Την ικανοποίησή της για την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να επαναφέρει το μάθημα των Οικονομικών στην Α΄ Λυκείου από το σχολικό έτος 2025–2026 εκφράζει η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΟΕΔΕ).
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωσή της, πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη που ανταποκρίνεται σε πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας και συνάδει με τις ανάγκες των μαθητών σε ένα σύνθετο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον. Παράλληλα, η ΕΟΕΔΕ υπογραμμίζει ότι το μάθημα πρέπει να έχει αυτόνομη μορφή και επαρκή διδακτικό χρόνο, προκειμένου να προσφέρει ουσιαστική οικονομική παιδεία σε όλους τους μαθητές.
Aναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΟΕΔΕ:
Η ΕΟΕΔΕ χαιρετίζει την εξαγγελία επαναφοράς του μαθήματος των Οικονομικών στην Α΄ Λυκείου μετά από σχεδόν 15 χρόνια. Η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΟΕΔΕ) εκφράζει την ικανοποίησή της για την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να εισάγει το μάθημα των Οικονομικών στην Α΄ Λυκείου από το σχολικό έτος 2025–2026.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα που ανταποκρίνεται σε πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, της κοινωνίας και των διεθνών εκπαιδευτικών προτύπων. Η οικονομική παιδεία είναι απαραίτητη για όλους τους μαθητές – ανεξάρτητα των μελλοντικών ακαδημαϊκών επαγγελματικών τους επιλογών. Στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον που καλούμαστε να πορευτούμε, η οικονομική σκέψη αποτελεί κρίσιμη δεξιότητα που αφορά κάθε πολίτη, προκειμένου:
Να κατανοεί βασικές έννοιες όπως π.χ. ο πληθωρισμός, οι φόροι, το χρέος και ο προϋπολογισμός.
Να λαμβάνει καλύτερες προσωπικές αποφάσεις σχετικά με την κατανάλωση, την αποταμίευση και τον δανεισμό.
Να έχει ενεργή και τεκμηριωμένη συμμετοχή ως πολίτης στη δημόσια ζωή και τον δημοκρατικό διάλογο.
Να ενισχυθεί συνολικά η οικονομική ανθεκτικότητα της οικογένειάς του και η ευημερία της κοινωνίας.
Επιπλέον, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία το μάθημα Οικονομικών εξετάζεται στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά διδάσκεται σε προηγούμενες τάξεις, παρά μόνο στην τελευταία τάξη του Λυκείου και μόνο για τους μαθητές που θα ακολουθήσουν την οικονομική κατεύθυνση. Αυτό αποτελεί παιδαγωγική και λειτουργική αντίφαση, που πρέπει να διορθωθεί.
Η ΕΟΕΔΕ καλεί την κυβέρνηση να τηρήσει τη δέσμευσή της και να προχωρήσει με την εισαγωγή ενός αυτόνομου μαθήματος Οικονομικών. Η επιλογή της “θεματικής ενότητας” ως υποκατάστατο ενός πλήρους μαθήματος δεν αποτελεί ικανοποιητική λύση. Υποβαθμίζει την ουσία της οικονομικής παιδείας, τη μετατρέπει σε αποσπασματική γνώση και στερεί από τους μαθητές τη δυνατότητα ουσιαστικής κατανόησης.
Ένα αυτόνομο μάθημα, με επαρκή διδακτικό χρόνο, σαφή στόχευση και κατάλληλη υποστήριξη, είναι το ελάχιστο που απαιτείται για να αποκτήσουν οι μαθητές τα εφόδια που απαιτεί η εποχή μας. Η ΕΟΕΔΕ στέκεται αρωγός σε αυτή την προσπάθεια και είναι έτοιμη να συμβάλει με προτάσεις και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις για την επιτυχία της μεταρρύθμισης