Το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε, εν μέσω πανδημίας, το νομοσχέδιο για την και Κατάρτιση προωθώντας τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη του για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Επαγγελματική, με τελικό στόχο  την πλήρη εμπορευματοποίησή της, αναφέρει το τμήμα Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωση του.

Το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε, εν μέσω πανδημίας, το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση προωθώντας τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη του για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Επαγγελματική, με τελικό στόχο  την πλήρη εμπορευματοποίησή της.

Κύριο χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων που προβλέπει είναι η πλήρης υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, που θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τη λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και συμφέροντα, ακόμα και στο επίπεδο του Λυκείου.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων:

– τη δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ με μοναδική «πρωτοτυπία» τους τον απόλυτο έλεγχο των σπουδών και των ειδικοτήτων από τους εκπροσώπους της τοπικής αγοράς. Προβλέπεται  σκληρή, με όρους αγοράς, αξιολόγησή τους, που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των ΕΠΑΛ. Αντί της ενίσχυσης του ενιαίου χαρακτήρα των σχολείων με αναβαθμισμένο επίπεδο σπουδών, καθιερώνονται ο κατακερματισμός και οι διακρίσεις.

– την αντικατάσταση του κανονικού προγράμματος του σχολείου, στο ΕΠΑΛ, με πρακτική άσκηση ανήλικων μαθητών  σε χώρους εργασίας και χωρίς αμοιβή. Αντί της καλλιέργειας του σεβασμού στα στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα εμπεδώνεται με νόμο η απλήρωτη εργασία.

– την ίδρυση σχολών πρόωρης κατάρτισης μετά το γυμνάσιο, που θα παρέχουν και μαθητεία ανηλίκων από την ηλικία των  15 χρονών (χωρίς να προβλέπεται αμοιβή) και θα μπορεί να τις δημιουργεί κάθε δημόσιος και ιδιωτικός οργανισμός, ακόμα και εργοδοτικοί φορείς.

Επαναφέρει, με ένα μικρό αναγραμματισμό (ΕΣΚ αντί για ΣΕΚ), τις αποτυχημένες σχολές που καθιέρωσε ο κ. Αρβανιτόπουλος το 2013! Στόχος, μαζί με τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων και στο ΕΠΑΛ (ήδη οι φετινοί μαθητές της Α΄ τάξης θα κληθούν να εξεταστούν γραπτά σε  7 μαθήματα με τράπεζα θεμάτων) να οδηγηθεί ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση και στην έξωση από το Λύκειο. Αντί της προώθησης θεσμών και πρακτικών που να κρατούν δημιουργικά τους νέους / νέες στο σχολείο και τη μάθηση, μηχανεύονται «αριστείες» και «αξιολογήσεις» για την εγκατάλειψη του σχολείου.

– την οριστική κατάργηση των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης των πανεπιστημίων, που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και αποτελούσε μια από τις δυνατότητες συνέχισης σπουδών σε ανώτερο επίπεδο των αποφοίτων ΕΠΑΛ.

– τη θεσμοθέτηση πιστοποίησης προσόντων από ιδιωτικούς φορείς αντί του αρμόδιου δημόσιου οργανισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Αντί να αντιμετωπιστούν οι παθογένειες του δημόσιου συστήματος πιστοποίησης και να ενισχυθεί το κοινωνικό κύρος του, καθαγιάζεται η ιδιοτέλεια των κριτηρίων και αξιών που θέτει η αγορά.

– τη λεγόμενη «ευελιξία» στην παροχή των ειδικοτήτων, η οποία θα συμπαρασύρει και τις ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό, που δεν θα χρειάζεται πλέον να εργάζεται με σταθερές και μόνιμες σχέσεις εργασίας σε όλα τα επίπεδα. Αντί του εκσυγχρονισμού της παραγωγής και των υπηρεσιών από την ύπαρξη ειδικευμένων εργαζομένων μεταφέρονται ο ιδιοτελής αναχρονισμός και η ευελιξία της κερδοφορίας στην εκπαίδευση.

– την κατάργηση των ΙΕΚ που θα έχουν λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός παραμεθόριων περιοχών), παραδίδοντας τους σπουδαστές τους σε αμφίβολης ποιότητας ιδιωτικές δομές. Αντί να ενισχύεται η τοπικότητα και η μικρή κλίμακα της νομιμοποιούνται οι περιφερειακές ανισότητες και αποκλεισμοί.

– τη λειτουργία των ΙΕΚ με σκληρή  «αγοραία» αξιολόγηση και με τη λογική του άμεσου ανταγωνισμού μεταξύ τους,  ενώ θα διοικούνται από διευθυντή/-τρια – μάνατζερ (μπορεί να είναι και διοικητικός υπάλληλος και όχι εκπαιδευτικός, όπως ισχύει σήμερα).

– δεν απουσιάζουν βέβαια και τα σημαντικά «δωράκια» προς τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών ΙΕΚ (δυνατότητα παροχής εκπαίδευσης εξ αποστάσεως ακόμα και για ολόκληρο το πρόγραμμα σπουδών, αγγλόφωνα τμήματα, κατατακτήριες για τα ΑΕΙ κ.ά.).

– την υποβάθμιση για τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ και την επαναφορά τους στο μεταγυμνασιακό επίπεδο.

Από την άλλη μεριά, το υπουργείο Παιδείας παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο αγνοεί επιδεικτικά το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης, που συντάχθηκε το 2016 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και  τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν και τις οποίες απαξιώνει στην πράξη.

Απαξιώνεται ο σημαντικότερος δημόσιος πυλώνας της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρας μας σήμερα, που είναι τα Επαγγελματικά Λύκεια. Ένας θεσμός που ως κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ  τον παρέλαβε το 2015 ακρωτηριασμένο και απαξιωμένο από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ, για να τον αναβαθμίσει με νέα δομή και προγράμματα, με την επαναλειτουργία των καταργημένων ειδικοτήτων και την επαναφορά των εκπαιδευτικών από τη διαθεσιμότητα, με αυξημένη χρηματοδότηση για εξοπλισμό και διδακτικό  προσωπικό, με αποτέλεσμα μια νέα αναγεννητική πνοή αξιοπρέπειας και δημιουργίας στον εκπαιδευτικό του ρόλο.

Και επειδή όλα κρίνονται στην πράξη και όχι στις διακηρύξεις, 19 μήνες τώρα το ΥΠΑΙΘ δεν μπορεί να μας πείσει για την ειλικρίνεια των προθέσεων του όταν:

– απαξιώνονται θεσμοί όπως η μαθητεία των ΕΠΑΛ (δεν έχει καν ανακοινωθεί τίποτε για τη τρέχουσα χρονιά), ενώ το πρωτοποριακό πρόγραμμα  ¨Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ” (ΜΝΑΕ) ακυρώνεται στην πράξη με τις σημαντικές καθυστερήσεις και παραλείψεις της ηγεσίας του Υπ. Παιδείας,

– στα Δημόσια ΙΕΚ υιοθετήθηκε ένα νέο σύστημα μοριοδότησης, εντελώς άδικο για  τους εκπαιδευτές, που οδηγεί σε αποκλεισμούς, ενώ παράλληλα προωθείται ολοταχώς η απαξίωση εργαστηριακών δημόσιων υποδομών χάριν ιδιωτικών,

– τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας απαξιώνονται ακόμα περισσότερο, καθώς υποχρεώνονται να λειτουργήσουν με τους μισούς μόνιμους εκπαιδευτικούς,

– η μεγάλη έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού δημιουργεί διαλυτικά φαινόμενα στις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ.

Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταγγέλλει τη διαλυτική πολιτική της κυβέρνησης των «αρίστων» και στον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και της εκπαίδευσης των ενηλίκων και την προώθηση μιας ευρείας κλίμακας ιδιωτικοποίησης.

Καλούμε την εκπαιδευτική κοινότητα να υπερασπίσει τις μέχρι σήμερα κατακτήσεις της και να διεκδικήσει τη συνεχή βελτίωση του δημόσιου συστήματος της ΕΕΚ. Να μην επιτρέψουμε στην πολιτική της νέας «διαθεσιμότητας» να ξανακτυπήσει τις πόρτες της δημόσιας εκπαίδευσης και κατάρτισης ποτέ ξανά.

Το Τμήμα Παιδείας θα επανέλθει το επόμενο διάστημα με αναλυτικότερη τοποθέτηση για όλο το νομοσχέδιο. Θα οργανώσει διάλογο με εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς για τη δημιουργία μετώπου απέναντι σε αυτό.