: Η εκμάθηση της– ούτως ή άλλως περιορισμένης σε έκταση-εξεταστέας ύλης προϋποθέτει κατανόηση του περιεχομένου και συστηματική προσπάθεια καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ωστόσο, επιβάλλεται μια ύστατη προσπάθεια απ’  όλους τους : και από όσους εργάστηκαν με συνέπεια, αλλά και από όσους επιδιώκουν ένα «αξιοπρεπές» αποτέλεσμα.

Δημήτρης Μαλέσης, Διδάκτωρ Νεότερης Ελληνικής , Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του Ομίλου «Πουκαμισάς» / Καθηγητής στη Μονάδα «Πουκαμισάς» – Άγιος Δημήτριος

Οι μεν πρώτοι θα πρέπει με συνεχείς επαναλήψεις, κουραστικές είναι η αλήθεια, να διατηρήσουν στη μνήμη τους όλα όσα κατέκτησαν μελετώντας τους προηγούμενους μήνες. Οι άλλοι, έστω και την τελευταία στιγμή, ας προσπαθήσουν να μάθουν καλά κάποια , στηριζόμενοι… στην καλή τους τύχη. Με την ευκαιρία πάντως να σημειωθεί ότι δεν υπάρχουν τα λεγόμενα sos κι ας διατείνονται κάθε χρόνο ορισμένοι διαδοσίες για το αντίθετο.

Ούτως ή άλλως, όμως, οι υποψήφιοι ας προσέξουν ορισμένα ζητήματα:

Όταν καλούνται να απαντήσουν στο πρώτο θέμα, στους λεγόμενους ορισμούς ή αλλιώς ιστορικές έννοιες, καλό είναι να εντάσσουν το ζήτημα στον ιστορικό χρόνο. Για παράδειγμα, αν ζητηθεί η Φεντερασιόν, είναι αδόκιμο να ξεκινήσει η απάντηση, όπως ακριβώς η παράγραφος του σχολικού βιβλίου, δηλαδή «Η κατάσταση αυτή κράτησε…», γιατί δε συνδέεται νοηματικά με τίποτα. Θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε την απάντηση ως εξής: το εργατικό κίνημα, εν αντιθέσει με τις βιομηχανικά αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, δεν γνώρισε κάποια άξια λόγου οργάνωση τον 19ο αιώνα. Και μετά να συνεχίσουμε με όσα αναφέρει σχετικά το βιβλίο.

Οι ερωτήσεις με τις αντιστοιχίσεις ή το «Σωστό/ Λάθος», συνήθως δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες και μόνο από πλήρη άγνοια της ύλης ή απροσεξία μπορεί κάποιος να αστοχήσει.

Στα θέματα ανάπτυξης της Α΄ Ομάδας, οι υποψήφιοι οφείλουν να κατανοήσουν τι απαιτεί η ερώτηση και να προχωρήσουν στην απάντηση χωρίς βιασύνη ή επιπόλαιο ενθουσιασμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι πάντοτε οι ερωτήσεις χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και ακρίβεια στη διατύπωση. Ας βγάλουν από το μυαλό τους οι υποψήφιοι ορισμένες φοβίες κι ας αγνοήσουν τις φήμες ότι οι εξεταστές είναι… αποφασισμένοι να «βάλουν φέτος θέματα παγίδες». Κάποιο θέμα, πράγματι, μπορεί να θεωρηθεί «παγίδα», όχι γιατί την «έστησαν» οι εξεταστές, αλλά για κάποιον απλούστερο λόγο: δεν έχει κατανοηθεί καλά το θέμα από τον υποψήφιο.

Ως προς τα θέματα της Β΄ Ομάδας, αυτά που αποτελούν συνήθως το φόβητρο των υποψηφίων, τα πράγματα είναι ακόμη πιο απλά. Κι αυτό γιατί αυτό που ζητείται είναι να συνδυάσεις τις «ιστορικές γνώσεις»-τι υποκρισία, αλήθεια, αφού εννοείται πάντοτε το σχολικό εγχειρίδιο!-με τις δοθείσες ιστορικές πηγές. Στην προκειμένη περίπτωση, απαιτείται να διαβάσουν επιμελώς τα κείμενα και να τα συνδυάσουν με όσα διαλαμβάνει για το θέμα το βιβλίο. Η επιτυχής συναρμογή αυτών των δεδομένων καθιστά την απάντηση πλήρη. Εν προκειμένω, οι πηγές μπορούν να βοηθήσουν τους υποψηφίους να ανακαλέσουν στη μνήμη τους τα εδάφια από το βιβλίο τους, περιορίζοντας τον κίνδυνο να αστοχήσουν.

Ακόμη, οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέξουν τη σωστή απόδοση της ορολογίας που είναι διάχυτη σε όλα τα μέρη του βιβλίου και να μην αποδώσουν με δικά τους λόγια έννοιες που δεν αποδίδονται με διαφορετικό τρόπο. Για παράδειγμα, το «ισοζύγιο πληρωμών», η «πιστοληπτική ικανότητα» ή η «ψήφος εμπιστοσύνης», επιβάλλεται να αποδοθούν αυτούσιες ως έννοιες. Έτσι κι αλλιώς, όμως, όπως έχει οργανωθεί όλα τα χρόνια η εξέταση της Ιστορίας, η αποστήθιση, δυστυχώς, είναι το βασικό μέσο για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος. Το ξαναλέμε: περιορισμένη ύλη, συνήθως αναφομοίωτες γνώσεις, κουραστικές κι ανούσιες λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα να «διυλίζεται ο κώνωψ και να καταπίνεται η κάμηλος», όπου «κάμηλος» η ουσιαστική γνώση της Νεοελληνικής Ιστορίας. Αλλά η τελευταία διαπίστωση δεν αφορά τους υποψηφίους, τη στιγμή που καταβάλλουν την τελευταία προσπάθεια. Σ’ αυτούς απευθυνόμαστε, ευχόμενοι ό,τι καλύτερο για τις εξετάσεις.