Ο Β Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας εξέφρασε την ανησυχία και την αντίθεσή της σε επιμέρους , που ορίζουν σε υποβάθμιση της μαθηματικής εκπαίδευσης ή και την περιθωριοποίηση της βαρύτητας των σχετικών μαθημάτων μέσα στο σχολείο και στα προσόντα των υποψηφίων που διαγωνίζονται για τη συνέχιση των σπουδών τους στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

 

Ο κ. Δρούτσας στην τοποθέτησή του στη Βουλή υπογράμμισε ότι οι μελλοντικοί δάσκαλοι πρέπει να ξέρουν μαθηματικά, κάτι που συρρικνώθηκε με το τωρινό νομοσχέδιο. Γιατί το 90% των υποψηφίων για παιδαγωγικά ξεκινούν από τις ανθρωπιστικές σπουδές, οπότε ουσιαστικά πάνε στο πανεπιστήμιο, τελειώνουν και δεν ξέρουν μαθηματικά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα παιδιά να φθάνουν στο γυμνάσιο και να μην ξέρουν ούτε καν προπαίδεια. Όχι σε όλες τις περιπτώσεις και όχι όλοι οι δάσκαλοι, προς θεού, αλλά η μεγαλύτερη πλειονότητα των δασκάλων. Ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ με τη σειρά του διαφώνησε με τον εκπρόσωπο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας:

 

“Κλείνοντας θα διαφωνήσω με την άποψη του εκπροσώπου από την μαθηματική εταιρεία που ισχυρίστηκε ότι με αυτόν τον τρόπο θα βγουν αγράμματοι όσον αφορά τα μαθηματικά οι εκπαιδευτικοί. Οι συνάδελφοι δάσκαλοι που φοίτησαν στις παιδαγωγικές ακαδημίες την ίδια περίοδο που εγώ μπήκα στην Φιλοσοφική Σχολή, κατά 50% περίπου είχαν μπει από τη θεωρητική κατεύθυνση. Η αλήθεια είναι ότι πραγματικά δυσκολεύτηκαν στο πανεπιστήμιο, αλλά οι πανεπιστημιακοί δεν έκαναν καμία έκπτωση όσον αφορά τους φοιτητές αυτής της κατηγορίας και δεν καταγράφεται ότι αυτοί οι δάσκαλοι είναι ελλιπείς στα μαθηματικά. Αυτό το λέω για να μην αδικούμε τους συναδέλφους δασκάλους. Ευχαριστώ πολύ”. Ακολουθεί η τοποθέτηση του Β Αντιπροέδρου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στη Βουλή: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΡΟΥΤΣΑΣ (Β΄ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας): Ευχαριστώ πολύ, κ. Πρόεδρε και ευχαριστούμε και για την πρόσκληση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρία είναι ένα επιστημονικό σωματείο από τα αρχαιότερα στη χώρα μας με έτος ίδρυσης το 1918. Αισίως το 2018, δηλαδή του χρόνου, συμπληρώνει 100 χρόνια συνεχούς και αδιάλειπτης παρουσίας στα εκπαιδευτικά δρώμενα. Μάλιστα το Υπουργείο Παιδείας στο τελευταίο συνέδριο στα Χανιά ανακήρυξε προς τιμήν των εκατό χρόνων της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας, ο προηγούμενος Υπουργός Παιδείας, το 2018 ως έτος μαθηματικών για την Ελλάδα. Σήμερα όμως η Ελληνική Μαθηματική Εταιρία εκφράζει την ανησυχία και την αντίθεσή της σε επιμέρους ρυθμίσεις του υπό ψήφιση νομοσχεδίου, που ορίζουν σε υποβάθμιση της μαθηματικής εκπαίδευσης ή και την περιθωριοποίηση της βαρύτητας των σχετικών μαθημάτων μέσα στο σχολείο και στα προσόντα των υποψηφίων που διαγωνίζονται για τη συνέχιση των σπουδών τους στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε πολλές σχολές, δηλαδή, δεν είναι βασικό μάθημα.

 

Δυστυχώς, το Υπουργείο ενώ ορθά επιδιώκει την αναβάθμιση του Λυκείου δεν δείχνει να παρακολουθεί τις ευρωπαϊκές και διεθνείς κατευθύνσεις ενίσχυσης της μαθηματικής και επιστημονικής εκπαίδευσης. Αντίθετα φαίνεται να ακολουθεί την πεπατημένη με πρόχειρες και ξαφνικές επεμβάσεις στο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων, προκαλώντας απορύθμιση και εκπαιδευτική υποβάθμιση. Ανάμεσα στις ρυθμίσεις της τελευταίας στιγμής καταγράφεται ο αποκλεισμός της μαθηματικής ικανότητας από το προσοντολόγιο των υποψηφίων για την πρόσβαση σε μια σειρά από ανώτατες σχολές, όπως, στο τωρινό νομοσχέδιο οι επιστήμες εκπαίδευσης, ή και σε προηγούμενα οι ιατρικές σχολές, καθώς επίσης και οι κοινωνιολογικές σχολές από τις ανθρωπιστικές κατευθύνσεις. Με αυξημένη ανησυχία παρατηρούμε ότι οι επιστήμες της εκπαίδευσης, δηλαδή τα παιδαγωγικά τμήματα, αφενός δεν περιλαμβάνονται σε ένα ενιαίο και πολυμεταβλητό σχεδιασμό με την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή για τις καθηγητικές σχολές, αφετέρου ότι η μαθηματική ικανότητα εξορίζεται από το ακαδημαϊκό προφίλ των υποψηφίων με σπουδές με προοπτική απασχόλησης στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

Διότι οι μελλοντικοί δάσκαλοι πρέπει να ξέρουν , κάτι που συρρικνώθηκε με το τωρινό νομοσχέδιο. Γιατί το 90% των υποψηφίων για παιδαγωγικά ξεκινούν από τις ανθρωπιστικές σπουδές, οπότε ουσιαστικά πάνε στο πανεπιστήμιο, τελειώνουν και δεν ξέρουν μαθηματικά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα παιδιά να φθάνουν στο γυμνάσιο και να μην ξέρουν ούτε καν προπαίδεια. Όχι σε όλες τις περιπτώσεις και όχι όλοι οι δάσκαλοι, προς θεού, αλλά η μεγαλύτερη πλειονότητα των δασκάλων.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, λοιπόν καλεί το Υπουργείο να αποφύγει το επιστημολογικό και εκπαιδευτικό ολίσθημα, που θα μετατρέψει την Ελλάδα στην μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που αποκρύπτει από τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό τη σημασία των μαθηματικών στην ανάπτυξη της ανθρώπινης σκέψης, στην κατανόηση των επιστημών και στην οργάνωση του σύγχρονου πολιτισμού. Επίσης, ως επιστημονικό σωματείο είμαστε πρόθυμοι να συμβάλλουμε με συγκεκριμένες προτάσεις και συστηματική παρουσία, ώστε η ελληνική εκπαίδευση να συμμετέχει με κριτικό και δημιουργικό τρόπο στην διαμορφούμενη νέα διεθνή εκπαιδευτική πραγματικότητα και στην επαυξημένη πραγματικότητα της ψηφιοκρατίας και του διαδικτύου, στην οποία ο ρόλος και η σημασία των μαθηματικών εμφανίζεται όλο και πιο βαρύνων για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ενεργών πολιτών.

 

Επιπλέον, θέλουμε το Υπουργείο να στραφεί με υπεύθυνο και σοβαρό τρόπο στην αναβάθμιση της μαθηματικής και επιστημονικής σκέψης, καθώς επίσης και της κριτικής ψηφοφορίας ψηφιακής κατάρτισης όλων των παιδιών. Τα λέμε αυτά την επόμενη ημέρα που είχαμε τη μεγάλη επιτυχία των Ελλήνων μαθητών στα μαθηματικά, που έφεραν την Ελλάδα 12η στον κόσμο και 1η στην Ε.Ε. στην 58η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα που πραγματοποιήθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο από 12 έως 23 Ιουλίου. Κατακτήσαμε ένα χρυσό μετάλλιο, τέσσερα αργυρά και ένα χάλκινο. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρία προετοιμάζει και υποστηρίζει τις προσπάθειες αυτών των μαθητών πάντα σε εθελοντική βάση, στο πλαίσιο των στόχων, που είναι η αναβάθμιση της μαθηματικής παιδείας και εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ευχαριστώ πολύ.