:  Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα ΑΕΙ, για το οποίο θα αρχίσει η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την Τρίτη 2 Φεβρουαρίου , έχει προκαλέσει ήδη αντιδράσεις.

Η θεσμοθέτηση στα ΑΕΙ, προκαλεί σοβαρές «παρενέργειες» κυρίως στα περιφερειακά και ταυτόχρονα αφήνει το περιθώριο να μείνουν κενές θέσεις και φυσικά χιλιάδες νέους εκτός των πανεπιστημίων.

 

Η εφαρμογή της των υποψηφίων στα ΑΕΙ αδικεί και απειλεί τη βιωσιμότητα των περιφερειακών Πανεπιστημίων, για τα οποία υπάρχει ορατός κίνδυνος συρρίκνωσης σε αριθμό φοιτητών και ενδεχομένως μακροπρόθεσμα σε αριθμό Τμημάτων.

Μάλιστα τα συγκεκριμένα πανεπιστήμια, όπως για παράδειγμα η Σύγκλητος του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, καλούν το να εκπονήσει μελέτες για τις αναμενόμενες επιπτώσεις της θεσμοθέτησης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, να εκτιμήσει τους πολλαπλούς ρόλους που διαδραματίζουν τα περιφερειακά Πανεπιστήμια (αναπτυξιακό, κοινωνικό, γεωπολιτικό, εθνικό), αλλά και να λάβει σοβαρά υπόψη τον στρατηγικό τους σχεδιασμό ενόψει των επερχόμενων προγραμματικών συμφωνιών. Μάλιστα το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας αναφέρει ότι «καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της Περιφέρειας στη μεταλιγνιτική εποχή και να συμβάλει στην αναμενόμενη αλλαγή του οικονομικού της μοντέλου. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί δίχως το απαραίτητο κρίσιμο μέγεθος (Τμήματα και φοιτητές).

Στο ίδιο κλίμα κινείται και το Γεωπονικό πανεπιστήμιο της Αθήνας καθώς όπως αναφέρει ο πρύτανης κ. Σπύρος Κίντζιος «η θεσμοθέτηση ενός συντελεστή επί μίας Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, τον οποία θα αποφασίζουν οι επιμέρους Σχολές, παρότι αυξάνει τον βαθμό συμμετοχής των Πανεπιστημίων στη διαδικασία εισαγωγής, απέχει σημαντικά από το να θεωρηθεί η ιδανική λύση. Αντίθετα, προτείνεται ως ορθότερη επιλογή η αποδοχή, εκ μέρους του Υπουργείου, των προτάσεων των Πανεπιστημίων ως προς τον αριθμό των ».

Σε ανακοίνωσή της η Σύγκλητος του Γεωπονικού, τονίζει ότι: Στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου του Δημόσιου Πανεπιστημίου, επιβάλλεται η δυνατότητα καθορισμού του αριθμού των εισακτέων από κάθε Τμήμα με βάση τόσο τις πραγματικές του δυνατότητες όσο και τις προοπτικές απασχόλησης των αποφοίτων του, διαδικασία στην οποία μπορούν να μετέχουν συμβουλευτικά τα επιμελητήρια και οι κοινωνικοί και παραγωγικοί φορείς.

Τα περιφερειακά απομακρυσμένα Τμήματα που προστέθηκαν μετά τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ και ξεκίνησαν να λειτουργούν ως πανεπιστημιακά Τμήματα με τρομακτικές ελλείψεις βασικών υποδομών και ανθρώπινου δυναμικού, θα πρέπει να αποδεσμευτούν πλήρως από τους περιορισμούς της χρηματοδότησης τους για ένα χρονικό διάστημα ώστε αυτά να μπορέσουν να γίνουν ανταγωνιστικά των άλλων υπαρχόντων ομοειδών τμημάτων της Χώρας. Για τα Πανεπιστήμια που είναι εγκατεστημένα σε απομακρυσμένες – ακριτικές περιοχές της Χώρας, με το μειονέκτημα της μειωμένης γεωγραφικής πρόσβασης τους, προτείνεται μια σαφής διαφοροποίηση ως προς την βάση εισαγωγής σε αυτά καθώς και η πλήρης αποδέσμευση της χρηματοδότησης τους.

Αντιδράσεις μαθητών Γ’ Λυκείου

Η καθιέρωση της και μάλιστα από φέτος () έχει προκαλέσει και τις αντιδράσεις των μαθητών της Γ΄ λυκείου και των γονέων τους καθώς θεωρούν ότι φέτος λόγω της πανδημίας στις θα πάνε «μαθητές δυο ταχυτήτων» καθώς υπήρξαν σοβαρά προβλήματα τόσο με την τηλεκπαίδευση όσο και με την δια ζώσης διδασκαλία αφού αυτή τη στιγμή κάποια επαναλειτουργούν και άλλα (στις κόκκινες περιοχές) όχι, σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ. Αυτό σύμφωνα με τους καθηγητές οι οποίοι διδάσκουν στα λύκεια δημιουργεί συνθήκες ανισότητας στον αγώνα που θα δώσουν τα παιδιά για την είσοδό τους στα πανεπιστήμια. Με αυτά τα δεδομένα τόσο οι καθηγητές όσο και οι ίδιοι οι μαθητές ζητούν να μην εφαρμοστεί φέτος η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα ΑΕΙ ,αλλά και γιατί με κλειστά τα σχολεία τα παιδιά της Γ΄ λυκείου και οι γονείς ακόμη δεν έχουν ενημερωθεί για το νέο μέτρο ούτε έχουν επαρκώς αντιληφθεί πως θα γίνεται η εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Μάλιστα οι καθηγητές επισημαίνουν ότι οι μαθητές της Γ΄ λυκείου χρειάζονται επιπλέον μέτρα στήριξης και όχι περισσότερα εμπόδια για τις σπουδές τους, όπως αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας με τη βάση εισαγωγής για τα πανεπιστήμια.