– Η Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτή της Κ.Ο. «ΝΙΚΗ» κας Ασπασίας Κουρουπάκη προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με θέμα: «Κλείσιμο σχολείων στην επαρχία», συζητήθηκε την Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023 στη Βουλή και από πλευράς ΥΠΑΙΘΑ απάντησε η Υφυπουργός κα Δόμνα Μιχαηλίδου.

Συγκεκριμένα, η Βουλευτής τοποθετούμενη επί του θέματος είπε πως με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς γινόμαστε μάρτυρες της αναστολής λειτουργίας μεγάλου αριθμού σχολείων σε ολόκληρη τη χώρα, είτε λόγω έλλειψης μαθητικού δυναμικού είτε λόγω μετεγγραφής σε όμορη σχολική μονάδα είτε λόγω έλλειψης κτιριακών υποδομών και επιπλέον, με αποφάσεις των Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε ολόκληρη τη χώρα, ο συνολικός αριθμός των υπό αναστολή σχολείων -Δημοτικών και Νηπιαγωγείων- ξεπερνά τα διακόσια.

Μόνο στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, επεσήμανε η κα Κουρουπάκη αναστέλλεται η λειτουργία 117 σχολείων, εκ των οποίων τα 41 είναι Δημοτικά και τα 76 είναι Νηπιαγωγεία της συγκεκριμένης περιφέρειας, ενώ υπάρχουν πολλά σχολεία, στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, στην Ήπειρο, στο Νότιο Αιγαίο, τα οποία και αυτά κλείνουν και αντίστοιχες τέτοιες αποφάσεις έχουν εκδοθεί και από άλλες περιφερειακές διευθύνσεις.

Απαντώντας η κα Μιχαηλίδου ανέφερε πως:

Eχουμε 204 μονοθέσια Δημοτικά να λειτουργούν με λιγότερο από δεκαπέντε μαθητές. 75 Δημοτικά λειτουργούν με λιγότερο από πέντε μαθητές.

Για την ακρίβεια έξι από αυτά λειτουργούν μόνο με έναν μαθητή. 94 Δημοτικά με πέντε έως δέκα μαθητές και 35 με δέκα έως δεκατέσσερις μαθητές.

Tο κλείσιμο ενός σχολείου είναι πάντα μια δυσάρεστη εξέλιξη, ακόμα και όταν το σχολείο κλείνει γιατί δεν υπάρχει πλέον, για συσσωρευμένες χρονιές, η μαθητική κοινότητα εκεί ώστε να παραμείνει το σχολείο ανοιχτό.

H λειτουργία ενός σχολείου σε ένα μικρό νησί, σε μια ορεινή περιοχή, είναι η καλύτερη απόδειξη ότι ο τόπος έχει μέλλον, έχει προοπτική, γιατί υπάρχουν εκεί οικογένειες που επιλέγουν να μείνουν, να εργαστούν εκεί, να δημιουργήσουν.

Σε μια χώρα με τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες όπως αυτές της Ελλάδας, με ένα διάσπαρτο πλέγμα μικρών και μικρότερων νησιών και με το μεγαλύτερο μέρος της Ηπειρωτικής Ελλάδας να είναι ορεινό, η λειτουργία των σχολείων, έστω και μικρής δυναμικότητας, είναι όρος για τη μέγιστη αξιοποίηση του πλούτου και την ευημερία των πολιτών της.

Φέτος, μετά από δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια, ξαναλειτουργεί το σχολείο της Ψερίμου. Λειτούργησε φέτος με δύο μαθητές στο νηπιαγωγείο και μια δασκάλα. Υπάρχει και μια μικρή ιστορία για την επαναλειτουργία της Ψερίμου.

Στις 3 Ιανουαρίου του 2020 γεννήθηκε ένα παιδί στην Ψέριμο μετά από πολλά χρόνια. Ιδιαίτερα στις παραμεθόριες περιοχές, η πολιτεία φροντίζει και για να ακολουθήσει το πνεύμα του Συντάγματος, προσφέροντας υπηρεσίες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου χρειάζεται, αλλά και για λόγους εθνικής ασφαλείας και ενίσχυσης της παραμεθορίου περιοχής, να έχουμε σχολεία στα μικρά, στα μικρότερα νησιά μας και στην παραμεθόριο περιοχή.

Το άθροισμα των μονοθέσιων σχολείων με έναν μαθητή, νηπιαγωγείων και δημοτικών είναι τριάντα ένα, είκοσι πέντε νηπιαγωγεία, έξι δημοτικά με έναν δάσκαλο και έναν μαθητή.

Για τις 117 αναστολές λειτουργίας στην Κεντρική Μακεδονία είπε: Οι 117 αναστολές σχολείων δεν είναι φετινές. Συγκεκριμένα από τα 41 στα 117 Δημοτικά σχολεία που αναφέρονται στην ίδια απόφαση του περιφερειακού διευθυντή, την οποία σίγουρα έχετε διαβάσει, τα δεκαεννέα είναι σε αναστολή από την ίδρυσή τους, τα δεκατέσσερα λόγω μηδενικών εγγραφών είναι σε αναστολή, όχι φέτος, αλλά ούτε από πέρσι ούτε από πρόπερσι, αλλά τα τελευταία επτά χρόνια.

Οκτώ είναι σε αναστολή λόγω μικρού αριθμού μαθητών, από ένα έως και πέντε χρόνια και αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στα εβδομήντα έξι νηπιαγωγεία. 23, παραδείγματος χάρη, είναι σε αναστολή από την ίδρυσή τους, 32 λόγω μηδενικών εγγραφών και 21 είναι σε αναστολή τα τελευταία έντεκα χρόνια. Άρα, το άθροισμα των 117 δεν αναφέρεται σε αυτή τη χρονιά.