Γιατί πολύ απλά, το σύγχρονο μέσω του νέου προγράμματος δραστηριοτήτων, έχει θέσει πολύ ψηλά τον πήχη στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση!Απαλλαγμένο από την πίεση της ύλης διδασκαλίας της επόμενης βαθμίδας, αυτής του Δημοτικού Σχολείου, αφήνει το περιθώριο στους εκπαιδευτικούς για ελεύθερη, δημιουργική έκφραση δημιουργώντας ένα μαθησιακό περιβάλλον γεμάτο φαντασία, ιδανικό για τα παιδιά της πρώτης και της δεύτερης προσχολικής ηλικίας (νήπια- προνήπια).

 

Οι εκπαιδευτικοί που το στελεχώνουν, ως απόφοιτοι πανεπιστημιακών ιδρυμάτων διαθέτουν το επιστημονικό υπόβαθρο, για να υποστηρίξουν τα παιδιά, όχι μόνο στη μαθησιακή διαδικασία αλλά και στο δρόμο της ανάπτυξης της κοινωνικής τους συμπεριφοράς και της αυτογνωσίας. Μπορούν να ενοπίσουν αδυναμίες σε όλα τα επίπεδα της ανάπτυξης και των δεξιοτήτων του κάθε παιδιού και να δουλέψουν μαζί του εξατομικευμένα. Ταυτόχρονα να προτείνουν στους γονείς τυχόν περαιτέρω αξιολογήσεις και βοήθεια από εξειδικευμένο προσωπικό. Μ’αυτό τον τρόπο τα παιδιά μπορούν να ξεπεράσουν, ή έστω να υποστηριχθούν, έγκαιρα, πάω στις αδυναμίες, που ενδέχεται να τους δημιουργήσουν δυσκολίες στη φοίτησή τους στο Δημοτικό σχολείο ή και πιο πέρα από αυτό.

Στο νηπιαγωγείο το παιδί θα μάθει…

  • τον εαυτό του! Πώς μπορεί να χρησιμοποιεί το σώμα του (για να αυτοεξυπηρετηθεί, να κινηθεί, να εργαστεί) και να το φροντίζει σωστά. Ποια είναι τα συναισθήματα του και πόσο μεγάλη είναι η σημασία της έκφρασής τους, με τρόπο που να επιδρά θετικά για τον εαυτό του και τους άλλους. Να αναπτύξει την κριτική του σκέψη. Να ανακαλύψει τις κλίσεις και τα ταλέντα του.
  • τα πλαίσια της ορθής κοινωνικής συμπεριφοράς: Να αναπτύξει την ικανότητα του να κάνει φίλους. Να μοιράζεται. Να νοιάζεται. Να έχει ενσυναίσθηση. Να μάθει τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις του. Να δείχνει σεβασμό στους ανθρώπους και το περιβάλλον γύρω του. Να ακολουθεί τους κανόνες του χώρου στον οποίο βρίσκεται κάθε φορά. Να απολαμβάνει τη συνεργασία και την από κοινού εξερεύνηση. Να συνειδητοποιεί τις συνέπειες των πράξεων του και να αναλαμβάνει τις ευθύνες του.
  • να σκέφτεται: Να συμμετέχει στην επίλυση προβλημάτων. Να επιχειρηματολογεί και να προασπίζεται τις απόψεις του. Να αναγνωρίζει τα λάθη του και να μαθαίνει από αυτά. Να συμμετέχει σε πειράματα και παρατηρήσεις. Να βρίσκει τις αιτίες και τα αποτελέσματα. Να καταλήγει σε συμπεράσματα.
  • να ενδιαφέρεται να μαθαίνει! Να έχει ενδιαφέρον για όλα όσα συμβαίνουν στον μικρόκοσμό του αλλά και σε όλο τον κόσμο (και γιατί όχι και πέρα από αυτόν!). Να ρωτάει όσους γνωρίζουν. Να ακούει ιστορίες. Να ξεφυλλίζει βιβλία. Να βλέπει εικόνες. Να ασχολείται με την τεχνολογία, στα πλαίσια των δυνατοτήτων και της ηλικίας του. Να κινητοποιεί τους γονείς και τα μέλη του οικογενειακού του περιβάλλοντος, για περαιτέρω ενασχόληση με θέματα που το απασχολούν.
  • να εκφράζεται: Να εμπλουτίσει το λέξιλόγιο του και να καταφέρει να αρθρώνει σωστό λόγο. Να συμμετέχει σε συζητήσεις. Αλλά και δημιουργικά να εκφράζεται καλλιεργώντας, πέρα από τη λεπτή κινητικότητά του (χειρισμός αντικειμένων, συνονισμός κινήσεων κλπ) και τη φαντασία του!
  • να ασχολείται με τα γράμματα και τους αριθμούς: Να έρθει σε επαφή με περιβάλλοντα εγγραμματισμού, που με φυσικό τρόπο (παρατηρώντας και βιώνοντας) θα το ωθήσουν από το σκαρίφημα στο γράμμα, όπως ακριβώς φτάνει μόνο του από τη μουντζούρα στη ζωγραφιά! Να βρεθεί αντιμέτωπο με ζητήματα που απαιτούν μαθηματικό λογισμό και να συμμετέχει στην  επίλυση τους.

…και όλα αυτά μέσα από δημιουργικές και πάνω από όλα παιγνιώδεις δραστηριότητες, αλλά και συμμετοχή σε καινοτόμες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο, με συνεργατικές δράσεις και επικοινωνία με σχολεία του εξωτερικού.

Σκεφτείτε λοιπόν πόσο ευεργετικό είναι ένα τέτοιο μαθησιακό περιβάλλον για ένα προνήπιο!

Το οποίο μάλιστα εισέρχεται σ’αυτό με δυο βασικά πλεονεκτήματα:

  1. Τη συναναστροφή του, όχι μόνο με παιδιά της ηλικίας του, γεγονός που του παρέχει ασφάλεια, αλλά και παιδιά μεγαλύτερα από αυτό, που μπορούν να λειτουργήσουν ως παραδείγματα προς μίμηση, με αποτέλεσμα την επιτάχυνση στην κατάκτηση βασικών δεξιοτήτων για την ανάπτυξή του.
  2. Την ευκαιριά για διετή φοίτηση σ’ένα εξειδικευμένο περιβάλλον μάθησης, δίνοντας του άφθονο χρόνο για να ετοιμαστεί με τον καλύτερο τρόπο, για μια ανώδυνη είσοδο στο Δημοτικό σχολείο, αλλά και για μια σταθερή, και γιατί όχι ανοδική, πορεία σ’αυτό και σε όλες τις επόμενες βαθμίδες.

…όχι αγαπητοί/ες φίλοι/ες αυτό δεν είναι «το νηπιαγωγείο που ονειρεύομαι». Είναι το νηπιαγωγείο στο οποίο εργάζομαι (αν και θα προτιμούσα να πω «εκφράζομαι και δημιουργώ μαζί και για τα παιδιά») εδώ και 21 χρόνια! Και γνωρίζω ότι στο ελληνικό δημόσιο νηπιαγωγείο υπάρχουν εκπαιδευτικοί, που πέρα από την επιστημονική κατάρτιση και τα τυπικά τους προσόντα (που για αρκετούς είναι πολλά, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους), έχουν μεράκι γι αυτό που κάνουν, αγάπη για τα παιδιά και ενδιαφέρον για δια βιου μάθηση και αυτοβελτίωση.

Προχωρήστε λοιπόν, αγαπητοί γονείς των προνηπίων, χωρίς δισταγμό, στις αιτήσεις για εγγραφή των παιδιών σας σε κάποιο δημόσιο νηπιαγωγείο. Μ’αυτό τον τρόπο καταρχήν προσφέρετε το καλύτερο στα παιδιά σας, και ταυτόχρονα προσφέρετε  τα μέγιστα για να συνεχίσει να υπάρχει το νηπιαγωγείο, με αυτή τη μορφή, στη θέση που του αναλογεί στις βαθμίδες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και να θεσμοθετηθεί η υποχρεωτική διετής φοίτηση σ’αυτό, γεγόνος που θα αυξήσει (ελπίζουμε!) το ενδιαφερον και τη μέριμνα της πολιτείας.