Μερικές φορές, ακόμα κι αν ένα παιδί δεν δυσκολεύεται στην ανάγνωση, συμβαίνει να μην κατανοεί αυτά που διαβάζει. Η ανάγνωση είναι εντελώς μηχανική και δεν συνδυάζεται με ταυτόχρονη επεξεργασία των λέξεων και προτάσεων.



Η δυσκολία στην κατανόηση κειμένων είναι συχνό χαρακτηριστικό των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Για να κατανοεί ένα παιδί το κείμενο που διαβάζει, πρέπει να έχει άνεση στην ανάγνωση. Ο καλός αναγνώστης μπορεί να αναγνωρίζει γρήγορα τις λέξεις ενώ ταυτόχρονα κατανοεί και το νόημα τους.

Μερικές συμβουλές για την αντιμετώπιση αυτής της δυσκολίας είναι:


– Δώστε έμφαση στο ρυθμό και την ορθή ανάγνωση του παιδιού. Αν έχει δυσκολία στην ανάγνωση, επιμείνετε σε . Μην περιμένετε να έχει καλή κατανόηση ένα παιδί που διαβάζει διστακτικά, συλλαβιστά και αργά.
– Διαλέξτε κείμενα εύκολα για το παιδί, ακόμα και μικρότερου επιπέδου δυσκολίας, για να εξασκηθεί στην κατανόηση τους.
– Ζητήστε από το παιδί να διαβάσει ένα μικρό κείμενο αρχικά, και στο τέλος να σας πει την περίληψη.
– Κάντε ερωτήσεις σχετικά με την ιστορία που διάβασε το παιδί.
– Σε μεγαλύτερο ή δυσκολότερο κείμενο, ζητήστε από το παιδί να διαβάζει και να λέει το νόημα ανά παράγραφο.
– Σημειώστε τα κύρια σημεία του κειμένου.
– Βρείτε πλαγιότιτλους για κάθε παράγραφο του κειμένου.
– Φτιάξτε σχεδιάγραμμα αν πρόκειται για ιστορία με κάποια χρονική ή λογική σειρά.
– Διαβάστε τον τίτλο του κειμένου και συζητήστε με το παιδί τι μπορεί να περιέχει το κείμενο σύμφωνα με τον τίτλο του.
– Βρείτε ευχάριστα και ενδιαφέροντα κείμενα, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του παιδιού. (δηλαδή ακόμα και κόμικ!)
– Μετά την ανάγνωση ζητήστε από το παιδί να ζωγραφίσει μια σχετική εικόνα με αυτά που διάβασε.
– Ζητήστε από το παιδί να πει ή να ζωγραφίσει τη συνέχεια μιας ανολοκλήρωτης ιστορίας.
– Φτιάξτε ιστορίες μαζί με το παιδί.
– Κάντε .

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός