Πίνακας περιεχομένων
Την προηγούμενη χρονιά, το φαινόμενο των κενών θέσεων στα πανεπιστήμια κυριάρχησε στη συζήτηση γύρω από τις Πανελλήνιες 2024, αμέσως μετά τις μεταβολές των βάσεων. Παρότι τα κενά εντοπίστηκαν κυρίως σε σχολές της περιφέρειας, ακόμα και μεγάλα ιδρύματα όπως το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης κατέγραψαν σημαντικές απώλειες.
Ποια τμήματα του ΑΠΘ έμειναν πίσω στις εισαγωγές
Παρά τη δυναμική του, το ΑΠΘ κατέγραψε ελλείψεις σε πολλές σχολές. Ενδεικτικά, στις ξενόγλωσσες φιλολογίες υπήρχαν 13 κενές θέσεις στη Γαλλική, 38 στη Γερμανική και 11 στην Ιταλική. Στο Τμήμα Θεολογίας εισήχθησαν μόλις 44 φοιτητές από τις 135 διαθέσιμες θέσεις, ενώ στο Θεολογίας-Μουσουλμανικών Σπουδών υπήρξε μόλις ένας επιτυχών.
Δείτε επίσης Πανελλήνιες 2025: Πώς επηρέασαν οι βάσεις 2024 τις επιλογές στο μηχανογραφικό
Αντίστοιχα, στην Κοινωνική Θεολογία και Χριστιανικό Πολιτισμό, καλύφθηκαν μόνο 21 από τις 135 θέσεις. Αρκετά μειωμένες ήταν και οι εισαγωγές στα Τμήματα Μαθηματικών και Φυσικής, με 47 και 54 φοιτητές αντίστοιχα, σε σύνολο άνω των 100 θέσεων.
Οι Στρατιωτικές Σχολές και τα τμήματα Φυσικής πλήττονται περισσότερο
Σοβαρές απώλειες σημειώθηκαν και στις Στρατιωτικές Σχολές, παρά την αύξηση των εισακτέων κατά 404 θέσεις. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) λειτούργησε ως φίλτρο, αφήνοντας 230 κενές θέσεις στη Σχολή Ευελπίδων. Στη ΣΜΥ – Όπλα δεν καλύφθηκαν 148 θέσεις, ενώ αντίστοιχα κενά σημειώθηκαν και σε άλλες σχολές όπως η ΣΜΥΑ, η Σχολή Ικάρων και η Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής.
Στα τμήματα Φυσικής, η εικόνα ήταν αντίστοιχα απογοητευτική. Στο ΕΚΠΑ, 64 θέσεις παρέμειναν κενές, στο Ηράκλειο 92, ενώ στα Ιωάννινα καλύφθηκαν μόνο 86 από τις 219 διαθέσιμες θέσεις. Αντίστοιχα φαινόμενα καταγράφηκαν στην Καβάλα, τη Λαμία και την Πάτρα, όπου οι κενές θέσεις έφτασαν μέχρι και τις 124 σε σύνολο 193.
Η ΕΒΕ «αποκλείει» τμήματα – Εντυπωσιακά τα κενά στη Σάμο και στην Πρέβεζα
Ο ανώτατος συντελεστής ΕΒΕ (1,20) οδήγησε σε χαμηλές εισαγωγές και σε άλλες σχολές. Στην Πάτρα, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, έμειναν ακάλυπτες 79 θέσεις. Στην Ξάνθη και στα Χανιά, στα τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, έμειναν κενές 58 και 54 θέσεις αντίστοιχα. Το Μαθηματικό της Σάμου παρουσίασε μόλις 14 εισακτέους σε 135 θέσεις, ενώ σημαντικά κενά καταγράφηκαν και στα Ιστορικά-Αρχαιολογικά, σε όλα τα τμήματα εκτός Αθήνας.
Η εικόνα δεν διαφέρει και στα τμήματα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής σε Ηράκλειο, Καβάλα, Κοζάνη και Πρέβεζα. Τα τμήματα Μαθηματικών – με εξαίρεση Πάτρα και Λαμία – κατέγραψαν συνολικά 488 κενές θέσεις. Ακόμα και στη Νοσηλευτική, υπήρξαν σχολές με σημαντικά ελλείμματα, εκτός από τις περιπτώσεις Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου και Ιωαννίνων.
Δείτε επίσης Πανελλήνιες 2025: Σε ποιό πεδίο αναμένεται άνοδος στις βάσεις – Εκτιμήσεις
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Πάνω από 900 λιγότεροι φοιτητές
Εντυπωσιακή ήταν η μείωση των εισακτέων στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, που ξεπέρασε τα 900 άτομα. Στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, η αυξημένη ΕΒΕ είχε ως αποτέλεσμα την εισαγωγή μόλις 10 φοιτητών, όταν την προηγούμενη χρονιά είχαν εισαχθεί 137. Αντίστοιχη πτώση σημειώθηκε και στο Τμήμα Πληροφορικής, όπου καλύφθηκαν 23 από τις 191 θέσεις, και στο Μαθηματικό, με 55 φοιτητές σε 225 θέσεις.
Αναλυτικά: στη Γεωπονία καλύφθηκαν 54 από τις 120 θέσεις, στο Ιστορίας-Αρχαιολογίας 107 από τις 198, στη Λογιστική 60 από τις 160, και στο Τμήμα Φυσικής 86 από τις 199.
«Η ΕΒΕ φανερώνει το πρόβλημα, δεν το προκαλεί»
Ο Κοσμήτορας της Νομικής του ΑΠΘ, Παναγιώτης Γκλαβίνης, μιλώντας στο protothema, αποδίδει τα προβλήματα τόσο στην έλλειψη προοπτικής απορρόφησης ορισμένων τμημάτων όσο και σε δημογραφικούς λόγους. Όπως σημειώνει, η μετανάστευση του 2010 οδήγησε σε μείωση των γεννήσεων και, κατ’ επέκταση, σε λιγότερους μαθητές. Επιπλέον, αναφέρει ότι η πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ επί υπουργίας Γαβρόγλου πολλαπλασίασε την προσφορά θέσεων σε μια εποχή που η ζήτηση μειωνόταν.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΒΕ δεν είναι η αιτία αλλά η αφορμή ώστε να αποκαλυφθεί το μέγεθος του προβλήματος.
Προτάσεις για συγχωνεύσεις, διεθνοποίηση και ξενόγλωσσα προγράμματα
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης, ο καθηγητής προτείνει συγχωνεύσεις τμημάτων και επέκταση της διεθνοποίησης. Στο ΑΠΘ, όπως λέει, θα μπορούσαν να συγχωνευθούν τα τμήματα Θεολογίας ή οι ξενόγλωσσες φιλολογίες, δημιουργώντας ένα ενιαίο Τμήμα Ξένων Γλωσσών. Παράλληλα, υπογραμμίζει την ανάγκη προσέλκυσης φοιτητών από το εξωτερικό.
Αναφέρεται χαρακτηριστικά στο παράδειγμα της Ιατρικής Σχολής Θεσσαλονίκης, η οποία, με ξενόγλωσσο προπτυχιακό πρόγραμμα, προσέλκυσε 1.600 υποψηφίους για μόλις 60 θέσεις, εξασφαλίζοντας παράλληλα οικονομική αυτονομία μέσω των διδάκτρων (12.000 ευρώ ετησίως).
Ανάλογη στρατηγική σχεδιάζεται και για τη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, με στόχο την έναρξη αγγλόφωνου προγράμματος σπουδών από το 2025, με δίδακτρα 5.000 έως 6.000 ευρώ και στόχο την προσέλκυση τουλάχιστον 40 φοιτητών.
«Τα πανεπιστήμια κωφεύουν στην πραγματικότητα»
Ο καθηγητής Γκλαβίνης δηλώνει πως έχει ήδη θέσει το πρόβλημα στην ακαδημαϊκή κοινότητα, τονίζοντας πως τα πανεπιστήμια οφείλουν να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες. «Η αλήθεια είναι πως τα πανεπιστήμια πορεύονται σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Αν δεν υπάρξει αλλαγή, η κατάσταση θα χειροτερέψει», επισημαίνει με έμφαση.
Δείτε εδώ Βαθμολογίες Πανελληνίων 2025: Τι γίνεται όταν το αποτέλεσμα δεν είναι το αναμενόμενο;