Μια σειρά ελέγχων του υπουργείου Παιδείας αποκάλυψε εκτεταμένες στρεβλώσεις στη λειτουργία των μονάδων της χώρας, με χαρακτηριστικές περιπτώσεις τμημάτων που δημιουργήθηκαν με πολύ λιγότερους μαθητές από το προβλεπόμενο. Τι είπε η υπουργός Παιδείας στην Καθημερινή.

Σε δημοτικό σχολείο της Αθήνας, τάξη 24 μαθητών χωρίστηκε σε δύο τμήματα των 13 και 11, ενώ έπρεπε να λειτουργεί ως ένα. Σε άλλο γυμνάσιο της πρωτεύουσας, 80 μαθητές μοιράστηκαν σε τέσσερα τμήματα, και σε νηπιαγωγείο της Αττικής, 85 παιδιά κατανεμήθηκαν σε πέντε τμήματα. Αντίστοιχα φαινόμενα καταγράφηκαν και στη Θεσσαλονίκη, με 80 μαθητές γυμνασίου να κατανέμονται σε τέσσερα τμήματα και 75 μαθητές λυκείου να χωρίζονται επίσης σε τέσσερα. Στη Γ΄ τάξη δημοτικού σε πόλη της βορειοδυτικής Ελλάδας δημιουργήθηκαν δύο τμήματα για μόλις 19 μαθητές, ενώ σε νηπιαγωγεία της Δυτικής Ελλάδας υπηρετούν 16 νηπιαγωγοί για 87 παιδιά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των ελέγχων, η τεχνητή δημιουργία μικρών τμημάτων προκάλεσε ψευδή εικόνα ελλείψεων εκπαιδευτικών, καθώς βρέθηκαν πάνω από 7.000 εκπαιδευτικοί στους οποίους δεν είχε ανατεθεί το πλήρες εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται πλασματικά κενά. Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη ανακοίνωσε τη δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας με την ονομασία EDU PLAN, που θα επιτρέπει την ακριβή καταγραφή των αναγκών κάθε σχολικής μονάδας και την ορθολογική του προσωπικού.

ΔΕΙΤΕ 

Η νομοθεσία προβλέπει σαφώς τα όρια μαθητών ανά τμήμα: έως 25 σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, ΕΠΑΛ, μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία και έως 27 σε γυμνάσια και λύκεια (25 στη Γ΄ Λυκείου), με εξαιρέσεις για ακριτικές περιοχές. Ωστόσο, όπως επισήμανε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιάννης Παπαδομαρκάκης, διαπιστώθηκαν πολυάριθμα σχολεία που λειτουργούσαν με μη σύννομη κατανομή μαθητών. Οι έλεγχοι αποκάλυψαν 7.160 εκπαιδευτικούς χωρίς πλήρες ωράριο και 143.195 διδακτικές ώρες που δεν είχαν ανατεθεί. Σε ορισμένες περιπτώσεις δόθηκαν καθήκοντα γραμματειακής υποστήριξης ή μειωμένο ωράριο χωρίς αιτιολόγηση, γεγονός που οδήγησε σε επιπλέον ανάγκες για προσλήψεις αναπληρωτών.

EDU PLAN: Η νέα πλατφόρμα που αποκαλύπτει τα πραγματικά κενά στα σχολεία

Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους αποδίδουν τα φαινόμενα αυτά στον αυξημένο διοικητικό φόρτο, που μειώνει τον χρόνο διδασκαλίας, και στη θεσμοθετημένη μείωση ωραρίου ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας. Παράλληλα, η έλλειψη ελέγχων σε περιφερειακό επίπεδο έχει επιτρέψει την παγίωση αυτής της πρακτικής. «Η λειτουργία των σχολείων δεν καθορίζεται περιστασιακά αλλά βάσει νόμου και καθορισμένων διαδικασιών που διασφαλίζουν ισότητα και ορθολογική αξιοποίηση του προσωπικού», σημείωσε ο κ. Παπαδομαρκάκης.

ΔΕΙΤΕ 

Το υπουργείο αποδίδει τις πρόσφατες συγχωνεύσεις τμημάτων στην ανάγκη αποκατάστασης αυτών των ανισοτήτων, με εξαίρεση τις απομονωμένες και δυσπρόσιτες περιοχές όπου οι μαθητές είναι λίγοι. Όπως δήλωσε η Σοφία Ζαχαράκη, «η δημόσια παιδεία εκτός από όραμα χρειάζεται και νοικοκύρεμα, ανάδειξη των στρεβλώσεων και σχέδιο για εκσυγχρονισμό». Πρόσθεσε ακόμη πως «ό,τι επιχειρείται διαχρονικά να κρυφτεί κάτω από το χαλί, επιστρέφει τελικά εις βάρος της μόρφωσης των παιδιών».

ΠΗΓΗ