καθηγητή ΑΠΘ

Η κοινωνία σήμερα, όπως επιτάσσει το σύνταγμα στο 16.1, χρειάζεται ενεργούς, ενημερωμένους, κριτικά σκεπτόμενους πολίτες, που θα έχουν τη δυνατότητα να κατανοούν και να ερμηνεύουν τα σύνθετα κοινωνικά φαινόμενα, να αντιλαμβάνονται τη λειτουργία των θεσμών, να συμμετέχουν στην πολιτική ζωή. Το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας, που η εισαγωγή του χαιρετίστηκε από όλες τις πλευρές του δημοκρατικού τόξου του πολιτικού συστήματος, καθώς και ο κύκλος Κοινωνικών Επιστημών που ακολουθεί την αναδιάρθρωση των σχολών των ΑΕΙ, στα οποία τα τμήματα Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών αποτελούν πλέον ανεξάρτητη σχολή, στοχεύουν στην καταπολέμηση των φαινομένων απομάκρυνσης από την πολιτική, της πολιτικής απάθειας και υιοθέτησης αντικοινωνικών και αντιπολιτικών συμπεριφορών.

Οι στόχοι αυτοί, στόχοι που περιγράφονται στο προοίμιο των αναλυτικών προγραμμάτων της εκπαίδευσης υλοποιούνται σε όλες σχεδόν τις χώρες του κόσμου με το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας, που περιέχει στοιχεία Πολιτικής Επιστήμης, Πολιτικής Κοινωνιολογίας, Πολιτικής Οικονομίας, Θεσμικής οργάνωσης του Κράτους, Στοιχεία Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Δικαίου.
Το μάθημα έχει εισαχθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της Ελλάδας με συμφωνία όλων (σχεδόν) των κομμάτων και αποτελεί το κύριο αντικείμενο του κλάδου των Κοινωνικών Επιστημών (στις οποίες σύμφωνα με τις διεθνείς κατατάξεις περιλαμβάνεται η οικονομία ως επιστήμη που αναλύει τα οικονομικά φαινόμενα της κοινωνίας), που αποτελεί διακριτή κατεύθυνση από την κατεύθυνση Ανθρωπιστικών Επιστημών, σύμφωνα πάλι με όλες τις διεθνείς κατατάξεις.
Με χαρά μαθαίνω από τους εκπαιδευτικούς ότι οι μαθητές μέσω του μαθήματος παρακολουθούν τις εξελίξεις στη χώρα και οι γονείς τους μακαρίζουν το σχολείο που κάνει τα παιδιά τους να παρακολουθούν τις συζητήσεις, να σχολιάζουν και να μην κραυγάζουν. Έτσι, τηρείται η επιταγή του συντάγματος και της κοινής λογικής…
Σε αντιδιαστολή με αυτό το υπουργείο με σπασμωδικές ενέργειες αναθέτει τη διδασκαλία μαθημάτων του κλάδου σε άσχετους (π.χ. Θεολόγους ή Οικιακής
Οικονομίας), τα μαθήματα του κλάδου συρρικνώνονται ή η διδασκαλία τους θεωρείται αντικείμενο διαπραγμάτευσης για την τακτοποίηση διαφόρων άλλων συναφών κλάδων, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των διαθέσιμων θέσεων για τους αποφοίτους των τμημάτων Πολιτικών Επιστημών.
Εμείς, προσβλέπουμε στην προσαρμογή στη διεθνή πραγματικότητα. Προσβλέπουμε στη διόρθωση του σχεδίου με τη διατήρηση του κλάδου των κοινωνικών επιστημών και την ενδυνάμωση αντί την κατάργηση του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας στην Γ’ λυκείου και γενικά σε όλες τις τάξεις και βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Διαδικαστικού τύπου προβλήματα ή ενδεχόμενες πιέσεις ομάδων δεν πρέπει να μας οδηγήσουν να διαφοροποιηθούμε από τη διεθνή πρακτική, τις δεσμεύσεις μας στους διεθνείς οργανισμούς και στην κορυφαία απαίτηση του συντάγματος για τη διαμόρφωση υπεύθυνων, ενεργών, κριτικά σκεπτόμενων πολιτών.

Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία» την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2015