Η συζήτηση γύρω από τα όρια της παιδαγωγικής πράξης επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς ολοένα και περισσότερα περιστατικά δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με αδικαιολόγητες πιέσεις και καχυποψία για τον τρόπο άσκησης του έργου τους.

Σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου ο διάλογος, η καθοδήγηση και η οριοθέτηση αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία της αγωγής, η μετατροπή της παιδαγωγικής παρέμβασης σε αντικείμενο καταγγελίας προκαλεί έντονο προβληματισμό.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Τηλέμαχος Κουντούρης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών και Διευθυντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, υπογράφει κείμενο με το οποίο υπεραμύνεται του ρόλου των εκπαιδευτικών και τονίζει ότι η παιδαγωγική ευθύνη δεν μπορεί να ποινικοποιείται, καλώντας γονείς, κοινωνία και Πολιτεία να στηρίξουν ουσιαστικά το και τους λειτουργούς του.

ΔΕΙΤΕ 

Αναλυτικά όσα αναφέρει ο Τηλέμαχος Κουντούρης-Πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Δ/ντών-Δ/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο άρθρο του:

Η σχολική μονάδα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της κοινωνίας. Εδώ διδάσκονται γνώσεις, καλλιεργούνται δεξιότητες και —κυρίως— διαμορφώνονται χαρακτήρες. Για να συμβούν όλα αυτά, απαιτείται σεβασμός στους παιδαγωγικούς ρόλους και σαφή όρια μέσα στη σχολική τάξη.

Τον τελευταίο καιρό, παρατηρούμε με ανησυχία ότι κάθε παιδαγωγική παρατήρηση ή οριοθέτηση συχνά αντιμετωπίζεται ως πράξη καταστολής ή προσβολής. Οι εκπαιδευτικοί, αντί να στηρίζονται στο έργο τους, καλούνται να απολογηθούν για το αυτονόητο: για την προσπάθεια να διαφυλάξουν την ομαλή και ασφαλή λειτουργία της τάξης και του σχολείου.
Η ποινικοποίηση της παιδαγωγικής πράξης δεν μπορεί να γίνει ανεκτή.
Απευθυνόμαστε προς όλους:

Προς τους γονείς: Η συνεργασία με το σχολείο αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιτυχία των παιδιών σας. Η υπονόμευση του εκπαιδευτικού δεν τα προστατεύει — τα αποθαρρύνει από το να αναλάβουν ευθύνη.
Προς την κοινωνία: Μην ζητάτε από το σχολείο να διαμορφώσει ολοκληρωμένους πολίτες, όταν την ίδια στιγμή εμποδίζετε τα εργαλεία της αγωγής.

ΔΕΙΤΕ 

Προς την Πολιτεία: Χρειαζόμαστε σαφή θεσμική θωράκιση για να μπορούμε να επιτελούμε το καθήκον μας χωρίς φόβο και ανασφάλεια.

Η παιδεία απαιτεί συνέπεια, όρια και σεβασμό ρόλων.
Οι εκπαιδευτικοί δεν θα πάψουν να καθοδηγούν, να συμβουλεύουν και —όταν χρειάζεται— να κάνουν παρατήρηση. Αυτό δεν είναι αυταρχισμός. Είναι παιδαγωγική ευθύνη.
Υπερασπιζόμαστε το σχολείο.
Υπερασπιζόμαστε τον μαθητή.
Υπερασπιζόμαστε την αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού.