Οι , ειδικά των πρώτων τάξεων, καθημερινά καλούνται να γράψουν την αντιγραφή τους κανά δυο-τρεις φορές και να τη διαβάσουν ώστε την επόμενη μέρα να εξεταστούν στην ορθογραφία. Αλήθεια, έχετε αναρωτηθεί την αξία της ορθογραφίας ως διαδικασία; Ή απλά πιστεύετε πως πρόκειται για μία ετεροχρονισμένη μέθοδο εκμάθησης της σωστής γραφής των λέξεων και τίποτα παραπάνω;

Μπέσιου Χριστίνα

Κι όμως, η ορθογραφία δεν είναι μόνο αυτό. Αρχικά πρέπει να τονίσω πως δεν αρκεί ένα ή επαναλαμβανόμενα άριστα για να εξάγουμε το συμπέρασμα πως ο μαθητής ξέρει ορθογραφία. Για να το πούμε αυτό πρέπει ο μαθητής να εφαρμόζει τους κανόνες όχι μόνο κατά την ημερήσια εξέταση αλλά και μετέπειτα σε κάθε άλλη περίπτωση, είτε σε μία έκθεση είτε στο ημερολόγιό του. Η ορθογραφία είναι μία σύνθετη διαδικασία που σχετίζεται με τη γραφή λέξεων σε σχέση με μια σειρά φωνημικών, μορφολογικών και γραμματικών κανόνων. Για αυτό η διδασκαλία της ορθογραφίας είναι απαραίτητη ώστε ο μαθητής να είναι σε θέση να επικοινωνεί γραπτά με ορθό τρόπο.

 

Η κατάκτηση της ορθογραφικής δεξιότητας έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα και ολοκληρώνεται σε διαφορετικά στάδια…Αλλά ας μείνουμε στο πρακτικό μέρος του θέματός μας. Πώς μπορούμε εμείς – κυρίως οι γονείς – να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν πιο εύκολα την ορθογραφία λέξεων; Παρακάτω θα βρείτε μερικούς τρόπους που ίσως θα σας διευκολύνουν. Ωστόσο, πρέπει να τονίσω πως οι περισσότεροι παρακάτω τρόποι ακολουθούν χρονικά τη διδασκαλία των βασικών κανόνων μέσα στην τάξη. Δοκιμάστε λοιπόν και δείτε πιο αρέσει και ταιριάζει περισσότερο στις ανάγκες του μαθητή.

1ος τρόπος:

Εικονογραφική μέθοδος

Καρτέλες, υπογραμμιστικά και χρώμα στο ”δύσκολο” ορθογραφικά σημείο της λέξης θα βοηθήσουν οπτικά τον μαθητή να μάθει την ορθογραφία. Σκοπός αυτής της διαδικασίας είναι να δημιουργηθεί ισχυρός μνημονικός σύνδεσμος μεταξύ της εικόνας και της φόρμας της λέξης.

2ος τρόπος:
Οικογένειες λέξεων…

Ένας από τους αγαπημένους μου τρόπους και πιο αποδοτικός – θαρρώ – για την εκμάθηση της ορθογραφίας είναι οι οικογένειες λέξεων. Σαφώς δεν μπορεί ένας μαθητής να ξέρει από το πουθενά ότι το ρήμα κλείνω γράφεται με -ει αλλά όταν το μάθει θα μπορεί να γενικεύσει τον κανόνα και να σκεφτεί πως η λέξη κλειδί ή κλείσιμο ανήκει στην οικογένεια του κλείνω και να τη γράψει με -ει.

3ος τρόπος:

Παιχνίδι και πάλι παιχνίδι…

Παίξτε κρεμάλα με τις λέξεις που είχε ο μαθητής για αντιγραφή και ορθογραφία την τελευταία εβδομάδα. Σίγουρα το ενδιαφέρον του θα αυξηθεί και δεν θα κουραστεί με το να τις γράφει και να τις ξαναγράφει χωρίς λόγο και σκοπό απλά για να πούμε ότι ασχολήθηκε.

4ος τρόπος:

Αυτοδιόρθωση με ένα λεξικό…

Έχει ορθογραφία για αύριο; Ωραία! Την είδε καλά; Ας τη γράψει σε ένα φύλλο και ας διορθώσει τυχόν ορθογραφικά λάθη χρησιμοποιώντας ένα λεξικό.

5ος τρόπος:

Γίνε ορθογράφος και διόρθωσε τις λανθασμένες ορθογραφικά λέξεις…

Δώστε του ένα χαρτί με λέξεις ή με ένα κείμενο που έχει ορθογραφικά λάθη και ζητήστε από τον μαθητή να τα διορθώσει.

6ος τρόπος:

Δοκίμασε το Word!

Αντί να του δώσετε χαρτί, ανοίξτε το Word στον υπολογιστή σας και ζητήστε από τον μαθητή να πληκτρολογήσει λέξεις. Αν κάνει κάποιο ορθογραφικό λάθος η λεξούλα θα υπογραμμιστεί με κόκκινο χρώμα. Ζητήστε του να προσπαθήσει να τη διορθώσει σκεπτόμενος κανόνες.

7ος τρόπος:
Τις μαθαίνω προφορικά, όχι γραπτά…

Έκανε λάθη ορθογραφικά; Μη ζητήσετε από τον μαθητή να γράψει τα λάθη του 3 ή 5 φορές. Δεν είναι αποτελεσματικός αυτός ο τρόπος. Καλύτερα να του ζητήσετε προφορικά μετά από λίγο να σας πει πώς γράφονται σωστά οι λέξεις στις οποίες έκανε λάθος.

8ος τρόπος:

Αντίθετα και συνώνυμα…

Έχει για ορθογραφία τη λέξη ανοίγω; Ζητήστε του να σκεφτεί το αντίθετο της λέξης κλείνω. Μμμ, αλήθεια πώς γράφεται;

9ος τρόπος:

Συμπλήρωση κενών…

Γράψτε λέξεις σε στήλη και αφήστε κενά στα σημεία όπου ο μαθητής θα πρέπει να συμπληρώσει με το σωστό γράμμα (π.χ. π_χνίδι) . Έτσι θα εστιάσει στο ”δύσκολο” σημείο και θα μάθει την ορθογραφία της.

10ος τρόπος:

Συνειρμοί και ποιηματάκια…

Φτιάξτε τραγουδάκια, στιχάκια και ομοιοκαταληξίες για τους κανόνες ορθογραφίας. Ιδανικό για μικρούς μαθητές.

11ος τρόπος:

Ένα πιάτο και λίγο αλεύρι ή λίγη ζάχαρη…

Ξεχάστε τα τετράδια. Για να γίνει πιο διασκεδαστική η επανάληψη της αυριανής ορθογραφίας πάρτε ένα πιάτο, κατά προτίμηση σκουρόχρωμο, και απλώστε λίγο αλεύρι ή λίγη ζάχαρη. Ζητήστε του να γράψει με το δαχτυλάκι του τις δύσκολες λέξεις της ορθογραφίας.