Τι είπε  ο ΓΓ Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας μιλώντας στην ΕΡΤ – Από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά (2023-2025) θα ξεκινήσει η , ενώ θα υπάρχουν και εξαιρέσεις σε ειδικές περιπτώσεις, όπως σε θέματα υγείας.

Όπως είπε ο ίδιος για τίθεται πάλι από του χρόνου και από τους παλαιότερους φοιτητές σε ισχύ το ν+2 όπου 2 είναι τα δύο χρόνια επιπλέον, ανάλογα με τον χρόνο φοίτησης. Αυτό θα ισχύσει από την ακαδημαϊκή χρονιά 2024 – 2025 οπότε και θα αρχίσει η διαγραφή των παλαιότερων φοιτητών. Υπογράμμισε ότι θα εξεταστούν ειδικές περιπτώσεις όπως εκείνες που αφορούν θέματα υγείας.

Αναφορικά με την ίδρυση των μη κρατικών Πανεπιστημίων δήλωσε “αυτή τη στιγμή υποθέτουμε ότι θα ξεκινήσουν τα μη κρατικά Πανεπιστήμια από το 2025. Δηλαδή το παιδί που είναι στην Α’ Λυκείου θα είναι έτοιμο να περάσει στα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια”.

“Μία από τις προϋποθέσεις είναι να διαθέτουν campus και σημαντικές υποδομές. Δεν θα έρθει ένα Πανεπιστήμιο που θα ανοίξει ένα διαμέρισμα ή έναν όροφο σε μια πολυκατοικία και θα πει με μία ταμπέλα “Πανεπιστήμιο”” ξεκαθάρισε.

Καταλήψεις και ιδιωτικά ΑΕΙ

Οι καταλήψεις είναι μια παράνομη πράξη τόνισε ο κ. Ζώρας. “Είναι μια κατάληψη, είναι μία παρεμπόδιση του προσωπικού που θέλει να δουλέψει είτε είναι καθηγητές, είτε είναι ερευνητές, είτε είναι φοιτητές” σημείωσε μεταξύ άλλων. “Οι καταλήψεις είναι λίγο αντιαισθητικό και παλαιομοδίτικο μέτρο αντίδρασης […]Θα περίμενα από τους αντιδρώντες κάποια πιο φρέσκια και ουσιαστική αντίδραση” είπε ακόμα.

Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Ζώρας ανέφερε ότι σε μεγάλο ποσοστό προχωρούν οι εξ αποστάσεως εξετάσεις των φοιτητών σε σχολές που είναι υπό κατάληψη “και στα αντικείμενα που είναι δυνατόν να γίνει”.

Για το ποια Πανεπιστήμια ενδιαφέρονται για την πρόταση της Ελλάδας τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είπε μεταξύ άλλων ότι “υπάρχουν συνεννοήσεις επιμέρους που γίνονται με το Υπουργείο, δεν μπορώ να πω αυτή τη στιγμή, διότι είναι συνεννοήσεις οι οποίες δεν έχουν καταλήξει σε οριστικές αποφάσεις[…] αυτή τη στιγμή η συζήτηση που γίνεται, γίνεται περισσότερο για ορισμένα κυπριακά Πανεπιστήμια. Αυτή είναι η συζήτηση η πιο επίκαιρη. Το υπουργείο είναι σε συνεννοήσεις και με άλλα Πανεπιστήμια ανά τον κόσμο. Αυτή τη στιγμή το Yale θα αναπτύξει ένα κομμάτι δραστηριότητάς του εδώ, το Harvard έχει ήδη ένα κομμάτι δραστηριότητάς του στο Ναύπλιο υπό τη μορφή θερινών σχολείων κι αυτό θα αναπτυχθεί[…]”.

“Στις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις είναι καταρχήν ο αριθμός των διδασκόντων να μην είναι λιγότερο από 30 ανά σχολή, διότι επίσης απαραίτητη προϋπόθεση είναι αυτά τα πανεπιστήμια να ιδρύσουν τρεις κύκλους πρώτους κύκλους σπουδών, δηλαδή τρία προπτυχιακά προγράμματα. Συνεπώς θα ξεκινήσουν με αυτά με τους τρεις κύκλους σπουδών και θα έχουν 30 καθηγητές, οι οποίοι θα πρέπει σε πολύ μεγάλο ποσοστό, αν όχι όλοι, να διαθέτουν διδακτορικό πτυχίο, όπως ισχύει και στην Ελλάδα” τόνισε μεταξύ άλλων.

Για την επιλογή των καθηγητών εξήγησε ότι “υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος που γίνεται επιλογή, όπως γίνεται με ένα καινούργιο πανεπιστήμιο ελληνικό, οι καθηγητές μεταξύ τους, οι ανώτερες βαθμίδες επιλέγουν τις κατώτερες. Θα έχει λόγο το μητρικό πανεπιστήμιο καταρχήν γιατί αυτά είναι παραρτήματα που θα ανήκουν, θα υπάγονται σε κάποιο άλλο πανεπιστήμιο, το οποίο και αυτό το πανεπιστήμιο θα έχει τους δικούς του κανόνες. Και επειδή πρόκειται περί πολύ σοβαρών πανεπιστημίων, να ξέρετε ότι οι κανόνες που θα έχουν θα είναι εξίσου αυστηροί με τους κανόνες που θα θέσουμε εμείς στο δικό μας χώρο. Δηλαδή και εμείς θα θέσουμε κανόνες αυστηρούς ακαδημαϊκούς και monitoring κατά τη διάρκεια και κατά τη διάρκεια των σπουδών και παρακολούθηση και το δικαίωμα αφαίρεσης αδείας έχουμε. Έχουμε πολλά εργαλεία ούτως ώστε να παρακολουθούμε τη σωστή ακαδημαϊκή εκπαίδευση”.

Επεσήμανε ότι “κάθε πανεπιστήμιο έχει και τα δίδακτρα του ανάλογα με το αντικείμενο. Δηλαδή άλλα δίδακτρα έχουν οι ιατρικές σχολές, οι οποίες διαθέτουν εργαστήρια, νοσοκομεία και άλλα δίδακτρα έχει μια νομική. Επειδή πρόκειται περί μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, όλα τα χρήματα τα οποία κερδίζονται από το πανεπιστήμιο μέσω των διδάκτρων επανέρχονται στους φοιτητές με κάποια μορφή ανταποδοτικότητας και ποιότητα”.