Ο Συνήγορος του Πολίτη είναι μια ανεξάρτητη αρχή που φαίνεται πως κέρδισε την εμπιστοσύνη των Ελλήνων Πολιτών καθώς πάνω από 500.000 πολίτες ζήτησαν βοήθεια και απευθύνθηκαν στις υπηρεσίες του, ενώ ο αριθμός των καταγγελιών ξεπέρασε τις 250.000, εκ των οποίων το 60% υπεβλήθη ηλεκτρονικά.

Του Αθανάσιου Κατσίμπελη greekteachers.gr

Το 2018 μάλιστα, ο αριθμός των καταγγελιών κατέγραψε το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό της εικοσαετίας, μετά το 2014, αγγίζοντας τις 16.000.Αυτό βέβαια σημαίνει πως έχουμε πολλά φαινόμενα κακοδιοίκησης.

Την επετειακή 20ή Ετήσια Έκθεση της Ανεξάρτητης του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2018 παρέδωσε την Παρασκευή, 22 Μαρτίου στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κ. Νίκο Βούτση ο Συνήγορος του Πολίτη κ. Ανδρέας Ποττάκης.Σε αυτήν γίνονται πολλές σημαντικές παρατηρήσεις.Μια από τις πιο σημαντικές αναφορές είναι η διαπίστωση των ελλείψεων στην Ειδική Αγωγή.Όπως τονίζεται στην Αναφορά :

Κατά τη διάρκεια του 2018, ο Συνήγορος συνέχισε να δέχεται αναφορές σχετικά με την ελλιπή υλοποίηση του θεσμού της παράλληλης στήριξης.

Ο θεσμός, κατά τα τελευταία έτη, υλοποιείται αποκλειστικά μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, και τα εγκεκριμένα από το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αιτήματα υπερβαίνουν κατά πολύ τον αριθμό των διαθέσιμων, μέσω των εν λόγω προγραμμάτων, πιστώσεων για πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης.

Ως αποτέλεσμα, σε σταθερή βάση και σε ολόκληρη των επικράτεια, σε αρκετούς μαθητές το μέτρο δεν παρέχεται καθόλου, ενώ στην πλειονότητα των περιπτώσεων παρέχεται σε μερική βάση ή/ και με καθυστέρηση, με συνέπεια συχνά σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική ένταξη και πρόοδο των δικαιούχων μαθητών.

Κατά το Α’ τρίμηνο του σχολικού έτους 2018-19, μολονότι η Α ́ φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε σχετικά έγκαιρα -λίγο μετά την έναρξη του σχολικού έτους–, ο Συνήγορος διαπίστωσε σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της ανεπάρκειας των διατιθέμενων πιστώσεων για την κάλυψη των αναγκών όλων των μαθητών που χρήζουν και δικαιούνται παράλληλη στήριξη, αλλά και της σημαντικής καθυστέρησης στην παροχή του μέτρου σε μεγάλο αριθμό αυτών (με τη Β ́ φάση προσλήψεων περί τα μέσα Νοεμβρίου).

Ως εκ τούτου, παρά τις σταθερές πιέσεις εκ μέρους της Αρχής και την πάροδο ετών από την εισαγωγή του θεσμού της παράλληλης στήριξης ως θετικού μέτρου για τη διασφάλιση των ίσων ευκαιριών παιδιών με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, φαίνεται να παρατηρούνται οι ελλείψεις και οι δυσλειτουργίες των περασμένων ετών καθιστώντας τον σε μεγάλο βαθμό προβληματικό και ανεπαρκή σε σχέση προς τις σοβαρές και αυξημένες ανάγκες που καλείται να καλύψει.

Οι παρεμβάσεις του Συνηγόρου στα ζητήματα αυτά επικεντρώνονται κατά περίπτωση:

στη διασφάλιση της μέγιστης δυνατής εκπαιδευτικής υποστήριξης για τους ενδιαφερόμενους μαθητές με αναπηρία/εεα μέσω των αρμοδίων φορέων της εκπαίδευσης.

στην καθοδήγηση, ευαισθητοποίηση ή υποστήριξη των εκπαιδευτικών, σε συνεργασία με τους αρμόδιους Σχολικούς Συμβούλους (πλέον Συντονιστές).

στην προσπάθεια βελτίωσης της συνεργασίας μεταξύ οικογένειας και σχολείου,που αποτελεί αναγκαία και ουσιώδη προϋπόθεση για την επίτευξη των επιδιω- κόμενων στόχων. Σε πολλές περιπτώσεις, σημαντική πρόοδος παρατηρείται έπειτα από τη διοργάνωση παιδαγωγικών συναντήσεων με συμμετοχή των γονέων, του/της Διευθυντή/ντριας και εκπαιδευτικών του σχολείου, αρμόδιων Σχολικών Συμβούλων, εκπροσώπων του οικείου ΚΕΔΔΥ και του Συνηγόρου του Πολίτη για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πλάνου παρέμβασης με συνεργασία όλων των μερών.