Πίνακας περιεχομένων

Από τον Ιούλιο η ηλεκτρονική απογραφή ανελκυστήρων – Τι πρέπει να γνωρίζουν ιδιοκτήτες και διαχειριστές

Την ενεργοποίηση ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την απογραφή των σε όλη τη χώρα από τις αρχές Ιουλίου προανήγγειλε το υπουργείο Ανάπτυξης. Η καταγραφή θα είναι υποχρεωτική, ανεξάρτητα από το αν ο ανελκυστήρας έχει ήδη πιστοποιηθεί ή όχι, και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου 2025.

Στόχος της διαδικασίας είναι η δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου για τα που λειτουργούν σε ιδιωτικά και δημόσια κτίρια. Παράλληλα, το υπουργείο κάνει γνωστό ότι για το διάστημα αυτό αναστέλλονται προσωρινά τα προβλεπόμενα πρόστιμα, προκειμένου να δοθεί περιθώριο στους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν απρόσκοπτα στην απογραφή, χωρίς να αντιμετωπίζουν διοικητικές κυρώσεις.

Δείτε εδώ 

Παράταση μέσω της πλατφόρμας και «ανάσα» στους ιδιοκτήτες

Η πλατφόρμα αναμένεται να ενεργοποιηθεί αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου από το , επιτρέποντας στους πολίτες να δηλώσουν τους ανελκυστήρες τους μέχρι και το τέλος Νοεμβρίου. Αν και δεν γίνεται επισήμως λόγος για παράταση της προθεσμίας, η προσωρινή αναστολή των προστίμων λειτουργεί στην πράξη ως επέκταση της προηγούμενης καταληκτικής ημερομηνίας, που είχε οριστεί για τις 30 Ιουνίου.

Η απόφαση έρχεται ως απάντηση στα αιτήματα ιδιοκτητών και φορέων πιστοποίησης, οι οποίοι είχαν ζητήσει περισσότερο χρόνο, καθώς έως σήμερα έχει προχωρήσει η διαδικασία για μόλις 300.000 ανελκυστήρες, ενώ ο συνολικός αριθμός εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 600.000 – ενδεχομένως και τις 700.000 – σε πανελλαδικό επίπεδο.

Οι πιέσεις της αγοράς και τα προβλήματα στην πιστοποίηση

Το αίτημα για λειτουργία της πλατφόρμας εκκρεμεί ήδη από το 2022, αποτελώντας πάγια θέση των επαγγελματιών του κλάδου. Η δημιουργία ενιαίου αρχείου απογραφής κρίθηκε αναγκαία, καθώς οι 17 διαπιστευμένοι οργανισμοί που έχουν την αρμοδιότητα ελέγχου αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση, προγραμματίζοντας ραντεβού με πολλούς μήνες καθυστέρηση.

Την ίδια στιγμή, οι διαχειριστές πολυκατοικιών και οι ιδιοκτήτες ακινήτων βρίσκονταν αντιμέτωποι με την προοπτική σημαντικών προστίμων, γεγονός που είχε προκαλέσει έντονη ανησυχία, κυρίως σε πολυκατοικίες με παλαιούς ή μη πιστοποιημένους ανελκυστήρες.

Χωρίς πρόστιμα έως 30 Νοεμβρίου αλλά υποχρέωση απογραφής των ανελκυστήρων

Παρότι το υπουργείο αποφάσισε να «παγώσει» τα πρόστιμα έως το φθινόπωρο, δεν καταργεί την υποχρέωση πιστοποίησης. Αντιθέτως, καθιστά σαφές ότι η απογραφή αποτελεί βήμα που προηγείται ή συνοδεύει την πιστοποίηση, καθώς η κατοχύρωση της ασφάλειας των ανελκυστήρων παραμένει βασική προτεραιότητα.

Το νέο πλαίσιο επιδιώκει να εξορθολογίσει τη διαδικασία, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την ασφάλεια, αλλά και να συγκεντρώσει για πρώτη φορά ολοκληρωμένα στοιχεία για τον αριθμό και την κατάσταση λειτουργίας των ανελκυστήρων στην Ελλάδα. Οι πολίτες καλούνται να ανταποκριθούν, αξιοποιώντας το μεταβατικό διάστημα που προσφέρεται χωρίς κυρώσεις.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου για την απογραφή ανελκυστήρων στο elevator.mindev.gov.gr

«Η εύρυθμη λειτουργία των ανελκυστήρων αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας, αλλά και ποιότητας ζωής για τους πολίτες, τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτίρια. Ειδικά σε μία σεισμογενή χώρα, όπως είναι η Ελλάδα.

Είναι προφανής, συνεπώς, η ανάγκη καταγραφής και πιστοποίησης των ανελκυστήρων σε ολόκληρη τη χώρα. Η επιτυχία της διαδικασίας καταγραφής και πιστοποίησης προϋποθέτει τη συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή όλων των πολιτών.

Ασανσέρ: Αναστολή προστίμων έως 30 Νοεμβρίου - Υποχρεωτική η απογραφή τους

Για το σκοπό αυτό το Υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά στη νομοθέτηση και δημιουργία Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων.

Η σχετική πλατφόρμα δήλωσης θα λειτουργήσει για χρονικό διάστημα από αρχές Ιουλίου (αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου) έως τις 30 Νοεμβρίου 2025, στη διεύθυνση https://elevator., με στόχο την απογραφή όλων των ανελκυστήρων ανεξαρτήτως σταδίου πιστοποίησης.

Στη συνέχεια -και με βάση τα δεδομένα που θα έχουν συγκεντρωθεί- θα αποφασιστεί το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα, ώστε να διασφαλιστεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ανελκυστήρων, για τους οποίους θα κριθεί απαραίτητη αυτή η διαδικασία με σκοπό να πιστοποιηθούν για την ασφαλή λειτουργία τους.

Η σύνδεση στην πλατφόρμα θα γίνεται με τους κωδικούς gov/taxis και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε ελάχιστα λεπτά, καθώς έχει ληφθεί κάθε δυνατή πρόνοια ώστε να είναι ιδιαίτερα απλή για τη διευκόλυνση των πολιτών.

Η διαδικασία είναι υποχρεωτική και μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε κάτοικο ενός σπιτιού, μιας πολυκατοικίας -ιδιοκτήτη ή διαχειριστή – και τον υπεύθυνο λειτουργίας ενός δημόσιου κτιρίου. Επίσης, η διαδικασία καταχώρησης μπορεί να γίνει και από τους υπεύθυνους συντηρητές ή εγκαταστάτες.

Δείτε επίσης 

Τι θα περιλαμβάνει η απογραφή ανελκυστήρων

Η απογραφή θα περιλαμβάνει 7 υποχρεωτικά πεδία, που αποτελούν κοινή γνώση για τους υπόχρεους στην υποβολή της δήλωσης, τα οποία θα συμβάλλουν στην στατιστική επεξεργασία των δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.

1. Διεύθυνση και τοποθεσία εγκατάστασης – KAEK Ακινήτου (θα γίνεται αυτόματη συμπλήρωση των στοιχείων μέσω διαλειτουργικότητας ή χειροκίνητη εισαγωγή όπου δεν υπάρχει ΚΑΕΚ).
2. Αριθμός ανελκυστήρων στην οικοδομή
3. Έτος τοποθέτησης ανελκυστήρα.
4. Αριθμός στάσεων ανελκυστήρα.
5. Αν έχει σήμανση CE.
6. Αν υπάρχει ενεργή ή παλαιότερη πιστοποίηση και η χρονική στιγμή αυτής.
7. Στοιχεία Ιδιοκτήτη-Διαχειριστή/στοιχεία συντηρητή-εγκαταστάτη (τα οποία θα προκύπτουν από τη διαδικασία ταυτοποίησης).

Οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονταν από την ΚΥΑ 28425/2008 για μη καταχώριση παύουν να ισχύουν, προκειμένου να διευκολυνθεί η καθολική συμμετοχή.

Η ασφάλεια των χρηστών και η αξιοπιστία των τεχνικών εγκαταστάσεων είναι ευθύνη όλων μας.

Περισσότερες λεπτομέρειες θα υπάρξουν στο σχέδιο νόμου για την Εθνική Πολιτική Ποιότητας που θα κατατεθεί στη Βουλή τις ερχόμενες ημέρες».