Πίνακας περιεχομένων
«Η προστασία της ζωής δεν είναι ζήτημα τύχης αλλά οδικής συμπεριφοράς» υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανοίγοντας τη συζήτηση στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και Οδικής Ασφάλειας. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην αρχή του σχεδίου νόμου «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις».
Ο κ. Κυρανάκης διαβεβαίωσε πως θα εξετάσει διεξοδικά τις προτάσεις που κατέθεσαν οι εισηγητές και οι ειδικοί αγορητές της αντιπολίτευσης, σημειώνοντας πως αρκετές από αυτές είναι θετικές. Στις επόμενες συνεδριάσεις του νομοσχεδίου, θα τοποθετηθεί με περισσότερη λεπτομέρεια.
Δείτε εδώ Νέος ΚΟΚ: Τα όρια ταχύτητας, οδήγηση με κινητό και τι ποινικοποιείται
Ο ίδιος ανέφερε πως θα αποστείλει στο προεδρείο παρουσίαση που απλουστεύει την εφαρμογή του συστήματος «υποτροπών» ανά παράβαση, όπως προβλέπεται από το νομοσχέδιο. Επιπλέον, θα καταθέσει πίνακες με στατιστικά στοιχεία για τις οδικές συγκρούσεις.
Συγκρούσεις αντί ατυχήματα
Ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε ότι οι σύλλογοι και οι φορείς ζητούν, και δικαίως, να μην γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα σε ατυχήματα και δυστυχήματα, καθώς η απώλεια ζωής δεν συνδέεται με την τύχη αλλά με την οδική συμπεριφορά. Γι’ αυτόν τον λόγο, προτείνεται να γίνεται αναφορά σε συγκρούσεις, ενώ για τα ήπια περιστατικά προτείνεται ο όρος «συμβάντα», αποφεύγοντας παντελώς τη λέξη «ατύχημα».
Αναφερόμενος στις απαγορεύσεις κίνησης στις λεωφορειολωρίδες, επισήμανε ότι η κυβέρνηση επιλέγει να υποστηρίξει τους χρήστες των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η καθημερινότητα όσων περιμένουν το λεωφορείο, απομακρύνοντας ΙΧ και ΤΑΞΙ από τις λεωφορειολωρίδες. Η προσέγγιση δεν αφορά πλήρη απαγόρευση, αλλά επιδιώκει να μην επηρεαστεί το συγκοινωνιακό έσοδο των ΤΑΞΙ. Στόχος είναι η εξυπηρέτηση του εργαζόμενου, του φοιτητή, του ηλικιωμένου που δεν οδηγεί ή δεν έχει την οικονομική δυνατότητα για ταξί.
Ο κ. Κυρανάκης επεσήμανε επίσης την επένδυση που γίνεται μετά από 12 χρόνια για την ανανέωση του στόλου λεωφορείων, με ηλεκτρικά οχήματα, ενθαρρύνοντας τη χρήση τους από τους πολίτες.
Ηλεκτρικά ΤΑΞΙ και κίνητρα πράσινης μετάβασης
Απαντώντας στην αντιπολίτευση για τη δυνατότητα ελεύθερης κίνησης ηλεκτρικών ΤΑΞΙ στις λεωφορειολωρίδες, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε πως η κυβέρνηση στοχεύει στην αντικατάσταση και των ΤΑΞΙ με ηλεκτρικά οχήματα, προσφέροντας αυτό το μέτρο ως κίνητρο. Σημείωσε όμως πως, προς το παρόν, τα ηλεκτρικά ΤΑΞΙ είναι ελάχιστα, άρα δεν επηρεάζουν την κυκλοφορία των λεωφορείων. Αν αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός τους και υπάρξει πρόβλημα, θα εξεταστεί εκ νέου η σχετική ρύθμιση.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο αναπληρωτής υπουργός κάλεσε τα κόμματα να διατυπώσουν συγκεκριμένες προτάσεις επί των άρθρων, αποφεύγοντας γενικόλογες κριτικές.
ΚΟΚ – Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Οι εισηγητές και οι ειδικοί αγορητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης συμφώνησαν ότι η οδική ασφάλεια και η μείωση των ατυχημάτων αποτελούν άμεση προτεραιότητα, ωστόσο εξέφρασαν επιφυλάξεις για τη φιλοσοφία και τις επιμέρους διατάξεις του σχεδίου νόμου.
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Αναστάσιος Νικολαΐδης, έθεσε ερωτήματα για το κατά πόσο ο νέος ΚΟΚ ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής και αν βασίστηκε σε επιστημονικές μελέτες ή διεθνή παραδείγματα. Τόνισε ότι απαιτείται ένα συνολικό πλέγμα μέτρων: ενίσχυση της αστυνόμευσης, δημιουργία υποδομών, διδασκαλία οδικής ασφάλειας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και επένδυση στις δημόσιες μεταφορές. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα μαθήματα οδικής συμπεριφοράς, τα οποία περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αλλά παραπέμπονται σε μελλοντικές ρυθμίσεις.
Διαβάστε ακόμη Σαρωτικές αλλαγές στον ΚΟΚ και πρόστιμα
Για το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα, ζήτησε διευκρινίσεις για δρόμους με λωρίδες στάθμευσης, ενώ πρότεινε μέτρα όπως μηδενικό ΦΠΑ σε κράνη και προστατευτικό εξοπλισμό και δίπλωμα μικροκινητικότητας για νεότερους χρήστες.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, υποστήριξε ότι ο νέος ΚΟΚ δίνει έμφαση σε πρόστιμα και τιμωρητικές πρακτικές, χωρίς να περιλαμβάνει ουσιαστική στρατηγική εκπαίδευσης των οδηγών. Ζήτησε φορολογικά κίνητρα για όσους αντικαθιστούν το ΙΧ τους με ποδήλατο ή δημόσια μέσα. Πρότεινε έργα υποδομής και ασφαλείς ποδηλατόδρομους αντί για «παρωδίες» που υπάρχουν σε πολλές πόλεις.
Αντίστοιχα, ο αγορητής του ΚΚΕ, Κωνσταντίνος-Βασίλειος Μεταξάς, τόνισε ότι το νομοσχέδιο ακολουθεί εισπρακτική λογική, αυξάνοντας τα πρόστιμα αντί να βελτιώνει τις υποδομές και την εκπαίδευση. Κατήγγειλε πως στοχεύει στη μετάθεση ευθυνών στους πολίτες και στην απομάκρυνση της συζήτησης από τις κρατικές ευθύνες.
Η Θεοπίστη Πέρκα από τη Νέα Αριστερά δήλωσε ότι το νομοσχέδιο, παρά τις θετικές ρυθμίσεις, χαρακτηρίζεται από αυστηροποίηση κυρώσεων χωρίς όραμα για βιώσιμες πόλεις. Τόνισε την ανάγκη για χαμηλά πρόστιμα και εντατική επιτήρηση, όπως προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι, καθώς και την ανάγκη εκπαιδευτικών πολιτικών και χρηματοδότησης από τα πρόστιμα.
Ο εισηγητής της «Νίκης», Κομνηνός Δελβερούδης, υπογράμμισε ότι η βελτίωση του οδικού δικτύου και της οδικής παιδείας πρέπει να προηγηθεί οποιασδήποτε αλλαγής στον ΚΟΚ, ενώ άσκησε κριτική στην επιβολή υπερβολικών προστίμων.
Ο Διαμαντής Καραναστάσης της Πλεύσης Ελευθερίας πρότεινε την επιδότηση αγοράς κράνους, την ενίσχυση της οδικής αγωγής και την πάταξη της διαφθοράς γύρω από τα διπλώματα οδήγησης.
Δείτε επίσης Νέος ΚΟΚ: Εισάγεται η έννοια της υποτροπής – 380 κάμερες της περιφέρειας Αττικής
Ο αγορητής των «Σπαρτιατών», Γιάννης Κόντης, τάχθηκε υπέρ ενός κοινωνικού φίλτρου για την αποπληρωμή των προστίμων, ζήτησε ρύθμιση της υπαίθριας διαφήμισης και επισήμανε την ανάγκη για ασφαλή στάθμευση και αυστηρή εποπτεία στην αγορά ηλεκτρικών πατινιών.
Την Τετάρτη, στις 12:00 το μεσημέρι, έχει προγραμματιστεί η ακρόαση των φορέων για το νομοσχέδιο, ενώ θα ακολουθήσει αναλυτική συζήτηση επί των άρθρων.