Πανελλήνιες 2025: Θέματα Έκθεσης – Δύσκολες οι υψηλές επιδόσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αν και δεν προκαλεί ιδιαίτερο άγχος στους περισσότερους υποψήφιους, αποδεικνύεται τελικά ιδιαίτερα απαιτητικό.
Οι άριστες επιδόσεις είναι περιορισμένες, με ελάχιστους μαθητές να φτάνουν σε υψηλή βαθμολογία.
Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών του 2023
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το «Έθνος», το 2023 συμμετείχαν στις εξετάσεις του μαθήματος 72.931 υποψήφιοι. Από αυτούς, μόνο 116 άτομα συγκέντρωσαν βαθμολογία μεταξύ 19 και 20, ενώ 1.204 έγραψαν μεταξύ 18 και 19. Αν και το θέμα θεωρήθηκε προσιτό και αφορούσε τη βία κατά των γυναικών, το 14% των συμμετεχόντων έγραψε κάτω από τη βάση. Επιπλέον, το 14,89% των διαγωνιζομένων, δηλαδή 10.860 άτομα, βαθμολογήθηκε στην κλίμακα 14-15.
Δείτε επίσης Πανελλήνιες 2025 – Παράλληλο μηχανογραφικό: Οι ειδικότητες των ΣΑΕΚ ΕΔΩ
Η εικόνα του 2022
Αντίστοιχη εικόνα καταγράφηκε και το 2022, όταν εξετάστηκαν 71.631 μαθητές. Μόλις 700 από αυτούς έγραψαν μεταξύ 18 και 20, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 1%. Το 17,13% των υποψηφίων σημείωσε βαθμολογίες κάτω της βάσης, ενώ το μεγαλύτερο μέρος, ποσοστό 28%, κινήθηκε στην κλίμακα 13-15.
Επιπλέον, το 12,50% των γραπτών οδηγήθηκε σε αναβαθμολόγηση. Το θέμα εκείνης της χρονιάς είχε τίτλο «Γιατί να μαθαίνουμε Ιστορία» και βασιζόταν σε πρόλογο βιβλίου του Ραϋμόνδου Αλβανού για τον ελληνικό εμφύλιο, καλώντας τους υποψηφίους να προβληματιστούν για την αποξένωση των μαθητών από την Ιστορία.
Η δομή της εξέτασης στο μάθημα
Οι υποψήφιοι εξετάζονται σε δύο ή τρία κείμενα, που δεν ανήκουν στην επίσημη εξεταστέα ύλη.
Η συνολική έκτασή τους φτάνει τις τρεις σελίδες και τουλάχιστον ένα από αυτά είναι λογοτεχνικό, είτε πλήρες είτε αποσπασματικό.
Τα υπόλοιπα είναι μη λογοτεχνικά, σε ολοκληρωμένη, διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή.
Οι τέσσερις άξονες αξιολόγησης
Η εξέταση περιλαμβάνει τέσσερα θέματα που αξιολογούν την κατανόηση, την ερμηνεία και την παραγωγή λόγου. Τα θέματα έχουν διαβαθμισμένη δυσκολία και ενδέχεται να περιλαμβάνουν περιορισμούς έκτασης.
Τα μη λογοτεχνικά κείμενα πρέπει να συνδέονται με θεματικούς άξονες του Προγράμματος Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Το πρώτο και το δεύτερο θέμα
Το πρώτο θέμα επικεντρώνεται σε ένα μη λογοτεχνικό κείμενο και ζητείται η συνοπτική απόδοση νοημάτων ή απόψεων. Αξιολογείται με 20 μονάδες.
Δείτε επίσης Πανελλήνιες 2025: Ο αριθμός εισακτέων
Το δεύτερο θέμα αναλύεται σε τρία επιμέρους ερωτήματα, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν κλειστού τύπου απαντήσεις με αιτιολόγηση. Εξετάζονται στοιχεία όπως το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο, οι θέσεις και οι προθέσεις του συγγραφέα, η συνοχή, οι κειμενικοί δείκτες και η συγκριτική ανάλυση των κειμένων. Η συνολική βαθμολογία του θέματος είναι 35 μονάδες, κατανέμεται σε επιμέρους βαθμολογίες 15, 10 και 10 μονάδων.
Το τρίτο θέμα: Ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου
Το τρίτο θέμα αφορά στην ερμηνευτική προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου. Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν κρίσιμα ζητήματα που τίθενται στο κείμενο, να αξιοποιήσουν δείκτες και συγκείμενο και να εκφράσουν τεκμηριωμένες προσωπικές απόψεις. Η έκταση της απάντησης κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις και το θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.
Το τέταρτο θέμα: Παραγωγή κριτικού λόγου
Το τέταρτο θέμα αφορά στη γραπτή παραγωγή λόγου από 300 έως 400 λέξεις, βασισμένη στα μη λογοτεχνικά κείμενα. Οι μαθητές καλούνται να τοποθετηθούν τεκμηριωμένα για ζητήματα που προκύπτουν από το θέμα, να εκφράσουν συμφωνία ή διαφωνία, και να αναπτύξουν προσωπική άποψη ενταγμένη στο εκάστοτε επικοινωνιακό πλαίσιο. Η αξιολόγηση του τέταρτου θέματος φτάνει τις 30 μονάδες.