«Η ψηφιακή επανάσταση ως παρακαταθήκη για την εκπαίδευση»

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔12/07/2020 - 18:42 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

«Έγινε μία ψηφιακή επανάσταση». Στις τέσσερις αυτές λέξεις συμπυκνώνεται η παρακαταθήκη της περιόδου, κατά την οποία μαθητές και εκπαιδευτικοί από τη μία μέρα στην άλλη κλήθηκαν να περάσουν από τα θρανία, στις ψηφιακές τάξεις.

«Σε μικρό χρονικό διάστημα και με συνεχείς επιμορφώσεις δημιουργήσαμε πάνω από 90.000 ψηφιακές τάξεις στην Κεντρική Μακεδονία, στις οποίες συμμετείχαν περισσότεροι από 200.000 μαθητές και 30.000 εκπαιδευτικοί», δήλωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, χαρακτηρίζοντας εκπληκτική τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, η οποία έφτασε στο 98%.

«Μετά από 1-2 βδομάδες εξομαλύνθηκαν τα όποια τεχνικά προβλήματα παρουσιάστηκαν στην αρχή. Είχαμε διαρκή ανατροφοδότηση όλη την περίοδο αναστολής λειτουργίας των σχολείων και υπήρχαν περιπτώσεις, όπου εκπαιδευτικοί έκαναν μαθήματα μέσα από τις πλατφόρμες μέχρι και τρεις φορές την εβδομάδα, από δύο ώρες και βεβαίως γινόταν και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση. Υπήρχε στην αρχή ένα μικρό ποσοστό εκπαιδευτικών, οι οποίοι από φόβο μη εξοικείωσης ήταν κάπως επιφυλακτικοί, όμως στη συνέχεια διαπίστωσαν ότι η διαδικασία ήταν πανεύκολη», ανέφερε ο κ.Κόπτσης.

Σχετικά με τη δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση επιδημικής νόσου εξήγησε ότι η πρόβλεψη του υπουργείου δεν αφορά κάμερα στην τάξη, αλλά λειτουργία υπολογιστή στη σχολική αίθουσα με συγκεκριμένους όρους «να είναι εστιασμένος μόνο στον πίνακα ή στον εκπαιδευτικό και μόνο στη διάρκεια της παράδοσης». «Ένας εκπαιδευτικός που είναι άρτια προετοιμασμένος και μπορεί να διαχειριστεί την τάξη του, τους μαθητές του, δεν έχει να φοβηθεί κάτι, εξάλλου η διδασκαλία δεν είναι άβατο, γιατί να μην μπορεί να την παρακολουθήσει κάποιος μαθητής που απουσιάζει αιτιολογημένα; Δεν υπάρχει κάτι μεμπτό, ό,τι είναι καλό για τους μαθητές δεν θα πρέπει να το φοβόμαστε», επισήμανε.

«To 98% των εκπαιδευτικών δίδαξε στις ψηφιακές αίθουσες»

Σχετικά με το ενδεχόμενο η εξέλιξη της πανδημίας να οδηγήσει από την νέα σχολική χρονιά σε αποφάσεις για αναστολή λειτουργίας των σχολείων ο κ. Κόπτσης διαβεβαίωσε πως η εμπειρία που αποκτήθηκε, η εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας με τις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης, η επένδυση σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό, η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων μετά τη σταδιακή επανεκκίνηση της δια ζώσης διδασκαλίας, εγγυώνται την ομαλή προσαρμογή όποια δεδομένα κι αν προκύψουν.

«Είναι μια παρακαταθήκη που μακάρι να μη χρειαστεί, αλλά αν χρειαστεί, είμαστε έτοιμοι. Ό,τι και να συμβεί -που εύχομαι και ελπίζω να μη συμβεί- είμαστε έτοιμοι να το αντιμετωπίσουμε», τόνισε.

Πρόσθεσε, δε, πως σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο οι διευθύνσεις εκπαίδευσης θα μπορούσαν πια, έχοντας λυμένα τα διαδικαστικά θέματα, να εστιάσουν στην ποιοτική αναβάθμιση της τηλεκπαίδευσης. «Έχουμε βγάλει για εμάς συμπεράσματα και στο κομμάτι αυτό. Ξέρουμε σε ποιους τομείς υπήρξε καλύτερη απόδοση, πού εντοπίστηκαν αδυναμίες, είμαστε τώρα σε φάση να δούμε το ποιοτικό μέρος. Υπάρχουν τύποι σχολείων που λειτούργησαν εξαιρετικά καλά, υπάρχουν σχολεία που θα μπορούσαν να αποδώσουν κι άλλο ποιοτικά. Να τονίσω όμως ότι το 98% των εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες συμμετείχαν στη διαδικασία και αυτό είναι άθλος, για μία τέτοια εποχή, ξαφνικά, σε συνθήκες πρωτόγνωρες, με όλα τα απρόοπτα, με γονείς που είχαν τα παιδιά τους να διδάσκονται σε έναν υπολογιστή και συγχρόνως εκείνοι να εργάζονται με τηλεργασία».

Ερωτηθείς πώς προσαρμόστηκε η εκπαιδευτική κοινότητα στα μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού απάντησε: «Ξεκινώντας από τη διαχείριση επειγουσών καταστάσεων -όπως ήταν η επιστροφή των 35 σχολικών μονάδων που βρίσκονταν στο εξωτερικό κατά το ξέσπασμα του κορονοϊού, με την καθημερινή επικοινωνία με όλους τους διευθυντές έως την ομαλή επιστροφή των μαθητών- μέχρι να φτάσουμε στη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων αποκτήσαμε πολύτιμη εμπειρία. Εφαρμόστηκαν όλα τα πρωτόκολλα και στην περίοδο λειτουργίας των σχολείων μετά την αναστολή. Ήταν εξαιρετική η τήρηση του μέτρων που υπέδειξαν τα υπουργεία Υγείας και Παιδείας, γι' αυτό και δεν είχαμε ούτε ένα κρούσμα μετά την επαναλειτουργία των σχολείων, δεν εμφανίστηκε ούτε ένα κρούσμα, ενώ είχαμε κρούσματα πριν την αναστολή. Υποκλίνομαι στη φιλοσοφία τήρησης κανόνων που πέρασε και στην εκπαιδευτική κοινότητα και στους γονείς».

«Υψηλή συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις χωρίς απρόοπτα»

Σε ό,τι αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις ο περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης επισήμανε πως χρειάστηκε ειδική προετοιμασία, καθώς λόγω των μέτρων για την πανδημία ήταν πολύ μεγαλύτερες οι ανάγκες σε προσωπικό και σε αίθουσες. «Είχαμε 220 εξεταστικά κέντρα. Σε κάθε σχολείο μπορεί να είχαμε πέντε αίθουσες πέρυσι, φέτος είχαμε 7-9. Επιστρατεύσαμε χιλιάδες επιτηρητές. Κρούσματα κορονοϊού δεν υπήρξαν, παρά μόνο 2-3 περιστατικά με λιποθυμίες- προβλήματα υγείας, αλλά όχι κάτι διαφορετικό σε σχέση με άλλες χρονιές», ανέφερε.
Στα γενικά λύκεια η συμμετοχή στις εξετάσεις έφτασε στο 95%, ενώ κυμάνθηκε λίγο πάνω από 85% στα ΕΠΑΛ.

Αντίστοιχα, σε ό,τι αφορά την περίοδο μετά το άνοιγμα των σχολείων ήταν πολύ υψηλό το ποσοστό των μαθητών που επέστρεψαν στα δημοτικά σχολεία, που τις πρώτες ημέρες έφτασε στο 93%. Στα Γυμνάσια η συμμετοχή ξεπερνούσε το 60-70% και στα λύκεια ήταν χαμηλότερη, ειδικά -ως είθισται λόγω της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές – τις τελευταίες εβδομάδες στη Γ' Λυκείου.

«Συνολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης από Σεπτέμβρη»

Η δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και η συνολική εφαρμογή της στην Κεντρική Μακεδονία από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αποτελεί το πρώτο μεγάλο στοίχημα για την περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης, καθώς φέτος εντάσσονται στο πρόγραμμα και ο μητροπολιτικός δήμος Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Καλαμαριάς, στους οποίους είναι πιο έντονο και το πρόβλημα σχολικής στέγης.

«Αυτή τη στιγμή λείπουν γύρω στις 60 αίθουσες στην Κεντρική Μακεδονία για να εφαρμοστεί πλήρως η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση σε όλους τους Δήμους, με πιο έντονο πρόβλημα στην Καλαμαριά, τη Θεσσαλονίκη και τον Εύοσμο. Οι Δήμοι βοηθάνε πολύ. Έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες, οι αναθέσεις, οι πιστώσεις, έχουμε βρει χώρους είτε σε αυλές σχολείων είτε σε οικόπεδα που έχουμε ορίσει για τις 60 αίθουσες, σύμφωνα και με την κείμενη νομοθεσία, ώστε να προλάβουμε τις διαδικασίες και να τοποθετηθούν οι αίθουσες ώστε να είμαστε έτοιμοι τον Σεπτέμβρη. Κάτι που το θεωρούσαμε στην αρχή της χρονιάς ως ουτοπία, ως όνειρο είμαστε ένα βήμα πριν την επίτευξή του πριν την οριστική λύση», εξήγησε ο περιφερειακός διευθυντής.

«Αποκεντρωμένη διαχείριση των περιστατικών βίας»

Σχετικά με τα περιστατικά βίας που καταγράφηκαν το προηγούμενο έτος και τη λειτουργία Παρατηρητηρίου που ίδρυσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Κόπτσης επισήμανε: «Κάναμε ένα δίκτυο διαχείρισης κρίσεων με μία επιτελική ομάδα στην περιφέρεια, μία ομάδα σε κάθε Διεύθυνση εκπαίδευσης και τριμελείς ομάδες σε κάθε σχολείο, με εκπαιδευτικούς που πέρασαν από επιμόρφωση. Όταν παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα οφείλει να το επιλύει η σχολική μονάδα με τη συγκεκριμένη ομάδα που έχει επιμορφωθεί. Εάν δεν μπορεί να το διαχειριστεί ζητεί βοήθεια από την ομάδα της διεύθυνσης που είναι στελεχωμένη με ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, εισαγγελέα κλπ. Αυτή παρεμβαίνει άμεσα και αν πάλι δε διευθετηθεί το ζήτημα, τότε αναλαμβάνει η επιτελική μας ομάδα, η οποία χρειάστηκε να παρέμβει σε δύο περιπτώσεις φέτος, όταν ένα παιδί μαχαιρώθηκε στη Νεάπολη και στο περιστατικό σε δημοτικό, σε τουαλέτα».

«Είναι πολύ ουσιαστικό όλοι οι κατά τόπους κοινωνικοί φορείς να μπορούν να βοηθούν και νοιώθει και ο εκπαιδευτικός μια ασφάλεια όταν υπάρχει ένα σύστημα υποστήριξης. Η προσπάθεια αυτή εξελίσσεται, έχει δυναμική και συνεχίζουμε να λειτουργούμε στον τομέα αυτό με συνέπεια. Από τον Σεπτέμβριο θα δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα και σε αυτό», τόνισε ο κ. Κόπτσης.

Αποτιμώντας τη φετινή σχολική χρονιά επισήμανε πως «ήταν ένας αγώνας δρόμου μετ΄ εμποδίων, ένας μαραθώνιος χωρίς τελειωμό».

«Ξεκινήσαμε με τη φυσική καταστροφή στη Χαλκιδική όπου κληθήκαμε να επισκευάσουμε είκοσι σχολεία σε δύο ημέρες πριν την έναρξη του σχολικού έτους. Σχολεία κρίθηκαν ακατάλληλα και μεταστεγάστηκαν. Είχαμε την περιπέτεια του κορονοϊού με όλες τις συνέπειες. Πανελλαδικές με εντελώς διαφορετικές συνθήκες, κατάθεση νομοσχεδίων, μεγάλο αριθμό ολιγομελών τμημάτων και στελέχωσή τους. Εφαρμογή δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, πλήθος περιστατικών που ξεφεύγουν του συνήθους. Μία μεγάλη περιπέτεια που με ορθολογικές όμως κινήσεις και ορθό προγραμματισμό είχαν αίσιο τέλος. Είμαι όμως ιδιαίτερα ικανοποιημένος που παρά τον όγκο και το μέγεθος των προβλημάτων με χρηστή διοίκηση, με αξιοκρατία, με διαφάνεια, με αντικειμενικότητα, με συνέπεια και συνεχή προσπάθεια καταφέραμε να προβάλουμε έναν νέο τρόπο διοίκησης που συνδυάζει εκπαιδευτικά και διοικητικά χαρακτηριστικά και είμαστε υπερήφανοι γι' αυτό», κατέληξε ο κ.Κόπτσης.

  • ideascentral

    europalso

Enter your email address: