– Τα εμπορικά καταστήματα θα κάνουν σημαντικές προσφορές στα προϊόντα. Ωστόσο κάποια καταστήματα έχουν ήδη ξεκινήσει τις προσφορές.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας δίνουν τις παρακάτω συμβουλές στους καταναλωτές:

Θα πρέπει να προσέχουν τη διαθεσιμότητα των προϊόντων: Κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες των καταναλωτών .

Oι καταναλωτές θα πρέπει να επιβεβαιώσουν την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να ξεγελούν τους καταναλωτές. Οι πολίτες θα πρέπει να εντοπίζουν και να συμβουλεύονται εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και τους δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που τους ενδιαφέρουν. Επίσης, οι καταναλωτές θα πρέπει να σημειώνουν τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούν εύκολα να τις συγκρίνουνεκ των υστέρων και να γνωρίζουν έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό τους όφελος.

Οι καταναλωτές προτιμούν τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που τους δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Οι πολίτες αποφεύγουν την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστεύονται απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.

Οι καταναλωτές όταν αγοράζουν εξ αποστάσεως,θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, οι πολίτες θα πρέπει να αναζητήσουν εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.

Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων οι καταναλωτές συνυπολογίζουν τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουν πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.

Οι πολίτες υποβάλουν το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των 3 ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Οι καταναλωτές επικοινωνούν, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουν την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.

Οι καταναλωτές ενημερώνονται για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλάσσονται. Οι πολίτες γνωρίζουν καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν θα πρέπει να παρασύρονται από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές -μοναδικές και πρόσθετες- παροχές.

Οι καταναλωτές προβληματίζονται έντονα με τιμές που είναι υπερβολικά χαμηλές, ιδίως όταν το εύρος τους βρίσκεται αρκετά μακριά από τον συνήθη ανταγωνισμό για τα αντίστοιχα προϊόντα ή όταν πρόκειται για διαφημιστικές καταχωρήσεις προϊόντων αποκλειστικά σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησης.

Εάν οι καταναλωτές αγοράζουν διαδικτυακά από τρίτες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) χώρες, δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο.

Πάνω απ’ όλα, ο Συνήγορος του Καταναλωτής τονίζει σε ανακοίνωση του, πως οι καταναλωτές δεν πρέπει να οδηγούνται, σε βεβιασμένες ή παρορμητικές αποφάσεις μόνο και μόνο επειδή αυτή την περίοδο οι τιμές είναι χαμηλές, αγνοώντας τις πραγματικές τουςανάγκες και οικονομικές δυνατότητες. Με καλό ψάξιμο, αληθινές ευκαιρίες και χαμηλές τιμές υπάρχουν και μπορούν να εντοπιστούν σε διάφορα προϊόντα όλο τον χρόνο.

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις

Έναν νέο οδηγό με 10 σημεία που πρέπει να προσέχουν οι επιχειρήσεις στη διαφήμιση προσφορών, εκπτώσεων και μειώσεων στις τιμές προϊόντων ενόψει της Black Friday και της Cyber Monday δημοσίευσε ο ΣΕΒ.

Ο οδηγός αυτός έχει πρακτικές πληροφορίες για τα στοιχεία που επιτρέπονται σε μια εμπορική επικοινωνία αλλά και εκείνα που παραβιάζουν τη νομοθεσία. Το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων παρουσιάζει σήμερα τον «Δεκάλογο», ο οποίος θα ανακοινωθεί επίσημα μεθαύριο Τρίτη σε εκδήλωση που διοργανώνει ο Σύνδεσμος σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) και τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών (ΕΣΑ). Η εκδήλωση πραγματοποιείται ενόψει της Black Friday και της Cyber Monday που ακολουθεί, οπότε τα μηνύματα εμπορικής επικοινωνίας για εκπτώσεις και προσφορές πολλαπλασιάζονται.

Ο Οδηγός απαντά μεταξύ άλλων στα ερωτήματα:

Πώς πρέπει να σχεδιάζεται μια καμπάνια μάρκετινγκ ή μια εκστρατεία μείωσης τιμών;
Ποια είναι η «σωστή» τιμή;
Τι πρέπει να αναγράφεται στο «ταμπελάκι» πάνω στο προϊόν ή στο ράφι;
Επιτρέπονται οι εκπτώσεις «διαρκείας»;
Δίνουν οι επιχειρήσεις τις σωστές πληροφορίες στους καταναλωτές, ώστε αυτοί να οδηγούνται σε επωφελείς, για τους ίδιους, αγορές;

Για παράδειγμα, επισημαίνεται ότι ο ισχυρισμός «έως και» μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητικός αν δεν ανταποκρίνεται στους πραγματικούς όρους της προσφοράς ενώ δηλώσεις όπως «η έκπτωση υπολογίζεται στο ταμείο» ή «η έκπτωση περιλαμβάνεται στην τιμή» δεν επιτρέπονται. Στόχος είναι αφενός να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις για τη σωστή εφαρμογή της νομοθεσίας και αφετέρου να προστατεύονται τα συμφέροντα των καταναλωτών. «Η εμπιστοσύνη μεταξύ καταναλωτών και αγοράς στηρίζεται στη σωστή και έγκαιρη ενημέρωση. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που θέτει το ρυθμιστικό πλαίσιο, ενώ από την πλευρά τους, οι καταναλωτές είναι σημαντικό να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και πώς να τα προφυλάξουν, είτε επιλέγουν φυσικό είτε ψηφιακό κατάστημα για τις αγορές τους», επισημαίνει ο ΣΕΒ.

Ο οδηγός

Αναλυτικά, 10 σημεία προσοχής του ΣΕΒ για σωστές εκπτώσεις και συνειδητές επιλογές:
1. Περιλαμβάνονται σωστά όλες οι πληροφορίες σχετικά με τις μειώσεις τιμών;

Πρέπει να αναγράφεται καθαρά η αρχική και η τελική τιμή. «Αρχική» τιμή, είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών

2. Ανταποκρίνεται η προσφορά/έκπτωση στην πραγματικότητα;

Δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται η προτεινόμενη λιανική τιμή ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της έκπτωσης.
3. Παρουσιάζεται η προσφορά/έκπτωση απλά και κατανοητά;

Απαγορεύεται να παρέχονται σημαντικές πρόσθετες πληροφορίες με μικρή γραμματοσειρά και με μη ξεκάθαρο ή εμφανή τρόπο.
4. Αναφέρονται ρητά τα οφέλη για τον καταναλωτή;

Δηλώσεις όπως «η έκπτωση υπολογίζεται στο ταμείο» ή «η έκπτωση περιλαμβάνεται στην τιμή» δεν επιτρέπονται.

5. Χρησιμοποιείται σωστά η λέξη «δωρεάν»;

Εκτός από ταχυδρομικά τέλη, κόστος τηλεφωνικής κλήσης, αποστολής γραπτού μηνύματος ή κόστος παράδοσης ή μετακίνησης, ο καταναλωτής δεν επιτρέπεται να επιβαρυνθεί με άλλα κόστη, όπως κόστος συσκευασίας.

6. Παρουσιάζεται μεγαλύτερο το πλεονέκτημα του καταναλωτή από αυτό που είναι πραγματικά;

Τυχόν περιορισμοί ή προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση της έκπτωσης πρέπει να αναφέρονται ρητά.
7. Περιέχονται κρυφές χρεώσεις;

Ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώνεται για όλες τις υποχρεωτικές ή πρόσθετες χρεώσεις και τέλη, ακόμα και κατά προσέγγιση.
8. Περιέχονται παραπλανητικοί ισχυρισμοί;

Ένας ισχυρισμός «έως και» μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητικός αν δεν ανταποκρίνεται στους πραγματικούς όρους της προσφοράς.

9. Περιέχονται διαφημίσεις «δόλωμα»;

Δεν επιτρέπεται να παραπλανάται ο καταναλωτής ώστε να αγοράσει ένα προϊόν που διαφημίζεται σε πολύ χαμηλή τιμή, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπάρχει σε εύλογο απόθεμα.

10. Οδηγείται ο καταναλωτής στη λήψη άμεσης απόφασης για αγορά;

Δεν επιτρέπονται ψευδείς δηλώσεις ότι ένα προϊόν θα είναι διαθέσιμο για πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

-Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν εδώ για τον «Εικονογραφημένο Πρακτικό Οδηγό για την σωστή επικοινωνία των ανακοινώσεων μείωσης τιμής» από την Ομάδα Εργασίας Καταναλωτή του ΣΕΒ με βάση τον Κώδικα Δεοντολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

-Άλλες πρωτοβουλίες του ΣΕΒ για τη σωστή ενημέρωση επιχειρήσεων και καταναλωτών είναι ο Πρακτικός οδηγός για τη σωστή επικοινωνία επιχειρήσεων και καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο εδώ και o Πρακτικός οδηγός συμμόρφωσης για τη χρήση cookies εδώ

Τι θα αγοράσουν φέτος οι καταναλωτές

Οι περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν τις αγορές τους κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday, όπως δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας της Klarna. Αυτό θα το κάνει μόλις το 77%,ενώ σε όλες τις χώρες συνολικά σε μια τέτοια ενέργεια θα προβεί το 70%.

Η εν λόγω έρευνα έγινε σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Nepa. Συμμετείχαν περισσότεροι από 15.000 καταναλωτές από 15 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας και τα αποτελέσματα της έδειξαν τα εξής:

-Το 70% των Ελλήνων καταναλωτών δήλωσε ότι έχει ήδη ένα σαφές πλάνο αγορών για την περίοδο της Black Friday (σε σύγκριση με 68% σε όλες τις χώρες συνολικά), δείχνοντας ότι έχουν προετοιμαστεί για τη συγκεκριμένη ημέρα.

-Πρόθεση για αγορές υψηλής αξίας και προτίμηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 69% των καταναλωτών σκοπεύει να επενδύσει σε αγορές υψηλής αξίας, όπως ηλεκτρικές συσκευές, κοσμήματα και έπιπλα, στη φετινή Black Friday.

Η έρευνα δείχνει επίσης την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Συγκεκριμένα, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων οι καταναλωτές
φαίνεται να προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές έναντι των αγορών σε φυσικό κατάστημα, δείχνοντας την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μόνο στην κατηγορία των κοσμημάτων και αξεσουάρ, το 52% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι θα προτιμήσει τις αγορές σε φυσικό κατάστημα.

Προσεκτικές δαπάνες

Αναφορικά με τις δαπάνες, το 39% των καταναλωτών θα αγοράσει μόνο ό,τι μπορεί να αντέξει οικονομικά, ενώ μόνο το 5% δήλωσε ότι μπορεί να καταλήξει να ξοδέψει πάρα πολλά στις εκπτώσεις της Black Friday

Σχεδόν οι μισοί Έλληνες καταναλωτές (47%) δήλωσαν ότι θα αγοράσουν προϊόντα που θα αγόραζαν ούτως ή άλλως, αλλά σε φθηνότερη τιμή. Τα κορυφαία προϊόντα που ενδιαφέρονται να αγοράσουν οι καταναλωτές είναι τα ηλεκτρονικά είδη (55%), τα είδη ένδυσης και υπόδησης (52%) και τα προϊόντα ομορφιάς (25%).

Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Κυριακή 27 Νοεμβρίου

Τα εμπορικά καταστήματα ολόκληρης της επικράτειας θα λειτουργήσουν την Κυριακή 27 Νοεμβρίου από τις 11 π.μ έως τις 8μμ, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, ΣΕΛΠΕ. Επίσης, την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023 (Black Friday) και την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023 Cyber Monday οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν μεγάλες προσφορές σε ποικιλία προϊόντων, με την αρτιότερη δυνατή εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό, προστίθεται σε σχετική ανακοίνωση.

Έρχεται και η Cyber Monday

Μετά την Black Friday έρχεται η Cyber Monday. Δηλαδή η μεγάλη ημέρα προσφορών, η Cyber Monday πέφτει φέτος τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2022 και στο πλαίσιο του θεσμού αυτού οι καταναλωτές θα έχουν μια ακόμα ευκαιρία να πραγματοποιήσουν φθηνές αγορές μόνο όμως μέσω διαδικτύου.

Σημειώνεται δε πως ο θεσμός αυτός ” γεννήθηκε” το 2005 στα καταστήματα της Αμερικής που είχε ως στόχο να ενισχύονται οι αγορές μέσω διαδικτύου. Πάντως η αρχική φιλοσοφία του εν λόγου θεσμού ήταν να μπορούν και τα μικρά διαδικτυακά καταστήματα να ανταγωνιστούν τα μεγάλα καταστήματα αλλά και τις προσφορές που προσφέρουν στο πλαίσιο της black Friday.