Δελτίο Τύπου
Ο Υπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος στην τοποθέτησή του στη Βουλή σχετικά με το πολυνομοσχέδιο «Φορολογία Εισοδήματος, Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012,του ν.4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» επισήμανε:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Από τις Προγραμματικές Δηλώσεις της Κυβέρνησης έχουμε δεσμευτεί, για τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του, την απλούστευση των λειτουργιών του, την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του, με τον προσφορότερο τρόπο, για ποιότητα στην εκπαίδευση αλλά και το δημοσιονομικό νοικοκύρεμα.
Στρατηγική μας επιλογή η δημόσια, δωρεάν παροχή παιδείας στους νέους μας, στα παιδιά μας.
Γι αυτό το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν εξαγγελθεί από τον Ιούλιο του 2012, τόσο αυτές που έχουν υλοποιηθεί, όσο και αυτές που δρομολογούνται να υλοποιηθούν έως τον Σεπτέμβριο του 2013, υπακούουν και υπηρετούν μια ενιαία στρατηγική επιλογή:
Την αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης, από το Νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο, από την τυπική έως την άτυπη μάθηση.
Και Δημόσια δωρεάν παιδεία σημαίνει ελεύθερη, ανεμπόδιστη και καθολική προσφορά γνώσης, δεξιότητας και ευκαιριών σε όλους τους Έλληνες, προσανατολισμένης στις εθνικές στρατηγικές επιλογές.
Επιλογές που θα προσδίδουν στο ανθρώπινο δυναμικό, σε κάθε γενιά πολλαπλασιαστικό και δυναμικό χαρακτήρα για την αξιοποίηση των συγκριτικών εθνικών οικονομικών πλεονεκτημάτων με στόχο την κοινωνική ευημερία και την εθνική πρόοδο και ανάταση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Δημόσια δωρεάν παιδεία δεν σημαίνει ατάκτως ερριμμένα και στην τύχη τους καθηγητές, ωρολόγιο πρόγραμμα, δεξιότητες, προγράμματα σπουδών, τμήματα ΤΕΙ και Πανεπιστημίων.
Δεν σημαίνει ημιμαθείς μαθητές με πλημμελή παιδεία, ελλιπή τεχνική μόρφωση ή αποφοίτους με πτυχία, χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Δεν σημαίνει διασφαλίζω σε όλους μια δωρεάν φοίτηση χωρίς πρόγραμμα, χωρίς κατεύθυνση, χωρίς προσανατολισμό, χωρίς στόχους, που είναι μεν βραχυπρόθεσμα δωρεάν αλλά στοιχίζει χαμένα όνειρα, χαμένα χρόνια στην ανεργία, που οδηγούν σε χαμένες γενιές Ελλήνων.
Η Δημόσια δωρεάν παιδεία δεν είναι μια τυπική υποχρέωση της πολιτείας, προσανατολισμένη να εξυπηρετεί αυτούς που την παρέχουν.
Είναι ένα ουσιαστικό αναφαίρετο δικαίωμα του πολίτη, που οφείλουμε να του παρέχουμε εκπληρώνοντας τις δικές του προσδοκίες, ανάγκες, απαιτήσεις και φιλοδοξίες, δίνοντας ισότιμα την ευκαιρία σε κάθε πολίτη να επιτυγχάνει την προσωπική του ευημερία συνεισφέροντας στον εθνικό πλούτο.
Γι αυτό Δημόσια δωρεάν παιδεία σημαίνει κάθε μαθητής να έχει με την έναρξη των μαθημάτων του τα βιβλία του, κάθε τάξη να έχει τον δάσκαλο και τον καθηγητή της, κάθε ώρα μαθήματος να πιάνει τόπο, να δίνει γνώσεις, εφόδια και προοπτικές, να καλλιεργεί τις δεξιότητες, κάθε τίτλος σπουδών και κάθε πτυχίο να έχει αντίκρισμα, να αθροίζει σε μια προσφορά εργασίας και όχι να επικαλύπτει, να στρεβλώνει και εν τέλει να οδηγεί είτε στην ανεργία είτε στην ετεροαπασχόληση ή στην υποαπασχόληση.
Αυτό σημαίνει για εμάς, κυρίες και κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, δωρεάν παιδεία.
Εμείς δεν κυνηγάμε μάγισσες, δεν σπέρνουμε ψευδαισθήσεις, δεν παρκάρουμε τους μαθητές στο σχολείο και πολύ περισσότερο δεν κτίζουμε ένα σύστημα στηριζόμενο πάνω στις ανάγκες μια χούφτας συνδικαλιστών.
Εσείς αντίθετα απαξιώνετε με την τακτική σας την δημόσια παιδεία και ποινικοποιείται την ιδιωτική πρωτοβουλία όταν εμείς στα φανερά της αναγνωρίζουμε συμπληρωματικό ρόλο στα εκπαιδευτικά δρώμενα.
Εσείς όχι μόνον στην πραγματικότητα αλλά και στα κρυφά και υποδόρια εξυπηρετείτε την ιδιωτική εκπαίδευση, εφόσον υπηρετείτε και προασπίζεστε ένα στρεβλό εκπαιδευτικό σύστημα που παράγει ανέργους, που ικανοποιεί μικροκομματικά συμφέροντα και πελατειακές σχέσεις.
Άλλωστε στελέχη σας από το βήμα της Βουλής διαφημίζουν με επιμονή συγκεκριμένο εκπαιδευτικό όμιλο τόσο, όσο να αναρωτιέται κανείς για τα κίνητρά σας.
Εσείς θέλετε ένα τεχνικό λύκειο που παρέχει δωρεάν αλλά πλημμελή εκπαίδευση, σε βαθμό που να αναγκάζει τους αποφοίτους του να εγγράφονται στις ίδιες ειδικότητες που αποφοίτησαν στα ΙΕΚ και μάλιστα Ιδιωτικά.
Αφού ξοφλήσατε την τυπική σας υποχρέωση τους στέλνετε στους ιδιώτες και εν τέλει στην ανεργία.
Η ανεργία στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ ξεπερνά σήμερα το 28% ενώ στους αποφοίτους της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν υπερβαίνει το 18%. Ένας στους τρεις αποφοίτους των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ συνεχίζουν τις σπουδές τους στα ΙΕΚ και μάλιστα στις ίδιες ειδικότητες που αποφοίτησαν.
Παρατείνοντας κατά αυτόν τον τρόπο το χρόνο ένταξης στο παραγωγικό δυναμικό της χώρας, εξαντλώντας τις λιγοστές αντοχές της ελληνικής οικογένειας.
Επιτέλους, κύριοι της οξείας κριτικής και των μηδενικών προτάσεων. Όταν καταργείται η παροχή μιας ειδικότητας επαγγέλματος στα Δημόσια ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ δεν μπορεί να παρέχεται στα ιδιωτικά.
Επίσης σημειώστε το για να το επιβεβαιώσετε στα μέσα του Σεπτεμβρίου.
Αυξάνουμε την δυναμικότητα φοίτησης των Δημοσίων ΙΕΚ από 10.00 σε 15000, με παράλληλα καθολική κάλυψη των διδάκτρων.
Γιατί πρέπει να γνωρίζετε ότι εδώ και 3 χρόνια κάθε εκπαιδευόμενος σε Δημόσιο αλλά και σε Ιδιωτικό ΙΕΚ επιχορηγείται με 630€ το εξάμηνο. Όσο δηλαδή είναι τα δίδακτρα στο Δημόσιο ΙΕΚ και ένα μέρος των διδάκτρων των ιδιωτικών ΙΕΚ.
Από τον Σεπτέμβριο του 2013, αλλά και κατά τη διάρκεια της νέας προγραμματικής περιόδου έως το 2020, η επιδότηση διδάκτρων θα αποδίδεται σε όλους τους σπουδαστές των Δημοσίων ΙΕΚ, και στην περίπτωση που θα μένουν κάποιοι αναξιοποίητοι πόροι, θα ενισχύονται οι σπουδαστές των Ιδιωτικών ΙΕΚ, με κοινωνικά κριτήρια αυστηρά και μόνο σε ειδικότητες αιχμής που στην περιοχή τους δεν θα παρέχουν τα Δημόσια ΙΕΚ.
Άρα δημόσια δωρεάν παιδεία και στα δημόσια ΙΕΚ. Αυτή είναι η απάντηση σε όσους επιχείρησαν να συκοφαντήσουν τις προθέσεις και να διαστρεβλώσουν τις επιλογές μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Για εμάς δωρεάν δημόσια εκπαίδευση σημαίνει 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, που θα εξασφαλίζει τις βασικές δεξιότητες της γλώσσας, των μαθηματικών και της φυσικής, αλλά και τη γλωσσομάθεια και τις τεχνολογίες και την πληροφορική.
Σημαίνει ένα Γενικό Λύκειο με γνωσιακή αυτοτέλεια, αλλά και καλύτερη δυνατή προετοιμασία για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή την μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική κατάρτιση, που δεν θα καθιστά την φροντιστηριακή ενίσχυση αναγκαία προϋπόθεση εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Σημαίνει ένα νέο Τεχνικό Λύκειο που θα παρέχει, θα μεταδίδει, θα εφοδιάζει τους σπουδαστές του με τις απαιτούμενες τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες, με καθολική εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας, χωρίς συστημικές στρεβλώσεις και επικαλύψεις με αποφοίτους ανωτέρων βαθμίδων τυπικής εκπαίδευσης ή μη τυπικής κατάρτισης.
Δημόσια δωρεάν παιδεία σημαίνει Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, που θα παρέχουν τόσο μεταγυμνασιακή όσο και μεταλυκειακή επαγγελματική κατάρτιση, όχι στα σημερινά διακόσια επαγγέλματα ανεργίας που σήμερα παρέχουν, που εξυπηρετώντας πελατειακά συμφέροντα, αλλά σε εκείνα που η χώρα αποδεδειγμένα χρειάζεται και μπορεί να εξυπηρετήσει. Και με αυτή την αναβάθμιση των δημοσίων ΙΕΚ ανασυγκροτούμε την δημόσια ανώτερη τεχνική εκπαίδευση, που είχε εκλείψει μετά την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ.
Σημαίνει Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα ισχυρά, ανταγωνιστικά και αναγνωρίσιμα στον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο, με αποφοίτους που θα συμβάλουν και θα συνεισφέρουν στο εθνικό κεφάλαιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Γι αυτό προτάξαμε, ανεξάρτητα από τις δεσμεύσεις του Μεσοπρόθεσμου για την αναδιοργάνωση του Δημόσιου Τομέα, ως αναγκαία προϋπόθεση για την ουσιαστική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας.
Αλλά και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του και όλα αυτά θα πραγματοποιηθούν διαμέσου του συνολικού επαναπροσδιορισμού των στρατηγικών επιλογών της εθνικής μας παιδείας.
Γι αυτό αντιτάξαμε στον ποσοτικό προσδιορισμό των πλεοναζόντων και υπό Διαθεσιμότητα Εκπαιδευτικών την θεσμική αλλαγή, τις μεταρρυθμίσεις που προωθήσαμε ή προωθούμε για το Γενικό Λύκειο, το νέο Τεχνικό Λύκειο, τα Δημόσια ΙΕΚ, τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Γι αυτό στον ποσοτικό προσδιορισμό των 7.500 εκπαιδευτικών αποδείξαμε με μεθοδολογική αρτιότητα, με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιολόγησης δομών που στελεχώνονται από 170000 εργαζόμενους, την οποία όλοι απεδέχθησαν, ότι οι εκπαιδευτικοί που δύνανται να τεθούν σε διαθεσιμότητα δεν υπερβαίνουν τους 2.500.
Και σας το δηλώνω απερίφραστα, κανένας άλλος δεν περισσεύει.
Εκπαιδευτικοί που προέρχονται από τις προωθούμενες αλλαγές, οι οποίες έχουν δρομολογηθεί με το νομοσχέδιο, που καταθέτουμε την ερχόμενη εβδομάδα, για το Γενικό και το Τεχνικό Λύκειο, που επιφέρει αλλαγές στη δομή, τη λειτουργία και τα ωρολόγια προγράμματα σπουδών τους.
Γιατί σχεδιάζουμε μια δημόσια δωρεάν Τεχνική Εκπαίδευση η οποία στοχεύει στην απονομή τίτλων σπουδών Επαγγελμάτων, που καλύπτουν τις επιλογές των μαθητών και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, και όχι τους κλάδους και τις ειδικότητες μονίμων καθηγητών, οι οποίοι διαμέσου ενός στρεβλού και νοθευμένου πλαισίου, «βρέθηκαν» να στελεχώνουν τα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές.
Η πρακτική αυτή, που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, στα ΕΠΑΛ & στις ΕΠΑΣ οδήγησε στην ύπαρξη 110 διαφορετικών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, μοναδικό φαινόμενο στον ευρωπαϊκό χώρο.
Αλλά να γίνει επιτέλους αποδεκτή η αλήθεια: Κανένα ΕΠΑΛ και καμία ΕΠΑΣ δεν κλείνει. Καταργούνται 50 ειδικότητες καθηγητών που δίδασκαν 12 ειδικότητες επαγγελμάτων από τις 39 που παρέχονται στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ. Ειδικότητες που θα παρέχονται από τα Δημόσια ΙΕΚ, σε μεταλυκειακό επίπεδο, όπου δεν υπάρχουν ήδη.
Πέραν αυτού πιστεύουμε, και έχουμε ήδη μεριμνήσει, η πλειοψηφία τους να απορροφηθεί είτε από το Υπουργείο Υγείας είτε από τους Δήμους σε ολόκληρη τη χώρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Επιπρόσθετα, η πολιτεία έχει την καίρια ευθύνη με τα παρεχόμενα προγράμματα σπουδών του Τεχνικού Λυκείου αλλά και τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης διαμέσου των Δημόσιων ΙΕΚ, να προσανατολίζει τους νέους σε επαγγέλματα αιχμής, σε κλάδους με προοπτική, σε θέσεις εργασίας, που δεν συγκρούονται ή ανταγωνίζονται άλλες παρόμοιες ανωτέρου εκπαιδευτικού επιπέδου.
Πρέπει να προσφέρουμε εκείνες τις ειδικότητες επαγγελμάτων οι οποίες θα τους εξασφαλίσουν γνώσεις, δεξιότητες και επαγγελματικά δικαιώματα, ώστε να μπορούν να σταδιοδρομήσουν ακόμη και αν σταματήσουν εδώ τις σπουδές τους.
Επιτέλους πρέπει, και αυτό πράττουμε, σε αυτή τη χώρα να αποφασίσουμε σε ποια βαθμίδα εκπαίδευσης πρέπει να σπουδάζει κάθε ελληνόπουλο, ποιο επάγγελμα και με ποια επαγγελματικά δικαιώματα. Πρέπει να πάψει να ισχύει η εμβληματική ρήση «στην Ελλάδα ότι δηλώσεις είσαι».
Γι αυτό άλλωστε ανακοινώσαμε το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, που εναρμονίζει τα πτυχία και του τίτλους σπουδών με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Μπορώ να σας αναφέρω πολλά παραδείγματα αλλά αρκεί ένα και μόνο παράδειγμα. Νοσηλευτές που αποφοιτούν από ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΙΕΚ, ΤΕΙ και Πανεπιστήμια.
Αναλογιστείτε τον στρεβλό πληθωρισμό προσφοράς και την σύγχυση που προξενείται.
Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα, ποια μελέτη αγοράς εργασίας, αναγνωρίζει στο επάγγελμα του Νοσηλευτή τέσσερα διακριτά περιγράμματα, που δικαιολογούν την απόκτηση προσόντων και δικαιωμάτων από ισάριθμα επίπεδα εκπαίδευσης;
Γι αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προχωρούμε σε στρατηγικές επιλογές αναφορικά με το ποια επαγγέλματα παρέχει τόσο η τυπική τεχνική εκπαίδευση όσο και η μεταγυμνασιακή και μεταλυκειακή επαγγελματική κατάρτιση από τα Δημόσια ΙΕΚ.
Αλλά ακούω κριτική και καταγγελίες, που αφορούν στην αυθαίρετη δήθεν, κατάργηση παρεχόμενων ειδικοτήτων επαγγελμάτων από τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ. Σας αποδεικνύουμε ότι η κατάργηση τους υπηρετεί τον εθνικό σχεδιασμό.
Εσείς, και όσοι ασκείτε αυτή την κριτική, δείξτε μου τις μελέτες που υπαγόρευσαν την υπαγωγή τους στην τυπική τεχνική εκπαίδευση. Δεν θα βρείτε ούτε μελέτες, ούτε σχέδιο.
Γιατί και μόνον εάν παρατηρήσετε τον αριθμό των εκπαιδευτικών ανά ειδικότητα και την διασπορά τους στις περιοχές της χώρας, όσων σήμερα θέτουμε εκ της καταργήσεως των προγραμμάτων σπουδών που δίδασκαν σε διαθεσιμότητα, θα αντιληφθείτε ότι πελατειακές σχέσεις οδήγησαν καταρχήν στην πρόσληψη τους και στη συνέχεια στην παροχή αυτών των προγραμμάτων σπουδών στους σπουδαστές.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι ότι οι 39 εκπαιδευτικοί της ειδικότητας Κοινωνικής Εργασίας είναι διασπαρμένοι σε 9 περιφέρειες, χωρίς να συνιστούν την κρίσιμη μάζα που απαιτεί η παροχή του μαθήματος που διδάσκουν σε όλη τη χώρα. Χωρίς σχέδιο, χωρίς προοπτική, χωρίς μελέτη, στο πόδι για την τακτοποίηση ημετέρων.
Επίσης, για ακόμη μία φορά σας επιβεβαιώνω, ότι οι μαθητές τη σχολική χρονιά 2012-2013 που επέλεξαν Ειδικότητες Επαγγελμάτων, που από τον Σεπτέμβριο του 2013 δεν θα παρέχονται σε νέους μαθητές στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ, είναι 13.165 και αυτοί θα ολοκληρώσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους.
Μάλιστα αποδώσαμε επαγγελματικά δικαιώματα, που εκκρεμούσαν πέντε χρόνια, στις περισσότερες ειδικότητες επαγγελμάτων και σε αυτές, που καταργούνται ώστε να διασφαλίσουμε τα παιδιά που αποφοίτησαν και που θα αποφοιτήσουν εφέτος.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Μετά από χρόνια υπερπληθωρισμού προσφοράς ομοειδών ειδικοτήτων σε περισσότερες από μια βαθμίδες, δηλαδή και σε ΕΠΑΛ- ΕΠΑΣ και σε ΙΕΚ, και σε ΤΕΙ και σε Πανεπιστήμιο εξορθολογίζουμε το σύστημα.
Ώστε τελικά κάθε νέος πολίτης να γνωρίζει που σπουδάζει, τι και τι επαγγελματικά δικαιώματα λαμβάνει.
Αντιστοίχιση γνωστικών αντικειμένων και επαγγελμάτων.
Απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων, ώστε να προστατεύσουμε τους αποφοίτους, ώστε να θωρακίσουμε τη δημόσια εκπαίδευση, προκειμένου να έχουμε ειδικότητες και εκπαιδευτικούς, στην αγορά και στις τάξεις.
Προχωρούμε με στρατηγική, σχέδιο και βήματα γοργά και μετρημένα στη συνολική αναδιάταξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Με αναδιάταξη προσωπικού διαμέσου της κινητικότητας με μετατάξεις που θα προχωρήσουν και μάλιστα άμεσα, ώστε να επιλύσουμε το ζήτημα της κακής κατανομής που ταλανίζει επί χρόνια τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Καλύπτουμε τα κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στις ειδικότητες Γυμναστών, Πληροφορικής, Γαλλικής Φιλολογίας, Θεατρικών Σπουδών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών.
Σταματάμε το απόστημα των αποσπάσεων 3500 ετησίως εκπαιδευτικών χωρίς κριτήρια, χωρίς μελέτη, με την κάλυψη διοικητικών θέσεων από εκπαιδευτικούς τόσο στις περιφερειακές υπηρεσίες όσο και στα Δημόσια ΙΕΚ, που σήμερα λειτουργούν μόνον με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς.
Αλλά και με την ψηφιοποίηση του συστήματος καθημερινής παρουσίας των εκπαιδευτικών στο σχολείο, θα καταρριφθεί ο μύθος των πολλών αδυνατούντων εκπαιδευτικών, που υποτιμά το λειτούργημα του εκπαιδευτικού και αδικεί το 99% των 150.000 εκπαιδευτικών μας.
Γιατί πρέπει να γνωρίζετε ότι αφορά πολύ μικρό αριθμό εκπαιδευτικών. Πέραν αυτού, από τον Σεπτέμβριο, που εγκαθίσταται η υποχρεωτική ημερήσια ηλεκτρονική ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος, επιτέλους μετά πολλά χρόνια, θα γνωρίζει το υπουργείο Παιδείας ποιος εργάζεται, πού και πόσο ώστε κανείς να μην αδικείται.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Τις πολιτικές μας αποφάσεις τις υπαγορεύει το καθήκον για παροχή δημόσιας δωρεάν εθνικής παιδείας και ίσων ευκαιριών στη νέα γενιά των Ελλήνων. Τελεία και παύλα».
Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.