Για τις επιπτώσεις των αντιεκπαιδευτικών μέτρων στην Προσχολική Αγωγή και για την προωθούμενη εφαρμογή της Δίχρονης Προσχολικής στον Δήμο Αθηναίων με όρους υποβάθμισης!

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΏΝ – ΣΥΛΛΟΓΩΝ Εκπαιδευτικών Π.Ε. στον ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΣ

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, φίλοι γονείς, Tο τελευταίο νομοσχέδιο για την Παιδεία – αν εφαρμοστεί – φέρνει καίρια πλήγματα
στην Προσχολική Αγωγή. Σε μια Προσχολική Αγωγή, που εδώ και χρόνια έχουν επιβεβαιωθεί τα κρούσματα των ελλιπών υποδομών, της υποστελέχωσης σε Νηπιαγωγούς γενικής και ειδικής αγωγής, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, τραπεζοκόμων και καθαριστριών σε μόνιμη βάση,
της απουσίας επιμόρφωσης, της υποχρηματοδότησης.

Η αύξηση του αριθμού των νηπίων από 22 σε 24+10% και ο ελάχιστος αριθμός σε 2/θέσια και πάνω από 14 σε 16 είναι κόντρα στην παιδαγωγική αρχή, που αποφαίνεται ότι «όσο μικρότερη είναι η ηλικία των παιδιών τόσο πιο σημαντικό ζήτημα είναι για την ποιότητα της
εκπαίδευσης η αναλογία εκπαιδευτικού-μαθητών». Αναζητούνται σ΄ αυτήν τη διάταξη και η προϋπόθεση της ΚΤΥΠ για 3 τ.μ. ανά νήπιο και η θέση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για 17 παιδιά ανά εκπαιδευτικό! Οποιοσδήποτε ελιγμός της κυβέρνησης στον μέγιστα αριθμό μαθητών
ανά τμήμα δε μας εξαπατά! Θέση μας είναι 15 παιδιά/Νηπιαγωγό! Οδηγούμαστε μαθηματικά λοιπόν σε νέες συμπτύξεις-συγχωνεύσεις τμημάτων και
απολύσεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών, ώστε να καλύψουν με το μικρότερο δυνατό κόστος την υποχρεωτικότητα της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής.

Με την εισαγωγή των αγγλικών και με το βλέμμα στραμμένο και σε άλλα διδακτικά αντικείμενα-δεξιότητες αργότερα, δε λαμβάνουν υπόψη επιδεικτικά τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας, στοχεύουν σε αντιδραστικές αλλαγές στο
περιεχόμενο του Νηπιαγωγείου αγνοώντας επιδεικτικά τις πραγματικές αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών της προσχολικής ηλικίας ακόμα και τις θέσεις των Πανεπιστημιακών Σχολών Προσχολικής Αγωγής.

Η διάταξη του νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή, που προκρίνει την κάλυψη των κενών σε ειδικά σχολεία και τμήματα ένταξης, δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά για την κάλυψη των κενών σε παράλληλη στήριξη, αφήνοντας ακάλυπτα και τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς.
Το νομοσχέδιο της ΝΔ – Κεραμέως, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον νόμο Γαβρόγλου στην αξιολόγηση, εποπτεύει με την αντιδραστική αξιολόγηση που προβλέπει τις αντιπαιδαγωγικές αλλαγές στην εκπαίδευση και θεσμοθετεί την κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών, κάνοντας την εκπαίδευση ακόμη ταξικότερη.

Στόχος του νομοσχεδίου είναι ΚΑΙ Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ. Αι βουλαί των Ε.Ε, ΟΟΣΑ και ΣΕΒ κατατρέχουν όλο το νομοσχέδιο, ολίγον γλώσσα, ολίγον μαθηματικά, αγγλικά και υπολογιστές και το αέναο κυνήγι προσόντων δια βίου, σκιαγραφούν τον αυριανό εργαζόμενο …από το
Νηπιαγωγείο! Ένα είναι βέβαιο, ότι αμφισβητούνται έντονα και τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Εφαρμογή της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής στον Δήμο Αθηναίων με …υποβάθμιση! Δεν χτίζονται νέα Νηπιαγωγεία και αίθουσες! Μόνο προκάτ το 2020 στις αυλές Δημοτικών και όχι μόνο και αναζήτηση χώρων προς ενοικίαση …τελευταία στιγμή!

Φέτος είναι και το τελευταίο χρονικό όριο εφαρμογής της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής. Μια Δίχρονη Προσχολική Αγωγή που στηρίχθηκε στον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, που τη θεσμοθέτησε χωρίς τους αναγκαίους όρους ουσιαστικής εφαρμογής της (χωρίς
χρηματοδότηση, υποδομές, διορισμούς…) και η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει στην ίδια ρότα. Διαχρονικές και οι ευθύνες των Δήμων για τη μη εξασφάλιση οικοπέδων για σχολεία!

Συγκεκριμένα στον Δήμο Αθηναίων πέρυσι έλεγαν ότι χρειάζονται 130 αίθουσες για εφαρμογή της Δίχρονης, τώρα, (Μάϊο 2020!) λένε 102 από τις οποίες ισχυρίζονται ότι 23 διατίθενται (;) από τα Δημοτικά. Στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπου συζητήθηκε το θέμα, μετά από
επιμονή της Λαϊκής Συσπείρωσης και πολύχρονη εγκληματική καθυστέρηση, η Δημοτική Αρχή παρουσίασε μία μελέτη για τις ανάγκες, τις προδιαγραφές (που πρέπει να έχουν 2θέσια, 3θέσια… Νηπιαγωγεία) αλλά όχι και τον τρόπο κάλυψής τους, δήλωσε απλά την πρόθεσή της να
προχωρήσει σε διαγωνισμό προς ενοικίαση αιθουσών κ.λπ.! Τον Μάη, 3 μήνες πριν την έναρξη της επόμενης χρονιάς!

Στη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Αθήνας αποκαλύφθηκαν οι τεράστιες ευθύνες κυβερνήσεων και Δημοτικών Αρχών για την κατάσταση και της Προσχολικής στον μεγαλύτερο Δήμο και Πρωτεύουσα της χώρας! Η έλλειψη σχεδιασμού της Δημοτικής Αρχής για νέα σχολικά κτήρια ακόμα και εκεί που ήδη υπάρχει χώρος είναι σοβαρότατο ζήτημα! Η αναζήτηση χώρων για εφαρμογή της Δίχρονης Προσχολικής με τόσο μεγάλη καθυστέρηση και με δεδομένες τις χρονοβόρες διαδικασίες (όσο και αν τις διευκόλυνε ο ΣΥΡΙΖΑ με τη ρύθμιση που ψήφισε για
γρήγορη και εύκολη τοποθέτηση προκάτ στις υπάρχουσες αυλές Δημοτικών, Γυμνασίων, Λυκείων…) καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολο, σχεδόν αδύνατον, να γίνουν διαγωνισμοί, να βρεθούν αίθουσες, να ενοικιαστούν, να επισκευαστούν και να είναι έτοιμες 1 η Σεπτέμβρη για να υποδεχτούν
προνήπια-νήπια!

Ταυτόχρονα, αν υιοθετήσει ο Δήμος τις προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας για την κάλυψη 23 αιθουσών από τα υπάρχοντα σχολικά κτήρια, αυτό έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενη Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να μην καλυφθούν αυτές οι ανάγκες χρησιμοποιώντας
αίθουσες που καλύπτουν σήμερα άλλες παράλληλες εκπαιδευτικές λειτουργίες, απόφαση που είναι σύμφωνη και με τη θέση του εκπαιδευτικού κινήματος ότι η Δίχρονη Προσχολική Αγωγή δεν πρέπει να γίνει με υποβάθμιση της ήδη υπάρχουσας εκπαιδευτικής διαδικασίας:
Παραθέτουμε ορισμένα παραδείγματα για τις διαχρονικές ευθύνες κυβέρνησης-Υπ. Παιδείας και Δημοτικής Αρχής Δήμου Αθηναίων, για να είμαστε συγκεκριμένοι:

 Στο 72ο Δημοτικό Σχολείο (στο Θησείο) το Υπουργείο προτείνει να χρησιμοποιηθεί ένας
βοηθητικός χώρος 25 τ.μ., που χρησιμοποιούσε το ολοήμερο σαν μικρή τραπεζαρία.
 Στο 1ο Δημοτικό Σχολείο (στο Παγκράτι) η εισήγηση προτείνει να καταργηθεί η αίθουσα
Μουσικής για τις ανάγκες του Νηπιαγωγείου.
 Στο 162ο Δημοτικό Σχολείο (στον Κολωνό) έχει καταργηθεί η αίθουσα της μουσικής εδώ και
3 χρόνια και ήδη τη χρησιμοποιεί το 115ο Νηπιαγωγείο. Όχι μόνο δεν υπάρχει άλλη
αίθουσα διαθέσιμη, που να μπορεί να αξιοποιηθεί όπως προτείνει το Υπουργείο, αλλά
πλέον υπάρχουν αυξημένες ανάγκες και στο Δημοτικό.
 Στα 38ο-120ο Δημοτικά Σχολεία (στην Άνω Κυψέλη) έχει καταργηθεί η αίθουσα
εκδηλώσεων και ήδη χρησιμοποιείται από το Νηπιαγωγείο.
 Η πρόταση του Υπουργείου για τα 44ο-114ο Νηπιαγωγεία (στη Γούβα) είναι η επιπλέον
αίθουσα να πάει σε Δημοτικό Σχολείο, που είναι 600 μ. μακριά από το Νηπιαγωγείο.
 Στο 48ο Νηπιαγωγείο (στο Θησείο) υπάρχει τμήμα ένταξης προσφυγόπουλων με 4 παιδιά
που, λόγω έλλειψης χώρου, έχουν βάλει θρανίο και το μάθημα γίνεται στο διάδρομο.
 Σε 3 Νηπιαγωγεία της 2ης Δημοτικής Κοινότητας σήμερα χρησιμοποιούνται διάδρομοι αντί
για αίθουσες.
 Το 109ο Νηπιαγωγείο (στην Κυψέλη) σήμερα φιλοξενείται σε όροφο και όχι στο ισόγειο του
κτηρίου.

Κι ορισμένα ακόμα παραδείγματα, που δείχνουν ότι ο Δήμος Αθηναίων δεν έχει κανένα
σχεδιασμό για εξασφάλιση χώρων ή αξιοποίηση υπαρχόντων για την κατασκευή
σχολείων!
 Στο Μετς υπάρχει ιδιόκτητο οικόπεδο (Αναπαύσεως & Ρατζηκότσικα) για την κατασκευή
κτηρίου για ένα από τα 10ο-11ο Νηπιαγωγεία, για το οποίο από το 2004 είχε εκδοθεί
οικοδομική άδεια, γι΄ αυτό το σκοπό και δεν έχει γίνει τίποτα.
 Στις Τρεις Γέφυρες υπάρχει δεσμευμένο οικόπεδο (Θεοφιλά 29), που έχει παραχωρηθεί από
τους ιδιοκτήτες του στον ΟΣΚ και μπορεί να αξιοποιηθεί για τη μετεγκατάσταση του 110ου
Νηπιαγωγείου.
 Στο 6ο Διαμέρισμα υπάρχει χαρακτηρισμένο οικόπεδο (Σωζοπόλεως, Ιωνίας & Αδμηττού),
που εκκρεμοδικεί και άλλα αντίστοιχα σε Κόκκερελ, Ευελπίδων κ.ά.
 Ταυτόχρονα μπορούμε να δούμε και την επέκταση των κτιρίων σε υπάρχοντα Νηπιαγωγεία
όπως στα 68ο-88ο Νηπιαγωγεία στην Πλ. Πλυτά & τα 44ο-114ο Νηπιαγωγεία στη Γούβα, με
τη δημιουργία νέων αιθουσών, που μπορεί να γίνει με μια πιο γρήγορη διαδικασία.
Τελικά, η Δίχρονη Προσχολική Αγωγή θα εφαρμοστεί (;) στον Δήμο Αθηναίων
χωρίς να έχει χτιστεί ούτε μία νέα αίθουσα; Επισημαίνουμε δε ότι η Ειδική Προσχολική
Αγωγή είναι η μεγάλη απούσα. Πουθενά δεν προβλέφθηκε έστω και μία αίθουσα γι’
αυτήν!
Συνάδελφοι, συναδέλφισσες, με βάση τα παραπάνω, οι όροι που θα υλοποιείται η
Δίχρονη Προσχολική Αγωγή στην Αθήνα, όταν και αν εφαρμοστεί, είναι όροι υποβάθμισης

και όχι αναβάθμισης!

Αναβάθμιση δε γίνεται με αίθουσες σε αυλές Γυμνασίων και Δημοτικών, ούτε σε παιδικούς
σταθμούς χωρίς άδεια, ούτε σε εντυπωσιακά χρωματισμένα προκάτ ελαφρού τύπου, που όμως
δεν μπορούν να καλύψουν τον τσίγκο, ούτε όμως με ενοικίαση χώρων τελευταία στιγμή που
ξέρουμε πού οδηγεί συνήθως αυτό!
Αναβάθμιση δε γίνεται, όταν οι αίθουσες δεν καλύπτουν γεωγραφικά όλο τον δήμο, με
αποτέλεσμα να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις μαθητές και γονείς!
Αναβάθμιση δε γίνεται ούτε με τον ηλεκτρονικό τρόπο εγγραφών, καθώς θα φουλάρουν τα
τμήματα με τον μέγιστο αριθμό, για να κάνουμε εξοικονόμηση, χρησιμοποιώντας τις λιγότερες
δυνατόν αίθουσες και τους λιγότερους δυνατόν εκπαιδευτικούς.
Αναβάθμιση δεν είναι η on-line παιδαγωγική διαδικασία και οφείλουμε να μη
γαλουχήσουμε τα παιδιά με τη συνήθεια να τα παρακολουθούν!
Χρέος και «ατομική μας ευθύνη» είναι απέναντι στην παιδαγωγική επιστήμη, απέναντι
στους μαθητές μας, απέναντι στα παιδιά μας, απέναντι στους γονείς, απέναντι στην κοινωνία,
απέναντι στους ίδιους μας τους εαυτούς, να αντισταθούμε στην αντιεκπαιδευτική πολιτική και
να διεκδικήσουμε τις σύγχρονες ανάγκες μας!
Διεκδικούμε αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν Δίχρονη Προσχολική Αγωγή για όλα τα παιδιά στο
Νηπιαγωγείο τώρα πανελλαδικά, άρα και στον Δήμο Αθηναίων, με τις αναγκαίες σύγχρονες
υποδομές, με μόνιμους Νηπιαγωγούς και βοηθητικό προσωπικό και παιδαγωγικό πρόγραμμα,
που να ανταποκρίνεται και να καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας!
Συμμετέχουμε μαζικά στους αγώνες της περιόδου ενάντια στο αντιεκπαιδευτικό
νομοσχέδιο, που δίνει καίριο χτύπημα και στην Προσχολική Αγωγή, για να καταργηθούν
τροπολογία και Υπουργική Απόφαση για κάμερες στην τάξη, για να λειτουργήσουν τα
σχολεία με όρους που θα εξασφαλίζουν την υγεία όλων μας με κρατική ευθύνη και χρηματοδότηση!

Δεν κάνουμε βήμα πίσω! Γιατί έχουμε το νου μας στο παιδί και τις ανάγκες του!