Πίνακας περιεχομένων
Νέα υπουργική απόφαση για τη διαδικασία εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ στα ΑΕΙ
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Τεύχος Β’, ΦΕΚ 6119/17.11.2025) η υπουργική απόφαση με αριθμό Φ122.1/147863/Ζ2, με την οποία ρυθμίζονται αναλυτικά όλα τα ζητήματα που αφορούν τη διαδικασία εκλογής, εξέλιξης και μονιμοποίησης των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
Η απόφαση φέρει την υπογραφή της Υπουργού και του Υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και στηρίζεται σε σειρά διατάξεων του ν. 4957/2022, καθώς και σε προηγούμενες σχετικές κανονιστικές πράξεις.
Τι προβλέπει η απόφαση
Στο Άρθρο 1 καθορίζεται ο σκοπός της ρύθμισης, ο οποίος αφορά συνολικά:
– τη διαδικασία εκλογής και εξέλιξης των μελών ΔΕΠ,
– τον τρόπο υποβολής υποψηφιοτήτων,
– την κατάρτιση και τήρηση των Μητρώων Γνωστικών Αντικειμένων και των Μητρώων Εκλεκτόρων,
– τη διαδικασία κλήρωσης για την ανάδειξη των εκλεκτορικών σωμάτων,
– τον έλεγχο νομιμότητας και κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με τις διαδικασίες.
Η απόφαση εφαρμόζεται και στα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ), ως προς το σκέλος των γνωστικών αντικειμένων στις προκηρύξεις θέσεων.
Κατάρτιση Μητρώων Γνωστικών Αντικειμένων
Στο Άρθρο 2 ορίζονται οι κανόνες δημιουργίας των Μητρώων Γνωστικών Αντικειμένων (ΜΓΑ). Τα γνωστικά αντικείμενα ομαδοποιούνται ανά επιστημονικό πεδίο, δεν επιτρέπεται να είναι υπερβολικά στενά ή να αποτελούν υποσύνολο άλλου αντικειμένου, και πρέπει να καλύπτουν όλα τα πεδία που θεραπεύει το Τμήμα σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών.
Η Κοσμητεία εγκρίνει το μητρώο μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος, ενώ η Σύγκλητος έχει δικαίωμα ελέγχου και αναπομπής όταν διαπιστώνονται ελλείψεις αιτιολογίας ή αδιαφάνεια στη διαδικασία. Η ισχύς κάθε μητρώου είναι τριετής και δεν επιτρέπονται μεταβολές πριν την πάροδο της τριετίας.
Μητρώα Εσωτερικών και Εξωτερικών Εκλεκτόρων
Στο Άρθρο 3 περιγράφονται λεπτομερώς τα κριτήρια με τα οποία εντάσσονται μέλη ΔΕΠ στα μητρώα εκλεκτόρων. Τα μέλη χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
– ίδιου γνωστικού αντικειμένου, όταν υπάρχει πλήρης λεκτική ταύτιση ή εκτενές δημοσιευμένο έργο στο αντικείμενο,
– συναφούς γνωστικού αντικειμένου, όταν υπάρχει επιστημονική συνάφεια που αιτιολογείται από τη Συνέλευση.
Αντίστοιχα ορίζεται και η διαδικασία ένταξης εξωτερικών εκλεκτόρων από άλλα ΑΕΙ ή ερευνητικούς φορείς. Τα μητρώα επικαιροποιούνται έως τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους και ισχύουν για το επόμενο ημερολογιακό έτος. Η γραμματεία του Τμήματος έχει την ευθύνη ανάρτησης και ενημέρωσης των μητρώων στο σύστημα «ΑΠΕΛΛΑ».
Συγκρότηση Εκλεκτορικού Σώματος
Στο Άρθρο 4 ορίζεται ότι η εκλογή ή εξέλιξη μέλους ΔΕΠ γίνεται από εκλεκτορικό σώμα έντεκα μελών (πέντε εσωτερικά και έξι εξωτερικά). Η επιλογή των μελών πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης από το σύστημα «ΑΠΕΛΛΑ», με εξαιρέσεις σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν αρκετά μέλη ίδιου γνωστικού αντικειμένου.
Τα κωλύματα συμμετοχής περιλαμβάνουν άδεια άνευ αποδοχών, αναστολή καθηκόντων και άλλους λόγους που καταχωρίζονται υποχρεωτικά στο σύστημα πριν από τη διενέργεια της κλήρωσης.
Υποβολή υποψηφιοτήτων και δικαιολογητικά
Στο Άρθρο 5 περιγράφεται η διαδικασία υποβολής υποψηφιότητας:
– Η προθεσμία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 30 ημερών.
– Η αίτηση και τα δικαιολογητικά υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
– Υποχρεωτικά δικαιολογητικά είναι: ταυτότητα/διαβατήριο, βιογραφικό, τίτλοι σπουδών, διδακτορική διατριβή, δημοσιεύσεις και όποια επιπλέον στοιχεία απαιτεί η προκήρυξη.
– Μη εμπρόθεσμη ανάρτηση οδηγεί σε απαράδεκτο της αίτησης.
Οι υποψήφιοι έχουν πρόσβαση στα έγγραφα των συνυποψηφίων τους με βάση τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, με εξαίρεση περιπτώσεις προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Διαδικασία εκλογής και αξιολόγησης
Στο Άρθρο 6 καθορίζονται όλα τα στάδια της διαδικασίας εκλογής ή εξέλιξης:
– Σύγκληση του εκλεκτορικού σώματος εντός 10 ημερών μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής.
– Έλεγχος κωλυμάτων συμμετοχής.
– Συγκρότηση τριμελούς εισηγητικής επιτροπής.
– Σύνταξη αναλυτικής εισηγητικής έκθεσης εντός 3 μηνών.
– Υποχρεωτική επιστημονική διάλεξη από τους υποψηφίους.
– Συνεδρίαση για την τελική κρίση εντός 30 ημερών από την υποβολή της έκθεσης.
Η απόφαση προβλέπει επίσης δυνατότητα τηλεδιάσκεψης, υποχρέωση τήρησης πρακτικών και συγκεκριμένους κανόνες για παραίτηση ή αντικατάσταση μελών της εισηγητικής επιτροπής.