Συνεχίζεται η προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης, ώστε να διευκολυνθούν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά.

Σύμφωνα με το insider, αν και πρόκειται για ένα έκτακτο μέτρο περιορισμένου χρόνου, όπως πολλές φορές έχει επισημάνει η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, το. «Το καλάθι του νοικοκυριού θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουνίου», ανακοίνωσε επισήμως πριν από μερικά 24ωρα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, αποκαλύπτοντας σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ πως η κυβέρνηση θα φέρει σύντομα διάταξη για την επέκταση του μέτρου.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι η πρωτοβουλία για το καλάθι τέθηκε σε ισχύ στις 2 Νοεμβρίου 2022 με αρχική ισχύ έως τα τέλη Μαρτίου 2023. Ωστόσο από καιρό ο υπουργός είχε αφήσει να εννοηθεί πως μια τρίμηνη παράταση του μέτρου θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη.

Στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος τα σαρακοστιανά είδη

Στο μεταξύ, όπως έχει ήδη γράψει το insider, ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα το «καλάθι της Σαρακοστής» στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την κάλυψη των ιδιαίτερων διατροφικών αναγκών των καταναλωτών κατά την περίοδο της νηστείας. Το καλάθι του νοικοκυριού εμπλουτίστηκε προσωρινά με νηστίσιμα τρόφιμα που παραδοσιακά επιλέγουν οι καταναλωτές την περίοδο της Σαρακοστής, όπως ο χαλβάς, οι νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές), καθώς και δύο κατηγορίες κατεψυγμένων θαλασσινών. Υπενθυμίζεται άλλωστε πως ήδη στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού του νοικοκυριού συμπεριλαμβάνονται κάποια προϊόντα που μπορούν να καταναλωθούν την περίοδο της Σαρακοστής, όπως τα κατεψυγμένα λαχανικά (φασολάκια, αρακάς κλπ) και τα όσπρια.

Το σαρακοστιανό καλάθι αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ έως και λίγες ημέρες πριν το Πάσχα, προκειμένου στη συνέχεια να δώσει τη θέση του στο πασχαλινό καλάθι, το οποίο επίσης θα εμπλουτιστεί με προϊόντα που παραδοσιακά καταναλώνουν οι Έλληνες την περίοδο του Πάσχα. Ταυτόχρονα, όπως προανήγγειλε ο κ. Γεωργιάδης, μαζί με το πασχαλινό καλάθι θα δημιουργηθεί προσωρινά και το καλάθι του νονού -στα πρότυπα του καλαθιού του Αη-Βασίλη που είχε τεθεί σε ισχύ τα Χριστούγεννα- προκειμένου οι νονοί να είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους σε λαμπάδες και δώρα προς τα βαφτιστήρια τους και μάλιστα σε προσιτές τιμές.

Παράλληλα με την έναρξη της εφαρμογής του σαρακοστιανού καλαθιού στα σούπερ μάρκετ, το καλάθι του νοικοκυριού πήρε το δρόμο και για τη… Βαρβάκειο – Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών την περασμένη εβδομάδα. Επί της ουσίας, πρόκειται για μια πιλοτική εφαρμογή του μέτρου του καλαθιού στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών – κατόπιν συμφωνίας με τον πρόεδρό της Βασίλη Σίμο – για όλα τα σαρακοστιανά είδη, με στόχο η πρωτοβουλία να διατηρηθεί σε ισχύ καθ’ όλη τη διάρκεια της Σαρακοστής.

Κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του, η οποία ολοκληρώνεται σήμερα 28 Φεβρουαρίου, το καλάθι στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών περιλαμβάνει έξι σαρακοστιανά είδη – γαρίδα κόκκινη, γαρίδα γάμπαρη μικρή, καλαμάρι μικρό, θράψαλο μικρό, σουπιά και τσιπούρα – για τα οποία αποφασίστηκε ένα εύρος τιμών μικρότερο έναντι του εύρους τιμών του 2022.

«Στο υπουργείο βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία με όλους τους φορείς της αγοράς. Λόγω της Σαρακοστής η εν λόγω πρωτοβουλία κρίνεται επίκαιρη γιατί τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν αυξημένη ζήτηση αυτές τις ημέρες. Μας το ζήτησαν και αποφασίσαμε να στηρίξουμε την προσπάθειά τους», εξηγούσε στο insider.gr κορυφαία πηγή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. «Μένει να δούμε πως θα εξελιχθεί η προσπάθεια. Οι φορείς της αγοράς εκτιμούν ότι μπορούν να στηρίξουν το εν λόγω εγχείρημα. Αυτός είναι και ο λόγος που προχωρήσαμε σε πιλοτική εφαρμογή του μέτρου», ανέφερε η ίδια πηγή, ξεκαθαρίζοντας πώς αν οι τιμές των προϊόντων δεν συγκρατηθούν προς όφελος των καταναλωτών, τότε η πρωτοβουλία δεν θα συνεχιστεί. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η σύνθεση του καλαθιού στη Βαρβάκειο θα είναι «ευέλικτη». Αυτό σημαίνει πως τα προϊόντα που μπήκαν στο καλάθι κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας δεν είναι απαραίτητο να είναι τα ίδια και τις επόμενες εβδομάδες.

Για το καλάθι στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών δεν θα υπάρχει καμία αλλαγή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis – όπου αναρτώνται σε εβδομαδιαία βάση οι τιμοκατάλογοι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στο μέτρο. Στον αντίποδα, θα υπάρχει μια ανακοίνωση κάθε εβδομάδα, στην οποία θα παρουσιάζεται το εύρος τιμών των σαρακοστιανών ειδών.

Αναφερόμενος μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης στο σαρακοστιανό καλάθι της Βαρβακείου, σημείωσε ότι είναι 20% φθηνότερο σε σχέση με πέρυσι. Ο υπουργός αναγνώρισε ότι δεν μπορούν να πάνε όλοι οι καταναλωτές στη Βαρβάκειο, ωστόσο είπε ότι οι τιμές εκεί οδηγούν συνολικά κάτω τις τιμές στην αγορά.

Το όφελος στην τσέπη του καταναλωτή και η μείωση του ενδιαφέροντος

«Για περισσότερους από 4 μήνες που λειτουργεί το “καλάθι”, το 91% των προϊόντων έχει σταθερές ή ελαφρά μειωμένες τιμές σε ένα περιβάλλον όπου η εισαγόμενη ακρίβεια δεν έχει υποχωρήσει. Έχουμε υπολογίσει ότι το όφελος από το καλάθι του νοικοκυριού για μία τετραμελή οικογένεια είναι πάνω από 60 ευρώ τον μήνα…», ανέφερε πριν από μερικά 24ωρα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στον καθιερωμένο πλέον εβδομαδιαίο απολογισμό του κυβερνητικού έργου.

«Το καλάθι του νοικοκυριού ενσωματώνει στην πράξη όλες τις προσφορές και δημιουργεί έναν εσωτερικό ανταγωνισμό που αποδίδει», έχει πολλές φορές σημειώσει ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

«Το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα είδος προσφοράς. Όπως κάθε προσφορά κάποια στιγμή αρχίζει και ‘ξεφουσκώνει’. Δεν του δίνουν σημασία πλέον οι πελάτες στον βαθμό που του έδιναν», δήλωνε προ δεκαημέρου ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HORECA 2023. Ο ίδιος αποκάλυψε μάλιστα πως είχαν δημιουργηθεί μεγάλες προσδοκίες στους καταναλωτές ότι τα προϊόντα του καλαθιού του νοικοκυριού θα τα έβρισκαν πολύ φτηνά ή με μεγάλη έκπτωση, κάτι το οποίο δεν ίσχυε, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να απογοητεύονται. «Τώρα δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με το καλάθι…», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Το καλάθι είναι ένα μέτρο που χρειάζεται δουλειά. Απαιτεί προϊόντα που είναι ανταγωνιστικά, αφού ο ίδιος ο καταναλωτής έχει γίνει πλέον πολύ απαιτητικός», σχολίαζε πρόσφατα ο Γενικός Διευθυντής της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης.

Στο μεταξύ, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ, που είδε την περασμένη εβδομάδα το φως της δημοσιότητας, το 41,5% των νοικοκυριών αγοράζει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έναντι του 52% που δεν το αξιοποιεί, ενώ το 61,6% των νοικοκυριών δήλωσε ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν έχει ή μάλλον δεν έχει συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών, έναντι του 33% που δήλωσε ότι έχει ή μάλλον έχει συμβάλει.