Οι γονείς πλέον είναι πιο υποψιασμένοι, δρουν άμεσα και έχουν σταματήσει να αποδίδουν μόνο στην τεμπελιά τις τυχόν διαφορετικές επιδόσεις των παιδιών στο – Όσο πιο νωρίς γίνει η διάγνωση τόσο πιο γρήγορα το παιδί θα καλύψει κενά και ανάγκες στο σχολείο

Οσο νωρίτερα παραδεχτεί ένας γονέας ότι το παιδί του αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα και χρειάζεται , τόσο πιο γρήγορα το παιδί θα εξελιχθεί και θα καλύψει τα κενά του.

Στην εποχή μας παρουσιάζονται όλο και περισσότερες περιπτώσεις παιδιών που χρειάζονται επιπλέον στήριξη κυρίως γιατί έχει αρχίσει να σπάει ένα παλαιότερο ταμπού και οι γονείς αποδέχονται το πρόβλημα πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα να το αντιμετωπίζουν άμεσα βοηθώντας στην πραγματική εξέλιξη του παιδιού.

Σε ημερίδα για ένα ανοιχτό σχολείο για όλους, το σχολείο της συμπερίληψης, που πραγματοποίησε η Ένωση Γονέων Δήμου Χανίων σε συνεργασία με το ΚΕΔΔΥ Χανίων, στο συνεδριακό κέντρο της ANEK LINES, έγινε αναφορά στη σημασία της έγκαιρης διάγνωσης. Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε απέχουμε πολύ ακόμα ως εκπαιδευτικό σύστημα από το σχολείο της συμπερίληψης.

Όπως είπε ο Πρόεδρος Ένωσης Γονέων Δήμου Χανίων, Γρηγόρης Γκουλούσης:

«Πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι το σχολείο της συμπερίληψης πρέπει να είναι μια πραγματικότητα, δηλαδή πρέπει όλα τα παιδιά να βρίσκονται σε ενιαίο σχολείο και να έχουν κάποια βοήθεια ανάλογα με τις ανάγκες που έχουν.

Είμαστε αρκετά μακριά γιατί ακόμα δουλεύουμε σε ειδικά σχολεία, οι γονείς συνήθως αργούν να το παραδεχτούν πολλές φορές ότι το παιδί έχει πρόβλημα. Πρέπει όσο το δυνατόν νωρίτερα να πάνε από το ΚΕΔΥ και να προσπαθήσουν να βελτιώσουν ώστε όπως συμβαίνει αρκετές φορές να φτάσουν και στο γυμνάσιο χωρίς να χρειάζονται ειδική στήριξη.

Το ΚΕΔΥ ελέγχει το παιδί κάθε χρόνο. Υπάρχουν σημεία που διορθώνονται μέσα σε ένα χρόνο, 1,5 – 2 χρόνια. Οπότε είναι πολύ καλύτερο να παραδεχτεί ο γονέας νωρίς ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα ώστε το παιδί του να έχει πολύ καλύτερη εξέλιξη.

Υπάρχει μια προκατάληψη στην κοινωνία αλλά δεν πρέπει να εγκαταληφθεί Πρέπει να ξέρουν και οι ίδιοι γονείς των υπολοίπων παιδιών στην τάξη, ότι όταν υπάρχει ένα παιδί με πρόβλημα μέσα στην τάξη, βοηθιέται και ο ίδιος ο δάσκαλος στο να βελτιώσει το πρόγραμμα και να πάμε σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.»

Οι γονείς πρέπει να είναι σε επαγρύπνηση για να παρατηρήσουν εγκαίρως το πρόβλημα

Σύμφωνα με την Αναπλ. Προϊσταμ.ΚΕΔΥ Χανίων, Ελένη Βόκα, η πρώιμη παρέμβαση είναι σημαντική και τα σημεία που μπορεί να είναι ενδεικτικά κάποιου προβλήματος ποικίλουν και διαφέρουν βάσει των αναπτυξιακών σταδίων του παιδιού:

Το ΚΕΔΥ Χανίων αξιολογεί μαθητές από την ηλικία των 4 μέχρι την ηλικία των 22 εφόσον είναι μαθητές. Υπάρχουν διάφορα αναπτυξιακά στάδια. Σε κάθε ένα προσδοκάται μια εξέλιξη και έτσι στα πρώτα 4-5 χρόνια του παιδιού, οι παιδίατροι σε συνεργασία με την οικογένεια πιθανόν θα επισημάνουν κάποιες ιδιαιτερότητες και μετά από αυτή την επισήμανση η οικογένεια μπορεί να απευθυνθεί στο ΚΕΔΥ.

Όταν πρόκειται για μεγαλύτερη ηλικία, μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες στη μάθηση, ή διάφορες άλλου είδους μαθησιακές δυσκολίες σε συνεργασία με το σχολείο η οικογένεια μπορεί να απευθύνει αίτημα στο ΚΕΔΥ για να αξιολογηθεί το παιδί.

Στο πλαίσιο της αξιολόγησης το ΚΕΔΥ εκδίδει τη γνωμάτευση στην οποία υπάρχει μια πλήρης έκθεση από τις ειδικότητες που έχουν συνεργαστεί και υπάρχει επίσης και η διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του μαθητή για τον οποίο προτείνεται το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο υποστήριξης ή η κατάλληλη εκπαιδευτική βοήθεια.

Η πρώιμη παρέμβαση είναι ιδιαίτερα σημαντική γι’ αυτό στη συνεργασία μας με τους γονείς προσπαθούμε να τους ενδυναμώνουμε σε αυτή την προσπάθεια.»

Γίνεται πλέον έγκαιρη διάγνωση και δεν αποδίδουμε μόνο στην τεμπελιά τις διαφορετικές επιδόσεις

Όπως σχολίασε ο Διευθυντής Α΄βάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, Μηλιαράκης Μανώλης, 100 εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής υπάρχουν αυτή τη στιγμή για 80 παιδιά. Αυτό όμως που απαιτείται είναι η ειδική υποστήριξη αυτή να ενταχθεί στη γενική εκπαίδευση με στόχο την ανάπτυξη και των κοινωνικών σχέσεων των παιδιών:

«Η ειδική αγωγή είναι η ακαδημαϊκή υποστήριξη αλλά και η κοινωνική υποστήριξη. Αναγνωρίζουμε την ετερότητα κάτι που είναι κοινό για όλους χωρίς διακρίσεις. Από την πλευρά της εκπαίδευσης προσπαθούμε να δώσουμε ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης, διεκδικούμε περισσότερους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς και την έγκαιρη τοποθέτησή τους.

Στον νομό Χανίων έχουν πληρέστατο προσωπικό, ειδικά εξειδικευμένο σε έναν βαθμό που μπορώ να πω ότι είναι άριστο. Αυτή τη στιγμή έχουμε 100 εκπαιδευτικούς για 80 παιδιά, όλο μαζί το προσωπικό μαζί με τις ειδικότητες. Δεν λέμε ότι φτάνουν και δεν χρειάζεται αυτή η υποστήριξη μόνο στα ειδικά σχολεία αλλά και στη γενική εκπαίδευση για να έχουμε πραγματικά τη συμπερίληψη και την ένταξη.

Παρουσιάζουν αύξηση γιατί γίνεται έγκαιρη διάγνωση και δεν αποδίδουμε στην τεμπελιά τις διαφορετικές επιδόσεις. Να τονίσω και στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς ότι δεν είναι επιδίωξή μας τα μετρήσιμα μαθησιακά αποτελέσματα αλλά η ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων. Είναι δηλαδή πολιτισμική η διάσταση για τα άτομα που έχουν ανάγκη αυτή την υποστήριξη» σύμφωνα με το flashnews.gr.