: Διαφορετική είναι η φιλοσοφία των φετινών . Τι έχει αλλάξει για τους υποψήφιους.

Τι έχει αλλάξει

Το κύριο χαρακτηριστικό είναι μία στροφή σε θέματα για την επίλυση των οποίων οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν μελετήσει συνδυαστικά τη διδακτέα ύλη, να έχουν γνώσεις από προηγούμενες τάξεις και να διαθέτουν κριτική σκέψη.

Η αποστήθιση είναι ξεπερασμένο εργαλείο, απαιτείται κατανόηση της θεωρίας. Σαφές είναι επίσης, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Καθημερινής» από έμπειρους καθηγητές και βαθμολογητές, ότι φέτος ετέθησαν θέματα γενικά δυσκολότερα του 2021, με αποτέλεσμα η εικόνα των επιδόσεων να είναι –παρά τις επιμέρους διαβαθμίσεις ανά επιστημονικό πεδίο– πτωτική.

Ειδικότερα, περίπου 100.000 μαθητές έχουν κάνει αίτηση συμμετοχής στις φετινές . Οπως συμβαίνει ετησίως, ο αριθμός όσων προσήλθαν στα εξεταστικά κέντρα είναι μικρότερος. Γι’ αυτούς για το ακαδημαϊκό έτος 2022-23 διατίθενται 68.394 θέσεις στα πανεπιστήμια. Σε αυτές τις θέσεις θα προστεθούν οι περίπου 2.000 στις παραγωγικές σχολές (Στρατού, Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού, Εμπορικού Ναυτικού).

Βέβαια, τα φώτα στρέφονται στη μεγαλύτερη κατηγορία υποψηφίων, των Γενικών Λυκείων. Γι’ αυτούς η Ιστορία, η Φυσική και η Οικονομία είναι τα τρία μαθήματα που έριξαν την Παρασκευή την αυλαία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων στα υποχρεωτικά μαθήματα.

Για τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας, μάθημα το οποίο άνοιξε την αυλαία, ζητήθηκε από τους υποψηφίους να εκφράσουν τη γνώμη τους για την αξία της ιστορικής γνώσης και να αναφέρουν βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον τους για το ιστορικό παρελθόν.

Τα κρίθηκαν ότι δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερες δυσκολίες, σύμφωνα με την ομάδα φιλολόγων των φροντιστηρίων «έλιξ». Μάλιστα, ήταν εναρμονισμένα με τους όρους που διαμορφώνουν τον νέο τρόπο εξέτασης του μαθήματος.

Αυτό σημαίνει, όπως παρατηρούν οι διδάσκοντες του μαθήματος στα φροντιστήρια «έλιξ», «ότι για μια σωστή και ολοκληρωμένη απάντηση απαιτούσαν καλή κατανόηση των κειμένων και των γλωσσικών επιλογών τους. Το μυστικό της επιτυχίας δεν κρύβεται στην αποστήθιση έτοιμων ιδεών αλλά στην εξοικείωση των υποψηφίων με τη βαθύτερη κατανόηση των κειμένων από άποψη περιεχομένου και γλώσσας».

Ως προς τα μαθήματα για κάθε ομάδα προσανατολισμού, οι εκτιμήσεις που προκύπτουν από διδάσκοντες των μαθημάτων και βαθμολογητές σε προηγούμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίοι μίλησαν στην «Κ», είναι οι εξής:

εκτιμήσεις, φέτος ετέθησαν θέματα γενικά δυσκολότερα του 2021, με προαπαιτούμενο τη συνδυαστική μελέτη της διδακτέας ύλης.
• Στα Αρχαία Ελληνικά τα θέματα κρίθηκαν δύσκολα, ιδίως το αδίδακτο κείμενο του Θουκυδίδη. Αλλά και το διδαγμένο ήταν από τα τελευταία κεφάλαια, που μπορεί κάποιοι υποψήφιοι να μην είχαν προλάβει να μελετήσουν καλά.

• Τα θέματα των Μαθηματικών ήταν σαφώς δυσκολότερα από τα περυσινά. Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής, που έχουν πάντα χαμηλότερες επιδόσεις (ο περυσινός μέσος όρος τους ήταν 6,9) αναμένεται να έχουν ακόμη χαμηλότερες επιδόσεις, καθώς το 2ο θέμα που βοηθάει τους αδύνατους υποψηφίους να προσεγγίσουν το 10 ήταν σαφώς δυσκολότερο από πέρυσι. Αλλά και για τους υποψηφίους που διεκδικούσαν υψηλή βαθμολογία αυτό είναι δυσκολότερο από πέρυσι.

• Στη Βιολογία τα θέματα ήθελαν βαθιά κατανόηση και γενικά απαιτούσαν πολλή κατανόηση της θεωρίας, εξάσκηση σε συνδυασμούς από διαφορετικά σημεία της ύλης, εξάσκηση σε μεγάλη έκταση εξέτασης και εμπειρία σε δοκιμές και χρήση προχείρου.

• Στην Πληροφορική τα θέματα ήταν σαφώς δυσκολότερα από πέρυσι.

• Τα θέματα στα Λατινικά απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους. Μάλιστα, επιβεβαιώθηκε πως η αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας –εξετάστηκαν το 2020 και το 2021– από τα Λατινικά θα ανατρέψει το τοπίο στις σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου (των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών). Και αυτό διότι δεν είναι καθόλου συγκρίσιμες οι επιδόσεις των φετινών υποψηφίων στο μάθημα των Λατινικών με εκείνες των περυσινών στην Κοινωνιολογία, καθώς η εξεταστέα ύλη στα Λατινικά είχε μεγαλύτερη ύλη και με δυσκολότερα μέρη σε σχέση με την Κοινωνιολογία.

• Στη Χημεία τα θέματα ήταν λιγότερο δύσκολα σε σχέση με το 2021. Η έκτασή τους δεν ήταν μεγάλη, αλλά σε ορισμένα σημεία απαιτούσαν προσοχή και παρατηρητικότητα.

Παράλληλα, υπάρχουν άλλοι παράγοντες –πλην του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων– που ενισχύουν την εκτίμηση για χαμηλότερες επιδόσεις φέτος σε σχέση με το 2021, κάτι που θα αποτυπωθεί και στις βάσεις εισαγωγής. «Οι επιδόσεις εξαρτώνται από δύο παράγοντες. Αρχικά, το πόσο σωστά είναι προετοιμασμένοι οι υποψήφιοι και δεύτερον, από τη δυσκολία των θεμάτων στα τέσσερα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου. Η προετοιμασία των περισσότερων υποψηφίων φέτος ήταν ελλιπής, καθώς τα παιδιά που διαγωνίζονται έχουν υποστεί τις συνέπειες της πανδημίας τους τελευταίους 27 μήνες.

Οταν φοιτούσαν στην Α΄ Λυκείου το τελευταίο τρίμηνο ουσιαστικά χάθηκε, μέχρι να οργανωθεί η τηλεκπαίδευση και τα σχολεία να λειτουργούν με βάρδιες. Οταν φοιτούσαν στη Β΄ Λυκείου περισσότερο από τον μισό χρόνο υπήρχε τηλεκπαίδευση, αφήνοντας πολλά κενά στους μαθητές. Φέτος, στη Γ΄ Λυκείου, ήταν ανοιχτά τα σχολεία. Ωστόσο, λόγω των κρουσμάτων σε μαθητές και καθηγητές, τα σχολεία δεν λειτούργησαν με πλήρη σύνθεση όλο τον χρόνο. Ακόμη και αν, λοιπόν, τα φετινά θέματα ήταν ίδιας δυσκολίας με πέρυσι θα είχαμε χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με το 2021. Είναι προφανές ότι οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι μπορούσαν να ανταποκριθούν στα θέματα. Το ερώτημα είναι πόσοι είναι οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι», παρατηρεί μιλώντας στην «Κ» ο έμπειρος μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης.

Ενισχυτικός παράγοντας για την πτώση των επιδόσεων είναι το γεγονός ότι η εξεταστέα ύλη «επέστρεψε» στα προ πανδημίας μεγέθη. Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας που επιβάρυναν τους υποψηφίους, το 2020 και το 2021 η εξεταστέα ύλη είχε μειωθεί έως κατά 30% ανά μάθημα.

Οπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης, «οι καλοί μαθητές είναι πιο πειθαρχημένοι –αυτό τους κάνει να ξεχωρίζουν–, ενώ οι λιγότερο καλοί είναι πιο ευάλωτοι στους εξωτερικούς παράγοντες, που μπορεί να τους κάνουν πιο εύκολα να τα παρατήσουν. Περιμένουμε, λοιπόν, να έχουμε μεγάλη ψαλίδα στις επιδόσεις των καλά διαβασμένων υποψηφίων από τους λιγότερο προετοιμασμένους».

Πανελλήνιες 2022: Πώς υπολογίζονται τα μόρια

Kάθε τμήμα θα ορίζει δικό του συντελεστή για καθένα από τα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Δηλαδή μπορεί να είναι αυξημένος ή μειωμένος σε σχέση με πέρυσι ή και να υπολογίζεται για πρώτη φόρα. Αυτό σημαίνει ότι οι προβλέψεις για την πορεία των φετινών βάσεων εισαγωγής θα είναι πιο δύσκολες και μη εύκολα συγκρίσιμες με τις αντίστοιχες περσινές.

Αναλυτικά, ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 και εφεξής για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής:

O γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας, όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση Τμήματος. Τα τέσσερα ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000, για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.

Δεδομένου του γεγονότος, ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων, διευκρινίζει το υπουργείο.

Πρόγραμμα Πανελλαδικών Εξετάσεων Ημερησίων και Εσπερινών ΕΠΑΛ

ΗΜΕΡΑ ΗΜΕΡ/ΝΙΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΕΜΠΤΗ 16-6-2022 – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ

– ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ

– ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ II (ΜΕΚ ΙΙ)

– ΨΗΦΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17-6-2022 – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ

– ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

– ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ

Το πρόγραμμα των ειδικών και μουσικών μαθημάτων

ΗΜΕΡΑ ΗΜΕΡ/ΝΙΑ ΜΑΘΗΜΑ ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 18-6-2022 ΑΓΓΛΙΚΑ 10:00 π.μ.
ΔΕΥΤΕΡΑ 20-6-2022 ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ 8:30 π.μ.
ΤΡΙΤΗ 21-6-2022 ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ 8:30 π.μ.
ΤΕΤΑΡΤΗ 22-6-2022 ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ 8:30 π.μ.
ΠΕΜΠΤΗ 23-6-2022 ΑΡΜΟΝΙΑ 8:30 π.μ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24-6-2022 ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ 16:30 μ.μ.
ΣΑΒΒΑΤΟ 25-6-2022 ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ 12:30 μ.μ.
ΔΕΥΤΕΡΑ 27-6-2022 ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ 8:30 π.μ.
ΤΡΙΤΗ 28-6-2022 ΓΑΛΛΙΚΑ 8:30 π.μ.
ΤΕΤΑΡΤΗ 29-6-2022 ΙΣΠΑΝΙΚΑ 8:30 π.μ.
ΠΕΜΠΤΗ 30-6-2022 ΙΤΑΛΙΚΑ 8:30 π.μ.

Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα:

των ξένων γλωσσών και της Αρμονίας είναι τρεις (3) ώρες,

των Σχεδίων (Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες,

του ειδικού μαθήματος «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων» είναι περίπου είκοσι (20) λεπτά.

για το μουσικό μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 2΄ με 6΄ λεπτά για κάθε υποψήφιο.

για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση», η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Αντίληψης έχει διάρκεια 30’ λεπτών, ενώ η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Γνώσης έχει διάρκεια 2 ωρών.

Με πληροφορίες από Καθημερινή