Σημαντικές αλλαγές στο χάρτη των και ελάχιστη στα ΑΕΙ . Τι θα ισχύσει για τις . Τι ζητούν τα πανεπιστήμια

Αλλαγές στα

Σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια αλλά και στο χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, όπως αποκαλύπτει με συνέντευξή του, στο ΕΘΝΟΣ , o υφυπουργός Παιδείας . Οπως τονίζει ο υφυπουργός, μέσα στο επόμενο εξάμηνο, θα προωθηθεί νομοσχέδιο, το οποίο θα προβλέπει- μεταξύ πολλών ακόμη ρυθμίσεων -και σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά στην αναδιάταξη των στα πανεπιστήμια μετά από σχετική αξιολόγηση αλλά και ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, την οποία θα καθορίζουν τα τμήματα, για ένα ή και περισσότερα από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Στο πλαίσιο αυτό, πολλά τμήματα των πανεπιστημίων θα καταργηθούν ή θα μετεξελιχθούν, ενώ στόχος είναι να μελετηθούν και οι προοπτικές απασχόλησης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας κάτι, που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.

 

Οπως ανακοίνωσε και ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης, πρώτα θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και στη συνέχεια το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως ακόμη δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της, σχετικά με τις νέες ρυθμίσεις αλλά κατά τη διάρκεια συνάντησης, που είχε με πρυτάνεις έκανε μια αναφορά σε «σκέψεις και την παρουσία μάνατζερ στα πανεπιστήμια επί θεμάτων που σχετίζονται με την οικονομικά των ιδρυμάτων» χωρίς όμως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Οι αποφάσεις για τη βάση εισαγωγής στα -σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας- πάρθηκαν μετά και από την φετινή εισαγωγή φοιτητών, σε τμήματα των ΑΕΙ με κάτω από 10.000 μόρια. Οπως εξηγεί στο ΕΘΝΟΣ ο υφυπουργός Παιδείας κ. Διγαλάκης «φέτος είχαμε στο 40% των τμημάτων φοιτητές, οι οποίοι εισήχθησαν με βαθμούς κάτω της βάσης, ενώ το 80% των αποφοίτων λυκείων εισήχθησαν στα πανεπιστήμια. Επίσης τα τελευταία χρόνια είχαμε μια σημαντική αλλαγή στον χάρτη των ΑΕΙ, με τη δημιουργία τμημάτων χωρίς κανένα σχεδιασμό, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια και χωρίς καμία σύνδεση με την αγορά εργασίας. Ειδικά φέτος λόγω της πανδημίας, οι απόφοιτοι των λυκείων δεν προτίμησαν τμήματα μακριά από τον τόπο κατοικίας τους».

Οπως υπογραμμίζει ο υφυπουργός η κατάσταση αυτή “πρέπει ν΄ αντιμετωπισθεί από το υπουργείο Παιδείας καθώς οι νέοι φοιτητές πρέπει να έχουν έστω τα ελάχιστα κριτήρια για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ και να αποφοιτήσουν ομαλά. Θα προχωρήσουμε γρήγορα σε διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς για τα κριτήρια εισαγωγής στα ΑΕΙ, όπως για παράδειγμα, να «μπει» ελάχιστος βαθμός εισαγωγής σε κάποιο ή κάποια μαθήματα, από τα ίδια τα τμήματα. Εάν φέτος βάζαμε βάση του 10,ένας μεγάλος αριθμός αποφοίτων θα έμενε εκτός πανεπιστημίων και πολλά τμήματα χωρίς φοιτητές».

Οπως εξηγεί ο υφυπουργός, η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, έχει την αρμοδιότητα και θα εισηγηθεί στο υπουργείο την αναδιάταξη του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό και μετά από τη σχετική πιστοποίηση είναι πιθανό να εισηγηθεί τη διακοπή σε προγράμματα σπουδών, που δεν έχουν τις απαιτούμενες ακαδημαϊκές προδιαγραφές.

Οσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα και ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, κ. Περικλής Μήτκας ,έχει δηλώσει: Το Ανώτατο Συμβούλιο της ΕΘΑΑΕ επεξεργάζεται ήδη στοιχεία για την κατάσταση και τις προοπτικές των ελληνικών ΑΕΙ, βάσει των οποίων θα εισηγηθεί την εθνική στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Η ΕΘΑΑΕ προγραμματίζει επίσης, σε συνεργασία με τα υπουργεία Παιδείας και Εργασίας, τη συστηματική παρακολούθηση της ένταξης των αποφοίτων κάθε τμήματος στην αγορά εργασίας. Βασιζόμαστε σε δεδομένα για να χαράξουμε τα επόμενα βήματα”.

Tι θα ισχύσει από το 2021 για την

Σημαντικές αλλαγές για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, οι οποίες θα ισχύσουν από τις πανελλαδικές του 2021.Οι αλλαγές αφορούν στον τρόπο υπολογισμού των μορίων και επίσης επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας, για κάθε μάθημα και επιστημονικό Πεδίο. Οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων είχαν καταργηθεί για τις πανελλαδικές του 2020, γεγονός που προκάλεσε φέτος πλήθος προβλημάτων και έτσι του υπουργείο τους επαναφέρει για τις εξετάσεις του 2021 (και μετά) προκειμένου να καμφθούν τυχών αδικίες για τους υποψήφιους, που θα πάρουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 και εφεξής, ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: Το άθροισμα των γραπτών βαθμών στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου των τεσσάρων πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων, τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται επί δύο (2).

Στη συνέχεια, στο γινόμενο αυτό προστίθενται τα γινόμενα των γραπτών βαθμών των δύο μαθημάτων με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας, τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, όπως ορίζονται παρακάτω. Το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται με το εκατό (100).

Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου για εισαγωγή στις Σχολές, στα Τμήματα και στις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις τμημάτων, που είναι ενταγμένα σε κάθε ένα από τα Επιστημονικά Πεδία θα υπολογίζονται τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού που ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, ως ακολούθως:

A. Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών,1ο Επιστημονικό Πεδίο: ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες:

α) Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού με συντελεστή

ένα κόμμα τρία (1,3)

β) Ιστορία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν

κόμμα επτά (0,7)

Β. Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και

Σπουδών Υγείας, 2ο Επιστημονικό Πεδίο:

θετικές και τεχνολογικές επιστήμες.

α) Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα

κόμμα τρία (1,3)

β) Φυσική Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν

κόμμα επτά (0,7)

3ο Επιστημονικό Πεδίο επιστήμες υγείας και ζωής:

α) Βιολογία Προσανατολισμού με συντελεστή ένα

κόμμα τρία (1,3)

β) Χημεία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν

κόμμα επτά (0,7)

Γ. 4ο Επιστημονικό Πεδίο: επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής:

α) Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα

κόμμα τρία (1,3)

β) Οικονομία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν

κόμμα επτά (0,7)

Προτάσεις Συνόδου Πρυτάνεων προς το υπουργείο Παιδείας για τα ΑΕΙ

Σημαντική αύξηση προσλήψεων προσωπικού όλων των κατηγοριών και ειδικοτήτων, με έμφαση στην προκήρυξη μόνιμων θέσεων καθαριότητας και φύλαξης.

Δυνατότητα επαναπρόσληψης προσώπων μέσω ΑΣΕΠ.

Αμεση έγκριση των Οργανισμών των ΑΕΙ όπως έχουν αποφασιστεί από τα Ιδρύματα, ανεξάρτητα από τους σε εκκρεμότητα σχεδιασμούς του Υπουργείου Παιδείας.

Αύξηση της χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψιν τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 (π.χ. πρόσληψη προσωπικού για απολυμάνσεις).Ειδική χρηματοδότηση για την ψηφιοποίηση των Πανεπιστημίων.

Διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού και δίκαιου αλγόριθμου κατανομής της χρηματοδότησης των βασισμένου στις πραγματικές ανάγκες του Δημόσιου Πανεπιστημίου, με προτεραιότητα την άμεση αύξηση του προϋπολογισμού κατά 30%.

Θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που να αναθέτει ρητά και διοικητικό έργο στις δύο αυτές κατηγορίες προσωπικού και εκτός εργαστηρίων, σε Τμήματα.

Τα μέλη ΔΕΠ έχουν και διοικητικό έργο.

Ανάκληση των αποσπάσεων των μελών του διοικητικού προσωπικού προς το Υπουργείο Παιδείας.

Αξιοπρεπή αύξηση του επιδόματος των πρυτανικών αρχών. Χρειάζεται επίσης επανεξέταση των ασυμβιβάστων.

Οι συγγραφικές αμοιβές να μην προσμετρώνται μέσα στο μηνιαίο πλαφόν του Γενικού Γραμματέα, επιμεριζόμενες ανά μήνα.

Η ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών σχετικά με την πρακτική άσκηση των φοιτητών.

Η καταβολή έκτακτης επιχορήγησης και θέσπιση όλων των απαραίτητων ρυθμίσεων για πρόσθετη παροχή υπηρεσιών και προσλήψεων (συμπεριλαμβανόμενης της καθαριότητας) προκειμένου τα Πανεπιστήμια να εφαρμόσουν τα υγειονομικά́ πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ.

Η ενίσχυση των Πανεπιστημίων με κάθε τρόπο έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η δια ζώσης και με πλήρη ασφάλεια πραγματοποίηση τουλάχιστον των εργαστηριακών ασκήσεων μπροστά στο ενδεχόμενο δεύτερου κύματος της πανδημίας.

Δυνατότητα ίδρυσης Παραρτημάτων ΑΕΙ σε άλλες χώρες.

Διαβάστε ακόμη: