Σύλλογοι  εκπαιδευτικών παραθέτουν τους λόγους που   – Γραπτώς και τεκμηριωμένα παραθέτουν Σύλλογοι εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ τους λόγους για τους οποίους είναι κάθετα αντίθετοι σε ενδεχόμενη εφαρμογή γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς.

Ακολουθεί το κείμενο

Παραθέτουμε γραπτώς και τεκμηριωμένα τους λόγους, για τους οποίους είμαστε κάθετα αντίθετοι σε ενδεχόμενη εφαρμογή γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς:

Η υποβολή μας σε γραπτές εξετάσεις μετά από 4 και πλέον χρόνια αέναου κυνηγιού ακαδημαϊκών προσόντων, τα οποία μας έχουν καταστήσει τους πιο καταρτισμένους υπαλλήλους του Δημοσίου, συνιστά υποτίμηση τόσο των κόπων μας όσο και της αξίας των ίδιων των τίτλων μας. Έχουμε ήδη καταβάλει μεγάλο μόχθο σε ψυχικό, πνευματικό και οικονομικό επίπεδο, προκειμένου να τα αποκτήσουμε. Κάθε σκέψη περί αλλαγής του συστήματος, τα καθιστά απλώς «κουρελόχαρτα».

Το σύστημα διορισμού / προσλήψεων θα πρέπει να είναι σταθερό και γνωστό στους υποψηφίους ΠΡΙΝ ακόμα από την εισαγωγή τους στα παιδαγωγικά τμήματα και τις καθηγητικές σχολές, ώστε να μπορούν να προγραμματίσουν τις σπουδές και τη ζωή τους.

Έχουμε υπηρετήσει, ως νομάδες της εκπαίδευσης, σε κάθε γωνιά της χώρας στηρίζοντας το δημόσιο σχολείο, πολλές φορές εις βάρος του οικογενειακού και προσωπικού μας προγραμματισμού. Παρά την αυτοθυσία, τον κόπο και τα υπέρογκα έξοδά μας (τα οποία υπερβαίνουν κατά πολύ την πενιχρή αμοιβή μας), αμφισβητείται ξαφνικά η επάρκεια μας.

Είναι οξύμωρο να απασχολεί την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η αλλαγή του συστήματος πρόσληψης και διορισμού των εκπαιδευτικών, την ώρα που πολύ πιο σοβαρά προβλήματα λιμνάζουν για δεκαετίες στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Οι πολυπληθείς τάξεις, οι ανεπαρκείς κτιριακές υποδομές, οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, τα απαρχαιωμένα βιβλία, τα ζητήματα στέγασης των αναπληρωτών αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα οποία χρήζουν άμεσης επίλυσης με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων.

Η στοχοπροσήλωση των εκπαιδευτικών στο διδακτικό, ψυχοσυναισθηματικό και κοινωνικό έργο, το οποίο (θα έπρεπε να) επιτελούν, θα επηρεαστεί σημαντικά συμπαρασύροντας την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η πρωτοφανής υποχρέωσή μας να αποδεικνύουμε την αξία μας ανά διετία είναι αναμενόμενο ότι θα οδηγήσει σε επαγγελματική εξουθένωση και ταυτόχρονα στην ακούσια παραμέληση των προαναφερθέντων καθηκόντων μας.

Είναι αδύνατον μια ολιγόωρη γραπτή εξέταση να κρίνει την ικανότητά μας να ανταπεξέλθουμε στο πολύπλευρο εργασιακό αντικείμενο των εκπαιδευτικών, το οποίο δεν περιορίζεται στη μεταλαμπάδευση στείρων γνώσεων, καθώς η σχολική τάξη είναι και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένας ζωντανός οργανισμός. Άλλωστε, η απόδοση σε μια οποιαδήποτε εξέταση δύναται να επηρεαστεί από πολλούς εξωγενείς παράγοντες, οδηγώντας σε μη αντιπροσωπευτικά αποτελέσματα.

Κανένας επαγγελματικός κλάδος δεν υποβάλλεται σε γραπτές εξετάσεις ΑΣΕΠ προκειμένου οι υποψήφιοί του να αποκτούν, απλώς, το δικαίωμα της εισόδου σε πίνακες κατάταξης, χωρίς να τους εξασφαλίζεται η εργασία, εφόσον η επιτυχία δεν επιφέρει -απαραίτητα- ούτε τον διορισμό ούτε την πρόσληψη ως αναπληρωτές.

Τα πτυχία, τα μεταπτυχιακά, τα διδακτορικά, οι ξένες γλώσσες, οι πιστοποιήσεις υπολογιστών, τα σεμινάρια, οι επιμορφώσεις μέσω του ΙΕΠ και ΚΥΡΙΩΣ η προϋπηρεσία μας αποτελούν τη μέγιστη απόδειξη διαρκούς αξιολόγησης σε πολλαπλά πεδία γνώσεων και διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης.

Η λογική ενός γραπτού διαγωνισμού για διορισμούς στο δημόσιο τομέα βασίζεται στην αποφυγή φωτογραφικών προκηρύξεων, οι οποίες κόβονται και ράβονται στα μέτρα των «εκλεκτών» και διενεργούνται βιαστικά και χωρίς μεγάλη δημοσιότητα, για να μην «παρεισφρήσουν» ανταγωνιστικοί υποψήφιοι. Ωστόσο, τίποτα από αυτά δεν απαντάται στο ισχύον σύστημα κατάταξης των εκπαιδευτικών. Δεν υπάρχουν φωτογραφικές διατάξεις που να ευνοούν συγκεκριμένους υποψηφίους ή άλλες κοινωνικές ομάδες. Λντί αυτού, υπάρχει μια οριζόντια μοριοδότηση, η οποία λαμβάνει υπόψιν τυ προσόντα και την προϋπηρεσία των υποψηφίων, καθώς και τα κοινωνικά τους κριτήρια. Λαμβάνει μεγάλη δημοσιότητα και υπάρχει αρκετός χρόνος για την κατάθεση αίτησης συμμετοχής.

Είναι τελείως λανθασμένη η αντίληψη ότι ένας γραπτός διαγωνισμός θα διασφάλιζε τον διορισμό των ικανότερων. Αν όντως συνέβαινε αυτό, οι γραπτοί διαγωνισμοί θα είχαν υιοθετηθεί και στον ιδιωτικό τομέα ως μέθοδος επιλογής προσωπικού, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει.

Υπό το ισχύον σύστημα κατάταξης πραγματοποιήθηκαν 28.500 μόνιμοι διορισμοί από την ίδια κυβέρνηση. Άραγε οι διορισμοί αυτοί δεν ήταν αξιοκρατικοί, διαφανείς και αντικειμενικοί, εφόσον υλοποιήθηκαν υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ; Ποιες είναι, λοιπόν, οι παθογένειες που επιτάσσουν την αλλαγή του συστήματος; Γιατί δεν αντιμετωπίστηκαν τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια; Τι άλλαξε στην πολιτική στόχευση; Άλλωστε. ΠΟΥΘΕΝΑ, στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ δεν υπήρχε ο γραπτός διαγωνισμός.

Τέλος, ο ισχυρισμός περί «νέου αίματος» καταρρίπτεται από τα στατιστικά των προσλήψεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, όπου εργάζονται, πλέον, στην πλειονότητα των κλάδων, συνάδελφοι με ελάχιστη ή/ και μηδενική προϋπηρεσία. Ο αποτελεσματικός τρόπος της εισαγωγής «νέου αίματος» είναι η διενέργεια διορισμών ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ, ο αριθμός των οποίων να υπερβαίνει αισθητά των αντίστοιχο αριθμέ» των συνταξιοδοτήσεων. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα εξαλειφθεί ο «στρεβλός θεσμός του αναπληρωτή».

Οτιδήποτε άλλο, συνιστά ημίμετρο.

ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων- ΠΑ.Σ.Α.Δ. Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας- Π.Ε.Α.Δ. Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών- Π.Α.Σ.Α.Ν. Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής- Σ.Α.Τ.Ε.Α. Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής- Σ.Α.Κ.Ε.Α. Πανελλήνιος Σύλλογος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής- ΠΑ.ΣΥ.Δ.Ε.Ε.Α. Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής- Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων- Σ.Α.Φ. Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Μαθηματικών Ειδικής Αγωγής- Π.Ε.Σ.Μ.Ε.Α. Σύλλογος Εκπαιδευτικών Γεωπόνων Τ.Ε.- Π.Ε.ΕΚ.Τ.Ε.Γ. Σύλλογος ΠΕ88.04-Διατροφής Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Οικονομίας- ΠΑ.Σ.Ε.ΟΙΚ. Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών- Π.Ε.Ε.Κ.Ε. Σύλλογος Φυσικών Ειδικής Αγωγής- Σ.Φ.Ε.Α. Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής- ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α. Σύλλογος Καθηγητών Αγγλικής Γενικής και Ειδικής (υπό σύσταση) Σύλλογος Αποφοίτων του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου