Τραγικές επιπτώσεις αναμένονται στη μορφωτική συγκρότηση των νέων με το νέο σύστημα εξετάσεων, που δοκιμάζεται πρώτη φορά εφέτος στην Α’ Λυκείου, στο πλαίσιο του λεγόμενου «Νέου Σχολείου». Και αυτό για τον απλούστατο λόγο ότι βασίζεται σε έναν θανατηφόρο συνδυασμό: ο νομοθέτης υψώνει απότομα τον πήχη των εξετάσεων και καθιστά πιο δύσκολη την προαγωγή στην επόμενη τάξη, ενώ ταυτόχρονα έχουν αποδυναμωθεί οι υποστηρικτικές δομές που θα βοηθούσαν τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες εξεταστικές δυσκολίες. Καθοριστικό ρόλο στην υπόθεση αυτή αναμένεται να διαδραματίσει η νεοπαγής «Τράπεζα Θεμάτων» διαβαθμισμένης δυσκολίας.

Σε ενημερωτική συνάντηση που ζήτησε η ΟΛΜΕ με το υπ. Παιδείας θέσαμε έγκαιρα κάποια βασικά προβλήματα σχετικά με την Τράπεζα Θεμάτων. Ανάμεσα σε αυτά τονίσαμε τον κίνδυνο να αυξηθεί η «διαρροή» μαθητών από το Λύκειο, να ενισχυθεί η αποστήθιση αντί της δημιουργικής μάθησης, να υποβαθμιστεί ο παιδαγωγικός ρόλος των εκπαιδευτικών, να γιγαντωθούν τα φροντιστήρια.

Συνεκτιμώντας αυτούς και άλλους παράγοντες, ζητήσαμε να αποσυρθεί ο σχετικός νόμος. Αλλά και μετά την ψήφισή του απαιτήσαμε να μην εφαρμοστεί, τουλάχιστον εφέτος, καθώς διαφαινόταν ότι η υπόθεση οδηγείται σε οργανωτικό φιάσκο. Η ηγεσία του υπ. Παιδείας όμως εμμένει στην εφαρμογή των σχετικών ρυθμίσεων παρά τις καταστροφικές συνέπειες που ήδη είναι ορατές. Συγκεκριμένα:

* Ενισχύθηκε υπέρμετρα η δραστηριότητα των φροντιστηρίων παρά τις δυσμενείς συνέπειες της οικονομικής κρίσης.

* Η διδασκαλία της εξεταστέας ύλης στα σχολεία που είχαν έως πρόσφατα κενά σε διδακτικό προσωπικό επιταχύνθηκε με ρυθμούς ανεπίτρεπτους, απλώς και μόνο για να «καλυφθεί» η ύλη.

* Η διαβόητη Τράπεζα Θεμάτων υποκαταστάθηκε από μια βιαστική και αμέθοδη συλλογή ερωτήσεων, που ταξινομήθηκαν με απαράδεκτη προχειρότητα.

* Ο προγραμματισμός των εξετάσεων συμπιέζεται αφόρητα από τις διαδικασίες που απαιτεί η ηλεκτρονική κλήρωση των θεμάτων της Τράπεζας. Μια σειρά αστάθμητοι παράγοντες απειλούν να τινάξουν στον αέρα την όλη εξεταστική διαδικασία.

* Μετατίθεται η δημοσιοποίηση των θεμάτων της Τράπεζας για μετά τις εκλογές, δήθεν για να προστατευτούν οι μαθητές από την «παπαγαλία»! Τρέμουν, προφανώς, οι αρμόδιοι στη σκέψη ότι η δημοσιοποίηση των θεμάτων θα πυροδοτούσε εκρηκτικές καταστάσεις, καθώς οι μαθητές θα σπεύσουν εναγωνίως να αποστηθίσουν τις «σωστές» απαντήσεις, έστω και την τελευταία στιγμή, συμμετέχοντας σε έναν εξοντωτικό αγώνα δρόμου που θα τους οδηγήσει εξαντλημένους στα θρανία των εξετάσεων.

Δυστυχώς, ο κ. υπουργός δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει τα παιδιά ως αναλώσιμη ύλη για ανομολόγητους σκοπούς. Το ίδιο άλλωστε έπραξε με την απαράδεκτη ανοχή που επέδειξε στην εμπλοκή μικρών μαθητών σε πολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα και την εκμετάλλευσή τους από υποψήφιο του Δήμου Πειραιά, όταν σε εκδήλωση του υπουργείου Παιδείας τούς διανεμήθηκε προεκλογικό υλικό και καθοδηγήθηκαν να κραυγάζουν συνθήματα υπέρ συγκεκριμένου αυτοδιοικητικού σχηματισμού.

Παρόμοια αντιμετωπίζονται και οι εκπαιδευτικοί. Ο εμπαιγμός και η ομηρεία των διαθέσιμων εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εξακολουθεί για δέκατο μήνα. Κανένας από τους εκπαιδευτικούς σε διαθεσιμότητα δεν έχει απορροφηθεί ούτε έχει αναλάβει υπηρεσία στους φορείς που προκήρυξαν κάποιες θέσεις. Μάλιστα, ενώ οι πρώτες 85 απολύσεις εκπαιδευτικών έχουν ουσιαστικά υλοποιηθεί, η επίσημη ανακοίνωσή τους μετατίθεται και αυτή μετά τις εκλογές για προφανείς λόγους! Τις συνέπειες αυτού τις βίωσαν έντονα οι μαθητές των αντιστοίχων ειδικοτήτων της τελευταίας τάξης των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, όταν ολόκληρη τη χρονιά δεν είχαν καθηγητές και διδάχθηκαν ελάχιστα ή καθόλου την ύλη των μαθημάτων.

Αυτή η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει χωρίς την ανατροπή της βάρβαρης πολιτικής κυβέρνησης και τρόικας.

Στις 25 του Μάη δίνουμε την απάντηση: Έχετε γεια, κύριε Αρβανιτόπουλε, έχετε γεια, κύριε Σαμαρά!

* Ο Θέμης Κοτσιφάκης είναι πρόεδρος της ΟΛΜΕ, υποψήφιος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ avgi.gr