Όπως γίνεται γνωστό, ένα βρίσκεται προ των πυλών και οι οποίες έρχονται να προστεθούν σε αυτές που πραγματοποιούνται μέσα στον τρέχοντα μήνα.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία της της εφημερίδα Realnews, τις αμέσως επόμενες ημέρες και μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, θα ανατιμηθούν μεσοσταθμικά 11% οι τιμές σε 400 προϊόντα από 30 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων.

Πρόκειται, ωστόσο, για αυξήσεις που γίνονται από μεμονωμένες βιομηχανίες τροφίμων και εμπορικές επιχειρήσεις και όχι από το σύνολο των εταιρειών του κλάδου τροφίμων.

Τα προϊόντα που θα ανατιμηθούν το επόμενο διάστημα είναι τα εξής:

παγωτά έως 21%,
δημητριακά έως 20%,
ζάχαρη σε φακελάκια έως 20%,
καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά έως 20%,
σαμπουάν έως 20%,
ζωοτροφές έως 20%,
χυμοί έως 18%,
τυριά έως 18%,
εμφιαλωμένο και ανθρακούχο νερό έως 16%,
ψωμί έως 15%,
γαλακτοκομικά έως 15%,
μαρμελάδες έως 15%,
λαγάνα 12%,
κρουασάν κουλούρια, βουτήματα και πατατάκια έως 12%,
αλουμινόχαρτο έως 12%,
ελαιόλαδο έως 11%,
παιδικές κρέμες έως 10%,
σοκολατοειδή έως 10%,
μπισκότα έως 8%,
κρασί έως 15%,
μπίρα και μηλίτης έως 15%,
ξίδι έως 7,5%,
κατεψυγμένα λαχανικά και κατεψυγμένες ζύμες 7%,
καφές εσπρέσο 6%,
ασπράδι αυγού 6%,
παγωμένο τσάι 4% και
φρέσκο γάλα 3%.

Οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις έρχονται να προστεθούν σε αυτές που πραγματοποιούνται εντός Ιανουαρίου και αφορούν 500 βασικά αγαθά, σε ποσοστό που κατά μέσο όρο φτάνει το 10%, όπως είχε αποκαλύψει η ίδια εφημερίδα με δημοσίευμά της τον Δεκέμβριο.

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι βιομηχανίες και οι εμπορικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα να αποστέλλουν ανατιμημένα τιμολόγια στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Οι αυξήσεις, όπως εκτιμάται, θα κινούνται σε χαμηλότερα ποσοστά λόγω της αποκλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης αλλά και του γεγονότος ότι πλέον οι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη σε εκείνα τα προϊόντα όπου καταγράφεται σημαντική άνοδος τιμών.

Ωστόσο, είναι απορίας άξιο πώς γίνεται από τις αρχές του χρόνου ορισμένες εταιρείες να ανακοινώνουν ανατιμήσεις στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για προϊόντα όπως τα παγωτά, ένα εποχιακό προϊόν, ή για τη λαγάνα, που αγοράζεται από τους καταναλωτές την Καθαρά Δευτέρα, η οποία φέτος θα εορταστεί στις 27 Φεβρουαρίου.

Η εικόνα στις λαϊκές αγορές

Με σημαντική απόκλιση από τις τιμές στις οποίες πουλάνε οι παραγωγοί, φτάνουν στους καταναλωτές τα απαραίτητα για τη διαβίωσή τους αγαθά.

Αυξήσεις στους λογαριασμούς ενέργειας, ανατιμήσεις στο πετρέλαιο κίνησης, αύξηση τιμών σε λιπάσματα και γεωργικά εφόδια και επιπροσθέτως ζημίες σε καλλιέργειες, λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων, δημιουργούν ένα δύσκολο σκηνικό στον πρωτογενή τομέα. Όσοι είναι, οι ίδιοι, παραγωγοί του προϊόντος που πωλούν στη λαϊκή αγορά, προσπαθούν να απορροφήσουν το υψηλό ενεργειακό κόστος αλλά και εκείνο των λιπασμάτων ή των ζωοτροφών.Βεβαίως, οι έμποροι των λαϊκών αγορών διατείνονται ότι έχουν κι εκείνοι περιορίσει κατά πολύ το κέρδος τους.

Η ουσία είναι ότι τα προϊόντα έχουν ακριβύνει και οι καταναλωτές μπορώντας να αντεπεξέλθουν οδηγούνται σε περικοπή των δαπανών και των ποσοτήτων που αγοράζουν.

Η εξέλιξη των τιμών από το χωράφι στο ράφι

Το χάσμα τιμών από το χωράφι στον πάγκο της λαϊκής ή στο ράφι του σούπερ μάρκετ, για κάποια βασικά προίόντα της εποχής, είναι ενδεικτικό.

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ ΠΑΓΚΟΣ ΡΑΦΙ
ΜΗΛΑ 0,22 €/kg 1,15€ /kg 1,80€/kg
ΠΑΤΑΤΕΣ 0,30 €.kg 0,99€ /kg 1,20€/kg
ΛΕΜΟΝΙΑ 0,35€ /kg 1,10€ /kg 1,60€/kg
ΜΑΡΟΥΛΙ 0,40€/τμχ 0,60€/τμχ 0,89€/τμχ

Περιορίζουν τις δαπάνες οι καταναλωτές – εγκαταλείπουν τα χωράφια οι παραγωγοί

Την ώρα, που οι καταναλωτές περιορίζουν ακόμη και αναγκαία είδη διατροφής, οι πωλητές των λαϊκών αγορών διαβλέπουν ότι ο πρωτογενής τομέας συρρικνώνεται, καθώς λόγω του υψηλού κόστους πολλοί παραγωγοί επιλέγουν να αφήσουν τα χωράφια τους αναξιοποίητα.

Όπως ανέφερε στο «ΤyposThes» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Παραγωγών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας- Θεσσαλίας- Θράκης Άγγελος Δερετζής: «η κατάσταση είναι δύσκολη. Ο κόσμος δεν έχει χρήματα, παρότι στις λαϊκές πουλάμε προϊόντα σε φθηνές τιμές. Η κίνηση που υπάρχει δεν είναι η αναμενόμενη. Τα μεγάλα έξοδα που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές τους κάνουν πιο διστακτικούς στις αγορές τους. Την ίδια ώρα και οι παραγωγοί δυσκολεύονται που έχουν να πληρώσουν μεγαλύτερα έξοδα. Υπολογίζουμε ότι έχουμε λιγότερο τζίρο κατά 40-50% σε σχέση με πέρυσι».

Τι ζητούν οι παραγωγοί

Οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν ζητήσει από το κράτος βοήθεια. Κάνουν έκκληση για επιδότηση πετρελαίου, μείωση του ΦΠΑ σε φυτοφάρμακα και ό,τι σχετίζεται με την παραγωγή των οπωροκηπευτικών. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια αλλαγή που θα βελτιώσει τα οικονομικά τους.

«Πρέπει η πολιτεία να στηρίξει το επάγγελμά μας. Ήδη αρκετοί συνάδερφοί μας καλλιεργούν μικρότερες εκτάσεις γης. Την ίδια ώρα οι νέοι δεν θέλουν να γίνουν αγρότες γιατί δεν υπάρχουν προοπτικές. Σιγά σιγά δεν θα μείνει κανείς να καλλιεργεί την γη… Πρέπει να χαραχθεί εθνική πολιτική της χώρας μας και να μην περιμένουμε από την Ευρώπη τα πάντα. Ανέκαθεν η Ελλάδα στηρίζονταν στον τουρισμό. Τα δύο χρόνια της πανδημίας είδαμε πως αυτός ο τομέας επλήγη. Γιατί να μην μπορεί η χώρα μας να δει πιο σοβαρά τους αγρότες;», διερωτήθηκε.

Εν τω μεταξύ, ενόψει των νέων κινητοποιήσεων που σχεδιάζουν αγρότες σε όλη τη χώρα, σημείωσε πως υπάρχει ορατό το ενδεχόμενο, αν αποκλειστούν δρόμοι, να αυξηθούν τιμές αγροτικών προϊόντων στις λαϊκές.

Παπαθανάσης: Θα στηρίξουμε στοχευμένα τους ευάλωτους

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης απάντησε για τις αυξήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Action24. Επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να συνεχιστεί η στοχευμένη στήριξη στα ευάλωτα νοικοκυριά, ενώ υποστήριξε την αποτελεσματικότητα που έχει το «καλάθι του νοικοκυριού».