Η πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση είναι μεγαλύτερη, χάρη κυρίως στην αύξηση των δημόσιων προϋπολογισμών, αλλά ορισμένοι τομείς εξακολουθούν να δυσκολεύονται να βρουν προσοντούχο εργατικό δυναμικό το οποίο χρειάζονται, υπογραμμίζει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (), σύμφωνα με έρευνα που δημοσιοποίηθηκε σήμερα.

Οι μηχανισμοί χρηματοπιστωτικής υποστήριξης συνέβαλαν να βελτιωθεί η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρει ο ΟΟΣΑ. Έτσι, “στις χώρες όπου τα έξοδα φοίτησης είναι τα πλέον υψηλά, το 70% τουλάχιστον των φοιτητών λαμβάνουν επιδόματα ή σπουδαστικά δάνεια”, διευκρινίζεται στην έρευνα.

Το 2016, οι χώρες του ΟΟΣΑ διέθεσαν κατά μέσο όρο το 3,5% του ΑΕΠ τους στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και μεταλυκειακή μη τριτοβάθμια εκπαίδευση (μετά την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως οι σχολές που προετοιμάζουν για την τριτοβάθμια εκπαίδευση). Ο δημόσιος προϋπολογισμός αυτών των επιπέδων εκπαίδευσης αυξήθηκε κατά 18% από το 2005.

Όσον αφορά την (ανώτατη) εκπαίδευση, οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 28%, δηλ. με ρυθμό διπλάσιο και πλέον του ποσοστού αύξησης του εργατικού δυναμικού που έχει ολοκληρώσει τις εγκύκλιες σπουδές (12%) από το 2005 έως το 2016 στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Ωστόσο το εργατικό δυναμικό που έχει ολοκληρώσει εγκύκλιες σπουδές και ο συνολικός προϋπολογισμός έχουν αυξηθεί με μικρότερο ρυθμό από το 2010 και μετά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2016, οι δαπάνες ανά φοιτητή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχονται στα 15.556 δολάρια ΗΠΑ, εκ των οποίων περίπου το ένα τρίτο στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης.

Το μερίδιο των πτυχιούχων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει αυξηθεί καθαρά, περνώντας από το 35% των νέων ηλικίας 25-34 ετών το 2008 στο 44% το 2018.

Σχεδόν στις μισές χώρες του ΟΟΣΑ, περισσότερο από το 40% των νέων ηλικίας 19-20 ετών φοιτούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Όμως “οι προκλήσεις παραμένουν” αναφέρει ο οργανισμός λέγοντας πως “ορισμένοι τομείς εξακολουθούν να δυσκολεύονται ακόμη βρουν τα προσοντούχα άτομα τα οποία χρειάζονται.

Έτσι, το 2017, μόνο 14% των πτυχιούχων επέλεξαν τον μηχανολογικό τομέα, τη μεταποιητική βιομηχανία και τον τομέα των κατασκευών και 4% τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας. Ωστόσο, υπογραμμίζει ο ΟΟΣΑ, αυτοί οι δύο τομείς σπουδών είναι εκείνοι που συνδέονται με τις καλύτερες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας.

Οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται: κατά μέσο όρο λιγότερο από το 25% των νεοπροσλαμβανόμενων σε αυτούς τους τομείς στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι γυναίκες.