Ξεκινούν οι ηλεκτρονικοί ακινήτων για προς την εφορία, προκειμένου  να ρυθμίστουν τα χρέη  προς το Δημόσιο.

Σύμφωνα με την Ημερησία, ήδη στην ιστοσελίδα της έχουν αναρτηθεί επτά αναγγελίες πλειστηριασμών, με τους δύο πρώτους να διεξάγονται στις 23 Μαρτίου. Αφορούν ένα διαμέρισμα 50 τετραγωνικών μέτρων στο κέντρο της Αθήνας με τιμή πρώτης προσφοράς 26.000 ευρώ και μια μεζονέτα στην Κηφισιά με τιμή πρώτης προσφοράς 469.000 ευρώ.

Οι άλλοι πέντε πλειστηριασμοί έχουν να κάνουν με μία μεζονέτα στην Ερυθραία, μία διώροφη κατοικία στην Κασσάνδρα, ένα οικόπεδο στη Λέσβο και δύο κατοικίες στη Σιθωνία Χαλκιδικής και στον δήμο Θέρμου. Oι τρεις πρώτοι είναι προγραμματισμένοι να πραγματοποιηθούν στις 23 Απριλίου και οι άλλοι δύο στις 18 Μαΐου.

Σε ασφυκτικό κλοιό οι οφειλέτες

Η επιλογή της επανέναρξης των δεν είναι τυχαία, γιατί θα πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση της προθεσμίας για ρύθμιση των κορονοχρεών σε 36 έως 72 δόσεις, η οποία πραγματοποιεί πολύ… χαμηλές πτήσεις. Mέχρι στιγμής, μόνο 43.000 φορολογούμενοι με χρέη στην εφορία και άλλοι 31.000 με χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν υποβάλει αιτήσεις ένταξης.

Οσοι οφειλέτες δεν εντάξουν τα χρέη τους στη ρύθμιση κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης.

Από τον Μάρτιο, με το ξεπάγωμα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, η πίεση της εφορίας θα γίνει ακόμη πιο ασφυκτική για πάνω από 4 εκατομμύρια φορολογούμενους με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ, στο τέλος του 2021, 3.996.871 φορολογούμενοι χρωστούσαν στο . Από αυτούς, σε 1.332.050 έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης και 1.951.507 κινδυνεύουν να βρεθούν κάτω από την υποβολή αναγκαστικών μέτρων.

Με βάση τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τον τελευταίο μήνα του 2021 τα ληξιπρόθεσμα χρέη αυξήθηκαν κατά 682 εκατ. ευρώ, καθώς το σύνολο των νέων οφειλών από 5,648 δισ. ευρώ που ήταν τον Νοέμβριο έφθασε τα 6,330 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο.

Το αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί και το σύνολο των (παλαιών και νέων) ληξιπρόθεσμων χρεών στα 111,398 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο 2021, από 110,171 δισ. ευρώ έναν μήνα νωρίτερα, καταγράφοντας αύξηση 1,227 δισ. ευρώ.
Πότε η εφορία προχωρά σε αναγκαστικά μέτρα για χρέη

Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών άνω των 500 ευρώ προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση μπορεί να ληφθούν, κατά την κρίση του προϊσταμένου της αρμόδιας εφορίας, τα εξής μέτρα: α) Κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, β) κατάσχεση ακινήτων. Εκτός των ανωτέρω, είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων. Η διαδικασία είναι η ακόλουθη:

Πριν από τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης είναι υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας, με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του φορολογουμένου ή τρίτου.
Από την ημέρα επίδοσης στον οφειλέτη αντιγράφου της έκθεσης κατάσχεσης, αυτός στερείται του δικαιώματος ελεύθερης διάθεσης του ακινήτου και των συστατικών στοιχείων αυτού, ακόμα και εάν αυτά δεν περιγράφονται στην έκθεση κατάσχεσης ή αν ήταν παρών ο οφειλέτης κατά την κατάσχεση, από τότε.
Εφόσον ο οφειλέτης δεν έχει εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα ρύθμισης, μετά την παρέλευση σαράντα ημερών και το αργότερο σε τέσσερις μήνες από την κατάσχεση, ορίζει ημερομηνία πλειστηριασμού το αργότερο σε πέντε μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του προγράμματος. Εάν δεν διενεργηθεί ο πλειστηριασμός την ορισθείσα με το πρόγραμμα ημέρα, εκδίδει νέο πρόγραμμα το αργότερο εντός έτους από την ημέρα που ο πλειστηριασμός δεν διενεργήθηκε ή ανεστάλη και ορίζει νέα ημερομηνία κατά τα ανωτέρω. Οι ως άνω προθεσμίες δεν τηρούνται εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος που αναφέρεται σε αιτιολογημένη έκθεση του προϊσταμένου ΔΟΥ.
Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα ρύθμισης και για όσο χρονικό διάστημα τηρούνται οι όροι αυτής, μέχρι την εξόφληση της οφειλής για την οποία εκδόθηκε η καταδικαστική απόφαση, επιτυγχάνεται η αναστολή εκτέλεσης του εκδοθέντος προγράμματος πλειστηριασμού.
Ωστόσο, μπορούν να γίνουν και απροειδοποίητα κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών ή ποσών εις χείρας τρίτων. Σύμφωνα με τη νομολογία τόσο του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣΤΕ 2080/2014) όσο και την πρόσφατη του Αρείου Πάγου (432/2017), κρίθηκε ότι η μη προηγούμενη ειδοποίηση του οφειλέτη πριν από την επιβολή της κατάσχεσης δεν αντίκειται σε υπέρτερης ισχύος κανόνες δικαίου, καθώς και το σκεπτικό των αποφάσεων αυτών.