Στο προσχέδιο δεν θα υπάρξουν εκπλήξεις. Για το 2021 το θα διαμορφωθεί στο 5,9%, προσεγγίζοντας τα 178 δισεκατομμύρια.

Όπως αναφέρει η Ημερησία, οριστικοποιείται το προσχέδιο του που θα κατατεθεί στις 4 Οκτωβρίου στη Βουλή, όμως αυτό που έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το τελικό σχέδιο το οποίο θα έρθει προς συζήτηση στο Κοινοβούλιο περί τα τέλη Νοεμβρίου.

Σε αυτό θα αποτυπωθεί τυχόν διεύρυνση του πακέτου των ελαφρύνσεων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

 Τι προβλέπει ο σχεδιασμός

Όλος ο σχεδιασμός για νέα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών στηρίζεται στη νέα αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας από το 5,9% στην περιοχή του 6,1% έως 6,5% για φέτος, η οποία θα δημιουργήσει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για συμπληρωματικές παρεμβάσεις.

Είναι ενδεικτικό ότι χθες το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών εκτίμησε ότι ο φετινός ρυθμός ανάπτυξης θα διαμορφωθεί στο 7,9% του ΑΕΠ. Μια πρόβλεψη αισθητά υψηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη του Ιουλίου, όταν περίμενε ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 4,7%. «Πατώντας» πάνω στη μεγαλύτερη ανάπτυξη, τα κυβερνητικά στελέχη θα επιχειρήσουν να κάμψουν τις αντιστάσεις των δανειστών και να «ξεκλειδώσουν» νέες παροχές, έστω προσωρινού χαρακτήρα, προκρίνοντας για το 2022, μεταξύ άλλων, την επέκταση του παγώματος της εισφοράς αλληλεγγύης για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο και τους συνταξιούχους, νέες μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές και ένα νέο πακέτο για την αντιμετώπιση της «ενεργειακής ακρίβειας», εξαιρουμένης της επιδότησης φυσικού αερίου αφού, όπως παραδέχτηκε και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, θα έχει πολύ μεγαλύτερη διάρκεια από τις αρχικές εκτιμήσεις. Στο τραπέζι έχει τεθεί και το ενδεχόμενο μιας έκτακτης εισοδηματικής ενίσχυσης για τους χαμηλοσυνταξιούχους.

Εντός ορίων τα νέα μέτρα

Tα μέτρα θα είναι απολύτως κοστολογημένα και εντός των ορίων που παρέχει η πρόσθετη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, καθώς η κυβέρνηση δεν θέλει να διαταράξει την εικόνα συνετής δημοσιονομικής διαχείρισης ενόψει των συζητήσεων για την αλλαγή του Συμφώνου Σταθερότητας και την εξασφάλιση σχετικά χαμηλών στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων, όταν θα επιστρέψουν οι δημοσιονομικοί κανόνες, το 2023.

Το γεγονός ότι για το 2022 θα ισχύει η ρήτρα διαφυγής, που απαγορεύει τη λήψη μέτρων μόνιμου χαρακτήρα, θέτει αυτομάτως σε διαβούλευση με τους θεσμούς τις όποιες παρεμβάσεις προσωρινού χαρακτήρα με τις οποίες η κυβέρνηση επιδιώκει να στηρίξει τα νοικοκυριά. Mια ευρύτερη συζήτηση με τους επικεφαλής των θεσμών θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της 12ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, η οποία έχει προγραμματισθεί για τις 19 και 20 Οκτωβρίου.

Πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος 600 εκατ.

Oι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος από την αύξηση του ΑΕΠ μπορεί να προσεγγίσει τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Οι παράμετροι που θα καθορίσουν τον τελικό δημοσιονομικό χώρο συνδέονται με την πορεία του ΑΕΠ, με τον πληθωρισμό, με την πορεία του τουρισμού και του αντίκτυπου που θα έχει στα κρατικά έσοδα, αλλά και με το κόστος της πανδημίας.

Στο προσχέδιο δεν θα υπάρξουν εκπλήξεις. Για το 2021 το ΑΕΠ θα διαμορφωθεί στο 5,9%, προσεγγίζοντας τα 178 δισεκατομμύρια. Η ενίσχυση των εσόδων στηρίζεται αποκλειστικά στην πρόβλεψη για ρυθμούς ανάπτυξης 6,2% το 2022, η οποία θα αναθεωρηθεί με το προσχέδιο στο 5% με 5,5%, ενώ οι συνολικές δαπάνες προβλέπεται να συγκρατηθούν στα 54,09 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,6 δισ. ευρώ είναι τόκοι και τα 13,371 δισ. ευρώ παροχές για εργαζόμενους.

Στον προϋπολογισμό του 2022 προβλέπεται επίσης κονδύλι 806,8 εκατ. ευρώ για καταπτώσεις δανείων που έχουν δοθεί με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Η όποια ανάπτυξη του ΑΕΠ θα επηρεαστεί και από τις αναμενόμενες επιπτώσεις των ανατιμήσεων σε τρόφιμα και πρώτες ύλες, καθώς και της αύξησης του μεταφορικού κόστους.