Ρ. Λάμπου: Η δασκάλα που διακρίθηκε διεθνώς ως η καλύτερη εκπαιδευτικός για το 2020. Η δουλειά του εκπαιδευτικού δεν είναι εύκολη. Μπορεί πολλοί να νομίζουν πως περιορίζεται στις διδακτικές ώρες εντός σχολικής τάξης .

Η δουλειά του εκπαιδευτικού δεν είναι εύκολη. Μπορεί πολλοί να νομίζουν πως περιορίζεται στις διδακτικές ώρες εντός σχολικής τάξης αλλά είναι η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική, αναφέρει σε συνέντευξη στον Ναπολέων Παπαδόπουλο στο thesstoday.

Κάθε διδακτική ώρα στην τάξη κρύβει πίσω της πολλές ώρες προετοιμασίας και σχεδιασμού του μαθήματος αλλά και επιμορφώσεις σε ό,τι απαιτείται. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, οι εκπαιδευτικοί ξεπερνούν τον εαυτό τους, δημιουργώντας μέσα διδασκαλίας που… απογειώνουν το μάθημα και δίνουν την πληροφορία στον μαθητή με παιγνιώδη τρόπο.

Το παραπάνω επιβεβαιώνει η δασκάλα, Ράνια Λάμπου, στην οποία απονεμήθηκε το βραβείο Global Teacher Award 2020 από τον οργανισμό AKS ως “Καλύτερη εκπαιδευτικός στον κόσμο”. Η Ράνια Λάμπου μαθαίνει φυσική σε παιδιά δημοτικού με ένα πολύ πρωτότυπο τρόπο, δίνοντας έμφαση στην εμπειρική και διερευνητική μάθηση, στην αυτονομία και στην ενεργητική συμμετοχή των μαθητών, μέσω δοκιμών και σφαλμάτων, σε μια σειρά διαδραστικών STE(A)M projects.

Διδάσκει αφηρημένες έννοιες της φυσικής μέσα από την τέχνη, τη ζωγραφική, το κολάζ και το θεατρικό παιχνίδι ενώ παράλληλη χρησιμοποιεί ψηφιακά εργαλεία για να δημιουργήσει εκπαιδευτικά βίντεο σε συνεργασία με τους μαθητές της που να απευθύνονται στο ευρύ κοινό.

Το ThessToday.gr επικοινώνησε με την κ. Λάμπου, η οποία μίλησε για το έργο της, τα συναισθήματα που της δημιουργεί το συγκεκριμένο βραβείο ενώ αναφέρθηκε στους στόχος που θέτει για το μέλλον.

Ε: Αρχικά συγχαρητήρια για την πρόσφατη διάκρισή σας και το διεθνές  βραβείο Global Teacher Award 2020 από τον οργανισμό AKS. Πώς αισθάνεστε για τη συγκεκριμένη διάκριση;

Α: Αισθάνθηκα μεγάλη χαρά και συγκίνηση όταν μου ανακοινώθηκε ότι  μου απονεμήθηκε βραβείο της “Καλύτερης εκπαιδευτικού στον κόσμο” (Global Teacher Award 2020) από τον Διεθνή Οργανισμό  AKS.  Είναι 25ο βραβείο μου και η χαρά μου είναι εξίσου η ίδια με αυτή που είχα  όταν κέρδισα το πρώτο μου βραβείο. Η αναγνώριση αυτή δικαιώνει πολύχρονους κόπους, αγώνες και θυσίες μου στον χώρο της εκπαίδευσης και μου δίνει ώθηση να συνεχίσω ακόμα πιο δυναμικά. Αισθάνομαι, επίσης, περήφανη που εκπροσωπώ την Ελλάδα και την ελληνική εκπαίδευση με αυτή τη διάκριση.

Ε: Το βραβείο αφορά της διδασκαλίας φυσικής σε παιδιά δημοτικού με ένα πολύ πρωτότυπο τρόπο; Ποιος ακριβώς είναι αυτός;

Α: Οι μαθητές μου προσεγγίζουν περίπλοκες και αφηρημένες έννοιες της φυσικής μέσα από βιωματικό τρόπο, δίνεται δηλαδή έμφαση στην εμπειρική και διερευνητική μάθηση, στην αυτονομία και στην ενεργητική συμμετοχή των μαθητών, μέσω δοκιμών και σφαλμάτων, σε μια σειρά διαδραστικών STE(A)M projects. Με την εφαρμογή της STEM μεθοδολογίας, δηλαδή της συνδυαστικής διδασκαλίας της Φυσικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) οι μαθητές εμπλέκονται στη διαδικασία επίλυσης αυθεντικών προβλημάτων, αποκτούν δεξιότητες κριτικής σκέψης, και μαθαίνουν να συνεργάζονται με ομαδική εργασία.

Ε: Πώς αποφασίσατε να ξεκινήσετε τη συγκεκριμένη δράση, η οποία έφτασε μέχρι τη διεθνή αναγνώριση;

Α: Το 2016 είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω ως δασκάλα Ευέλικτης Ζώνης  σε ένα πρόγραμμα του CERN (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών) που αφορούσε τη διδασκαλία σωματιδιακής φυσικής σε μαθητές δημοτικού.

Στα πλαίσια του προγράμματος αυτού, οι μαθητές μου στο 4ο ΔΣ Αρτέμιδος υλοποίησαν εκπληκτικές δημιουργικές δραστηριότητες, έκαναν προσομοίωση πειραμάτων φυσικής και πολλές πρωτότυπες κατασκευές.

Για  παράδειγμα, απεικόνισαν τον ανιχνευτή CMS με πολλούς και διάφορους τρόπους, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία υλικών και τεχνικών, συμπεριλαμβανομένου του ξύλου, των κολάζ, των Lego, της τρισδιάστατης εκτύπωσης και της διοργάνωσης μιας έκθεσης τέχνης με θέμα τον ανιχϊευτή CMS κ.λπ. Για τις δράσεις αυτές λάβαμε αρχικά το “Particle 4U”, ένα Διεθνές Βραβείο από το CERN και  στη συνέχεια  πολλές άλλες διεθνείς  διακρίσεις. Χάρη στα πρότζεκτ αυτά συγκαταλέγομαι στη λίστα των 50 καλύτερων εκπαιδευτικών του κόσμου με το  Global Teacher Prize 2019 (Varkey Foundation). Από τότε συνεχίζω ασταμάτητα, σε συνεργασία και με  σχολεία  στο εξωτερικό, να υλοποιώ διαθεματικά STEM projects τα οποία βραβεύονται μέχρι σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο από πολλούς διαφορετικούς διεθνείς εκπαιδευτικούς και ανθρωπιστικούς οργανισμούς.

Ε: Το βιογραφικό σας περιλαμβάνει αρκετές διακρίσεις. Ποιες είναι αυτές;

Α: Όπως προανέφερα, έχω λάβει μέχρι στιγμής 25 Διεθνείς Διακρίσεις. Το 2019 διακρίθηκα ανάμεσα στους 50 καλύτερους εκπαιδευτικούς του κόσμου με το Global Teacher Prize το οποίο θεωρείται το “Νόμπελ των εκπαιδευτικών” και είμαι Πρέσβειρα Παιδείας της Ελλάδας του Ιδρύματος Varkey. Τον Μάρτιο του 2019 παρευρέθηκα στο “Global Education and Skills Forum”, στο Ντουμπάι για την βράβευση των φιναλίστ του Global Teacher Prize. Επιπλέον, το 2019 έλαβα Παγκόσμιο Βραβείο Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (Global E-innovation Awards 2018) από Διεθνή Οργανισμό στην Ινδία.

Επίσης κέρδισα Παγκόσμιο Βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό “Particles4U” που διοργανώθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό International Particle Physics Outreach Group (IPPOG), βραβείο στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό “Diversity in STEM” που διοργανώθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό STEM Alliance, βραβείο εκπαιδευτικής καινοτομίας στον Πανευρωπαϊκό διαγωνισμό ″Ultimaker Education Challenge″,  βραβείο Διακεκριμένης εκπαιδευτικού 2020 στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό  ”Education Leaders Awards 2020”,  Gold Βραβείο στην κατηγορία ″Θετικές Επιστήμες (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά)″ (STEM) στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό  ”Education Leaders Awards 2018 & 2019”  και Silver Βραβείο στην κατηγορία ″Καινοτομία στη Διδασκαλία″  στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό  ”Education Leaders Awards 2018 & 2019”.

Πρόσφατα έλαβα επίσης Διεθνή Ανθρωπιστικά Βραβεία και 3 Βραβεία Ειρήνης από Διεθνείς Οργανισμούς για τα διεθνή μου πρότζεκτ.

Ε: Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός στο σχολείο σήμερα, προκειμένου να είναι “καλός δάσκαλος”;

Α: Ένας “καλός δάσκαλος” δεν διδάσκει απλώς, εμπνέει. Μαθαίνει τους μαθητές του πώς να μαθαίνουν και πώς να σκέφτονται, είναι ευρηματικός μεταμορφώνοντας  τα προβλήματα σε ευκαιρίες, και ενθαρρύνει τους μαθητές του να εκφράζουν όχι μόνο τις απόψεις τους αλλά και τα συναισθήματά τους. Η  μαγική σχέση δασκάλου-μαθητών διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από την αγάπη του δασκάλου για τους μαθητές του.

Ε: Πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί δέχονται “πυρά” από την κοινωνία για το γεγονός πως δεν είναι παραγωγικοί. Πώς το σχολιάζετε αυτό;

Α: Θεωρώ ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί  είναι ιδιαίτερα δραστήριοι και κάνουν πολύ αξιόλογο έργο. Αυτό αποδείχθηκε  στην περίοδο του κορωνοϊού  όταν οι εκπαιδευτικοί αγκάλιασαν την τηλεκπαίδευση,  δημιούργησαν και ανέβασαν στις πλατφόρμες πολυάριθμα μαθησιακά αντικείμενα και στήριξαν με επιτυχία τις πολύ δύσκολες εκπαιδευτικές διαδικασίες.  Πιστεύω ότι η πανδημία  του  κορωνοϊού ανέδειξε τον ηγετικό ρόλο του εκπαιδευτικού ο οποίος από “αφανής” ήρωας έγινε αληθινός ηγέτης.

Ε: Κλείνοντας, μετά τη πρόσφατη διάκρισή σας, τι σχεδιάζετε για το μέλλον;

Α: Σκοπεύω να συνεχίσω να προωθώ την STEM μεθοδολογία και διαδικτυακά πλέον, μέσω εργαστηρίων, σεμιναρίων και ομιλιών.  Επίσης,  θα συνεχίσω την συγγραφή επιστημονικών βιβλίων για παιδιά. Ήδη έχω γράψει  το πρώτο μου βιβλίο “Πλανητικές συνεντεύξεις” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Ελληνοεκδοτική”, στο οποίο οι γνώσεις για την αστρονομία δίνονται  με πρωτότυπο τρόπο στα παιδιά μέσω ευτράπελων διαλόγων.