«Θέλουμε να δομούν κοινά προγράμματα με τα » – Σε όσους αντιδρούν στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων απάντησε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέροντας σκωπτικά πως «ακόμα και η Βόρεια Κορέα έχει μη κρατικό πανεπιστήμιο» και προσθέτοντας πως με το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση το δημόσιο πανεπιστήμιο παραμένει «ναυαρχίδα» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Επιπλέον, είπε πως το σχέδιο νόμου «θα έρθει σε δημόσια διαβούλευση εντός του μήνα» και στις αρχές Φεβρουαρίου επιδιώκεται να έχει γίνει «νόμος του κράτους».

Ειδικότερα, ο υπουργός σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ, σημείωσε πως σκοπός του επερχόμενου σχεδίου νόμου είναι να «απο-γραφειοκρατικοποιηθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο» και να «διεθνοποιηθεί» ενώ στο μεταξύ «λύνεται και το θέμα του κρατικού μονοπωλίου».

Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερη είναι η μέριμνα για τους 40.000 Έλληνες φοιτητές, που βγαίνουν στο εξωτερικό για να σπουδάσουν, γεγονός που σύμφωνα με τον υπουργό «κάτι λέει γενικά για το σύστημά μας».

Πλήρη ισοτιμία των επαγγελματικών δικαιωμάτων των μη κρατικών με το δημόσιο πανεπιστήμιο

Αναφορικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των μη κρατικών πανεπιστημίων ξεκαθάρισε πως προωθείται η πλήρης ισοτιμία με τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.

«Το επαγγελματικό δικαίωμα θα έλεγε κανείς ότι είναι το μείζον. Επειδή συνεχίζουμε να έχουμε αυτή την απαγόρευση, έστω και για το τελευταίο κομμάτι των ακαδημαϊκών δικαιωμάτων, αυτό γεννάει ένα διεθνές “σινιάλο” ότι η Ελλάδα είναι ένα έθνος εκπαιδευτικά ανάδελφο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ότι έχει αυτή την ιδιαιτερότητα».

Αυστηρά κριτήρια – Διπλός έλεγχος για τα μη κρατικά πανεπιστήμια

Για τα κριτήρια βάσει των οποίων ένα πανεπιστήμιο θα εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία που επιτρέπεται στην Ελλάδα, ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε:

«Θα εγκαθιδρύσουμε διπλό έλεγχο. Θα εγκρίνεται και από την εγχώρια, από την ελληνική ανεξάρτητη αρχή. Πέραν όμως αυτής της έγκρισης -που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να είναι επαρκής- εμείς ερχόμαστε να προσθέσουμε κάποια κριτήρια στο νόμο, επιπρόσθετα, τα οποία θα πρέπει κανείς να περνάει, να τα πληροί για να μπορεί μετά να εξεταστεί από την Ελληνική Ανεξάρτητη Αρχή» εξηγεί.

Για να προσθέσει ότι «ένα τέτοιο κριτήριο, για παράδειγμα, θα είναι ένας ελάχιστος αριθμός καθηγητών πλήρους απασχόλησης ή ο ελάχιστος αριθμός σχολών».

Άρθρο 16 και ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων

«Το Σύνταγμα δεν υπερβαίνεται» απαντά σε σχέση τα ερωτήματα που τίθενται για την αναθεώρηση του άρθρου 16, που απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

«Θα μπορούσε κανείς να δει την εξέλιξη της ερμηνείας του άρθρου 16 μέσα στο χρόνο. Αν ανοίξουμε το άρθρο 16 και αρχίσουμε να το διαβάζουμε, θα δούμε ότι υπάρχει μία λέξη, “δωρεάν”. Όμως έχουμε δίδακτρα στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, στα μεταπτυχιακά» εξήγησε.

«Υπάρχουν πάρα πολλές άλλες μεταβολές που έχουν συντελεστεί μέσα στο χρόνο. Το ’75 δεν υπήρχε η ανεξάρτητη αρχή που σας ανέφερα – και δεν υπήρχαν και σχετικές ενωσιακές αποφάσεις, σε ότι αφορά τα παραρτήματα, με πιο θεμελιώδεις αυτές που αναφέρονται στις γνωμοδοτήσεις των κορυφαίων καθηγητών Συνταγματικού δικαίου, που αυτές έρχονται να φωτίσουν αυτή την τελεολογική ανάγνωση του Συντάγματος που θεωρούμε επιβεβλημένο να γίνει».

Μιλώντας για τη σχέση των ελληνικών πανεπιστημίων με τα πανεπιστήμια του εξωτερικού σημείωσε πως «θέλουμε να δούμε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού να έρθουν και να δομούν κοινά προγράμματα με τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια».

«Εκ των πραγμάτων η διεθνοποίηση έχει ήδη ξεκινήσει και βλέπουμε ήδη γνωστά και μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού να αλληλεπιδρούν μαζί μας – και με δημόσια πανεπιστήμια και αυτοτελώς, και έχουν ξεκινήσει κάποιες συζητήσεις. Στην πράξη όμως όλοι περιμένουν να δουν το νόμο» συμπλήρωσε ο ίδιος.