Η πλήρης απουσία του Σχεδίου από τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μετατρέπεται σε κρίσιμο ζήτημα για τους μαθητές και για τη δημόσια εκπαίδευση, την ώρα που πρόκειται για βασικό εγγραμματισμό απαραίτητο για την κατανόηση του χώρου, της κλίμακας και της τεχνικής πληροφορίας. Η εξαφάνιση των μαθημάτων Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου έχει ήδη δημιουργήσει ένα κενό που επηρεάζει ουσιαστικά την καθημερινότητα των πολιτών αλλά και την πρόσβασή τους σε σπουδές που απαιτούν εξειδικευμένες δεξιότητες.
Τη σοβαρότητα της κατάστασης αναδεικνύει η Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτικών, Αρχιτεκτόνων και Τοπογράφων Μηχανικών (ΕΕΠΑΤΜ) ΠΕ81, τονίζοντας ότι η κατάργηση των μαθημάτων δεν αποτελεί αμέλεια αλλά συνειδητή αποψίλωση ενός θεμελιώδους γνωστικού αντικειμένου. Παράλληλα, η Ένωση καταγγέλλει πως η Ενισχυτική Διδασκαλία στα ειδικά μαθήματα λειτουργεί ως επικοινωνιακό άλλοθι, χωρίς να προσφέρει ουσιαστική προετοιμασία, μεταφέροντας την ευθύνη στα ιδιωτικά φροντιστήρια και υπονομεύοντας την ισότητα ευκαιριών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Το Σχέδιο πρέπει να επιστρέψει τώρα στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η “Ενισχυτική” είναι άλλοθι αδράνειας
Η Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτικών, Αρχιτεκτόνων και Τοπογράφων Μηχανικών (Ε.Ε.Π.Α.Τ.Μ.) ΠΕ81 καταγγέλλει ότι η πλήρης εξαφάνιση των μαθημάτων Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου από το δημόσιο σχολείο δεν είναι αμέλεια: αλλά συνειδητή αποψίλωση ενός θεμελιώδους γνωστικού αντικειμένου. Το Σχέδιο αποτελεί βασικό εγγραμματισμό. Δεν είναι πολυτέλεια, ούτε ειδική γνώση, είναι γλώσσα κατανόησης του χώρου, του προσανατολισμού, της κλίμακας, της τεχνικής πληροφορίας.
Η απουσία του παράγει αποφοίτους που αδυνατούν να διαβάσουν ένα διάγραμμα διαφυγής, μια τομή εγκατάστασης, ένα σχέδιο πόλης ή ένα εγχειρίδιο συναρμολόγησης. Πρόκειται για τεχνικό αναλφαβητισμό, που υπονομεύει όχι μόνο τις σπουδές αλλά και την καθημερινή λειτουργία του πολίτη. Την ίδια στιγμή, σε κρίσιμες σχολές , όπως την Αρχιτεκτονική, το Σχέδιο είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο με Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Χιλιάδες υποψήφιοι κρίνονται σε μαθήματα που το δημόσιο σχολείο έχει επιλέξει να μην διδάσκει.
Η περιβόητη Ενισχυτική Διδασκαλία στα ειδικά μαθήματα λειτουργεί αποκλειστικά ως επικοινωνιακό τέχνασμα του Υπουργείου Παιδείας. Με την πρόσκληση εκπαιδευτικών να βγαίνει κάθε χρόνο με εξωφρενική καθυστέρηση και με ελάχιστες εβδομαδιαίες ώρες, η προετοιμασία των μαθητών είναι εκ των προτέρων καταδικασμένη. Η “Ενισχυτική” δεν στηρίζει κανέναν. Υπάρχει μόνο για να μπορεί το Υπουργείο να δηλώνει ότι «κάτι κάνει», την ώρα που έχει αφήσει το μάθημα να εξαφανιστεί και έχει μεταφέρει την προετοιμασία ολοκληρωτικά στα ιδιωτικά φροντιστήρια. Αυτό δεν είναι εκπαιδευτική πολιτική. Είναι θεσμική υποκρισία και κακοποίηση της έννοιας της ισότητας ευκαιριών.
ΔΕΙΤΕ Ενδοσχολική βία: Τι ζητά Υπουργείο Παιδείας από τα σχολεία
Απαιτούμε άμεσα:
Να ενταχθεί το Σχέδιο στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γυμνασίου.
Να εισαχθεί το μάθημα «Αρχές Γραμμικού και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού» στην Α΄ Λυκείου.
Να εισαχθεί το Γραμμικό Σχέδιο ως Μάθημα επιλογής στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου για ουσιαστική, δημόσια και δωρεάν προετοιμασία.
Το Σχέδιο πρέπει να επανέλθει τώρα.
Όσο το δημόσιο σχολείο παραμένει χωρίς αυτό, οι μαθητές χάνουν δικαιώματα, η ισότητα διαλύεται και η δημόσια εκπαίδευση υποβαθμίζεται συνειδητά.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ