευκρινίζεται ότι στην αίτηση θα δηλώνονται με σειρά προτιμήσεως μόνο σχολεία της περιοχής στην οποία ανήκει ο εκπ/κος. Συνιστάται ωστόσο να δηλώνονται όχι μόνο τα σχολεία στα οποία το οικείο ΠΥΣΔΕ έχει καθορίσει οργανικά κενά, αλλά έως και το σύνολο των σχολείων της περιοχής τους και μόνο, διότι κατά τη διαδικασία βελτίωσης θέσης ασφαλώς θα προκύψουν οργανικά κενά σε άλλα σχολεία πέρα των καθορισμένων.

Σύμφωνα με την παρ. 8 του αρθρ 15 του ΠΔ 100/97 τα ΠΥΣΔΕσυνεδριάζουν το αργότερο μέχρι τέλος Απριλίου (πολλές φορές και αργότερα επειδή υπάρχει διαθέσιμος χρόνος) και αποφασίζουν για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών με την εξής σειρά:

α) Μεταθέσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών των ειδικών κατηγοριών του άρθρου 13 του ΠΔ 100/97.

β) Μεταθέσεις και τοποθετήσεις όλων των άλλων εκπαιδευτικών.

Μετά την εξέταση των αιτήσεων και των δηλώσεων τα περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια ανακοινώνουν τις θέσεις που εξακολουθούν να παραμένουν κενές (παρ. 10 αρθρ 15 ΠΔ 100/97). Οι εκπαιδευτικοί που υπέβαλαν δήλωση για τοποθέτηση εφόσον δεν κατέστη δυνατόν να τοποθετηθούν σε σχολείο της προτίμησής τους, μπορούν, αν το επιθυμούν, να υποβάλλουν συμπληρωματική δήλωση για τοποθέτηση στις υπόλοιπες αυτές θέσεις μέσα σε πέντε (5) ημέρες από την ανακοίνωσή τους. Η τοποθέτηση αυτών γίνεται ύστερα από σύγκριση μεταξύ τους (παρ. 10 άρθρο 15 του ΠΔ 100/97).

Οι εκπαιδευτικοί που δεν τοποθετήθηκαν σε σχολεία της προτίμησής τους τοποθετούνται προς το συμφέρον της υπηρεσίας στις υπόλοιπες κενές θέσεις. Σε περίπτωση που οι εκπαιδευτικοί αυτοί είναι περισσότεροι από τις οργανικές θέσεις, παραμένουν ως υπεράριθμοι στη διάθεση των ΠΥΣΔΕ και τοποθετούνται προσωρινά ή διατίθενται για τη συμπλήρωση ωραρίου σε σχολεία της συγκεκριμένης περιοχής.

Για τους εκπ/κούς Α/θμιας εκπ/σης (διασταλτική εφαρμογή και στην Β/θμια εκπ/ση) σε περίπτωση που οι εκπαιδευτικοί δεν υποβάλλουν αίτηση προτίμησης για συγκεκριμένα σχολεία, κατατάσσονται σε σειρά με βάση τις λιγότερες μονάδες μετάθεσης. Τα σχολεία στα οποία υπάρχουν κενά κατατάσσονται σε σειρά με βάση τις περισσότερες μονάδες συνθηκών διαβίωσης. Κατόπιν αυτού τοποθετούνται, υποχρεωτικά, οι έχοντες τις λιγότερες μονάδες μετάθεσης στα σχολεία με τις περισσότερες μονάδες συνθηκών διαβίωσης. (παρ. 12 αρθρ 15 ΠΔ 100/97).

Οι αμοιβαίες μεταθέσεις γίνονται σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις που ορίζεται στο άρθρο 10 του Π.Δ 100/97.

Οι αποφάσεις των συμβουλίων για μετάθεση ή τοποθέτηση αναρτώνται με τους σχετικούς πίνακες στην ιστοσελίδα της οικείας ΔΔΕ και αποστέλλονται ηλεκτρονικά στα σχολεία αρμοδιότητας των συμβουλίων.

Τυχόν λάθη ή παραλείψεις στις αποφάσεις των συμβουλίων που αφορούν μεταθέσεις ή τοποθετήσεις εκπαιδευτικών επανεξετάζονται από τα ίδια συμβούλια, ύστερα από αίτηση των ενδιαφερομένων. Η αίτηση αυτή που αναφέρεται στη διόρθωση συγκεκριμένων λαθών ή παραλείψεων δεν αποτελεί ένσταση και υποβάλλεται μέσα σε πέντε (5) ημέρες από την ανακοίνωση της σχετικής απόφασης. Τα οικεία ΠΥΣΔΕ εξετάζουν τις αιτήσεις αυτές μέσα στις επόμενες πέντε (5)ημέρες και οριστικοποιούν τις αποφάσεις τους (παρ. 15 άρθρο 15 ΠΔ 100/97).

Διευκρινίζεται και πάλι ότι στην αίτηση θα δηλώνονται με σειρά προτιμήσεως –και μέχρι 20 σχολικές μονάδες- μόνο σχολεία της περιοχής στην οποία ανήκει ο εκπ/κος, αλλά μπορεί να δηλώσει έως και το σύνολο των σχολείων της περιοχής τους και μόνο, διότι κατά τη διαδικασία βελτίωσης θέσης ασφαλώς θα προκύψουν οργανικά κενά σε άλλα σχολεία πέρα των καθορισμένων.

  1. Ποια είναι τα κριτήρια για τις μεταθέσεις και τις τοποθετήσεις;

Κριτήρια για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 16 του Π.Δ. 50/1996 είναι:

  • Η συνολική υπηρεσία (2,5 μόρια για κάθε έτος υπηρεσίας).
  • Η συνυπηρέτηση (4 μόρια)
  • Οι οικογενειακοί λόγοι

α) Οι έγγαμοι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες μετάθεσης. Ίδιο αριθμό μονάδων λαμβάνουν και οι σε χηρεία, άγαμοι, διαζευγμένοι ή σε διάσταση γονείς εκπαιδευτικοί στους οποίους έχει ανατεθεί νόμιμα η επιμέλεια άγαμων ανήλικων ή σπουδαζόντων παιδιών (φυσικών, θετών ή αναγνωρισμένων).

β) Οι εκπαιδευτικοί που έχουν άγαμα ανήλικα ή σπουδάζοντα παιδιά (φυσικά, θετά ή αναγνωρισμένα) λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες μετάθεσης για το πρώτο παιδί, τέσσερις (4) για το δεύτερο, έξι (6) για το τρίτο και επτά (7) μονάδες για κάθε ένα από τα υπόλοιπα παιδιά. Ως ανήλικα θεωρούνται τα παιδιά που δεν έχουν υπερβεί το 18ο έτος της ηλικίας τους και ως σπουδάζοντα όσα φοιτούν σε ανώτερες ή ανώτατες δημόσιες σχολές του εσωτερικού ή ισότιμες του εξωτερικού, εφόσον δεν έχουν υπερβεί το 25ο έτος της ηλικίας τους, δεν βρίσκονται στο τελευταίο εξάμηνο ή έτος σπουδών ή δεν φοιτούν για απόκτηση δεύτερου πτυχίου ή μεταπτυχιακού τίτλου. Για την απόδειξη αυτών απαιτείται πιστοποιητικό Δήμου ή του οικείου εκπαιδευτικού ιδρύματος κατά περίπτωση. Ως ημερομηνία συμπλήρωσης του 18ου ή του 25ου έτους της ηλικίας θεωρείται η 31 η Δεκεμβρίου του έτους κατά το οποίο πραγματοποιούνται οι μεταθέσεις».

γ)Στην παρ. 1 του άρθρου 72 του Ν.4316/2014 ορίζεται ότι «Προστίθεται παράγραφος 14 στο άρθρο 16 του π.δ. 50/1996 (Α΄ 45) ως ακολούθως: «14. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται και όταν ο εκπαιδευτικός έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης

  • Οι συνθήκες διαβίωσης στις έδρες των σχολείων όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν.
  • Η εντοπιότητα

Σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 9 του Π.Δ. 50/96 «Μονάδες μετάθεσης για εντοπιότητα λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί της Β/θμιας εκπαίδευσης, όταν ζητούν μετάθεση από μία περιοχή σε άλλη περιοχή, εφόσον είναι δημότες Δήμου ή Κοινότητας της περιοχής από διετίας τουλάχιστον μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης μετάθεσης. Οι μονάδες μετάθεσης για εντοπιότητα υπολογίζονται και όταν οι εκπαιδευτικοί ζητούν μετάθεση ή τοποθέτηση μέσα στην ίδια περιοχή, εφόσον είναι δημότες του Δήμου ή της Κοινότητας όπου λειτουργούν τα σχολεία στα οποία επιθυμούν να μετατεθούν ή να τοποθετηθούν. (…) Η εντοπιότητα αποδεικνύεται από βεβαίωση του οικείου προέδρου κοινότητας ή δημάρχου από την οποία να προκύπτει ότι ο εκπαιδευτικός είναι δημότης του Δήμου ή της Κοινότητας από διετίας».

Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρ. 30 του Ν.3848/2010 (ΦΕΚ 71/19-5-2010 τ. Α΄) οι μονάδες μετάθεσης για εντοπιότητα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 9 του άρθρου 16 του ΠΔ50/1996, ορίζονται σε τέσσερις (4).

  • Η πρώτη προτίμηση

Σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ. 10 του Π.Δ. 50/96 «Οι εκπαιδευτικοί που ζητούν μετάθεση από περιοχή σε περιοχή λαμβάνουν για την περιοχή της πρώτης προτίμησής τους δύο (2) μονάδες μετάθεσης».

Σε περίπτωση ισοβαθμίας των εκπαιδευτικών κατά τις μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή, σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 11 και 13 του Π.Δ. 50/96, προηγούνται οι εκπαιδευτικοί που υπερέχουν κατά κριτήριο, εάν αυτά συντρέχουν και με την εξής σειρά:

α) στη συνυπηρέτηση

β) στην εντοπιότητα

γ) στους οικογενειακούς λόγους ( 4 μόρια για γάμο, 4 για το πρώτο παιδί,

δ) στη συνολική υπηρεσία

ε) στις δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας των σχολείων όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν

στ) στην πρώτη προτίμηση.

Σε περίπτωση ισοβαθμίας και στα επιμέρους κριτήρια τότε λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία και η σειρά δημοσίευσης του διορισμού τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

  1. Τι γίνεται με τις υπόλοιπες τοποθετήσεις εκπαιδευτικών σε λειτουργικά κενά;

Για τις υπόλοιπες τοποθετήσεις εκπαιδευτικών ισχύουν τα ακόλουθα:

  • Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 4 του Ν.3848/2010 (ΦΕΚ Α’ 71) ορίζεται ότι οι νεοδιοριζόμενοι τοποθετούνται σε κενή θέση σχολικής μονάδας. Ως εκ τούτου έπονται των ανωτέρω κατηγοριών.
  • Λειτουργικά υπεράριθμοι. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του Π.Δ. 50/96, όπως ισχύουν, προβλέπεται ότι κατά την έναρξη του σχολικού έτους και μέχρι της ρυθμίσεως της υπεραριθμίας, εκπαιδευτικοί οι οποίοι ενώ κατέχουν οργανική θέση λόγω μεταβολών των σχολικών μονάδων ή μείωσης του μαθητικού δυναμικού δεν συμπληρώνουν ωράριο, χαρακτηρίζονται λειτουργικά υπεράριθμοι και τοποθετούνται ή διατίθενται για συμπλήρωση ωραρίου, μετά την ολοκλήρωση των τοποθετήσεων σε οργανικά κενά.
  • Ευρισκόμενοι/ες στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ. Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι μετά και την ολοκλήρωση των τοποθετήσεων σε οργανικά κενά εξακολουθούν και παραμένουν στη διάθεση των ΠΥΣΔΕ τοποθετούνται σε λειτουργικά κενά μετά τους λειτουργικά υπεράριθμους.
  • Αποσπασμένοι/ες από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ. Οι αιτήσεις για απόσπαση στον ίδιο νομό (εντός ΠΥΣΔΕ), υποβάλλονται σε ημερομηνία που καθορίζουν οι κατά τόπους ΔΔΕ. Οι τοποθετήσεις των αποσπασμένων εντός και εκτός των ΠΥΣΔΕ (συνεξετάζονται) σε λειτουργικά κενά γίνονται με βάση τη μοριοδότηση των αποσπάσεων εκάστου συγκρινόμενοι μεταξύ τους. Προηγούνται στην τοποθέτηση έναντι των λοιπών εκπ/κών οι ανήκοντες στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης του άρθρου 13 του ΠΔ 100/97. Για όλα τα ζητήματα των αποσπάσεων αναλυτικός οδηγός των ΣΥΝΕΚ εδώ .
  • Σχετικά με τις τοποθετήσεις των κατά προτεραιότητα αποσπασμένων εκπαιδευτικών (πλην όσων ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 περ. α και γ του 13 του Π.Δ. 50/96), υπενθυμίζουμε ότι η προτεραιότητα στις αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ αφορά αποκλειστικά τις εν λόγω αποσπάσεις όπου οι εκπαιδευτικοί αυτοί συγκρίνονται μόνο μεταξύ τους. Σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνονται με τους οργανικά ανήκοντες και τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ, καθώς κατ’ έννοια και σκοπό οι οργανικά ανήκοντες προηγούνται των αποσπασμένων εκπαιδευτικών.
  • Τοποθέτηση Αναπληρωτών στα εναπομείναντα λειτουργικά κενά των Διευθύνσεων.
  1. Ποιες είναι οι θέσεις των ΣΥΝΕΚ για τα εργασιακά ζητήματα των εκπαιδευτικών ;

     Στο 19ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ οι ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ/ΣΥΝΕΚ κατέθεσαν ένα συνολικό πλαίσιο προτάσεων για όλα τα βασικά ζητήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας μεταξύ των οποίων και προτάσεις για τα εργασιακά ζητήματα των εκπαιδευτικών. Οι βασικές μας προτάσεις που δεν έγιναν δεκτές αφού ΔΑΚΕ και ΠΕΚ ψήφισαν Λευκό ενώ ΠΑΜΕ και Παρεμβάσεις καταψήφισαν, είναι οι ακόλουθες:

  • Δημόσια και δωρεάν Παιδεία ως πραγματικά κοινωνικό αγαθό. Όχι στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
  • Αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ ή στο 15% των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού
  • Μόνιμοι διορισμοί για κάλυψη των πραγματικών κενών. Πρόσληψη αναπληρωτών για πραγματική αναπλήρωση.
  • Σταθερή και μόνιμη εργασία στην εκπαίδευση, κατάργηση αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου και αναπληρωτών ΕΣΠΑ.
  • Υπογραφή κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για το εργασιακό καθεστώς.
  • Κατάργηση του «Καθηκοντολογίου».
  • Ανώτατο όριο 20 μαθητών στο τμήμα, 15 στις ομάδες προσανατολισμού, 10 ανά καθηγητή στα εργαστήρια.
  • Επαναφορά του ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα.
  • Στην ήδη υπάρχουσα κλιμάκωση μείωσης του ωραρίου με βάση την προϋπηρεσία, θεσμοθέτηση μιας νέας κατηγορίας για τους εκπαιδευτικούς που έχουν συμπληρώσει τα 28 χρόνια υπηρεσίας, ώστε να έχουν και αυτοί κατά δύο ώρες μείωση στο υποχρεωτικό τους ωράριο.
  • Μέχρι δύο σχολεία για κάλυψη ωραρίου. Μείωση διδακτικού ωραρίου κατά 1 ώρα σε κάθε σχολείο, σε περίπτωση μετακίνησης εκπαιδευτικού για συμπλήρωση ωραρίου σε πάνω από 2 σχολεία. Οικονομική κάλυψη των εξόδων μετακίνησης.
  • Μείωση του διδακτικού ωραρίου λόγω προβλημάτων υγείας, όπως ισχύει και για τους υπολοίπους δημοσίους υπαλλήλους.
  • Επαναφορά 3ωρου Υπευθύνων Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών και Πληροφορικής, καθώς και επαναφορά της μείωσης ωραρίου κατά 2 ώρες για τους Υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων.
  • Απαραίτητη προϋπόθεση για τους Συμβούλους καθηγητές στα ΕΠΑΛ, που έχουν την υποχρέωση να παρακολουθούν μαθητές, η παροχή επιμόρφωσης και η μείωση του ωραρίου τους για την αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων τους.
  • Απόδοση οργανικής με 10 ώρες σε μια ή δύο σχολικές μονάδες.
  • Καθορισμός ωραρίου μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων για την απόκτηση από τους μαθητές πιστοποιητικού ξένης γλώσσας, γνώσεων χειρισμού Η/Υ και μουσικών γνώσεων.
  • Βελτίωση των ρυθμίσεων του ν.4386/2016 που αφορούν τόσο στην άρση της προθεσμίας της 30ης Σεπτεμβρίου μέχρι την οποία μπορεί να γίνεται συμπλήρωση ωραρίου με γραμματειακή υποστήριξη όσο και στη συμπλήρωση ωραρίου των κοινών ειδικοτήτων της Α/μιας και Β/μιας.
  • Θεσμοθέτηση νέου πλαισίου για τη συγκρότηση και λειτουργία υπηρεσιακών συμβουλίων ανεξάρτητων και μη ελεγχόμενων από την εκάστοτε εξουσία, με εκλογή 3ου αιρετού. Ενός πλαισίου που θα κατοχυρώνει τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα, τη δικαιοσύνη και τη δημοκρατική τους λειτουργία.
  • Συμμετοχή των αιρετών του ΚΥΣΔΕ στη διαμόρφωση από την Κεντρική υπηρεσία του ΥΠΠΕΘ των οριστικών κενών για τις μεταθέσεις και τους διορισμούς, ανά περιοχή και ειδικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις των ΠΥΣΔΕ για κενά και πλεονάσματα. Σε αυτά να συνυπολογίζονται οι συνταξιοδοτήσεις που θα πρέπει να οριστικοποιούνται εγκαίρως.
  • Δυνατότητα προσφυγής μετά από απόρριψη της ένστασης ή της αίτησης θεραπείας του ΠΥΣΔΕ ή του ΑΠΥΣΔΕ σε ΑΠΥΣΔΕ και ΚΥΣΔΕ αντίστοιχα.
  • Σαφές νομοθετικό πλαίσιο χορήγησης άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου και συνάφειας μεταπτυχιακών.
  • Άμεση τροποποίηση του άρθρου 13 του ΠΔ 50/1996 για την αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμό των ιατρικών όρων των ασθενειών και έναρξη ίσης ή μεγαλύτερης βαρύτητας ασθενειών με αυτές που υπάρχουν ήδη στη σχετική νομοθεσία. Εκπαιδευτικοί με ποσοστά αναπηρίας άνω του 80% σήμερα δεν εντάσσονται σε ειδική κατηγορία μετάθεσης!
  • Πλήρη σύνταξη στα 30 χρόνια υπηρεσίας χωρίς όριο ηλικίας και με το ύψος της κύριας σύνταξης στο 80% του τελικού μισθού.

Μεταθέσεις-αποσπάσεις:

  • Αναμοριοδότηση των κριτηρίων μετάθεσης, καθώς και ένταξη νέων κριτηρίων, (χρόνια υπηρεσίας, παιδιά, συνυπηρέτηση, μονογονεϊκές οικογένειες, σύμφωνο συμβίωσης), για μια πιο δίκαιη, πιο ρεαλιστική και ισορροπημένη μοριοδότηση.
  • Οι αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ να γίνονται από το ΚΥΣΔΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις των ΠΥΣΔΕ και τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης σε κάθε περιοχή. Οι αποσπάσεις σε υπηρεσίες και φορείς να γίνονται από το ΚΥΣΔΕ, με προκήρυξη συγκεκριμένων θέσεων, ανακοίνωση των αντίστοιχων προσόντων που απαιτούνται, με συγκεκριμένη μοριοδότηση και διαφάνεια. Οι αποσπάσεις αυτές να γίνονται για μια 3ετία. Έγκαιρη πραγματοποίηση όλων των αποσπάσεων μέχρι τις 30 Ιούνη.
  • Ειδικά όσον αφορά στα Διαπολιτισμικά, Καλλιτεχνικά, Μουσικά σχολεία, συγκεκριμενοποίηση των αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων για τις μεταθέσεις και αποσπάσεις σε αυτά.

  • Τοποθετήσεις αναπληρωτών υποχρεωτικά από τα ΠΥΣΔΕ σε μία φάση.
  • Πλήρη και ίσα εργασιακά δικαιώματα με τους μόνιμους.
  • Ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας.
  • Κατάργηση της υποχρέωσης ιατρικών εξετάσεων για κάθε χρονιά που προσλαμβάνονται.