Απλές αλλά αποτελεσματικές ασκήσεις για βελτίωση στην ανάγνωση, που μπορείτε εύκολα να κάνετε με τα παιδιά σας στο σπίτι, κατάλληλες και για εξάσκηση στη σχολική τάξη.
  • Ζητάμε από το να παιδί να βρει:

-Λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα –μ- (ή οποιοδήποτε άλλο)
-Λέξεις που αρχίζουν από τη συλλαβή –βε- (ή άλλη)
-Λέξεις που έχουν μέσα το γράμμα –ρ- (και με όλα τα γράμματα)

-Λέξεις που να περιέχουν τα γράμματα –μ- και –λ- π.χ. λεμόνι, καλάμι, μαλλιά
-Λέξεις που να περιέχουν το σύμπλεγμα –κρ- (και με όλα τα συμπλέγματα)

  • Φτιάξτε με λευκό χαρτόνι κάρτες με τις συλλαβές. Μπορείτε να παίξετε πολλά παιχνίδια με αυτές. π.χ. Βάζετε τις κάρτες πάνω σε μια επιφάνεια και ζητάτε από το παιδί να σας δώσει την κάρτα με μία συλλαβή. Ζητάτε το παιδί να σας φτιάξει μια λέξη π.χ. γα-τα. Το παιδί μπορεί να διαβάσει την κάθε κάρτα με τις συλλαβές. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε μια λέξη και να ζητήσετε από το παιδί να τη διαβάσει.
  • Φτιάξτε πάντα σε λευκό φόντο και έντονα χρώματα και γράμματα, κάρτες με όλα τα γράμματα της ελληνικής γλώσσας, κεφαλαία και μικρά. Ζητάτε από το παιδί να σας προφέρει το κάθε γράμμα, να βρει λέξεις που αρχίζουν από το κάθε γράμμα και να άντιστοιχίσει τα κεφαλαία με τα πεζά γράμματα.

  • Καλλιεργείστε την αναγνωστική διαίσθηση φτιάχνοντας προτάσεις από τις οποίες λείπει μια λέξη. Ο βαθμός δυσκολίας εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού. π.χ. Κάθε πρωί τρώω……., Πάω για……………..στη θάλασσα. κ.λ.π
  • Φτιάξτε πίνακες, τους οποίους θα διαβάζουν τα παιδιά:
-με λέξεις που διαφέρουν στο πρώτο γράμμα. π.χ. πόδι-ρόδι, χάδι-λάδι, θέμα-δέμα, ζάρι-ψάρι, γέλα-σέλα κ.λ.π.
– σχηματίζονται με αντιμετάθεση συλλαβών π.χ. ζάρι – ρίζα, παπί – πάπια, λάμπα – μπάλα
– διαφέρουν μόνο στον τονισμό π.χ. άλλα – αλλά, γέρος – γερός, ρόδια – ροδιά, πόδια – ποδιά, χάλια – χαλιά κ.λ.π
  • Διαβάστε ένα κείμενο μαζί. Δηλαδή καθορίστε τη σειρά και τον κανόνα και διαβάστε εναλλάξ με το παιδί. π.χ. μια πρόταση το παιδί και μία ο μεγάλος ή μια παράγραφο ο καθένας.

    Σοφία Τσιντσικλόγλου
    Ειδική Παιδαγωγός