: Πολλά είναι τα σχολεία που δεν προλαβαίνουν να τελειώσουν την της χρονιάς. Τι αναφέρει η Νίκη Κεραμέως για τη μείωση της ύλης.

Θυμίζουμε πως, μιλώντας στη Βουλή η Νίκη Κεραμέως για τη μείωση της εξεταστέας ύλης στις Πανελλαδικές εξετάσεις στο μισό, που ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, η κ. Κεραμέως σχολίασε: «θέλετε να μένουν τα παιδιά μας ημιμαθή ή να μπαίνουν και χωρίς εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο, όπως είχατε προτείνει προεκλογικά».

Γιατί εμφανίζεται αυτή η μη-κανονικότητα; Όπως αναφέρει σε κείμενό της η Μάρνυ Παπαματθαίου στο in, γιατί η φετινή χρονιά δεν ήταν κανονική. Μπορεί να είναι πιο εύκολο για ψυχολογικούς ή επικοινωνιακούς λόγους να την παρουσιάζουμε ως κανονική, αλλά κανονική δεν ήταν: είχε μαθητές που έλειπαν επειδή νόσησαν από covid-19, είχε εκπαιδευτικούς που επίσης έλειπαν για τον ίδιο λόγο, είχε καθυστερήσεις στην αναπλήρωση των μαθημάτων όσων νόσησαν, είχε  συνεχόμενες διακοπές στην εκπαιδευτική διαδικασία από ελέγχους για rapid και , είχε αγωνία και είχε και φόβο.

Από την πλευρά του, το , έστελνε διαρκώς εγκύκλιους στα προειδοποιώντας τους εκπαιδευτικούς ότι εκείνοι θα θεωρηθούν υπεύθυνοι εάν δεν ολοκληρωθεί εγκαίρως η

Σ’ αυτό το κλίμα, πολλοί εκπαιδευτικοί «έτρεχαν» την εξεταστέα ύλη για να προλάβουν τους χρόνους. Σ αυτό τον ….αγώνα, οι μαθητές και μαθήτριες που δεν καταλάβαιναν, απλά δεν μπορούσαν να λύσουν τις απορίες τους. Και το σχολείο έφτασε να απαξιώνεται όλο και περισσότερο.

Υπάρχουν πολλοί στο κτήριο του Αμαρουσίου που επαναλαμβάνουν ακόμη την φράση ότι «η μικρότερη εξεταστέα ύλη οδηγεί σε δυσκολότερα θέματα». Κάτι μπορεί σε κάποια μαθήματα (όπως πχ τα Μαθηματικά) να ισχύει. Όμως είναι προτιμότερο να είναι τελικά τα θέματα των εξετάσεων πιο εντατικά σε ύλη που έχουμε διδαχτεί και διαβάσει ή να είναι πιο βατά σε ύλη που ποτέ δεν διδαχτήκαμε;

Τι πρέπει να γίνει τώρα;

Πρώτον να μειωθεί η ύλη σε Φυσική, Βιολογία, Χημεία και Λατινικά (όπου πρέπει να αφαιρεθεί από αυτήν το δυσνόητο κομμάτι της εισαγωγής του σχολικού βιβλίου).

Να δοθεί εντολή σε όλα τα σχολεία που να αναφέρει ότι σε κάθε περίπτωση που ένας εκπαιδευτικός διαπιστώνει λάθη ή δυσνόητες έννοιες στα θέματα που θα κληρωθούν από την «Τράπεζα θεμάτων» θα έχει το δικαίωμα να μην τα επιλέγει, αλλά να βάζει ο ίδιος θέματα στις εξετάσεις του σχολείου του.

Να πάμε στην εξεταστική διαδικασία όλου του Λυκείου ομαλά. Δεν χρειάζεται να προφασιστούμε κανονικότητα. Χρειάζεται να δείξουμε ότι στηρίζουμε και αγκαλιάζουμε τους νέους.

Δεν χρειάζεται να κρύβουμε τα προβλήματα. Χρειάζεται να τα σπρώξουμε στην επιφάνεια και ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα μαζί να αναζητήσει λύσεις.

ΟΛΜΕ: Απαραίτητη η μείωση ύλης

Η ΟΛΜΕ σε ανακοίνωση της αναφέρει πως είναι απαραίτητη η μείωση της ύλης, η μη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων και της ΕΒΕ.

Η ανακοίνωση

Tο Δ.Σ της ΟΛΜΕ, με συνεχείς παρεμβάσεις του το προηγούμενο διάστημα, είχε θέσει στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας το ζήτημα της ΕΒΕ, της Τράπεζας Θεμάτων και της μείωσης της ύλης σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και ιδιαίτερα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Συγκεκριμένα είχαμε επισημάνει τα εξής:

Η συντριπτική πλειοψηφία των σχολικών τμημάτων λειτούργησε λόγω του παράλογου υγειονομικού πρωτοκόλλου, που προέβλεπε το κλείσιμο του τμήματος, εάν νοσούσε  ταυτόχρονα το 50% των μαθητών/τριών +1, δηλαδή 14 μαθητές/τριες ταυτόχρονα!!! Για μεγάλο χρονικό διάστημα εκατοντάδες τμήματα υπολειτουργούσαν, αφού οι ασθενείς μαθητές/τριες προσέγγιζαν, αλλά δεν άγγιζαν το παραπάνω όριο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Αυστρία και τη Γαλλία τα σχολικά τμήματα έκλειναν με την καταγραφή τριών μαθητών/τριών να νοσούν.

Επιπροσθέτως, πολλά περισσότερα παιδιά υποχρεώθηκαν να χάσουν τα μαθήματά τους, προκειμένου να υποβληθούν σε αλλεπάλληλα rapidτεστ στις Δημόσιες Δομές, στο πλαίσιο της ιχνηλάτησης κρουσμάτων που καθιέρωσε το Υπουργείο Παιδείας. Αρκετοί/ες  μαθητές/τριες υποχρεώθηκαν στο πλαίσιο του παραπάνω υγειονομικού πρωτοκόλλου να παραμείνουν σε πενθήμερη καραντίνα στο σπίτι τους.  Είναι λοιπόν προφανές ότι η εκπαιδευτική διαδικασία διεξήχθη μετ’ εμποδίων και κάθε άλλο παρά φυσιολογική μπορεί να χαρακτηριστεί η φετινή σχολική χρονιά.

Οι παραπάνω διαδικασίες έρχονται να προσθέσουν νέα μαθησιακά κενά στα έτσι κι αλλιώς υφιστάμενα λόγω της 8μηνης τηλεκπαίδευσης των προηγούμενων ετών.

Οι μαθητές/τριες που δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν έχουν εξεταστεί γραπτώς στις προαγωγικές Εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου λόγω των εξαιρετικών συνθηκών που επικράτησαν, εξαιτίας της πανδημίας. Αντί να ληφθεί αυτή η παράμετρος υπόψη από το Υπουργείο Παιδείας, αυτό προχώρησε στην περαιτέρω αύξηση της εξεταστέας ύλης, αδιαφορώντας για το γεγονός ότι η πρώτη γραπτή δοκιμασία των μαθητών/τριών σε επίπεδο Λυκείου θα είναι οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η πρακτική αυτή επέτεινε το άγχος των μαθητών/τριών της Γ΄ Λυκείου. Η εμμονή στην υλοποίηση αυτής της πολιτικής θεωρούμε ότι είναι εξόχως αντιπαιδαγωγική.

Κατ’ αντιστοιχία οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου καλούνται να εξεταστούν σε μία υπέρογκη ύλη, με τα μισά θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων, καθιστώντας τις προαγωγικές εξετάσεις υπερβολικά απαιτητικές. Και οι μαθητές/τριες της συγκεκριμένης κατηγορίας δεν έχουν αντίστοιχη εμπειρία εξετάσεων την τελευταία διετία.

Σαν να μην έφταναν οι δυσκολίες λόγω της πανδημίας, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχουν εκατοντάδες μαθητές/τριες που νοσούν λόγω της έξαρσης της γρίπης, που ταλαιπωρεί παράλληλα με τον κορωνοϊό τη σχολική κοινότητα.

Με δεδομένη την εξαιρετική αυτή κατάσταση που βιώνει ο κόσμος της εκπαίδευσης, το Δ.Σ της ΟΛΜΕ θεωρεί απολύτως απαράδεκτη την απόφαση του Γενικού Γραμματέα (Μάρτιος 2022) του Υπουργείου Παιδείας, που καλεί τους Συλλόγους Διδασκόντων/ουσών των Λυκείων να προβούν στην πλήρη κάλυψη της ύλης, χωρίς καμία περικοπή,  ακόμα και με αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος και φυσικά χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή για τους/τις συναδέλφους που αναγκαστικά θα δουλέψουν επιπλέον. Η απόφαση αυτή του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, που αποτελεί έμμεση παραδοχή ότι καμία κανονικότητα δεν υφίσταται στην εκπαιδευτική διαδικασία και φέτος, δείχνει ότι το Υπουργείο Παιδείας αδιαφορεί για την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που είναι η αφομοίωση της διδακτέας ύλης και εμμονικά  απαιτεί την τυπική κάλυψη της ύλης μέχρι το τέλος του σχολικού έτους, που όμως κανείς δεν γνωρίζει, αφού δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα η ημερομηνία λήξης των μαθημάτων!!!

Επειδή το Δ.Σ της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι η εκπαίδευση των μαθητών/τριών απαιτεί σοβαρότητα και υπευθυνότητα και προέχει η ψυχική υγεία και η ισορροπία των μαθητών/τριών μας, που διαταράχθηκε λόγω της πανδημίας, καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε άμεση περικοπή της διδακτέας ύλης και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και στην μη εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων για την Α΄ και Β΄ Λυκείου και της ΕΒΕ.

Εκπαιδευτικοί: Αδύνατον να ολοκληρωθεί η εξεταστέα ύλη

Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν στην ανακοίνωσή τους πως μετά από δύο χρόνια σπασμωδικής λειτουργίας των σχολείων και απουσίας των γραπτών προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων λόγω της πανδημίας, τόσο η αύξηση της ύλης όσο και η μηχανιστική επιλογή θεμάτων από την Τράπεζα Θεμάτων φανερώνουν μόνο άγνοια της κατάστασης από τη μεριά του Υπουργείου.

Δείτε αναλυτικά την ανακοίνωση του Συλλόγου Διδασκόντων του ΓΕΛ Ασημίου:

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΓΕ.Λ. Ασημίου, κατά το τρέχον σχολικό έτος 2021-22 έρχεται αντιμέτωπος με την αδυναμία ουσιαστικής (και όχι τυπικής) ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης και αφομοίωσης της από τους μαθητές σε αρκετά μαθήματα, λόγω αντικειμενικών δυσκολιών (καθυστερημένης πρόσληψης αναπληρωτών καθηγητών, αυξημένης διδακτέας ύλης, αισθητών γνωστικών ελλείψεων στους μαθητές/τριες λόγω της διετούς εξ αποστάσεως διδασκαλίας) και αδυνατεί να εφαρμόσει τη μη σύννομη οδηγία του Υπουργείου με την από 16-03-2022 εγκύκλίου του για αναπροσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος καθώς θα οδηγήσει στην παράτυπη αύξηση του ωραρίου ορισμένων εκπαιδευτικών με την παράλληλη μείωση ωραρίου αλλων διδακτικών αντικειμένων (άτυπη υπερωριακή απασχόληση και πρακτικά δύσκολη σε μερικούς εκπαιδευτικούς και ελλιπή σε άλλους). Αυτή η με πάση θυσία ολοκλήρωση των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων είναι μια πρακτική που θα οδηγήσει στο διαχωρισμό των διδακτικών αντικείμενων (αλλά και των εκπαιδευτικών) σε κύριων και δευτερευόντων.

Επιπλέον, τόσο οι μαθητές/τριες όσο και οι εκπαιδευτικοί του Ηρακλείου ήρθαν αντιμέτωποι με τον καταστροφικό σεισμό της 27ης Σεπτεμβρίου στην περιοχή του Αρκαλοχωρίου και την πρωτοφανή ισχυρή σεισμική ακολουθία που προκάλεσαν φθορές σε σχολεία και κατοικίες. Εξ αιτίας αυτού του φαινομένου έγινε αναστολή λειτουργίας στα σχολεία για αρκετές μέρες, ενώ συγχρόνως λόγω της φετινής έντονης κακοκαιρίας είχαμε αναστολή λειτουργίας στα σχολεία σε πολλές περιοχές της χώρας μας για αρκετές μέρες.

Ακόμα η πανδημία καθ’ όλη τη σχολική χρονιά στερούσε από τους νοσήσαντες/στενές επαφές μαθητές και εκπαιδευτικούς την παρακολούθηση ή διδασκαλία των μαθημάτων για 5 τουλάχιστον εργάσιμες μέρες. Υπήρχαν πολλές περιπτώσεις που επειδή απουσίαζαν πολλοί νοσούντες μαθητές από τμήματα (αλλά δεν είχαν φτάσει το 50%) που λειτουργούσαν, δεν μπορούσε ο διδάσκων να προχωρήσει κανονικά την ύλη.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι το ίδιο το Υπουργείο στις 28-09-21 έστειλε οδηγία με την οποία συνιστούσε να αφιερώσουμε έως 4 βδομάδες για την κάλυψη κενών από την τηλεκπαίδευση της προηγούμενης χρονιάς και τη σύνδεση της μαθησιακής διαδικασίας με τη διδακτέα ύλη του τρέχοντος έτους μετά από εισήγηση του ΙΕΠ, αναγνωρίζοντας σιωπηρά τις δυσκολίες που επέφερε ο covid-19 στην ομαλή παιδαγωγική διαδικασία.

Σημειώνουμε ακόμα οτι ήδη έχουν αναλωθεί διδακτικές ώρες για την πραγματοποίηση δράσεων στο πλαίσιο της αξιολόγησης της σχολικής μονάδος η οποία έχει θεσπιστεί

Για τους παραπάνω λόγους ο Σύλλογος Διδασκόντων του Λυκείου Ασημίου διαμαρτύρεται για την κατάσταση που διαμορφώνεται στο εκπαιδευτικό σύστημα και ζητά να γίνει περικοπή-μείωση της ύλης στις τάξεις του Λυκείου, ανάλογη με τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες, και να μην εφαρμοστεί το σύστημα εξέτασης μέσω της Τράπεζας Θεμάτων στο τέλος της σχολικής χρονιάς για τους μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου

Μετά από δύο χρόνια σπασμωδικής λειτουργίας των σχολείων και απουσίας των γραπτών προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων λόγω της πανδημίας, τόσο η αύξηση της ύλης όσο και η μηχανιστική επιλογή θεμάτων από την Τράπεζα Θεμάτων φανερώνουν μόνο άγνοια της κατάστασης από τη μεριά του Υπουργείου.

Η μετάθεση της ευθύνης στους διδάσκοντες για την ολοκλήρωση της αυξημένης ύλης δείχνει μόνο την ανάγκη εξεύρεσης εξιλαστήριων θυμάτων για τις χρόνιες ανεπάρκειες ενός πεπαλαιωμένου εκπαιδευτικού συστήματος.

Eκπαιδευτικοί: Υπογραφές για μείωση της ύλης

Η ΕΛΜΕ Κέρκυρας καλεί τους εκπαιδευτικούς  σε Συλλογή Υπογραφών για τη μείωση της εξεταστέας ύλης και τη μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων.

Η ανακοίνωση

Οι μαθητές μας, μετά από 1,5 χρόνο εγκλεισμού και υποκατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την τηλεκπαίδευση, με αποτελέσματα επιβαρυντικά για την ψυχοσυναισθηματική τους κατάσταση, αλλά και φοβερά μαθησιακά και γνωστικά κενά, επέστρεψαν τη φετινή σχολική χρονιά στα σχολεία και στην εκπαιδευτική πραγματικότητα, έχοντας να αντιμετωπίσουν μια καθόλου «κανονική» χρονιά, με επιπλέον ύλη, ελλείψεις εκπαιδευτικών και δεκάδες κενά, – τα οποία δεν έχουν καλυφθεί ακόμα -με πολυήμερες απουσίες εκπαιδευτικών και μαθητών λόγω covid, με εκπαιδευτικούς που προσλήφθηκαν, πολύ μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Ειδικότερα οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των τύπων Λυκείου που εξετάζονται φέτος, έχουν διανύσει 2 χρόνια τηλεκπαίδευσης, 2 χρόνια μακριά από τα σχολεία και η πλειοψηφία τους θα δώσει πρώτη φορά εξετάσεις (προαγωγικές , απολυτήριες). Αυτοί οι μαθητές καλούνται να μάθουν, να επεξεργαστούν και να αφομοιώσουν, ώστε να εξεταστούν, έναν αυξημένο όγκο ύλης, όπως τον έχει καθορίσει το Υπουργείο.

Το υπουργείο Παιδείας, σαν να μην έχει συμβεί τίποτα, σαν όλα να λειτουργούν κανονικά τα 2 τελευταία χρόνια, αύξησε την ύλη σε κάθε κατεύθυνση, σε υπερβολικό επίπεδο και επιμένει στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, για την Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ. Ειδικά για τη Β’ Λυκείου των ΕΠΑΛ, τα πρώτα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, προστέθηκαν μόλις πριν λίγες μέρες, 1,5 μήνα δηλαδή, πριν κλείσουν τα σχολεία. Εμείς, οι καθηγητές και οι καθηγήτριες δίνουμε καθημερινά μάχη για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την ύλη, έως το τέλος της σχολικής χρονιάς. Η διαδικασία είναι αγχωτική για όλους τους εμπλεκόμενους, κυρίως όμως για τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους, οξύνοντας την ανασφάλεια και την πίεση που νιώθουν.

Η απόφαση του Υπουργείου και της κυβέρνησης να αντιμετωπίζει την κατάσταση ως κανονική ενώ δεν είναι, η εμμονή του να εφαρμόσει το πρόγραμμά του, χωρίς να υπολογίζει τους μαθητές και την αγωνία τους, αδιαφορώντας για τις δυσκολίες των παιδιών εξαιτίας και της φετινής κατάστασης με τον covid στα σχολεία, έχει δημιουργήσει στους μαθητές και τις οικογένειές τους, όπως επίσης και στους εκπαιδευτικούς ένα αγχωτικό περιβάλλον, με το κυνηγητό της ύλης να μετατρέπεται σε κυρίαρχο ζητούμενο.

Με το κείμενο αυτό που φέρει τις υπογραφές μας, ως εκπαιδευτικοί,  ζητάμε τη μείωση – αναδιάρθρωση της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων και της ύλης των άλλων τάξεων και τη μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων.