Κοινά μαθήματα εντός των τάξεων – Τάξεις υποδοχής, ενισχυτικά φροντιστηριακά τμήματα και δομές υποδοχής εντός των καταυλισμών

Τάξεις υποδοχής, ενισχυτικά τμήματα, αλλά και κοινά μαθήματα με όλους τους μαθητές των κανονικών πρωινών τάξεων περιλαμβάνει το θεσμικό σχήμα για την εκπαιδευτική υποστήριξη προσφύγων ηλικίας 7 ώς 15 ετών, αλλά και μαθητών ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με δυσκολία στην ελληνική γλώσσα.

Στόχος της σχετικής απόφασης του υπουργείου Παιδείας, που ορίζει τη λειτουργία των αναγκαίων εκπαιδευτικών δομών εντός Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), είναι η ένταξη στο ελληνικό σχολείο για τα προσφυγόπαιδα μέσα από την εκμάθηση των ελληνικών ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Για παιδιά 4 ώς 7 ετών προβλέπονται δομές εντός των καταυλισμών.

Ο ακριβής ορισμός των σχολικών μονάδων στις ΖΕΠ στις οποίες θα λειτουργήσουν οι ανωτέρω δομές, μόνο για το σχ. έτος 2016-2017, έπεται της ψήφισης του νομοσχεδίου για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, που εξουσιοδοτεί τον υπουργό Παιδείας να λάβει τη σχετική απόφαση. Από το 2017-2018 προβλέπεται αναλυτικά η σχετική διαδικασία ορισμού των σχολικών μονάδων στο ΦΕΚ.

Συνολικά 800 τάξεις υποδοχής θα υποδεχθούν 18.000 πρόσφυγες σχολικής ηλικίας, ενώ αναζητείται συμφωνα με την η νομική φόρμουλα που θα επεκτείνει τη δυνατότητα ίδρυσης τάξεων υποδοχής και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η στελέχωση θα γίνει με την πρόσληψη αναπληρωτών, μέσω ΕΣΠΑ, για τους οποίους αναμένεται να βγει ειδική πρόσκληση το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτέμβρη. Υπενθυμίζεται ότι έχει δοθεί “πράσινο φως” για 216 εκατ. ευρώ σε σύνολο επτά πράξεων, στις οποίες περιλαμβάνεται η “ένταξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (ΕΚΟ) στα δημοτικά σχολεία-τάξεις υποδοχής”, με κύριο αντικείμενο την εκμάθηση της ελληνικής ως ξένη γλώσσα.

Ο προϋπολογισμός της πράξης αυτής ανέρχεται σε 12.395.000 ευρώ, ενώ έχουν “ξεμπλοκάρει” συν 7 εκατ. ευρώ κοινοτικών κονδυλίων που θα καλύψουν τα έξοδα κατασκευής των δομών υποδοχής στους καταυλισμούς, την επιμόρφωση των συντονιστών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών και τα σχολικά εγχειρίδια. Επιπλέον, με 2,8 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν ώς το τέλος του 2016 (από το σύνολο 9,5 εκατομμυρίων σε ορίζοντα διετίας) μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) τα έξοδα για τις μετακινήσεις των μαθητών και τον καθαρισμό των σχολικών μονάδων.

Μνημόνια συνεργασίας με ΜΚΟ και διεθνείς οργανισμούς

Την ίδια ώρα, το υπουργείο αναζητά μνημόνια συνεργασίας με ΜΚΟ και διεθνείς οργανισμούς με στόχο την υλοποίηση δράσεων στα κέντρα φιλοξενίας σε ώρες και μέρες που δεν θα συμπίπτουν με το ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων και των τάξεων υποδοχής.

Σχετική πρόσκληση απηύθυνε τη Δευτέρα σε περισσότερους από 40 εκπροσώπους διεθνών οργανισμών και ΜΚΟ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής, παρουσιάζοντάς τους τον σχεδιασμό για την εκπαίδευση των προσφύγων.

Το νέο θεσμικό σχήμα για τη διδακτική υποστήριξη των προσφύγων

ΕΝΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ

* Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) Ι ΖΕΠ (για 1 έτος κατ’ ελάχιστον, σε τουλάχιστον 9 μαθητές/τμήμα με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής).

Εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικών, συν παρακολούθηση στην κανονική τάξη Φυσικής Αγωγής, Εικαστικών, Μουσικής Αγωγής, Ξένης Γλώσσας ή και άλλου μαθήματος, σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

* Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) ΙΙ ΖΕΠ (ώς 3 διδακτικά έτη, σε τουλάχιστον 9 μαθητές/μαθητές με μέτριο επίπεδο ελληνομάθειας).

Υποστήριξη στην ελληνική γλώσσα ή και σε περισσότερα μαθήματα, είτε εντός της κανονικής τάξης με παράλληλη διδασκαλία (δεύτερος εκπαιδευτικός στην τάξη), είτε εκτός κανονικής τάξης.

ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ

* Ενισχυτικά Φροντιστηριακά Τμήματα ΖΕΠ (για 3-8 μαθητές/τμήμα, ώς 10 ώρες/βδομάδα).

Αφορά Ρομά, Αλλοδαπούς, Παλιννοστούντες, Πρόσφυγες, προερχόμενους από Ευάλωτες Κοινωνικές Ομάδες με γλωσσικές δυσκολίες κατά την ένταξή τους στην «κανονική» τάξη.

* Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων ΖΕΠ (για 10-20 μαθητές/τμήμα, τουλάχιστον για 1 διδακτικό έτος, ώρες 14.00-18.00, στις Δ/νσεις πρωτοβάθμιας της χώρας στα όρια των οποίων υπάρχουν και λειτουργούν χώροι φιλοξενίας προσφύγων).

Εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα θα καθοριστεί ύστερα από πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Για τη φοίτηση των μαθητών στις τάξεις υποδοχής απαιτούνται:

* Διεξαγωγή διαπιστωτικών τεστ, με τα οποία ανιχνεύεται το επίπεδο ελληνομάθειας του μαθητή (προτείνεται να γίνονται και στο μέσον του δεύτερου τριμήνου).

* Ενυπόγραφη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα ότι επιθυμεί να παρακολουθήσει το παιδί του.

* Απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων για την φοίτηση των μαθητών.

* Ο Σύλλογος των Διδασκόντων, υπό την καθοδήγηση του οικείου Σχολικού Συμβούλου, καταρτίζει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των ΤΥ ΖΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη και την εισήγηση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στις τάξεις αυτές.

* Το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα των Τάξεων αυτών υποβάλλεται για έγκριση και θεώρηση στον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.