Το ΚΥΣΔΕ, στη συνεδρίαση της 5ης Δεκεμβρίου, εξέτασε πλήθος θεμάτων υπηρεσιακών μεταβολών εκπαιδευτικών. Μεταξύ αυτών, αποφάσισε ότι δεν υφίσταται υπεραριθμία στο Πειραματικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και απέρριψε τις αιτήσεις απόσπασης δύο εκπαιδευτικών Μουσικής Παιδείας, με διαφοροποίηση του αιρετού μέλους. Παράλληλα, αποφάνθηκε υπέρ της διακοπής απόσπασης εκπαιδευτικού ΠΕ01 στο Μουσικό Σχολείο Λάρισας, λόγω επιστροφής της οργανικά ανήκουσας, ενώ ανέβαλε την εξέταση αιτήματος σχετικά με τις μεταθέσεις του 2023 σε Μουσικά Σχολεία Ιλίου και Αθήνας, λόγω της σοβαρότητας και του όγκου των εγγράφων. Επιπλέον, ενέκρινε ανακλήσεις αποσπάσεων, αξιολόγησε αιτήσεις εκπαιδευτικών Μουσικής Παιδείας, έκανε δεκτές δύο αιτήσεις απόσπασης νεοδιόριστων με ποσοστό αναπηρίας και ενέκρινε άδειες άσκησης ιδιωτικού έργου, καθώς και παράταση άδειας σε εκπαιδευτικό ΣΑΕΚ.
Το Συμβούλιο εξέτασε επίσης αιτήσεις παραίτησης επτά εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους, εγκρίνοντάς τες όλες βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας. Στο συνολικό πλαίσιο της συνεδρίασης, ο αιρετός μέλος του ΚΥΣΔΕ υπογράμμισε τη σημασία της διασφάλισης της διαφάνειας, της δικαιοσύνης και της προστασίας των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, καθώς και της ομαλής λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Τόνισε ότι οι παρεμβάσεις των αιρετών αποσκοπούν στην υπεράσπιση τόσο των συναδέλφων όσο και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών, αποτρέποντας αυθαίρετες μεταβολές που μπορεί να επηρεάσουν τις σχολικές κοινότητες.
Ενημερωτικό σημείωμα του αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Θοδωρή Κατσωνόπουλου σχετικά με τη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ στις 5 Δεκεμβρίου
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Σας ενημερώνουμε για τα θέματα που εξετάστηκαν στη συνεδρίαση της 5ης
Δεκεμβρίου, τις αποφάσεις που ελήφθησαν και τις δικές μας θέσεις και παρεμβάσεις.
1. Υπεραριθμία Πειραματικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Αφορούσε στη διαπίστωση οργανικής υπεραριθμίας στον κλάδο ΠΕ05 και στην
ειδικότητα ΠΕ04.02 στο Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Α’ Αθήνας. Η
προβλεπόμενη διαδικασία που ακολουθήθηκε, βάσει των διατάξεων της §12 του
άρθρου 14 του Π.Δ.50/1996 (ΦΕΚ 45τΑ’) που προστέθηκε με την §2 του άρθρου 12
του Π.Δ. 100/1997 (ΦΕΚ 94τΑ’, είναι ότι το ΠΥΣΔΕ χαρακτήρισε ονομαστικά
υπεράριθμες δύο εκπαιδευτικούς, κλ. ΠΕ05 και ειδ. ΠΕ04.02.
Το ΚΥΣΔΕ δεν έκρινε τις εκπαιδευτικούς υπεράριθμες, όπως άλλωστε έχει πράξει και
σε αντίστοιχες περιπτώσεις τη φετινή χρονιά, αλλά και σταθερά τα τελευταία χρόνια,
θεωρώντας ότι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών καλύπτουν πάγιες ανάγκες και
πως ενδεχόμενος χαρακτηρισμός θα δημιουργήσει νέα κενά. Σύμφωνα με τη
νομοθεσία, οι εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών χαρακτηρίζονται ως υπεράριθμοι
από τα αρμόδια Κεντρικά Υπηρεσιακά Συμβούλια και εφόσον δεν είναι δυνατή η
μετάθεσή τους σε ίδιο σχολείο της ίδιας περιοχής, μετατίθενται χωρίς αίτηση εντός
της περιοχής μετάθεσης και τίθενται στη διάθεση των οικείων ΠΥΣΔΕ.
2. Αιτήσεις απόσπασης εκπαιδευτικών Δ.Ε. Μουσικής Παιδείας σε Μουσικά Σχολεία για το διδακτικό έτος 2025-2026
Εξετάστηκαν δύο (2) αιτήσεις απόσπασης και με βάση την εισήγηση της
Επιστημονικής Επιτροπής Μουσικής Παιδείας δεν εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία.
Διαφοροποιηθήκαμε, υποστηρίζοντας τις αιτήσεις των συναδέλφων μας.
Το γεγονός ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπονται α)
μοριοδότηση και β) οικογενειακοί, προσωπικοί, οικονομικοί λόγοι καθώς και λόγοι
υγείας, εντοπιότητας και συνυπηρέτησης ως κριτήρια μετάθεσης και απόσπασης για
τα Μουσικά Σχολεία (όπως και για τα Καλλιτεχνικά) δεν σημαίνει ότι είναι και το
ορθό, δεν σημαίνει ότι είναι και το δίκαιο και πως δεν πρέπει επιτέλους να
σταματήσει η άνιση μεταχείριση εκπαιδευτικών που υπηρετούν στη δημόσια
εκπαίδευση και τελούν ή θα έπρεπε να τελούν κάτω από τις ίδιες συνθήκες σε ότι
αφορά τις υπηρεσιακές τους μεταβολές.
3. Έγγραφο ΔΔΕ περί μη ύπαρξης λειτουργικού κενού ΠΕ01 στο Μουσικό Σχολείο Λάρισας για το διδακτικό έτος 2025-2026
Με βάση τα υπηρεσιακά έγγραφα που μας διαβιβάστηκαν, όπου αναφέρεται ότι δεν
υφίσταται πλέον λειτουργικό κενό ΠΕ01 στο ΜΣ Λάρισας λόγω επιστροφής της
οργανικά ανήκουσας εκπαιδευτικού (παραίτηση από θέση στελέχους εκπαίδευσης),
1
κλήθηκε το Συμβούλιο να γνωμοδοτήσει σχετικά. Να σημειωθεί ότι για την κάλυψη
του εν λόγω λειτουργικού κενού είχε αποσπαστεί εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ01, με την
αρ.77407/Ε2/26-06-2025 ΥΑ. Κατά πλειοψηφία το Συμβούλιο απεφάνθη υπέρ της
διακοπής απόσπασης του εκπαιδευτικού.
Η νομική ορθότητα της επανόδου είναι αδιαμφισβήτητη, όμως με την επιστροφή
του/της οργανικά ανήκοντος/ουσας εντός της σχολικής χρονιάς (λίγο πριν τη λήξη
του Α΄ τετραμήνου) πιθανά να προκύψουν παιδαγωγικά ζητήματα. Το σχολείο έχει
ήδη διαμορφώσει σταθερές σχέσεις, προγράμματα και μαθησιακές δυναμικές. Οι
μαθητές έχουν αναπτύξει παιδαγωγική σχέση και σταθερή συναισθηματική σύνδεση
με τον εκπαιδευτικό που έχει καλύψει το λειτουργικό κενό από την αρχή της χρονιάς.
Έχει διαμορφωθεί ένας ρυθμός διδασκαλίας και έχουν αναπτυχθεί σχέσεις
εμπιστοσύνης.
Η παιδαγωγική συνέχεια δεν είναι δευτερεύον ζήτημα. Όπως και για τον/την
εκπαιδευτικό που έχει τοποθετηθεί από την αρχή της χρονιάς σε λειτουργικό κενό και
έχει οργανώσει τη διδασκαλία του/της για ολόκληρο το έτος, μια ξαφνική μετακίνηση
μέσα στη χρονιά σημαίνει πιθανά ανατροπή προγράμματος, αλλαγή σχολείων,
ανάγκη επαναπροσαρμογής σε νέο περιβάλλον. Και αν πρόκειται για μόνιμο
εκπαιδευτικό, θα χρειαστεί να μετακινηθεί στην οργανική του/της θέση. Αν πρόκειται
για αναπληρωτή/τρια η κατάσταση είναι πιο σοβαρή. Αν δεν υπάρχουν άλλα
διαθέσιμα κενά, υπάρχει κίνδυνος να βρεθεί ο/η εκπαιδευτικός χωρίς ωράριο και
πιθανά χωρίς θέση.
Είναι απολύτως θεμιτό και κατοχυρωμένο ότι ο/η οργανικά ανήκων/ουσα
εκπαιδευτικός δεν χάνει το δικαίωμά του να επιστρέψει στο σχολείο της οργανικής,
αλλά εξίσου θεμιτό και παιδαγωγικά επιβεβλημένο είναι ότι δεν πρέπει να
διαταράσσεται χωρίς μέτρο η λειτουργία της σχολικής μονάδας και δεν πρέπει επίσης
να ταλαιπωρείται αδικαιολόγητα ο/η εκπαιδευτικός που υπηρετεί ήδη εκεί.
Με την επάνοδο εκπαιδευτικού στην οργανική του/της θέση στο μέσο της σχολικής
χρονιάς, η διοίκηση οφείλει να εξετάζει και την επίπτωση στην τάξη και στους
μαθητές, την επίπτωση στον/στην εκπαιδευτικό που μετακινείται, όλες τις διαθέσιμες
εναλλακτικές λύσεις (π.χ. σταδιακή μετάβαση, προσωρινή παραμονή μέχρι τη λήξη
τετραμήνου, μετακίνηση με την ελάχιστη αναστάτωση), όπως και τη δυνατότητα
σταδιακής ένταξης του επιστρέφοντος εκπαιδευτικού στο σχολικό πρόγραμμα. Αν
υπάρχουν εναλλακτικές που μειώνουν την αναστάτωση, η διοίκηση οφείλει να τις
εξετάζει.
4. Αναφορά – Αίτημα εκπαιδευτικών Δ.Ε. Μουσικής Παιδείας σχετικά με τις μεταθέσεις 2023 στα Μουσικά Σχολεία Ιλίου και Αθήνας
Οι εκπαιδευτικοί, με την αναφορά – αίτημα τους ζητούσαν επανεξέταση της
διαδικασίας μεταθέσεων του έτους 2023 από το ΚΥΣΔΕ και έκδοση
συμπληρωματικής μετάθεσης σε συγκεκριμένη μουσική ειδίκευση (χωρίς να ζητείται
ανάκληση μετάθεσης εκπαιδευτικού δύο χρόνια μετά). Το θέμα αναβλήθηκε και
πρόκειται να εξεταστεί σε επόμενη συνεδρίαση. Ο όγκος των προς εξέταση
εγγράφων, όλο το υλικό που μας διαβιβάστηκε, όπως και η σοβαρότητα της υπόθεσης
απαιτεί ενδελεχή μελέτη, έλεγχο και τεκμηριωμένες απαντήσεις στους
συναδέλφους/ισσες που έκαναν τις αναφορές και τις σχετικές αιτήσεις.
2
Πλέον, όλες οι πλευρές, πολιτική ηγεσία, υπηρεσίες, μέλη, ΕΕΜΠ, ΚΥΣΔΕ,
συνομολογούν ότι η αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου είναι επιβεβλημένη. Την
αποτυχία του υφιστάμενου πλαισίου έχει παραδεχτεί σε δημόσια τοποθέτησή της η
ίδια η Υπουργός, κάνοντας λόγο για ένα πλαίσιο που δεν διέπεται από πλήρη
διαφάνεια και δεν είναι προβλέψιμο για τους εκπαιδευτικούς. Από τη θέση μας, θα
επιδιώξουμε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τις επιθυμητές νομοθετικές αλλαγές,
παρά τα όποια εμπόδια.
5. Αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ
Εξετάστηκαν τρεις (3) αιτήσεις ανάκλησης απόσπασης από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ
εκπαιδευτικών, κλ. ΠΕ87.01, ΠΕ07 και ΠΕ80 και όλες έγιναν δεκτές. Οι περιοχές
απόσπασης ήταν η Αχαΐα, ο Έβρος και τα Ιωάννινα και με τις ανακλήσεις οι
εκπαιδευτικοί αποφασίστηκε από το Συμβούλιο να επιστρέψουν στην οργανική τους
δηλ σε Αν. Αττική, Φωκίδα και Ηράκλειο αντίστοιχα.
Επανεξετάστηκε επίσης μία αίτηση απόσπασης εκπαιδευτικού κλ. ΤΕ16 διορισμένης
σε Μουσικό Σχολείο. Σύμφωνα με τα ισχύοντα, που επιβάλλεται επιτέλους να
αλλάξουν, η εκπαιδευτικός ως ΤΕ16 θα μπορούσε να αποσπαστεί μόνο σε Μουσικά
σχολεία ή σε φορέα σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στην υπ΄αριθμ. 37426/Ε2/03-04
2025 εγκύκλιο αποσπάσεων. Το Συμβούλιο απέρριψε την αίτηση πλειοψηφικά. Για
άλλη μια φορά διαφοροποιηθήκαμε γιατί εξαιρούνται οι εκπαιδευτικοί Μουσικής
Παιδείας από δικαιώματα που έχουν όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοί τους.
Εξετάστηκαν ακόμα δύο (2) αιτήσεις νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, κλ. ΠΕ01 και
ΤΕ01.19 των ΔΔΕ Αττικής και Ροδόπης, με ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω των
ιδίων ή συζύγων, για τις οποίες το ΚΥΣΔΕ απεφάνθη θετικά για απόσπασή των
εκπαιδευτικών σε Μαγνησία και Αχαΐα αντίστοιχα.
Για μία αίτηση νεοδιοριζόμενης εκπαιδευτικού που επικαλούνταν σοβαρούς λόγους
υγείας, ζητήσαμε αναβολή του θέματος, για να υποστηριχτεί με περισσότερα
στοιχεία.
6. Ανάκληση απόσπασης στην Ειδική Αγωγή (ΕΑΕ)
Έγινε δεκτή η ανάκληση απόσπασης εκπαιδευτικού κλ. ΠΕ02 από τη Δ΄ Αθήνας και επιστροφή στην οργανική, στη ΔΔΕ Σάμου.
7. Χορήγηση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου σε στελέχη εκπαίδευσης
Εξετάστηκαν τέσσερις (4) αιτήσεις και όλες εγκρίθηκαν, καθώς πληρούσαν τις
τυπικές προϋποθέσεις. Θέσαμε υπόψη του Συμβουλίου τη θέση μας να εγκρίνονται
αναλόγως και σε όλα τα ΠΥΣΔΕ οι άδειες άσκησης ιδιωτικού έργου των
εκπαιδευτικών, μόνιμων και αναπληρωτών, χωρίς να τίθενται αδικαιολόγητοι
περιορισμοί και εμπόδια, χωρίς την οριζόντια επιβολή πλαφόν ωρών/εβδομάδα και
τις μη εγκρίσεις με διάφορα προσχήματα.
8. Παράταση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου σε μόνιμη εκπαιδευτικό ΣΑΕΚ
Εγκρίθηκε η παράταση σε εκπαιδευτικό κλ ΠΕ87.04
9. Παραίτηση από την υπηρεσία εκπαιδευτικών Δ.Ε. για εξαιρετικούς λόγους
Εξετάστηκαν εφτά (7) αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπ/σης,
με τις οποίες ζητούσαν να παραιτηθούν, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, για
εξαιρετικούς λόγους, όπως σοβαρούς λόγους υγείας ή για ιδιαίτερα σοβαρούς
οικογενειακούς λόγους, σύμφωνα με τις διατάξεις: 1) της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν.
3687/2008 (ΦΕΚ 159 τ.Α΄/01-08-2008), σχετικά με τις παραιτήσεις εκπ/κών από την
Υπηρεσία κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, όπως τροποποιήθηκε με τις
διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 46 του ν. 4777/2021 (ΦΕΚ 25 τ.Α΄/17-2-2021) και
ισχύουν, 2) των άρθρων 148 και 156 του ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26 τ.Α΄/9-2-2007), 3)
του άρθρου 28 του ν. 4305/2014 (ΦΕΚ 237 τ.Α΄/31-10-2014).
Το ΚΥΣΔΕ γνωμοδότησε θετικά για όλες τις αιτήσεις των συναδέλφων μας (ΠΕ86
της ΔΔΕ Αν. Θεσσαλονίκης, ΠΕ86 της ΔΔΕ Λευκάδας, ΠΕ02 της ΔΔΕ Αν.
Θεσσαλονίκης, ΠΕ07 της ΔΔΕ Κιλκίς, ΠΕ83 της ΔΔΕ Αν. Θεσσαλονίκης, ΠΕ03.50
της ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας, ΠΕ86 της ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας).
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Να υπογραμμίσουμε, για άλλη μια φορά, τον καθοριστικό ρόλο των αιρετών. Μέσα
από τη συμμετοχή σε ΚΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΔΕ, ΠΥΣΔΕ, καταβάλλεται κάθε δυνατή
προσπάθεια ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται με διαφάνεια, δικαιοσύνη και
σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα όλων των εκπαιδευτικών.
Η παρουσία μας δεν περιορίζεται στην τυπική διαδικασία, αλλά αφορά στην ενίσχυση
της διαφάνειας, στην προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των συναδέλφων μας,
στην προάσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, αλλά και στην
αποτροπή αυθαίρετων ή βεβιασμένων μεταβολών που μπορεί να επηρεάσουν την
καθημερινότητα των συναδέλφων μας και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.