Ανακοίνωση εξέδωσαν οι Νίκος Φίλης τομεάρχης Παιδείας & βουλευτής Α’ Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, πρώην υπουργός Παιδείας, Γεράσιμος Κουζέλης ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ, πρώην πρόεδρος ΙΕΠ, Παύλος Χαραμής φιλόλογος, πρώην αντιπρόεδρος ΙΕΠ αναφορικά με τα

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Σε ένα αθέμιτο και ανήθικο παιχνίδι ηχηρών αποσιωπήσεων και σιωπηρών οικειοποιήσεων επιδίδεται άτεχνα, κατά τη συνήθειά της, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σε ό,τι αφορά τα νέα Προγράμματα Σπουδών.

Έτσι, σε μια εξαιρετικά επιβαρυμένη περίοδο για την εκπαίδευση, με τα κρούσματα της πανδημίας να συνιστούν σοβαρή απειλή για την εκπαιδευτική κοινότητα και το εκπαιδευτικό προσωπικό σε συνεχή αναβρασμό, εξαιτίας της απόπειρας επιβολής μιας αυταρχικής αξιολόγησης, επιζητεί εναγωνίως την άμεση αλλαγή της δημόσιας ατζέντας. Και το επιχειρεί προβάλλοντας το έργο του υπουργείου Παιδείας στα νέα προγράμματα σπουδών και τα αντίστοιχα διδακτικά βιβλία. Σε αυτό το σημείο βρίσκεται η λαθροχειρία της, καθώς οικειοποιείται ασύστολα ενέργειες άλλων και ταυτόχρονα αποκρύπτει το σημαντικό έργο της κυβέρνησης του στην ουσιαστική ανανέωση του περιεχομένου της εκπαίδευσης.

Πιο αναλυτικά

Η ΝΔ παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ, και μάλιστα στην τελική φάση της υλοποίησής του, ένα ολοκληρωμένο project για την εκπόνηση νέων προγραμμάτων, αντίστοιχων βιβλίων και διδακτικών υλικών για όλα τα μαθήματα της γενικής και της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με πλήρως εξασφαλισμένη τη χρηματοδότησή του.

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης κυβερνητικής τετραετίας το ΙΕΠ ενέταξε στον κατάλογο των συγχρηματοδοτούμενων έργων από το ΕΣΠΑ και τα εξής έργα:

Πρόγραμμα για την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, των βιβλίων και άλλων διδακτικών υλικών όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (MIS 5035542).
Αντίστοιχο πρόγραμμα για την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, των βιβλίων και άλλων διδακτικών υλικών όλων των τάξεων της Επαγγελματικής εκπαίδευσης (MIS 5027220).

Επίσης, στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού προβλεπόταν η επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πάνω στα νέα προγράμματα σπουδών και τα αντίστοιχα διδακτικά υλικά, με τα εξής έργα:

Πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Προγράμματα Σπουδών και στο αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό (MIS 5035543).
Πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στη διαφοροποιημένη διδασκαλία (MIS 5032906).

Για όλα αυτά δεν υπάρχει λέξη στις ανακοινώσεις και τις τοποθετήσεις του υπουργείου Παιδείας, όπως και στην αντίστοιχη ενημερωτική ύλη των περισσότερων ΜΜΕ.

«Πολιτική ιδεοληψιών και αναχρονισμών»

Ταυτόχρονα, δέσμια των ιδεοληψιών και των αναχρονιστικών αντιλήψεων που διέπουν διαχρονικά την πολιτική της, η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επέφερε σημαντικές τροποποιήσεις στον αρχικό σχεδιασμό, που θέτουν υπό αμφισβήτηση τα βασικά χαρακτηριστικά του: την επιστημονική εγκυρότητα και την παιδαγωγική αρτιότητα.

Είναι ενδεικτική, αλλά ασφαλώς όχι μοναδική, η περίπτωση του προγράμματος σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας, όπου ακύρωσε διαμιάς το σημαντικό συλλογικό έργο δεκάδων έγκυρων ειδικών επιστημόνων, τόσο πανεπιστημιακών όσο και εκπαιδευτικών της πράξης, από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα πλήγματα, εξάλλου, που υπέστησαν οι κοινωνικές σπουδές και οι καλές τέχνες στο Λύκειο, με τη μείωση ως και εξαφάνιση αντίστοιχων μαθημάτων, κατέδειξαν τη νεοφιλελεύθερη εργαλειακή αντίληψη για τη γνώση που πρεσβεύει η ΝΔ και την απέχθειά της για την ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία και τον προβληματισμό στα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.

Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις έγιναν με εντελώς αδιαφανείς διαδικασίες και πλήρη περιφρόνηση της εκπαιδευτικής κοινότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που είχε την ευθύνη πραγμάτωσης του όλου σχεδιασμού, δεν κάλεσε ούτε μια φορά για διαβούλευση τους εκπροσώπους τουλάχιστον των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και ΟΙΕΛΕ), αν και είχε την θεσμικά προσδιορισμένη υποχρέωση. Η μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων, εξαιτίας της παρελκυστικής πολιτικής της κυβέρνησης, στην προσπάθειά της να ελέγξει πλήρως την όλη διαδικασία, οδήγησε στο οδυνηρό αποτέλεσμα να παρατείνεται η χρήση παλιών προγραμμάτων που σε μεγάλο βαθμό δεν αντιστοιχούν πλέον στις σύγχρονες εξελίξεις.

Ας πάψει λοιπόν να επαίρεται η κυβέρνηση οικειοποιούμενη αλλότρια έργα και ας φροντίσει να περιμαζέψει τη κατάσταση στα σχολεία, που έχει φτάσει πραγματικά στο απροχώρητο.