Σύμφωνα με πηγές από το αρμόδιο υπουργείο, καμιά απόφαση για αλλαγή στον τρόπο που , δεν μπορεί να ληφθεί άμεσα.

Σύμφωνα με την Ημερησία, αν και η Εκθεση της Κομισιόν που δημοσιεύτηκε στις 5/6/2023 με βάση τη διαβούλευση με τα 25 κράτη-μέλη για τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς, καταλήγει ότι δεν συντρέχουν πλέον λόγοι για να είναι σε ισχύ τα μέτρα των επιδοτήσεων, του πλαφόν και της εξοικονόμησης ενέργειας, στην Ελλάδα για να γίνει οποιαδήποτε αλλαγή, θα πρέπει να προηγηθεί η εκλογή της νέας κυβέρνησης και η ψήφιση σχετικού νόμου.

Το Συμβούλιο υπουργών Ενέργειας που θα πραγματοποιηθεί 19-20 Ιουνίου εξάλλου δεν έχει προς το παρόν το θέμα αυτό στην ατζέντα. Ακόμη όμως και αν συζητηθεί, οποιαδήποτε κατεύθυνση κι αν δοθεί, για να εφαρμοστεί από τα κράτη μέλη, απαιτεί σχετική νομοθετική διαδικασία που θα αναληφθεί από την επόμενη κυβέρνηση. Επομένως, αναφέρουν πηγές, δεν προβλέπονται αλλαγές στην αγορά ενέργειας μέχρι το Σεπτέμβριο.

Εχει ήδη ζητηθεί παράταση

Η Ελλάδα εξάλλου έχει ζητήσει την παράταση του μηχανισμού των πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά και των επιδοτήσεων μέχρι τον Σεπτέμβριο, με απόφαση που υπέγραψε λίγο πριν από τη λήξη της θητείας του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.

Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 25ης Ιουνίου, θα αποφασίσει πώς θα λειτουργεί η αγορά ενέργειας μετά το Σεπτέμβριο.

Η Εκθεση της Επιτροπής περιγράφει την αποκλιμάκωση των τιμών ενέργειας που τον Αύγουστο του 2022 ήταν πάνω από 350 ευρώ/MWh και τέσσερις φορές υψηλότερες από τον μέσο όρο του 2010-2020.

Ωστόσο, από τον Δεκέμβριο του 2022 οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκαν δραστικά και είναι κατά μέσον όρο κάτω από τα 80 ευρώ/MWh και οι τιμές του φυσικού αερίου όχι μόνο μειώθηκαν, αλλά και σταθεροποιήθηκαν, στον βαθμό που οι αυξήσεις των τιμών που παρατηρήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022 θεωρούνται «λιγότερο πιθανό να συμβούν τον επερχόμενο χειμώνα».

Μείωση ζήτησης και πλαφόν

Σε ό,τι αφορά τη μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, η Επιτροπή επισημαίνει ότι κυμάνθηκε μεταξύ 0,5% και 15% σε σύγκριση με την περίοδο αναφοράς και πως «δεν βλέπει την ανάγκη παράτασης των μέτρων μείωσης της ζήτησης που ορίζονται στον κανονισμό του Συμβουλίου».

Σχετικά με το πλαφόν, τον ορισμό ανώτατου ορίου (180 ευρώ/MWh) στα έσοδα των χονδρεμπορικών αγορών, σημειώνει ότι εφαρμόστηκε με ποικίλους τρόπους από τα κράτη – μέλη δημιουργώντας ρυθμιστικές αβεβαιότητες και εμπόδια για νέες επενδύσεις σε ΑΠΕ και στη διείσδυση των PPA.

H Επιτροπή θεωρεί ότι τα πλεονεκτήματα του μέτρου δεν αντισταθμίζουν τον αντίκτυπο στην αβεβαιότητα των επενδυτών και τους κινδύνους για τη λειτουργία της αγοράς και την ενεργειακή μετάβαση και προτείνει να μην παραταθεί.

Σημειώνει ότι με βάση τις τρέχουσες και αναμενόμενες συνθήκες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και τιμών, δεν είναι απαραίτητο να παραταθούν και τα μέτρα ελάφρυνσης νοικοκυριών και ΜμΕ. Επισημαίνει, πάντως, ότι εάν υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στα στοιχεία που έχει αξιολογήσει ή στις συνθήκες της αγοράς μπορεί να χρειαστεί να αναπροσαρμόσει ανάλογα τα συμπεράσματα και τις προτάσεις της.