Συνέντευξη παραχώρησε ο πρώην Υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στο news247.gr και αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο για την Παιδεία που έφερε στη Βουλή η κυβέρνηση. «Με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση κλιμακώνει το σχέδιό της, με το οποίο συρρικνώνονται δομές της δημόσιας εκπαίδευσης και σπρώχνονται μαθητές ως πελάτες στις δομές της » είπε ο Ν. Φίλης .

Αναλυτικά όσα είπε:

Tο σχόλιό σας για το γεγονός ότι το νομοσχέδιο για την παιδεία κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας. Γιατί πιστεύετε ότι έγινε αυτό;

H πανδημία δημιούργησε ανησυχίες, αβεβαιότητες, ανατροπή της καθημερινότητας, συρρίκνωση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας και περιορισμό των δικαιωμάτων των πολιτών στη μετακίνηση, στην εργασία και στις συγκεντρώσεις. Μέσα σε αυτό το πρωτόγνωρο κλίμα, στο οποίο προστίθεται και η αγωνία των πολιτών για τη επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης, το τελευταίο που θα χρειαζόταν είναι να ανοίξουν θέματα που διχάζουν την κοινωνία και επιπλέον να επιχειρηθεί η ψήφισή τους εν αγνοία της.

Η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται την πανδημία ως ευκαιρία για συρρίκνωση δικαιωμάτων και προώθηση νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Αυτές τις μέρες στη Βουλή, υπό ειδικό καθεστώς μειωμένης δραστικά συρρικνωμένης συμμετοχής των βουλευτών, συζητείται το νομοσχέδιο για το περιβάλλον, παρά την αντίδραση δεκάδων περιβαλλοντικών οργανώσεων. Με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται το περιβάλλον ως εχθρός των επενδύσεων και εκχωρείται σε ιδιωτικές εταιρίες η περιβαλλοντική αδειοδότηση· καταργούνται οι φορείς προστασίας οικοσυστημάτων και προωθούνται διαδικασίες αποχαρακτηρισμού των δασών και νομιμοποίησης αυθαιρέτων.

Κι μάλιστα, όλα αυτά εν μέσω μιας πανδημίας, που πολύ συγκεκριμένα οι αιτίες της βρίσκονται στην ανατροπή των σχέσεων του ανθρώπου με το περιβάλλον και στην κλιματική κρίση. Ευκαιρία λοιπόν η πανδημία για να προωθηθούν ανατροπές στην εκπαίδευση σε βάρος των νέων, αλλά σε βάρος και της ίδιας της ποιότητας της εκπαίδευσης, με τα σχολεία κλειστά και διαλυμένα. Και αυτό όταν οι εκπαιδευτικοί, αβοήθητοι από την πολιτεία, έδωσαν μάχη και πέτυχαν να δημιουργήσουν τελικά μια σχέση των παιδιών με το σχολείο μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Οι ρυθμίσεις του εκπαιδευτικού νομοσχεδίου δεν έχουν επείγοντα χαρακτήρα και πολιτικά θα τις χαρακτήριζα από σκανδαλώδεις έως αμφιλεγόμενες. Γι` αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καλέσει την υπουργό Παιδείας, αλλά και τον πρωθυπουργό να το αποσύρουν. Προφανώς η κυβερνητική βιασύνη να τις περάσει στηρίζεται στον υπολογισμό ότι τώρα δεν μπορούν να υπάρξουν αντιδράσεις. Θα διαψευστεί όμως η προσδοκία τους γιατί θα είναι μεγάλη η αναστάτωση που θα προκληθεί με την εφαρμογή των μέτρων. Ήδη έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους όλοι οι εκπαιδευτικοί φορείς, όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ακόμη και η συνδικαλιστική παράταξη ΔΑΚΕ (της ΝΔ) στο χώρο της εκπαίδευσης.

Γενικότερα, οι αλλαγές στην εκπαίδευση και την υγεία, επειδή αποτελούν αυτό που ονομάζεται «κοινό καλό» είναι αναγκαίο να προωθούνται με τη μέγιστη κοινωνική συναίνεση. Η κυβέρνηση συνεχίζει όμως την παλαιοκομματική τακτική του αιφνιδιασμού και των ανατροπών. Η πανδημία λοιπόν του παλαιοκομματισμού καλά κρατεί…

Χαρακτηρίσατε το νομοσχέδιο ως εξαιρετικά αρνητικό. Θα μας αναλύσετε λίγο το σκεπτικό σας;

Με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση κλιμακώνει το σχέδιό της, με το οποίο συρρικνώνονται δομές της δημόσιας εκπαίδευσης και σπρώχνονται μαθητές ως πελάτες στις δομές της ιδιωτικής. Θυμάστε το Νοέμβριο, η κυβέρνηση εξομοίωσε τα αμφίβολης ποιότητας πτυχία των Κολλεγίων με τα πτυχία των Πανεπιστημίων. Τώρα απαγορεύει την φοίτηση νέων άνω των 17 ετών στα ΕΠΑΛ και τους δείχνει το δρόμο για τα ιδιωτικά ΙΕΚ.

Ένας στους τρεις μαθητές πετάγεται έξω από τα ΕΠΑΛ, πολλές ειδικότητες και τομείς θα καταργηθούν, χιλιάδες εκπαιδευτικοί θα οδηγηθούν και πάλι σε μια περίεργη διαθεσιμότητα. Κι όλα αυτά όταν η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας επιβάλλει την ανάπτυξη της τεχνικής εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε κάνει μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ και είχε προκαλέσει το ενδιαφέρον χιλιάδων μαθητών και γονιών. Καθιέρωσε τη μεταλυκειακή μαθητεία με αμοιβή και ασφάλιση και ίδρυσε τα διετή προγράμματα τεχνικής εκπαίδευσης στα Πανεπιστήμια, τα οποία κατάργησε η ΝΔ.

Με τη διάλυση ουσιαστικά της τεχνικής εκπαίδευσης επιχειρείται σήμερα η μεταφορά της στα ΚΕΚ, με τα περίφημα vouchers. Φαίνεται ότι υπάρχει μια υπόγεια γραμμή που συνδέει οικονομικά συμφέροντα μεταξύ των υπουργείων Παιδείας και Εργασίας. Ο κ. Βρούτσης έχει αναλάβει να βάζει τα λεφτά και η κυρία Κεραμέως τους πελάτες.

Επίσης: Εν μέσω πανδημίας αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών στα τμήματα των δημοτικών και των νηπιαγωγείων. Τι να σχολιάσει κανείς; Κατεύθυνση έπρεπε να είναι η μείωση, για λόγους βέβαια τότε παιδαγωγικούς, όπως έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, και όχι η αύξηση του αριθμού. Οι επιπτώσεις του νέου μέτρου είναι φανερές. Θα κλείσουν τμήματα, θα διασπαρούν παιδιά σε άλλα σχολεία, θα δυσκολευτεί η σχολική πράξη και χιλιάδες εκπαιδευτικοί θα γίνουν υπεράριθμοι, ενώ θα μειωθεί ο αριθμός των αναπληρωτών. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο απομακρύνονται οι διορισμοί μόνιμου προσωπικού, που διαρκώς αναβάλλονται.

Έπρεπε να έχουν γίνει από το φθινόπωρο με διασφαλισμένα τα κονδύλια από τη δική μας κυβέρνηση. Με το νομοσχέδιο ορθώνονται νέα εμπόδια με πρόσθετες εξετάσεις στα Γυμνάσια και πανελλαδικές εξετάσεις (τράπεζα θεμάτων) από την Α΄ Λυκείου. Θέλουμε σχολείο-λαιμητόμο; Σημειώνω και τις δυσκολίες που θα δημιουργηθούν στις μετεγγραφές φοιτητών καθώς πάνω από τα κοινωνικά κριτήρια καθιερώνεται το λεγόμενο ακαδημαϊκό, δηλαδή, το προαπαιτούμενο των 2750 μονάδων ανάμεσα στη σχολή που πέτυχε ο φοιτητής και σε εκείνο που ζητεί μετεγγραφή. Πιθανά η ρύθμιση αυτή, με την τόση ακρίβεια μονάδων, να αποδειχθεί φωτογραφική.

Με το νομοσχέδιο επανέρχεται η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια. Πρόκειται για έναν αναχρονισμό που δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα συμπεριφοράς στα σχολεία, αλλά στιγματίζει τους μαθητές. Το απολυτήριο Λυκείου ακολουθεί τον πολίτη σε όλη του τη ζωή. Ποια η σκοπιμότητα; Ακόμη και από το ποινικό μητρώο μπορούν να διαγραφούν αδικήματα, όχι όμως από το απολυτήριο! Να θυμίσουμε ότι οι 17άρηδες είναι σήμερα πολίτες. Ψηφίζουν. Αντιμετωπίζονται όμως ως ανώριμα παιδιά.

Σας κατηγορούν πολλές φορές και εσάς προσωπικά και τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν επιθυμείτε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τι απαντάτε δεδομένου ότι στο νέο νομοσχέδιο υπάρχουν σχετικές διατάξεις;

Άλλο αξιολόγηση και άλλο τιμωρία και εξόντωση. Το μοντέλο της τιμωρητικής αξιολόγησης του αλήστου μνήμης νόμου Διαμαντοπούλου κατέρρευσε μετά από κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών. Τώρα επιχειρείται η επιστροφή του επιθεωρητή. Βοηθό χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί, όχι επιθεωρητή. Συνεχή επιμόρφωση κι όχι διαταγές και εγκατάλειψη.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, δηλαδή, τη σοβαρή ενασχόληση του Συλλόγου Διδασκόντων με θέματα που αφορούν ειδικά το σχολείο, όπως η σχολική αποτυχία, το μπούλινγκ και άλλα. Προβλέπουμε, επίσης, την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, των περίπου 20.000 διευθυντών και υποδιευθυντών σχολείων. Κι όλα αυτά χωρίς αναταραχή, γιατί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε το δημοκρατικό κλίμα στο σχολείο και τη σχέση εμπιστοσύνης με τους εκπαιδευτικούς. Τώρα προωθείται ένα άκρως ανταγωνιστικό και εξοντωτικό σύστημα αξιολόγησης, που θα οδηγήσει σε εκπαιδευτικούς και σχολεία πολλών ταχυτήτων.

Επίσης, σας έχουν κατηγορήσει ως πολέμιους της αριστείας. Γιατί εκφράζετε αντιρρήσεις για την ενίσχυση των Προτύπων Σχολείων;

Θέλουμε όλα τα σχολεία να είναι άριστα. Επιδιώκουμε παιδεία ισότητας και ποιότητας. Γι αυτό νομοθετήσαμε τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση και το ολοήμερο δημοτικό σχολείο για όλους. Γι αυτό αναμορφώσαμε την Ειδική Αγωγή και για πρώτη φορά κάναμε ΕΚΕΙ μόνιμους διορισμούς, αναβαθμίσαμε τα ΕΠΑΛ και προσπαθήσαμε να αποδώσουμε στα Γυμνάσια και τα Λύκεια τον μορφωτικό ρόλο τους.

Μέσα σε συνθήκες μνημονιακής λιτότητας, για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια κατορθώσαμε το 2016 να ανοίξουμε στην ώρα τους όλα τα σχολεία. Κάτι που φέτος δεν συνέβη, αφού τα κενά τράβηξαν μήνες, τουλάχιστον ως το Φλεβάρη. Συνεπώς χρειαζόμαστε μέτρα οριζόντιου δημοκρατικού εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικός ο ρόλος των Πειραματικών Σχολείων με κλήρωση των μαθητών, προκειμένου να γίνεται πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων.

Διατηρήσαμε τα 6 ιστορικά Πρότυπα, όχι όμως για να δημιουργήσουμε και να διαιωνίσουμε το καθεστώς των σχολείων πολλών ταχυτήτων. Με το νομοσχέδιο αυξάνεται χωρίς όριο ο θεσμός των Προτύπων, ενώ καθιερώνονται εισαγωγικές εξετάσεις για τα Πρότυπα Λύκεια που μοιάζει σαν πειραματισμός για την επέκτασή τους σε όλα τα Λύκεια.

Επαναλαμβάνω: Εργαζόμαστε για να είναι όλα καλύτερα για όλους κι όχι τα λίγα για λίγους. Δεν θέλουμε την αριστεία ως προνόμιο, αλλά, ως επιδίωξη για όλους. Η συζήτηση περί αριστείας με την εργαλειοποίηση των Προτύπων δεν αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, αλλά την επικοινωνιακή-ιδεολογική ανάγκη του νεοσυντηρητισμού.