– Oι αλλαγές στα , με την κατάργηση εκείνου των παιδαγωγικών επιστημών και στις και τα . Δεν υπάρχουν πια εκείνα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, αλλά του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Η ανακοίνωση των μηχανογραφικών, ωστόσο, αναζωπυρώνει το θέμα των επιλογών των σχολών που πρόκειται να κάνουν οι υποψήφιοι, με το πέρας των .

Όπως πολλοί θα σκεφτούν, η οικονομική κρίση και το ζήτημα της επαγγελματικής αποκατάστασης, παίζουν κυρίαρχο ρόλο στις επιλογές των υποψηφίων.

«Ήδη, στους υποψηφίους και στις οικογένειές τους διαμορφώνεται μια πεποίθηση ότι σήμερα δεν υπάρχει κανένα πτυχίο που μπορεί να αναπαύεται στη βεβαιότητα ότι οδηγεί σε επαγγελματική αποκατάσταση. Παράλληλα, η πεποίθηση ότι η δημόσια απασχόληση έχει κλείσει «πόρτες και παράθυρα» είναι συντριπτική». Αυτό σχολίασε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Κάτσικας, εκπαιδευτικός αναλυτής.

Ωστόσο, όπως σημείωσε, δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις σχετικά με την εικόνα που θα παρουσιάζει η αγορά εργασίας μετά από πέντε ή έξι χρόνια, όταν οι σημερινοί υποψήφιοι θα αναζητούν εργασία ως πτυχιούχοι.

Πάντως, αργά αλλά σταθερά, διαμορφώνονται στάσεις και πεποιθήσεις, που οδηγούν σε αλλαγές στις προτιμήσεις των υποψηφίων. «Παρ’ όλο που η συμπλήρωση του γίνεται μετά τη «διαμεσολάβηση» των βαθμολογιών των υποψηφίων που επηρεάζει σαφώς τις επιλογές τους, είναι φανερές οι διαφοροποιήσεις που έγιναν μέσα στην τελευταία δεκαετία», επεσήμανε ο κ. Κάτσικας.

Η διαμόρφωση των επιλογών των υποψηφίων

Αρχικά, σύμφωνα με τον κ. Κάτσικα, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ερμηνεία για το φαινόμενο της επιλογής των αστυνομικών και στρατιωτικών σχολών από τους υποψηφίους, σχολές που είναι μέσα στην πρώτη εικοσάδα των προτιμήσεων. «Η είσοδος στις σχολές αυτές δεν αντιμετωπίζεται ως είσοδος σε τριτοβάθμιες σπουδές αλλά κατευθείαν ως είσοδος σε ένα επάγγελμα που συνοδεύεται από τη σιγουριά της μόνιμης θέσης και του μισθού», ανέφερε.

Παράλληλα, σχολές που μέχρι και πριν λίγα χρόνια ήταν στην «αφρόκρεμα» της πρώτης ζήτησης των υποψηφίων, λόγω της πρόσβασης των πτυχιούχων άμεσα σε μόνιμη και ασφαλή εργασία, έχασαν την «αίγλη» τους, καθώς άλλαξε άρδην το δεδομένο αυτό.

Το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, οι παιδαγωγικές σχολές και ιδιαίτερα τα τμήματα δασκάλων, που από το 2004 και μέχρι και το 2011 συγκέντρωναν μεγάλο αριθμό πρώτων προτιμήσεων και από το 2007 βρέθηκαν στην κορφή της κούρσας της ζήτησης των υποψηφίων όλων των Επιστημονικών Πεδίων (τα Παιδαγωγικά Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Αθήνας από το 2007 έως και το 2009 είχαν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις).

Από το 2011 όμως, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης έχει πέσει από την πρώτη στην τέταρτη θέση, δίνοντας χώρο στη Νομική και την Ιατρική Αθήνας.